Rabu, 23 Januari 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Gempa bumi kuat gegar wilayah Aceh

Posted:

Gempa bumi kuat gegar wilayah Aceh

Gempa bumi kuat gegar wilayah Aceh

PENDUDUK meninggalkan rumah mereka selepas gempa bumi kuat melanda wilayah Aceh
di Indonesia semalam.


BANDA ACEH, Indonesia - Satu gempa bumi kuat menggegarkan rantau barat Indonesia semalam dengan menyebabkan seorang kanak-kanak berusia sembilan tahun terbunuh manakala penduduk yang panik bertempiaran melarikan diri.

Beberapa orang cedera manakala sejumlah kediaman turut rosak dalam bencana tersebut.

Agensi Meteorologi dan Geofizik Indonesia menyatakan, gempa tersebut yang berukuran 6.0 pada skala Richter tidak mencetuskan ombak besar tsunami.

Gempa itu berlaku sekitar pukul 5.22 pagi semalam dan mengejutkan penduduk di beberapa buah bandar dan perkampungan di sini, dalam wilayah Aceh di utara Pulau Sumatera.

Bencana itu disusuli oleh gempa susulan bermagnitud 4.7 beberapa minit kemudian.

Ketua Daerah Pidie, Sarjani Abdullah berkata, seorang budak perempuan berusia sembilan tahun ditemui mati di bawah timbunan rumahnya yang runtuh.

Menurut pegawai berkenaan, sekurang-kurangnya tujuh orang termasuk seorang kanak-kanak berumur tiga tahun mengalami luka dan patah tulang.

Sebuah agensi bencana alam tempatan memberitahu, sekurang-kurangnya 30 buah rumah dan sebuah masjid runtuh di daerah Pidie Jaya dengan ratusan penduduk kini dipindahkan ke beberapa tempat perlindungan sementara.

"Kejadian ini menakutkan kami, kami masih trauma dengan gempa bumi itu," kata seorang penduduk setempat, Masriadi.

"Isteri saya menjerit dan anak-anak saya pula menangis," tambahnya lagi.

Satu gempa bumi kuat pada 26 Disember 2004 mencetuskan tsunami di Lautan Hindi yang meragut lebih 230,000 nyawa dengan separuh daripadanya merupakan penduduk wilayah Aceh. - AP

37 warga asing, 29 militan maut

Posted:

37 warga asing, 29 militan maut

37 warga asing, 29 militan maut


ANGGOTA bomba Algeria mengusung keranda salah seorang mangsa yang terbunuh dalam tragedi di kompleks pemprosesan minyak dan gas In Amenas kelmarin.


ALGIERS - Pihak berkuasa Algeria semalam bertindak meneruskan gerakan mencari lima lagi warga asing yang masih hilang selepas menjadi tebusan di kompleks pemprosesan minyak dan gas In Amenas di gurun Sahara, kata beberapa sumber keselamatan.

"Masih belum ada sebarang berita mengenai kelima-lima warga asing yang masih hilang itu," sumber tersebut memberitahu agensi berita AFP.

Sabtu lalu, skuad khas tentera Algeria bertindak menyerbu kompleks minyak dan gas tersebut dan berjaya menawan kembali daripada kumpulan militan Islam.

Sehingga semalam pemerintah Algeria mengesahkan 37 warga asing dan 29 militan Islam maut dalam krisis tebusan itu. Dua rakyat Malaysia pula dikuatiri masih hilang.

Drama tebusan kompleks kendalian syarikat minyak BP dari Britain, Statoil milik Norway dan firma Algeria, Sonatrach itu bermula pada 16 Januari lalu.

Sementara itu, menurut sumber yang sama, kerja-kerja memulihkan kompleks tersebut telah bermula.

Katanya, sekurang-kurangnya tempoh seminggu lagi diperlukan sebelum semuanya kembali beroperasi. - Agensi

Pesawat pejuang bedil kubu penentang

Posted:

Pesawat pejuang bedil kubu penentang

Pesawat pejuang bedil kubu penentang


SEORANG penduduk berjalan melintasi sebuah bangunan yang
musnah selepas dibom pesawat pejuang rejim pemerintah Syria di Damsyik kelmarin.


BEIRUT - Pesawat pejuang dan kereta kebal tentera rejim Presiden Bashar Al-Assad mengebom kubu kuat kumpulan penentang di wilayah Damsyik semalam, kata Pemerhati Hak Asasi Manusia untuk Syria.

Kata badan pemerhati itu, jet-jet pejuang melancarkan serangan ke atas bandar Douma, timur Damsyik dan beberapa bahagian rantau Ghuta Timur yang merupakan kubu kuat Tentera Pembebasan Syria.

Ia merupakan sebahagian daripada kempen untuk menghapuskan terus kumpulan pejuang penentang yang berada di sekitar Damsyik.

Kereta kebal turut digunakan bagi membedil bandar Daraya dan Moadamiyat al-Sham yang terletak di barat daya Damsyik.

Turut dibedil tentera rejim ialah bandar Yalda dan Beit Sahem.

Sementara itu, akhbar pro-Presiden Bashar, Al-Watan membuat pengakuan secara terbuka mengenai serangan udara di wilayah Damsyik dalam laporannya.

Konflik di Syria meletus pada Mac 2011 selepas para penentang melancarkan tentangan ke atas rejim Bashar kerana tidak berpuas hati dengan pemerintahannya.

Mereka menuduh Bashar gagal untuk melakukan pembaharuan dalam pentadbiran dan hak kebebasan bersuara. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved