Ahad, 27 Januari 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


50 maut dalam pertempuran di penjara

Posted:

50 maut dalam pertempuran di penjara

50 maut dalam pertempuran di penjara


SEORANG anggota tentera mengawal banduan yang cedera dalam rusuhan
di penjara Uribana, Venezuela.


CARACAS, Venezuela - Sekurang-kurangnya 50 orang terbunuh dan 90 yang lain cedera apabila banduan di penjara Uribana merusuh pada Jumaat.

Kebanyakan banduan cedera akibat tembakan, jelas seorang pegawai hospital, Ruy Medina yang menyatakan jumlah kematian mungkin meningkat.

Menteri yang bertanggungjawab ke atas pusat tahanan dan penjara di Venezuela, Iris Varela memberitahu, rusuhan berlaku apabila pihak berkuasa penjara melancarkan operasi mencari senjata-senjata haram yang dimiliki oleh banduan.

Venezuela memang terkenal dengan kondisi penjaranya yang sesak dan tidak terurus. Penjara di negara itu disifatkan sebagai paling teruk di Amerika Latin. Sebagai contoh, sebuah penjara yang boleh memuatkan 14,000 orang banduan kini dihuni oleh hampir 50,000 banduan.

- AFP

Pilihan raya kecil uji populariti PAP

Posted:

Pilihan raya kecil uji populariti PAP

Pilihan raya kecil uji populariti PAP


DUA orang pengundi membuang undi masing-masing
di sebuah pusat pengundian kawasan Timur Punggol
semalam. Pilihan raya kecil ini dilihat sebagai kayu
pengukur terhadap populariti Parti Tindakan Rakyat
(PAP) dalam kalangan rakyat Singapura.


SINGAPURA - Para pengundi di sini membuang undi semalam dalam satu pilihan raya kecil yang sekali gus menguji pendirian orang ramai terhadap parti pemerintah iaitu Parti Tindakan Rakyat (PAP) selepas ia mengalami prestasi terburuk dalam pilihan raya umum di republik tersebut.

Kerusi kawasan Timur Punggol kosong apabila bekas Speaker, Michael Palmer meletak jawatan dan keluar daripada PAP selepas mengaku menjalin hubungan sulit pada Disember tahun lalu.

Kempen pilihan raya didominasi oleh isu sosioekonomi seperti kenaikan kos sara hidup. Para penganalisis menyatakan kehadiran tiga calon pembangkang pasti memecahkan undi pengundi anti-PAP.

Pusat-pusat pengundian dibuka seawal pukul 8 pagi selama 12 jam dan keputusan dijangka diumumkan pada malam ini (semalam).

Lebih 31,000 pengundi layak mengundi dalam pilihan raya kecil itu. Ia merupakan pilihan raya kecil kali kedua sejak pilihan raya umum pada Mei 2011 yang menyaksikan PAP hanya memperoleh undi sebanyak 60 peratus.

Doktor bedah, Koh Poh Koon yang mewakili PAP dicabar oleh Lee Li Lian dari Parti Pekerja, Desmond Lim (parti Perikatan Demokratik Singapura) dan Kenneth Jeyaretnam (Parti Reformasi). - AFP

Perusuh bola sepak dihukum mati

Posted:

Perusuh bola sepak dihukum mati

Perusuh bola sepak dihukum mati


GAMBAR menunjukkan penjara Pelabuhan Said yang menempatkan
tahanan termasuk sekumpulan perusuh bola sepak.


KAHERAH - Sebuah mahkamah di sini menjatuhkan hukuman mati ke atas 21 orang yang didapati bersalah terlibat dalam rusuhan bola sepak yang menyaksikan 74 orang terbunuh.

Di dalam mahkamah, ahli keluarga tertuduh seakan-akan tidak percaya dengan keputusan tersebut. Mereka kemudian mengangkat tangan dan melaungkan 'Allahu akbar'.

Dalam satu kenyataan yang disiarkan di televisyen, hakim akan mengumumkan hukuman ke atas 52 lagi defendan, termasuklah sembilan orang pegawai keselamatan pada 9 Mac depan.

Rusuhan antara penyokong pasukan Al-Masry dari Pelabuhan Said dan peminat pasukan Al-Ahly dari Kaherah disifatkan sebagai keganasan bola sepak paling buruk di dunia dalam tempoh 15 tahun. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved