Rabu, 19 Disember 2012

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Dulu menghibur kini berdakwah

Posted:

Dulu menghibur kini berdakwah

Dulu menghibur kini berdakwah

KUMPULAN nasyid Al-Mawlid yang dianggotai bekas anggota kumpulan Ruffedge,Ve dan Innuenda.


PENGHIJRAHAN artis-artis tanah air ke jalan dakwah kebelakangan ini tanpa disedari membantu perkembangan syiar Islam di Malaysia.

Walaupun bukan tergolong dalam kelompok ustaz atau ustazah tetapi mereka masih boleh berdakwah.

Antara artis yang melalui transformasi penghijrahan itu ialah kumpulan Al-Mawlid, pelakon Irma Hasmie Ibrahim, penyanyi Nur Shahila Amir Hamzah (Shila Amzah) serta pelakon dan pengacara Haryati Hamzah (Yatt).

Penceramah bebas, Datuk Siti Nor Bahyah Mahamood menyifatkan penghijrahan artis-artis itu patut diberi pujian dan sokongan agar mereka dapat memainkan peranan dalam menyampaikan dakwah kepada setiap lapisan masyarakat.

Perkembangan sihat

"Transformasi ini merupakan perkembangan sihat dan satu langkah yang tepat pada masanya demi kebaikan semua pihak.

"Sudah menjadi fitrah, apabila seseorang mendapat hidayah, kita mahu berkongsi ilmu yang diperoleh dengan orang lain sebagai langkah mengajak orang ramai ke arah kebaikan," katanya ketika ditemui pada Karnival Mini Maal Hijrah Pusat Pungutan Zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (PPZ-MAIWP) baru-baru ini.

Siti Nor Bahyah turut mengingatkan para artis supaya berhijrah seikhlas hati tanpa mengharapkan gelaran, pujian atau mencari publisiti semata-mata.

Katanya, setiap penghijrahan ke arah kebaikan dijanjikan keampunan oleh Allah atas dosa-dosa lampau asalkan niat kita ikhlas dan sentiasa istiqamah.

Beliau berharap mereka akan menjadi contoh kepada artis lain dan golongan muda kerana mereka adalah ikon yang sentiasa menjadi ikutan.

Suami kepada Siti Nor Bahyah, Wan Akashah Wan Abdul Hamid berkata, dalam Islam tiada halangan atau batasan untuk berdakwah kerana manusia adalah khalifah Allah.

"Setiap daripada kita berperanan dalam usaha berdakwah untuk memperbaiki ummah dan seseorang itu tidak perlu betul-betul sempurna jika mahu menyampaikan dakwah kerana Rasulullah SAW bersabda, "Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat."

"Jika kita tunggu betul-betul sempurna baru hendak berdakwah, maka Islam akan lambat berkembang. Cuma apa yang perlu ialah ilmu yang disampaikan mestilah berlandaskan al-Quran dan Sunah," katanya.

Wan Akashah berkata, kaji selidik yang dijalankan di sebuah universiti di negara ini mendapati hampir 60 peratus golongan muda khususnya generasi Y menjadikan artis sebagai ikon. Ia merupakan pendekatan yang paling efektif untuk para artis itu menyampaikan dakwah mereka.

Menurut beliau, usaha berdakwah harus diteruskan kerana ilmu yang dikongsi tidak akan luak malah ia akan terus berkembang serta mendapat keberkatan daripada Allah.

"Menyampaikan ilmu kepada orang lain bukanlah satu perkara yang sia-sia kerana ilmu itu akan bertambah jika kita amalkan serta sebarkan malah ilmu ini tiada had seumpama tujuh lautan luasnya," tambah Wan Akashah.

Siti Nor Bahyah berkata, lima prinsip utama yang boleh dijadikan pegangan oleh artis yang berhijrah semasa berdakwah ialah ikhlas, istiqamah, ikutan, indah dan ilmu. "Apabila hendak berhijrah, hati mesti ikhlas agar timbul istiqamah yang akan mengukuhkan lagi penghijrahan itu dan ia akan memudahkan mereka menarik peminat untuk turut sama melangkah ke arah yang lebih baik.

"Setelah hijrah itu menjadi ikutan, maka akan timbul pula keindahan dalam berdakwah apabila ajaran agama yang diamal dan disampaikan itu memberi kesan pada diri sendiri dan dipraktik masyarakat," katanya.

Beliau berpesan kepada golongan artis yang baru berhijrah agar memilih mursyid iaitu guru yang mengamalkan ajaran Islam dan tidak melanggar batas syariat serta berlandaskan al-Quran dan sunah.

Ilmu tasawuf

Katanya, ilmu dalam Islam terbahagi kepada beberapa peringkat dan perlu dipelajari bermula dengan ilmu asas iaitu akidah, diikuti hukum dan ilmu tertinggi iaitu tasawuf agar tidak terpesong ketika berdakwah.

Sementara itu, kumpulan Al-Mawlid yang suatu masa dahulu menyemarakkan dunia muzik dengan genre hip hop dan R&B kini melakukan tranformasi kepada kumpulan nasyid selaras dengan hasrat untuk berdakwah.

Begitu juga dengan bekas anggota Ruffedge, Ve dan Innuendo yang terdiri daripada enam orang ahli iaitu Amer, Adib, Lah, Pot, Azan dan Zaf yang kini selesa menjadi anak seni membawa irama berunsur dakwah.

"Dulu kami menyanyi sekadar untuk menghiburkan peminat namun kini kami mahu berdakwah," jelas Azan.

Shila Amzah, anak kepaada penyanyi terkenal N.D Lala, pula berkata, sudah beberapa bulan beliau berhijrah. Beliau mengakui rezekinya semakin melimpah ruah.

Beliau juga merasakan perubahan yang positif pada dirinya dan terharu kerana dapat berhijrah pada usia muda dan pada masa yang sama menjadi ikutan kepada peminat beliau. - Bernama

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved