Ahad, 23 Disember 2012

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Pop Festival hulur bantuan untuk Gaza

Posted:

Pop Festival hulur bantuan untuk Gaza

Pop Festival hulur bantuan untuk Gaza

23/12/2012 7:26pm

SHAH ALAM — Pop Festival: Selamatkan Gaza yang diadakan selama dua hari bermula semalam di Universiti Teknologi MARA (UiTM) adalah aspirasi 250 anak muda bagi menghulurkan bantuan kepada penduduk Islam Gaza di Palestin.

Presiden Majlis Belia Selangor (MBS), Datuk Irmohizam Ibrahim, berkata kesemua anak muda berkenaan merupakan peserta dan penggerak festival anjuran MBS itu dengan mengadakan pelbagai aktiviti termasuk 110 gerai jualan bagi mengumpul dana.

"MBS bersama anak-anak muda ini mahu menyatakan sokongan dan tanda prihatin terhadap derita yang terpaksa ditanggung oleh saudara Islam kita di Gaza melalui pameran, persembahan pentas dan perkongsian pengalaman di Palestin melalui festival ini," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau berkata kira-kira 5,000 pengunjung hadir pada festival itu sejak semalam yang rata-ratanya terdiri daripada golongan muda. — BERNAMA

Mekanik maut ditikam di Selayang Baru

Posted:

Mekanik maut ditikam di Selayang Baru

Mekanik maut ditikam di Selayang Baru

23/12/2012 7:24pm

KUALA LUMPUR — Seorang mekanik maut ditikam di bahagian abdomennya di depan sebuah rumah kedai di Selayang Baru dekat sini, pada 4.30 pagi ini.

Timbalan Ketua Polis Selangor, SAC Datuk A. Thaiveegan berkata, kejadian itu dikesan susulan laporan seorang doktor di Hospital Selayang yang curiga dengan kesan tikaman yang dialami K. Rajaratnam, 31.

"Doktor itu menyatakan mangsa yang cedera parah dengan satu kesan tikaman di bahagian abdomennya di sebelah kiri datang ke hospital bersama isterinya untuk menerima rawatan namun mangsa gagal diselamatkan," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Gombak di sini hari ini.

Beliau berkata, siasatan awal polis mendapati kejadian berpunca daripada perselisihan faham beberapa lelaki yang mencetuskan pergaduhan di sebuah pusat Internet di Selayang Baru, di sini.

"Mangsa (mekanik) yang ketika itu kebetulan berada di pusat Internet itu menjadi sasaran kumpulan berkenaan sebelum mengekori mangsa ke rumahnya kerana dianggap terlibat dalam pergaduhan itu," katanya.

Thaiveegan menjelaskan, isteri mangsa, Krishnaveni Bangara Nindu, 29, memberitahu polis bahawa sebelum kejadian, dia dan suaminya singgah ke rumah ibunya yang berhampiran rumah mereka sebelum menyedari mereka diekori suspek.

Katanya, sebaik tiba di rumah, mangsa meminta isterinya segera naik ke rumah mereka yang terletak di tingkat dua rumah kedai apabila melihat beberapa lelaki menghampiri mereka dalam keadaan mencurigakan.

"Isterinya yang ketika itu berada di beranda rumah kedai tersebut telah menjadi saksi kejadian sebelum membawa mangsa ke hospital," katanya.

Beliau berkata, polis tidak menolak kemungkinan seramai empat hingga lima lelaki terlibat dalam kes itu dan tiada senjata ditemui tetapi sebuah motosikal telah ditinggalkan salah seorang suspek di tempat kejadian.

Katanya, dua lelaki lain yang disyaki turut terlibat dalam kes tersebut telah ditahan di sebuah rumah di Jalan Bukit Idaman, Selayang pada 11.30 pagi tadi.

Katanya, polis sedang menjejaki seorang lelaki warga tempatan yang dikenal pasti sebagai Norazuan Mohd. Mustafa, 20, beralamat terakhir di Lot 47(A), Jalan Indah 6, Kampung Selayang Baru bagi membantu siasatan.

Katanya, kes itu disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh. — BERNAMA

Jumlah mangsa banjir di Terengganu meningkat

Posted:

Jumlah mangsa banjir di Terengganu meningkat

Jumlah mangsa banjir di Terengganu meningkat

23/12/2012 7:22pm

DUNGUN — Jumlah mangsa banjir yang dipindahkan ke pusat pemindahan di daerah ini meningkat kepada 144 orang setakat pukul 6 petang tadi selepas dua lagi kampung dilanda bencana itu hari ini.

Jurucakap bilik gerakan banjir daerah berkata, dua kampung terbabit ialah Kampung Batu Riong dengan 20 mangsa daripada tujuh keluarga dan Kampung Tok Kah membabitkan 29 orang daripada empat keluarga.

Mereka dipindahkan pukul 12 tengah hari tadi, katanya.

Malam semalam, sebanyak 95 mangsa membabitkan 17 keluarga dari tiga buah kampung dipindahkan selepas kawasan rumah masing-masing mula dinaiki air sejak 9 malam.

Mereka membabitkan masing-masing tujuh keluarga dari Kampung Tanjung Pagar dan Kampung Pulau Serai serta tiga keluarga dari Kampung Seberang Pintasan.

Menurut jurucakap itu, hujan lebat yang turun di daerah Dungun sejak petang semalam menyebabkan kawasan-kawasan rendah mula ditenggelami air.

Dalam pada itu, Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) negeri pula melaporkan paras air di semua sungai utama di Terengganu masih pada paras normal, kecuali sungai Nerus, Setiu berada pada tahap amaran.

Jurucakapnya berkata, bacaan pada pukul 3 petang tadi menunjukkan aras air sungai itu kini meningkat kepada 21.1 meter berbanding paras normal 17 meter. — BERNAMA

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved