Jumaat, 14 Disember 2012

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Rayuan bekas anggota UTK 11 Jun

Posted:

Rayuan bekas anggota UTK 11 Jun

Rayuan bekas anggota UTK 11 Jun

14/12/2012 5:54pm

PUTRAJAYA - Mahkamah Rayuan menetapkan tiga hari mulai 11 Jun tahun depan untuk mendengar rayuan dua bekas anggota Unit Tindakan Khas (UTK) yang dihukum gantung sampai mati kerana membunuh wanita warga Mongolia, Altantuya Shaariibuu pada tahun 2006.

Timbalan Pendaftar, Darma Fikri Abu Adam memaklumkan tarikh itu kepada Timbalan Pendakwa Raya, Manoj Kurup, peguam Kitson Foong yang mewakili Koperal Sirul Azhar Umar dan peguam J.Kuldeep Kumar bagi pihak Cif Inspektor Azilah Hadri.

Kitson kemudian memberitahu pemberita perayu memohon diberi tempoh yang panjang untuk meneliti dokumen dan Sirul Azhar akan membangkitkan lebih daripada 20 isu semasa rayuan.

Azilah, 34, dan Sirul Azhar, 39, dihukum gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 2009 selepas didapati bersalah membunuh Altantuya, 28.

Mereka didakwa melakukan perbuatan itu antara pukul 10 malam, 19 Oktober dan pukul 1 pagi, 20 Oktober 2006 di antara Lot 12843 dan Lot 16735, Mukim Bukit Raja, Klang, Selangor.

Bekas penganalisis politik, Abdul Razak Baginda, 50, yang didakwa bersubahat membunuh wanita Mongolia itu bagaimanapun dibebaskan pada 31 Oktober 2008 selepas pendakwaan gagal membukti kes prima facie terhadapnya. - BERNAMA

Warga Myanmar paling ramai jadi pengedar

Posted:

Warga Myanmar paling ramai jadi pengedar

Warga Myanmar paling ramai jadi pengedar

14/12/2012 5:29pm

KUALA LUMPUR - Warga Myanmar adalah yang paling ramai ditahan berkaitan kes pengedaran dadah melibatkan warga asing di sekitar ibu kota tahun ini.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Kuala Lumpur, Supritendan Adnan Azizon berkata, daripada 393 warga asing yang ditahan bersabit pengedaran dadah bagi tempoh Januari hingga Oktober lepas, 179 adalah rakyat Myanmar.

"Pengedar melibatkan warga Myanmar dikenal pasti menjalankan kegiatan di sekitar kawasan pasar borong dan kebanyakannya mengedar secara kecil-kecilan," katanya.

Beliau berkata, siasatan juga mendapati pengedar warga Myanmar menjual dadah jenis heroin.

Katanya, selain warga Myanmar, warga Indonesia serta Iran juga antara yang ramai ditahan iaitu Indonesia (51) dan Iran (35) manakala bakinya melibatkan warga negara lain termasuk Nigeria dan Pakistan.

"Tetapi kalau warga Iran, Nigeria dan Pakistan mereka lebih cenderung dalam pengedaran dadah jenis syabu," katanya.

Semua mereka ditangkap menerusi beberapa serbuan di sekitar Kuala Lumpur termasuk di sebuah tapak semaian di Jalan Hulu Langat, Batu 9, Cheras pada September lepas, yang menyaksikan tiga orang termasuk sepasang suami isteri dan seorang lelaki Bangladesh diberkas dan 9.1 kilogram dadah jenis heroin bernilai RM300,000 dirampas. -BERNAMA

Ahli perniagaan didakwa tipu RM135,000

Posted:

Ahli perniagaan didakwa tipu RM135,000

Ahli perniagaan didakwa tipu RM135,000

14/12/2012 5:00pm

KUALA LUMPUR - Seorang ahli perniagaan mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini terhadap pertuduhan menipu seorang lelaki membabitkan hutang berjumlah RM135,000, tujuh bulan lepas.

M. Gopinathan, 36, didakwa menipu Iqbal Feiruz Khan Mohamed Rafik dengan memberikan sekeping cek tendang Bank HSBC bernilai RM135,000 untuk melunaskan bayaran hutang kepada mangsa.

Bapa kepada tiga anak itu didakwa melakukan perbuatan itu di Royal Selangor Club Bukit Kiara, Jalan Bukit Kiara, di sini pada pukul 11 pagi,

9 Mei lepas.

Gopinathan didakwa mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 10 tahun dan sebatan dan boleh didenda, jika sabit kesalahan.

Terdahulu Timbalan Pendakwa Raya, Rozana Husin menawarkan jaminan RM20,000 dengan seorang penjamin terhadap tertuduh.

Peguam tertuduh S.S.Devanandan memohon jaminan dikurangkan atas alasan anak guamnya mempunyai lima tanggungan termasuk kedua-dua ibu bapanya.

Hakim Datuk Rozana Ali Yusoff membenarkan tertuduh diikat jamin RM8,000 dengan seorang penjamin dan menetapkan 16 Januari depan untuk pengurusan kes. - BERNAMA

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved