Sabtu, 1 Disember 2012

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Harimau Malaya makin garang

Posted:

Harimau Malaya makin garang

Harimau Malaya makin garang

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE dan AHMAD FAZLI MOHD. YADI
sukan@kosmo.com.my

PENJAGA gol Malaysia, Farizal Marlias berjaya menangkap kemas bola percubaan pemain Indonesia pada aksi Kumpulan B Piala Suzuki AFF 2012 di Stadium Nasional, Bukit Jalil.


MASALAH komunikasi dilihat masih menghantui skuad Harimau Malaya sebaik melangkah ke separuh akhir Piala Suzuki AFF 2012 apabila membenam Indonesia 2-0 dalam aksi terakhir Kumpulan B di Stadium Nasional, Bukit Jalil malam tadi.

Andai ia tidak diatasi segera, tidak mustahil anak-anak buah Datuk K. Rajagobal berdepan tugas getir ketika melayan kunjungan juara Kumpulan A, Thailand dalam aksi separuh akhir pertama pada 9 Disember ini.

Kesukaran benteng pertahanan Harimau Malaya mengekang larian deras Andik Vermansyah, Elie Aiboy dan Oktovianus Maniani malam tadi juga seolah-olah memberikan petunjuk jelas buat Thailand nanti.

Namun pada masa sama, kejayaan menewaskan Sang Garuda malam tadi sememangnya detik yang paling istimewa buat seluruh rakyat Malaysia, sekali gus mengulangi kecemerlangan final edisi dua tahun lalu yang menyaksikan Malaysia muncul juara buat julung kalinya.

Ternyata, skrip yang lebih kurang sama seperti mana edisi dua tahun lalu masih menjadi pilihan Rajagobal kali ini apabila kembali bangkit melakar dua kemenangan bergaya setelah dikejutkan Singapura 0-3 dalam aksi pembuka tirai kumpulan, Ahad lalu.

Sebaik membelasah Laos 4-1 dalam perlawanan kedua, Harimau Malaya tidak lagi menoleh ke belakang apabila menjadikan Sang Garuda sebagai medan melepaskan geram malam tadi sebaik dikritik hebat penyokong fanatik negara pada permulaan kempen kali ini.

Lebih manis, kekalahan Indonesia itu juga bermakna Sang Garuda ditunjukkan jalan keluar lebih awal dalam kempen kali ini setelah Singapura berjaya menewaskan Laos 4-3 dalam satu lagi aksi dramatik kumpulan yang berlangsung serentak di Stadium Shah Alam malam tadi.

Dengan keputusan itu, Singapura muncul juara kumpulan biarpun berkongsi enam mata dengan Harimau Malaya, namun kedua-dua pasukan dibezakan dengan jaringan gol.

Dalam perlawanan malam tadi, Harimau Malaya nyaris 'lemas' dengan asakan bertali-arus Sang Garuda yang dilihat beberapa kali berjaya memerangkap benteng pertahanan negara yang diterajui Aidil Zaquan Abdul Razak dan Mohd. Fadhli Shas.

Masalah komunikasi antara jentera tengah dan benteng pertahanan negara juga nyaris mengundang padah pada awal babak pertama, mujurlah kecekapan penjaga gol negara, Farizal Marlias melegakan lebih 60,000 penyokong tuan rumah.

Namun, keghairahan skuad kendalian Nil Maizar memburu gol awal akhirnya dihukum pasukan negara apabila Azammuddin Mohd. Akil tenang memecah kebuntuan pada minit ke-26.

Pemain pertahanan, Mahalli Jasuli menambah derita Indonesia apabila menggandakan kelebihan tiga minit kemudian hasil hantaran kemas Wan Zack Haikal Wan Nor sekali gus mengatasi jangkauan penjaga gol lawan, Wahyu Tri Nughoro.

Indonesia yang terdesak memburu gol penyamaan dilihat semakin garang lantas mengundang aksi kasar beberapa pemain negara selepas itu sehingga memaksa pengadil dari Uzbekistan, Kovalenko Valentin melayangkan kad kuning kepada Aidil dan Shakir Shaari.

Mujur kebijaksanaan Fadhli dan Zubir Azmi merantai pergerakan Andik dan M. Syafiq sepanjang babak kedua juga menyebabkan Indonesia berputih mata bagi menyamakan kedudukan.

Begitupun, kecederaan beberapa pemain seperti Safee Sali dan Norshahrul Idlan Talaha yang dilihat terhincut-hincut pada penghujung babak kedua dilihat meresahkan menjelang pertemuan menentang Thailand nanti.

Thailand pamer karakter sebenar

Posted:

Thailand pamer karakter sebenar

Thailand pamer karakter sebenar


PEMAIN Thailand, Kirati Keawsombut (kiri) bersaing dengan tonggak Vietnam, Nguyen Gia Tu ketika aksi Piala Suzuki AFF 2012 di Stadium Rajamangala, Bangkok malam kelmarin.


BANGKOK - Juara tiga kali, Thailand jelas mempamerkan karakter selaku juara pada kempen Piala Suzuki AFF 2012 setakat ini.

Malam kelmarin, skuad kendalian Winfried Schafer itu muncul juara Kumpulan A apabila menewaskan Vietnam 3-1 di Stadium Rajamangala, Bangkok.

Keputusan tersebut menyaksikan skuad Gajah Putih itu merupakan satu-satunya pasukan yang berjaya meraih sembilan mata maksimum dalam kempen kali ini selepas mereka terlebih dahulu menewaskan Filipina 2-1 dan Myanmar 4-0.

Keputusan itu membuka laluan buat Thailand membuat perhitungan dengan naib juara Kumpulan B pada separuh akhir pertama di tempat lawan pada 9 Disember depan sebelum kembali beraksi di Stadium Rajamangala empat hari kemudian.

Sudah tentu, Schafer merupakan individu yang paling gembira dengan kejayaan pasukannya mara lebih jauh kali ini selepas terkandas di peringkat kumpulan dalam edisi dua tahun lalu.

"Apa lagi yang boleh saya katakan? Kami berjaya meraih sembilan mata maksimum, sudah tentu ia satu keputusan yang menakjubkan.

"Pada masa sama, saya juga memuji skuad kedua kami yang berjaya mengatasi Vietnam biarpun beraksi dengan 10 pemain (malam kelmarin).

"Percaturan saya merehatkan beberapa pemain utama bagi mengelak dilayangkan kad kuning atau merah juga berbaloi dengan kemenangan ini," katanya.

Schafer memberitahu, skuad kendaliannya kini mengalihkan fokus mengenai siapa lawan mereka di separuh akhir nanti.

"Kami pernah mengatasi Malaysia manakala Indonesia juga bukan satu masalah buat kami biarpun belum berdepan mereka sebelum ini.

"Jika berdepan Singapura juga saya tidak terlalu bimbang kerana pernah menyaksikan perlawanan antara mereka dan Filipina dalam satu aksi persahabatan baru-baru ini," katanya.

Di sebalik kecemerlangan anak-anak buahnya, Schafer enggan mendabik dada dengan kemampuan Thailand memburu kejuaraan buat kali keempat Piala Suzuki AFF selepas kali terakhir muncul juara sedekad lalu.

"Masih terlalu awal untuk menyifatkan kami mampu mengulangi kejayaan seperti mana edisi 2002.

"Tempoh 10 tahun sememangnya satu masa yang lama dan saya memahami keterujaan peminat.

"Cuma pada masa sama, saya lebih gemar memikirkan aksi di separuh akhir terlebih dahulu sebelum mencongak strategi di final," jelasnya.

Gelaran Wira milik Hafiz

Posted:

Gelaran Wira milik Hafiz

Gelaran Wira milik Hafiz


GAYA tunggangan Hafiz ketika beraksi dalam sesi ujian masa kategori Wira di Litar Batu Kawan, Pulau Pinang semalam.


PELUMBA pasukan Mos Track Pro Yamaha Racing, Mohd. Hafiz Nor Azman mengesahkan status selaku juara keseluruhan kategori Wira Kejuaraan Cub Prix AAM Malaysia Petronas 2012.

Hafiz mengesahkan kejuaraan itu lebih awal tanpa perlu membuat perhitungan dalam perlumbaan akhir di Litar Batu Kawan, Pulau Pinang hari ini.

Selepas sembilan pusingan, Hafiz mendahului senarai kedudukan keseluruhan dengan 165 mata apabila hanya dicabar hebat oleh pelumba AAP Mazoil Armstrong Motorsport, Fakhrusy Syakirin Rostam yang berada di kedudukan kedua dengan perbezaan tujuh mata.

Malangnya, Fakhrusy terpaksa menarik diri daripada meneruskan saingan kali ini setelah mengalami kecederaan akibat terjatuh ketika sesi latihan bebas yang berlangsung pada sebelah pagi semalam.

Tanpa kehadiran Fakhrusy, kedudukan Hafiz gagal digugat oleh mana-mana pelumba lain memandangkan pencabar di tempat ketiga, Tengku Amirul Haffiruddin yang mewakili Motul Yamaha YY Pang jauh berada di belakang apabila sekadar mengumpul 123 mata.

Bagi Hafiz, dia sebenarnya tidak menyangka dapat memperoleh gelaran lebih awal kerana menjangkakan perebutan mahkota keseluruhan akan ditentukan sehingga ke garisan penamat.

"Saya gembira dengan kejayaan merangkul gelaran ini, malah saya rasakan cukup bertuah kerana gelaran dapat ditentukan sebelum perlumbaan bermula lagi.

"Mungkin ini yang dikatakan sebagai nasib baik. Pada masa sama, saya tetap akan memberikan aksi terbaik kerana mahu menamatkan saingan musim ini di atas podium," jelas Hafiz.

Begitupun, Hafiz berkata, dia bersimpati terhadap Fakhrusy kerana dia tidak dapat meneruskan perlumbaan.

"Jika tidak, saya jangkakan kami pasti akan bersaing sengit pada perlumbaan terakhir musim ini sebagaimana yang telah kami tunjukkan sepanjang sembilan pusingan lepas.

"Pasukan juga sebenarnya sudah membuat persediaan serta strategi terbaik bagi memastikan saya layak ke perlumbaan akhir esok (hari ini)," jelas Hafiz.

Pada sesi ujian masa semalam, Hafiz mencatat masa kedua terpantas iaitu 54.801 saat (s) dan berada di belakang Tengku Amirul Haffiruddin yang mencatatkan 54.680s.

Sementara itu, dalam saingan CP130 yang menyaksikan gelaran juara keseluruhan menjadi milik Azlan Shah Kamaruzaman, Mohd. Zamri Baba mempamerkan aksi cemerlang apabila muncul pelumba terpantas dengan catatan 53.107s.

Dia meninggalkan pencabar terdekat, Mohd. Affendi Rosli yang mencatatkan masa 53.206s diikuti Mohd. Ramdan Mohd. Rosli iaitu 53.282s.

Dalam kategori CP115, hasrat Mohd. Amirul Ariff Musa untuk menjulang mahkota keseluruhan musim ini semakin hampir setelah dia berjaya mencatat masa terpantas dengan catatan 53.945s.

Pelumba Pachie Yuzy Honda Racing itu mengatasi Mohd. Azhar Abd. Jalil yang mencatatkan 54.198s manakala S. Sasitharen berada di kedudukan ketiga dengan catatan 54.489s.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved