Rabu, 19 Disember 2012

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Rajagobal enggan cepat melatah

Posted:

Rajagobal enggan cepat melatah

Rajagobal enggan cepat melatah

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

RAJAGOBAL (dua dari kiri) kini mengalih tumpuan bagi menghadapi kempen kelayakan Piala Asia 2015 yang bermula tahun depan.


PENGENDALI Harimau Malaya, Datuk K. Rajagobal enggan cepat melatah di sebalik tekanan daripada sesetengah pihak ekoran kegagalan anak-anak buahnya mempertahankan kejuaraan Piala Suzuki AFF tahun ini.

Biarpun didesak melepaskan jawatannya, Rajagobal menegaskan bahawa beliau masih mempunyai tanggungjawab yang telah diamanahkan oleh Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).

Justeru, Rajagobal enggan mempedulikan 'cakap-cakap luar', sebaliknya mahu terus fokus membimbing Harimau Malaya bagi menghadapi kempen kelayakan Piala Asia 2015 yang bermula tahun depan.

"Saya tahu apa yang perlu saya lakukan. Selepas Piala Suzuki AFF 2012, misi saya adalah fokus kepada persiapan pasukan kebangsaan bagi menghadapi kelayakan Piala Asia 2015... itu sahaja," kata Rajagobal ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Sebelum menghadapi kempen Piala Suzuki AFF kali ini, Rajagobal sudah mula dikritik hebat disebabkan prestasi hambar skuad kendaliannya pada siri perlawanan persahabatan.

Pada masa sama, pelbagai 'eksperimen' yang dilakukan Rajagobal bagi membentuk sebuah pasukan yang mantap turut tidak disenangi beberapa pihak termasuk penyokong setia Harimau Malaya.

Kemuncak kemarahan mereka tercetus apabila Harimau Malaya tersingkir pada peringkat separuh akhir selepas tewas dengan agregat 1-3 kepada Thailand.

Kegagalan tersebut dianggap sebagai satu kesalahan besar yang telah dilakukan Rajagobal sehingga ada pihak mahukan jurulatih berusia 56 tahun itu dipecat.

Rentetan itu, pengkritik sukan tanah air termasuk beberapa individu tertentu mencadangkan jurulatih Harimau Muda, Ong Kim Swee mengambil alih tugas Rajagobal.

Begitupun, kedudukan Rajagobal untuk menduduki 'kerusi panas' itu masih selamat dan beliau masih diberikan kepercayaan penuh oleh FAM untuk membimbing Harimau Malaya, sekurang-kurangnya sehingga kontraknya tamat pada penghujung tahun depan.

Ditanya mengenai keputusan FAM itu, Rajagobal bagaimanapun enggan mengulas lebih lanjut.

"Saya tidak mahu memberikan komen mengenai hal tersebut.

"Apa yang pasti, kontrak saya kekal hingga Disember 2013 dan seperti yang saya katakan, fokus saya kini ialah Piala Asia 2015," katanya.

Guardini kembali gegar LTdL

Posted:

Guardini kembali gegar LTdL

Guardini kembali gegar LTdL

BUAT tahun ketiga berturut-turut, Andrea Guardini akan menjadi 'penyeri' pada kejohanan lumba basikal Le Tour de Langkawi (LTdL) 2013.

Bagaimanapun, pada edisi kali ini, pelumba pecut kelahiran Itali itu akan mewakili pasukan Pro Tour, Astana selepas berhijrah dari pasukan Pro Benua, Farnese Vini.

"LTdL adalah perlumbaan yang dekat di hati saya," jelas Guardini dalam satu kenyataan semalam.

"Saya gemarkan cuaca panas di negara itu dan rakyatnya. Seluruh suasana perlumbaan di Malaysia memberi motivasi yang begitu tinggi kepada saya.

"Ketika saya membincangkan kontrak baharu bersama Astana, tidak sukar untuk saya menyatakan persetujuan kerana saya berpeluang untuk mengambil bahagian pada LTdL sekali lagi.

"Pengurusan pasukan memberitahu ia (LTdL) adalah perlumbaan yang begitu penting bagi Astana kerana kami merupakan satu-satunya pasukan Pro Tour dari Asia."

Dalam penampilan sulungnya pada edisi 2011, Guardini membuktikan status selaku pelumba yang cukup digeruni apabila meraih gelaran Raja Pecut.

Tahun ini, Guardini memecah dua rekod apabila menjadi pelumba pertama meraih enam kemenangan dalam satu edisi.

Selain itu, Guardini muncul sebagai pelumba paling berjaya dalam sejarah jelajah LTdL apabila mengumpul keseluruhan 11 kemenangan peringkat perlumbaan.

Bagaimanapun, Guardini berkata, dia sedar cabaran lebih sengit yang terpaksa dihadapi pada LTdL 2013 berikutan penyertaan lebih banyak pasukan Pro Tour.

Antara pasukan itu ialah Team Europcar yang akan menurunkan bintang baharu mereka, Bryan Coquard - seorang lagi jaguh pecut dalam pembikinan berdasarkan kemampuannya memenangi pingat perak acara omnium pada Sukan Olimpik 2012 di London.

"Latar belakang berlumba di trek merupakan satu bonus besar dalam acara pecut," kata Guardini.

Astana kini diuruskan oleh Alexandre Vinokourov yang memulakan kempen 2012 di Malaysia sebelum menoktahkan kariernya dengan kejayaan meraih pingat emas pada Sukan Olimpik di London.

"Cukup menyeronokkan dan hebat untuk melihat Vinokourov kembali ke Malaysia," kata Ketua Pegawai Eksekutif LTdL, Emir Abdul Jalal.

Selain Guardini, Astana juga dibarisi pelumba muda yang juga juara dunia Bawah 23 Tahun dari Kazakhstan, Alexey Lutsenko, Fabio Aru (Itali) dan tiga lagi pelumba Kazakstan iaitu Alexandr Dyachenko, Arman Kamyshev serta Ruslan Tleubayev.

"Ini adalah satu penghormatan bagi kita untuk mengalu-alukan kehadiran pelumba terbaik dalam pasukan Astana," tambah Emir.

Ferguson bertemu Guardiola

Posted:

Ferguson bertemu Guardiola

Ferguson bertemu Guardiola


FERGUSON anggap Guardiola sebagai calon terbaik untuk menggantikan tempatnya selaku pengurus United.


MANCHESTER - Pengurus Manchester United, Alex Ferguson dilaporkan telah bertemu dengan bekas jurulatih Barcelona, Pep Guardiola (gambar kecil) di Amerika Syarikat (AS) baru-baru ini.

Ferguson dikatakan berlepas ke AS bersama isterinya, Cathy ketika cuti pra Krismas dan mengatur pertemuan dengan Guardiola di New York.

Untuk rekod, ia merupakan pertemuan kali ketiga antara Ferguson dan Guardiola sepanjang berada di AS.

Pertemuan itu menghangatkan lagi spekulasi bahawa Guardiola bakal menggantikan tempat pengendali berusia 71 tahun itu di Old Trafford pada akhir musim ini.

Ini kerana Ferguson yang berkhidmat bersama United selama 26 tahun, dijangka bersara akhir musim ini.

Guardiola yang turut dikaitkan dengan Chelsea dan Bayern Munich menepati ciri-ciri yang dimahukan oleh pihak pengurusan United dalam usaha meneruskan kegemilangan skuad The Red Devils di bawah bimbingan Ferguson.

Selain Guardiola, Ferguson turut mencadangkan jurulatih Real Madrid, Jose Mourinho dan pengurus Everton, David Moyes.

Guardiola meninggalkan Barcelona pada akhir musim lalu selepas memenangi tiga gelaran Liga Sepanyol dan dua kali juara Eropah.

Sementara itu, Mourinho dijangka akan meninggalkan Real pada musim panas ini namun beliau tidak dijangka akan menyertai United.

Pemain legenda United, Bobby Charlton yang memberi komen mengenai Mourinho berkata: "Dia adalah seorang jurulatih yang bagus tetapi United mungkin boleh mendapatkan pengurus yang lebih memahami corak permainan kelab itu." - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved