Ahad, 23 Disember 2012

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Mourinho terancam

Posted:

Mourinho terancam

Mourinho terancam

KARIM BENZEMA (kanan) diasak pertahanan Malaga, semalam. Beliau turut menyumbang satu gol buat Real Madrid tetapi tidak cukup untuk menyekat Malaga menang 3-2.


MADRID – Nasib jurulatih Real Madrid, Jose Mourinho ibarat telur di hujung tanduk setelah ketinggalan 16 mata di belakang Barcelona apabila tewas mengejut 2-3 kepada Malaga dalam aksi Keputusan kontroversi Mourinho yang merehatkan kapten, Iker Casillas daripada kesebelasan utama pada perlawanan tersebut telah mengundang kecaman peminat.

Untuk rekod, ia merupakan kali pertama Casillas diketepikan dalam tempoh 10 tahun yang menyaksikan penjaga gol kedua, Antonio Adan gagal menggalas tanggungjawab itu dengan sempurna apabila bolos tiga kali dalam perlawanan itu.

Ia juga kemenangan pertama Malaga terhadap Real dalam tempoh 29 tahun, sekali gus ketinggalan dua mata di belakang Real yang kini mengutip 31 mata.

Kejayaan Barcelona mengatasi Valladolid 3-1 dalam satu lagi aksi liga awal pagi semalam juga menambahkan tekanan terhadap Mourinho.

Begitupun, Mourinho sekali lagi menegaskan tidak akan meletak jawatan ekoran kekalahan itu.

"Saya tidak akan meletak jawatan dan tidak bimbang kedudukan saya terjejas atau tidak.

"Bagi saya, ketika ini prestasi Adan jauh lebih baik berbanding Casillas.

"Kami hanya menurunkan pemain yang terbaik, jadi saya tidak rasa ketiadaan Casillas menjadi punca kekalahan ini.

"Kerapuhan benteng pertahanan lebih merisaukan saya, bukannya ketiadaan Casillas," tegas Mourinho.

Gol-gol Malaga pada perlawanan itu dijaringkan Isco dan Roque Santa Cruz (dua gol) sementara gol sagu hati The Galacticos dijaringkan pertahanan Malaga, Samuel Sanchez (gol sendiri) dan juga Karim Benzema.

Dalam pada itu, Jordi Roura terpaksa mengambil alih tugas jurulatih Barcelona, Tito Vilanova yang menjalani rawatan di hospital akibat masalah kesihatan sebelum berdepan Valladolid semalam.

Penyerang berbisa, Lionel Messi berjaya menjaringkan gol peribadinya yang ke-91 tahun ini bersama Xavi Hernandez dan Cristian Tello sementara gol sagu hati Valladolid dicetak oleh Javi Guerra.

Dengan kemenangan itu, The Catalan berjaya memenangi 16 dari 17 perlawanan musim ini apabila hanya seri 2-2 dengan Real Madrid, selebihnya berakhir dengan kemenangan.

"Ia satu keputusan yang bagus, ia pasti lebih bermakna jika Vilanova semakin sihat.

"Saya percaya, kami mampu membantu Vilanova jika memenangi perlawanan dan itulah yang pemain Barcelona lakukan," kata Roura. – AFP

Alex tidak sabar uji kekuatan Johor

Posted:

Alex tidak sabar uji kekuatan Johor

Alex tidak sabar uji kekuatan Johor



PEMAIN sayap lincah Pahang, Azamuddin Mohd. Akil (gambar) mengakui tidak sabar untuk membantu pasukannya memburu tiga mata pertama dalam saingan Liga Super musim 2013 menjelang pertemuan menentang Johor (Darul Takzim FC) di Stadium Darul Makmur, Kuantan pada 8 Januari depan.

Azamuddin yang turut dikenali sebagai Alex mendedahkan, dia yakin pertembungan tersebut pasti hangat memandangkan skuad Johor kini dibarisi ramai pemain bertaraf bintang.

Jelasnya, Pahang kini berada pada tahap keyakinan yang tinggi selepas kembali beraksi dalam Liga Super ekoran kejayaan muncul naib juara Liga Premier pada tahun ini.

Katanya, semua pasukan yang beraksi dalam Liga Super pasti mahu menguji Johor Darul Takzim FC yang berbelanja besar musim ini untuk mendapatkan beberapa pemain ternama.

Antaranya yang berjaya 'disambar' Harimau Selatan itu ialah penyerang berbisa Harimau Malaya, Norshahrul Idlan Talaha dan Mohd. Safee Sali.

"Saya pasti ia akan menjadi satu perlawanan yang sangat menarik.

"Beraksi di laman sendiri sudah pasti memberikan sedikit kelebihan buat kami dalam usaha memburu tiga mata pertama pada saingan Liga Super 2013.

"Saya yakin selain Pahang, kesemua pasukan berhasrat untuk menewaskan Harimau Selatan yang dilihat muncul sebagai pasukan gergasi tempatan pada masa ini.

"Apa yang pasti, kami akan menampilkan persembahan terbaik demi penyokong-penyokong setia Tok Gajah," katanya.

Ditanya mengenai sasaran Pahang pada musim depan, pemain berusia 27 tahun itu memberitahu dia hanya lebih berminat untuk kekal dalam saingan Liga Super berbanding memikirkan kelompok lima teratas liga.

"Ramai mengetahui bahawa setiap pasukan telah mendapatkan beberapa pemain terbaik dalam usaha untuk menguatkan pasukan mereka."

Tuah menyebelahi kami - Avramovic

Posted:

Tuah menyebelahi kami - Avramovic

Tuah menyebelahi kami - Avramovic



BANGKOK - Menang nasib. Itu rumusan pengendali Singapura, Radojko Avramovic (gambar) sebaik pasukannya muncul juara Piala Suzuki AFF 2012 apabila menewaskan Thailand menerusi agregat 3-2 kelmarin.

Biarpun tewas 0-1 kepada Gajah Perang dalam final kedua di Stadium Supachalasai, Bangkok malam kelmarin, kemenangan selesa 3-1 di tempat sendiri Rabu lalu sudah cukup untuk menjamin kejayaan Sang Singa muncul juara buat kali keempat sejak kejohanan ini diperkenalkan pada tahun 1996.

Tanpa berselindung, Avramovic yang turut membantu Singapura muncul juara edisi 2004 dan 2007 juga mengakui pasukannya bernasib baik kali ini memandangkan Thailand dilihat cukup garang sejak awal permainan.

Menurutnya, kesungguhan pemain Singapura mempertahankan kelebihan agregat juga wajar dipuji.

"Tanpa tuah, saya rasa kami tidak mampu muncul juara. Pujian juga perlu diberikan kepada pemain saya yang memberikan segala-galanya sepanjang perlawanan itu berlangsung.

"Saya tidak pernah meragui kemampuan pemain-pemain saya, dan ternyata kepercayaan saya terhadap mereka berbaloi," kata Avramovic.

Pada masa sama, Avramovic juga memuji kredibiliti dua tonggak pertahanan, Baihakki Khaizan dan Safuwan Baharudin yang cukup ampuh mengekang ancaman bertali-arus jentera serangan Thailand.

"Baihakki dan Safuwan bijak mengawal tekanan, tanpa mereka sudah tentu sukar buat kami," katanya.

Selain itu, Avramovic juga menafikan anak-anak buahnya sekadar bermain bertahan ketika berdepan Thailand di Stadium Supachalasai.

"Kami gagal memiliki peluang untuk menyerang memandangkan Thailand melancarkan serangan bertubi-tubi.

"Bagi saya, pasukan kami memiliki beberapa peluang menjaringkan gol, cuma ia gagal disempurnakan," katanya.

Dalam pada itu, Avramovic juga menamatkan spekulasi berhubung masa depannya bersama Singapura apabila mengesahkan aksi malam kelmarin merupakan perlawanan terakhirnya sebagai jurulatih Singapura.

"Ia sesuatu memori yang cukup indah, saya tidak mampu melakukannya seorang diri.

"Malam ini (kelmarin) merupakan yang terakhir buat saya menjadi jurulatih kebangsaan Singapura, selepas ini saya belum fikirkan lagi haluan seterusnya," katanya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved