Ahad, 13 Januari 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Sherry mendarat di lapangan seni

Posted:

Sherry mendarat di lapangan seni

Sherry mendarat di lapangan seni

SHERRY menyimpan impian untuk kembali menjadi pelakon sebelum usia 30 tahun. Dia berjaya menggapai impian itu.


TUBUH kecil dengan ketinggian 160 sentimeter itu terbiasa memakai persalinan rona merah manggis. Wanita itu juga mengenakan topi kecil di kepala, warna yang sama. Busana yang selalu lekat dengan kostum pekerjaan dirinya di saat itu yang menggalas tanggungjawab pramugari di bawah payung syarikat penerbangan Qatar Airlines.

Wanita berusia 29 tahun dengan nama Syarizad Ibrahim atau nama komersialnya Sherry Ibrahim itu pernah bergelar anak seni selama dua tahun setengah bagaimanapun ia terhenti di tengah jalan. Mungkin ada yang terlupa namanya.

Untuk jangka waktu tugasan berlatarkan awan, Sherry menyusun langkah kaki dari kerusi ke kerusi, kelas ekonomi dan bisnes melayan kerenah dan mengenal asam garam kehidupan. Di awan biru berulang alik pelbagai negara, dia mengutip perjalanan hidup. Warna sebenar manusia bila duduk jauh dari atas darat.

Lebih yakin

Digayakan semula dalam busana selebriti, solekan lebih tebal dan baju rekaan pereka terkenal Syaiful Baharim, Sherry mengaku sedikit kekok. "Lama tidak bergambar begini," akuinya ketawa namun masih berbaki lenggok seorang artis.

Pernah bertugas terdahulu bersama Malaysia Airlines (MAS) dan kemudian mengutip pengalaman berbeza di Qatar Airlines, dia mengaku banyak belajar makna hidup.

"Dunia pramugari mengajar saya menjadi matang, lebih yakin. Jujur, pengalaman tersebut tidak akan saya dapat di mana-mana," senyumnya yang semakin rancak berceloteh, gaya Sherry dulu-dulu.

"Saya bertemu orang yang menarik. Belajar daripada sebuah hubungan yang dinamakan persahabatan menjadi akrab sebagai famili. Kepercayaan adalah kunci utama apabila berada jauh daripada keluarga dan tanah air sendiri," ujar anak kelahiran Kuala Lumpur ini.

Menariknya untuk pengisian diri sendiri, Sherry yang pernah membintangi drama Renjis bersama Elyana ini juga mengenal lebih dalam satu perkara.

"Saya belajar untuk menjadi tidak semberono. Rasa dihargai dan yang penting mengerti erti tidak hipokrit lebih dalam," tambahnya berkata jujur dengan harapan ketulusan ini tidak disalah ertikan. Dia bercakap atas dasar pemerhatian dan pengalaman.

Penulis bertanyakan destinasi yang paling digemari sementelah pasportnya pasti penuh dengan cop pelbagai negara.

"Saya sukakan Amerika Syarikat kerana orangnya tidak bersifat perkauman. Mereka boleh menerima orang Asia. Lihat sahaja penerimaan mereka terhadap kehadiran penyanyi Yuna," ujar si peminat tegar Yuna ini.

Paling banyak mengajar katanya adalah apabila dia menjejak kaki ke negara Asia Barat. Kata Sherry, jika tidak memiliki karakter yang kuat, seseorang tidak dapat bertahan lama di negara tersebut. Perlu kuat dan tegas berhadapan dengan orang di sana, tambah Sherry.

"Tetapi saya banyak juga belajar tentang fesyen daripada orang Arab. Ada alat solek dan pewangi yang khas untuk kaum Hawa, daripada situ kita sudah nampak kuasa beli mereka dalam bab fesyen," ulas Sherry yang teringin ke Santorini, Greece dan Rio de Janeiro, Brazil.

Berlakon semula

Menghampiri tarikh 3 April 1983, satu masa di mana usianya bertukar ke kepala angka tiga, Sherry senyum dan puas menyatakan dia berjaya mengejar impian yang pernah disulam.

"Saya pernah menyimpan hasrat untuk kembali menjadi aktres sebelum usia masuk ke angka 30 tahun," sambungnya yang sudah habis kontrak bersama syarikat penerbangan sejak tahun lalu.

Namun dia mengambil masa enam bulan untuk merehatkan diri. Lebih menghampiri famili dan rakan-rakan yang pernah ditinggalkan ketika di awan biru. Demi tugasan dahulu, waktu senggang bersama yang tersayang perlu dikorbankan.

"Lepas habis kontrak, saya tidak putuskan untuk buat apa-apa lagi. Lagi pun ayah dan ibu ketika itu mahu mengerjakan ibadat haji. Rakan artis, Ryzal Jaafar yang akhirnya tolong dapatkan pekerjaan semula dalam dunia lakonan. Saya bersyukur dengan tawaran tersebut memandangkan sekarang sangat ramai pelakon pelapis yang muda-muda," katanya.

Hayunan semula dalam jiwa pelakon dimasukkan ke dalam karakter Eriza, wanita muda sofistikated dan lahir dalam legasi orang berada. Dalam drama bersiri Setia Hujung Nyawa yang kini disiarkan di saluran TV3 pada pukul 7 malam, Sherry kembali menyarung persalinan aktres.

"Ini tawaran pertama saya. Drama arahan Amie Maziah di bawah produksi Suhan Movies. Mulanya saya hanya patut berlakon beberapa belas adegan tetapi kemudian dilanjutkan oleh sutradara. Saya bersyukur dengan lanjutan ini dan membuatkan saya lebih bersemangat berlakon," katanya yang berlakon bersama Talha dan Asraf dalam drama adaptasi novel tulisan Fatin Nabila tersebut.

"Rasa gemuruh itu datang bila turun padang semula. Tertanya-tanya saya sendiri adakah saya boleh berlakon lagi? Hasil sokongan padu rakan-rakan dan keluarga yang menyatakan saya patut kembali membuatkan saya mengumpul semangat," ujarnya.

Untuk Sherry, drama 26 episod ini turut membuka lembaran baharu buatnya. Dia diberikan sebuah karakter yang lebih matang dan 'dalam' permainan jiwa. Seakan-akan tahu bahawa dia mahu menangkis karakter komedi yang pernah sekejap melekat pada dirinya.

"Mungkin sebab saya pernah muncul dalam drama Chaparela yang ada sentuhan komedi. Juga muncul dalam watak-watak ceria seperti Dunia Baru dan Renjis, jadi saya lebih terdorong diberikan watak-watak yang hampir sama. Bukan tidak bersyukur tetapi setiap pelakon pasti mahukan kematangan dalam jalur lakonan mereka," senyum pelakon yang juga pernah muncul dalam drama Jelatang, Cinta Untuk Ain, Lara Rindu Mahsuri, Dira dan Nina serta Cik Ah Cik Nin.

"Tahun ini adalah tahun fokus dalam dunia seni. Ada beberapa projek seni lagi yang sedang dirangka dan saya harap dapat dilaksanakan," nekadnya yang masuk ke dunia seni pada tahun 2006.

Setelah berlangitkan cuaca pengalaman dan bintang pesona sebagai anak kapal, kini Sherry kembali ke landasan lapangan seni.

Mungkin kembali hijau rumput yang ditatihnya, namun tidak mustahil bunga-bunga jaya bakal tumbuh meriah selepas dia mendalami kepelbagaian kerenah manusia dan jalur pengalaman dalam dunia sebenar. Hanya perlu diadaptasi dalam dunia rekaan yang dinamakan drama dan filem berpredikatkan tugasan pelakon.

Sisi psiko Sharnaaz Ahmad

Posted:

Sisi psiko Sharnaaz Ahmad

Sisi psiko Sharnaaz Ahmad


LAN TODAK jadi simbol baharu kepada kejahatan remaja pesalah juvenil dalam filem yang bakal ke panggung tidak lama lagi itu.


SATU demi satu kontroversi melanda Sharnaaz Ahmad. Pada hujung tahun lepas, dia berkelahi di Twitter usai Anugerah Industri Muzik di Singapura, barangkali aktor paling banyak kontroversi sepanjang 2012.

Tidak seperti kekasihnya Shila Amzah dan keluarga yang sudah kerap meleraikan kusut plot percintaan mereka baru-baru ini, giliran Sharnaaz yang selama ini sukar ditembusi pendirian akhirnya terpaksa membuka mulut. Itu pun ketika ditemui sewaktu hadir ke pratonton filem terbaharu lakonannya, Juvana, Rabu lalu.

Buat pertama kalinya dia mengizinkan dirinya ditemui media secara terbuka. Sharnaaz tidak mampu mengelak lagi. Biarpun memberi alasan berkejaran untuk ke lokasi penggambaran pula, mahu tidak mahu dia harus bersikap optimis.

"Jika dia (Shila Amzah) tidak mahu cakap pasal cinta untuk tahun 2013, saya pun sama. Tahun ini saya hanya mahu bercakap pasal kahwin," ada nada serius di sebalik jawapan berseloroh Sharnaaz ketika merumuskan 'drama Twitter' antara dirinya dengan Shila, Disember lalu.

Kedengaran ringkas namun Sharnaaz seperti memberi penegasan tentang cintanya kepada anak sulung ND Lala itu tidak pernah tergugat. Dalam erti kata lain, Sharnaaz mahu membuang persepsi negatif ramai kononnya dia dan Shila sudah tidak sehaluan.

Tinggalkan seketika kisah Juvana yang mengangkat lakonannya sebagai Lan Todak, alang-alang bertemu Sharnaaz, bukan soal cinta sahaja yang dibangkitkan. Aktor yang pernah terkait isu panas baran serta kuat cemburu itu ditebak dengan persoalan yang sama.

"Memang saya mengongkong dia kerana dia bakal isteri saya dan kami amat serius dengan hubungan yang dijalinkan. Jika dia hanya teman wanita biasa saya, mungkin saya tidak perlu peduli dengan apa yang dia lakukan tetapi dia adalah bakal isteri saya," tegas Sharnaaz.

Enggan mengulas lanjut kerana mahu menutup kontroversi dengan jalan terbaik, Sharnaaz bagaimanapun mengakui, tahun 2012 merupakan tahun panas dalam hidupnya.

"Tahun 2012 memang tahun panas buat saya sedangkan tahun 2012 sepatutnya menjadi tahun saya. Angka 12 itu sendiri sebenar angka kegemaran saya. Tapi, apa boleh buat, kita tidak rancang pun semua itu.

"Tahun ini saya mahu kembali untuk menjadi diri saya dan nak fokus pada kerjaya. Terus-terang, saya tak mahu buat hal lagi," janjinya sambil mengharapkan keganasan dan kegilaan Lan Todak dalam Juvana dapat diterima umum.

Akui Sharnaaz lagi: "Shila sendiri tidak menyukai karakter Lan Todak."

Lan Todak watak antagonis baharu yang masuk menyertai filem arahan Faisal Ishak itu. Tidak peduli tanggapan sesetengah pihak bahawa watak itu persis membayangkan satu sisi dirinya yang psiko, bagi Sharnaaz, setiap manusia ada sikap sebegitu dalam diri masing-masing.

"Setiap manusia ada sifat psiko sendiri, tetapi antara hendak ditonjolkan atau tidak, peluang itu datang hanya sekali. Tapi psiko saya itu hanya dalam lakonan semata-mata," tutup Sharnaaz.

Perempuan minat lelaki nakal

Posted:

Perempuan minat lelaki nakal

Perempuan minat lelaki nakal


DARI kanan: Adam Shah, Johan A'sari, Syazwan Zulkifly dan Idzham Ismail antara pelakon membesar daripada Juvana.


DEKAT dengan masyarakat tetapi terasing daripada masyarakat normal, dunia gelap remaja pesalah juvenil merupakan antara satu topik yang menarik dan terbukti mempunyai daya tarikan yang kuat untuk diteroka.

Buktinya, kisah remaja pesalah juvenil yang didramakan dua tahun lepas menjadi hits dan fenomena baharu kepada corak drama televisyen. Tahun ini, Juvana akan kembali menemui khalayak. Bezanya, medium penceritaan yang masih ditangani Faisal Ishak itu beralih bentuk menjadi sebuah karya layar lebar.

Juvana adaptasi drama ke filem itu masih sebuah kesinambungan kepada kisah Daim lakonan Zahiril Adzim, Botak (Johan A'sari), Apek (Syazwan Zulkifly) dan Ayam (Adam Shah), Panjang (Idzham Ismail), Kicap dan Komeng yang pernah menjadi fenomena kepada penggemar drama tersebut.

Di samping karakter asal yang telah diketahui latar belakang hitam itu, produk terbitan Filmscape Sdn. Bhd. dan Juita Viden Sdn. Bhd. itu menampilkan kelainan dengan kehadiran watak-watak baharu seperti Lan Todak lakonan Sharnaaz Ahmad, Jamal (Syafie Naswip), Sara (Sara) dan Ali (Adlin Aman Ramli).

Sementara Juvana bakal masuk panggung pada 24 Januari nanti, dua pelakon yang popular hasil daripada Juvana, Johan A'sari dan Adam Shah diajak bercerita tentang keterujaan serta penjanaan karakter yang mereka lalui. Biarpun tidak seperti Johan yang mencanak popular hasil persembahan sebagai Botak, Adam Shah juga tidak ketinggalan membina karier bersandarkan gelaran Ayam Juvana.

Bagaimana impak Juvana ke dalam hidup kalian hingga hari ini?

JOHAN A'SARI (JA): Juvana banyak bawa tuah kepada kami. Selepas drama Juvana disiarkan saya dikenali dengan nama Botak. Tawaran untuk berlakon mencurah-curah. Kalau dulu saya hanya tengok Rosyam Nor berlakon dan menang anugerah di Anugerah Bintang Popular (ABP). Saya pula langsung tiada asas lakonan tapi tiba-tiba saya pula berjalan di karpet merah dan menang di ABP. Saya juga dapat jadi hero terakhir sebelum Fasha Sandha kahwin. Tahun ini juga saya tercalon lagi dalam Top 5 Pelakon Lelaki TV Popular. Permainan Juvana sangat bererti buat saya.

ADAM SHAH (AS): Watak Ayam memang sangat kuat sebab sampai ke hari ini, ada orang masih panggil saya sebagai Ayam. Rasanya, itu habuan apabila kita bekerja keras. Masa mula dapat tawaran Juvana dulu, saya tidak sangka pun drama itu akan jadi fenomena. Saya anggap ini semua anugerah.

Ceritakan perkembangan watak dalam filem Juvana ini?

JA: Meneruskan watak Botak ke filem tidaklah sukar sebab sudah terbiasa dengan pelakon dan kru yang sama. Adlin dan Sharnaaz juga masuk tanpa banyak cerita sebab mereka itu pelakon profesional. Babak paling sukar untuk saya cuma babak mengaji di surau.

AS: Karakter Ayam masih dengan sikapnya yang jenis ambil jalan selamat. Saya jadi pengikut dan akan bertenggek pada siapa yang kuat. Apabila saya bersama budak-budak juvana dari Sekolah Wira Bakti berpindah ke sekolah yang baharu, kami kena jadi baik. Sebenarnya Ayam pun bukannya jahat sangat, dia masuk sekolah juvenil pun sebab menghamilkan budak perempuan dan cuba buang bayi. Jadi dalam drama atau filem itu, Ayam cuma pura-pura jadi jahat. Mula-mula dia ikut Botak dan kemudian bila sesuatu terjadi kepada Botak, dia beralih jadi pengikut Apek pula.

Melihat kepada trend adaptasi drama ke filem dan sebaliknya, adakah itu satu jaminan kejayaan?

JA: Filem ini khas untuk peminat Juvana dan kalau pun ada yang belum menonton drama sebelum ini, mereka masih boleh berhibur dengan filem ini.

AS: Situasi ini memang biasa berlaku, apabila drama meletup itu satu alasan kukuh untuk buat filem pula. Ada yang menjadi dan ada yang tidak. Tetapi, apa yang lebih penting daripada filem ini adalah gambaran yang mahu ditunjukkan kepada para remaja. Kami mahu penonton melihat sisi positif daripada kejahatan yang ditonjolkan. Jika mesej itu sampai, saya kira itu satu kejayaan kepada Juvana.

Jadi apa pula risiko tidak baik daripada trend berkenaan?

JA: Kami berdepan harapan tinggi daripada peminat. Apa yang akan terjadi kepada Botak penting untuk disaksikan oleh peminat Juvana. Botak boleh jadi ikon. Saya tak risau sangat sebab Juvana ramai pengikut terutamanya penonton lelaki, jadi mereka akan bawa kekasih atau isteri tengok filem ini.

AS: Sejak di lokasi lagi kami sudah berbincang tentang soal itu. Semasa penggambaran drama, kami tiada idea tentang reaksi peminat tapi semasa buat filem, perasaan itu berlainan. Kami agak tertekan memikirkan jangkaan penonton tetapi semua itu letak tepi yang penting kami sudah buat apa yang terbaik dan ikut landasan asal. Risiko tetap ada. Setahun Juvana tinggalkan penonton itu tidak lama, rasanya orang masih ingat tentang Ayam.

Apa yang kalian belajar daripada dunia samseng dalam Juvana?

JA: Saya belajar bahawa kita tidak perlu nak tunjuk handal dengan keganasan. Guna akal bukan tangan.

AS: Semasa remaja dan di sekolah dulu, saya juga budak nakal dan pernah pukul pelajar lain. Cuma nakal itu tidak melampau. Saya sebenarnya buat rujukan berpandukan dua buah filem iaitu Crows Zero dan Young and Dangerous untuk watak Ayam.

Dalam kehidupan realiti, adakah benar bahawa lelaki nakal lebih digemari gadis?

JA: Saya akui wanita memang suka lelaki nakal berbanding yang lurus dan nampak baik. Lelaki pula janganlah ikut buku sangat, kena praktikal dan terokai perkara baharu yang boleh mendatangkan kebaikan, tapi nakal sangat pun tak bagus juga. Perkara nakal yang pernah saya buat masa sekolah dulu cuma hisap rokok.

AS: Boleh jadi. Kalau penonton di luar sana gemar watak Botak dan Ayam, saya mahu ambil kesempatan itu sebagai tarikan ke arah kebaikan.

Selain filem Juvana, apakah perkembangan terbaharu ketika ini?

JA: Saya kini terlibat dengan drama episod Surat Dari Langit. Tahun ini khabarnya filem-filem lakonan saya seperti Tokai, Paku dan Pencinta akan masuk panggung.

AS: Saya ada beberapa projek antaranya drama bersiri untuk RTM, Lamunan Terhenti dan sebuah drama komedi bertajuk Musang Berjanggut.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved