Sabtu, 19 Januari 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


100 lagi orang awam mati di Syria

Posted:

100 lagi orang awam mati di Syria

100 lagi orang awam mati di Syria

BEBERAPA orang pasukan penentang Presiden Bashar Al-Assad membuat rondaan di Homs. Kejadian pembunuhan beramai-ramai oleh tentera rejim terus berlaku sehingga sekarang.


DAMSYIK - Lebih 100 orang awam terbunuh dalam satu kejadian pembunuhan beramai-ramai terbaharu di Syria, kata Kumpulan Pemerhati Hak Asasi Manusia negara itu.

Pemerhati sama berkata, kematian berlaku apabila pasukan tentera rejim Presiden Bashar Al-Assad pada Selasa lalu menggempur kawasan ladang di utara bandar Homs.

Bandar tersebut dipercayai menjadi lokasi kepada kira-kira 1,000 orang mencari perlindungan daripada pertempuran di tengah Syria.

"Tentera rejim melakukan pembunuhan beramai-ramai Selasa lalu menyebabkan 106 mangsa terkorban termasuk wanita dan kanak-kanak," kata pemerhati yang beribu pejabat di Britain.

Beberapa orang saksi memberitahu mangsa mati akibat terbakar, ditikam dan ditetak.

"Tentera datang sebelum menyembelih wanita dan kanak-kanak. Mereka juga membakar tubuh mangsa," kata seorang wanita tidak dikenali yang dilihat dalam satu rakaman video amatur dan diedarkan oleh oleh penentang Bashar di Homs.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) melaporkan lebih 60,000 orang terkorban, sementara pasukan pemerhati pula menyatakan lebih 48,000 orang maut akibat konflik di Syria. - AFP

Warga emas bersenam dalam salji

Posted:

Warga emas bersenam dalam salji

Warga emas bersenam dalam salji


GAO yang berusia 77 tahun kelihatan masih bertenaga untuk bersenam walaupun tanpa berbaju dalam keadaan cuaca sejuk yang melanda China baru-baru ini. - AFP


JILIN, China – Seorang lelaki warga emas yang berusia 77 tahun sanggup meredah musim sejuk yang melanda China baru-baru ini dengan hanya memakai seluar pendek untuk bersenam demi kesihatan badannya.

Gao Yinyu yang juga merupakan seorang pesara guru bersenam setiap pagi di sepanjang tebing sungai Shonghuajiang.

Suhu di kawasan Jilin kini mencecah di bawah paras negatif 25 darjah celsius.

Selain bersenam, Gao juga dilihat turun ke dalam sungai Shonghuajiang untuk mandi dan tidak memakai pakaian.

Gao berkata, dia telah bersenam setiap pagi dengan hanya memakai seluar pendek setiap pagi sejak sedekad lalu selepas bersara. Gao tidak pernah terlepas walaupun sehari untuk melakukan rutin senamannya itu.

Sejak melakukan rutin tersebut, Gao didapati jarang diserang demam atau selesema. Pekerja lelaki di China biasanya akan bersara pada usia 60 tahun. – Agensi

Hotel kapsul terbesar di China dibuka

Posted:

Hotel kapsul terbesar di China dibuka

Hotel kapsul terbesar di China dibuka


Hotel kapsul ini sangat selesa dan ditawarkan pada harga sewaan yang berpatutan.- Reuters


SHANDONG, China – Sebuah hotel kapsul paling besar di China telah dibuka di Qingdao pada 15 Januari lalu dan mula mendapat perhatian pengunjung yang singgah ke wilayah Shandong.

Hotel itu menyediakan 100 bilik yang dilengkapi televisyen LCD, perkhidmatan WiFi, sebuah meja komputer, almari dan katil yang selesa.

Setiap kapsulnya direka dan dibina dari saiz 1 hingga 2 meter lebar dan 1.2 meter tinggi.

Pengunjung hanya dikenakan bayaran sebanyak 45 yuan (RM21.68) sehari pada hari biasa dan 80 yuan (RM38.75) pada waktu puncak. – Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved