Selasa, 15 Januari 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


18 wanita maut di Syria

Posted:

18 wanita maut di Syria

18 wanita maut di Syria

SEORANG lelaki meraung kesedihan selepas ahli keluarganya terbunuh dalam satu serangan udara rejim Syria di Azaz, utara Aleppo, kelmarin.


DAMSYIK - Satu serangan udara di kawasan yang ditawan para penentang rejim Presiden Bashar Al-Assad berhampiran bandar ini semalam telah mengakibatkan 13 orang wanita dan seorang kanak-kanak terbunuh, kata Kumpulan Pemerhati Hak Asasi Manusia Untuk Syria.

Pemerhati sama berkata, serangan turut berlaku di bandar Moadamiyat Al-Sham, barat daya Damsyik yang membunuh sekurang-kurangnya lapan orang kanak-kanak dan lima wanita.

"Semua kanak-kanak yang terbunuh daripada keluarga yang sama dan berusia antara enam bulan hingga sembilan tahun," kata pengarah badan pemerhati berkenaan, Rami Abdel Rahman.

Pemerhati yang beribu pejabat di Britain itu berkata, lebih daripada 3,500 kanak-kanak dilaporkan terbunuh sejak konflik di Syria meletus pada Mac 2011.

Penentangan terhadap pentadbiran Bashar sehingga kini telah mengorbankan lebih 43,000 nyawa dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pula melaporkan lebih 60,000 orang terkorban. - AFP

Polis siasat The Straits Times

Posted:

Polis siasat The Straits Times

Polis siasat The Straits Times


CALON parti pembangkang untuk kerusi Punggol Timur, Lee Li Lian (tengah) menjawab soalan wartawan media pada sidang media di Singapura semalam.


SINGAPURA - Polis menyatakan semalam ia kini menyiasat akhbar utama tempatan, The Straits Times kerana melanggar undang-undang berhubung kaji selidik yang dilakukan untuk kempen pilihan raya kecil di pulau ini.

Pilihan raya kecil pada 26 Januari ini adalah untuk kerusi yang ditinggalkan kosong oleh Speaker Parlimen, Michael Palmer. Palmer yang sudah beristeri meletak jawatan selepas mengakui mengadakan hubungan sulit.

Jabatan Pilihan Raya memberitahu bahawa satu artikel yang disiarkan dalam akhbar itu pada 10 Januari lalu selepas pengumuman tarikh pilihan raya bagi kerusi Punggol Timur kini disiasat oleh polis.

Akhbar tersebut mendedahkan siasatan berkenaan di laman webnya lewat kelmarin dan menyatakan pihaknya akan bekerjasama dengan polis.

Artikel bertarikh 10 Januari lalu itu menyiarkan laporan kaji selidik melibatkan 50 penduduk di kawasan pilihan raya kecil tersebut berhubung sokongan mereka kepada Parti Tindakan Rakyat (PAP) yang memerintah pulau ini.

PAP sudah berkuasa di pulau ini sejak 1959.

"Ini bukan kaji selidik berskala penuh (sebenar) atau berbentuk saintifik," kata ketua editor akhbar berkenaan, Warren Fernandez ketika mengulas laporan tersebut semalam.

"Tajuk berita kami membesar-besarkan kepentingan maklumat yang dikumpulkan dengan mengklasifikasikannya sebagai satu kaji selidik. Kami memohon maaf atas kesilapan ini," tambahnya.

Akhbar The Straits Times merupakan akhbar utama gergasi media Asia, Singapore Press Holdings.

Di Singapura, adalah menjadi kesalahan untuk menyiarkan keputusan kaji selidik pengundi bermula dari tarikh pengumuman pilihan raya sehingga proses penggundian tamat

Mereka yang bersalah boleh didenda sehingga Sg$1,500 (RM3,624) atau dipenjara atau kedua-duanya sekali.

Pilihan raya kecil berkenaan bakal memberikan gambaran berhubung rakyat kurang dua tahun selepas PAP mengalami prestasi terburuknya pada pilihan raya Mei 2011 apabila undi untuk parti berkenaan merosot kepada 60 peratus.

PAP masih memiliki 81 daripada 87 kerusi di Parlimen tetapi parti itu dikritik hebat berhubung cara ia menangani isu imigresen dan perkhidmatan awan selain peningkatan kos sara hidup serta jurang pendapatan di negara kota ini. - AFP

Lubang besar di sawah padi

Posted:

Lubang besar di sawah padi

Lubang besar di sawah padi


LUBANG besar yang terbentuk di sawah padi di China pada Sabtu lepas.


BEIJING - Pihak berkuasa China menyiasat kejadian 20 lubang besar yang terbentuk di sebuah kawasan sawah padi di negara berkenaan.

Setakat ini lebih 20 lubang misteri itu terbentuk di daerah Fukou, dalam wilayah Hunan sejak empat bulan lalu.

Menurut media tempatan, siasatan awal mendapati fenomena itu berpunca daripada industri perlombongan setempat yang menyebabkan sistem saliran bawah tanah di kawasan berkenaan musnah.

Keadaan itu membawa kepada tanah jerlus yang membentuk lubang-lubang besar tersebut. - REUTERS

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved