Khamis, 13 Disember 2012

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Parut emosi kekal selepas 75 tahun

Posted:

Parut emosi kekal selepas 75 tahun

Parut emosi kekal selepas 75 tahun

MENYAKSIKAN dengan mata sendiri tujuh ahli keluarga disembelih hidup-hidup oleh tentera Jepun menjadi igauan ngeri buat Xia Shuqin seumur hidupnya.

Walaupun dia masih kecil ketika itu, Shuqin masih mampu mengingati peristiwa berdarah yang merentap emosi kanak-kanaknya.

Apa yang dihadapi Shuqin itu antara cebisan kisah malang rakyat China dalam peristiwa yang dipanggil Pembunuhan Nanjing. Dalam tragedi yang berlaku pada tahun 1937 itu, kira-kira 300,000 rakyat China didakwa terbunuh sepanjang dua bulan tentera Jepun berkuasa.

Mereka dengan rakus tanpa belas kasihan bertindak menyembelih, merogol dan memusnahkan kediaman penduduk.

Skala pembunuhan beramai-ramai membuktikan kekejaman berlaku pada Perang Dunia tetapi dinafikan oleh sesetengah revisionis Jepun. Dengan setiap penafian, Shuqin berkata, dia terpaksa mengingati keganasan yang berlaku terhadapnya.

Dirogol bergilir-gilir

Tarikh 13 Disember 1937 tidak pernah luput daripada kotak memorinya. Ketukan keras di pintu kedengaran menakutkan. Dalam tempoh kurang seminit, tujuh ahli keluarganya terbunuh.

Ayah Shuqin ditembak sebaik dia membuka pintu. Sejurus kemudian, ibu yang memeluk erat adik perempuannya yang berusia setahun diheret dari bawah meja. Kedua-duanya turut dibunuh selepas mereka merogol ibunya secara bergilir-gilir.

"Mereka (tentera Jepun) mencampak adik saya ke lantai dan meletakkan ibu di atas meja. Pakaiannya dikoyak dengan rakus dan mereka memperkosa ibu berkali-kali," ujar Shuqin sambil menahan sebak di dada.

Dua kanak-kanak dari rumah jiran juga telah dibunuh ketika Shuqin bersembunyi di bawah cadar di dalam bilik belakang bersama tiga kakaknya yang lain. Datuk dan neneknya duduk di atas katil.


MUZIUM Memorial Nanjing sentiasa dikunjungi pelawat yang mahu mengenang kembali peristiwa berdarah yang berlaku 75 tahun lalu.


Suasana yang hening seketika tidak kekal lama. Apabila tentera memasuki bilik tersebut, mereka terus menembak datuk dan nenek tepat di kepala sebelum merogol dan membunuh kakaknya yang berusia 13 dan 15 tahun.

"Saya hanya berusia lapan tahun ketika itu, tetapi saya tahu apa yang telah berlaku kepada semua ahli keluarga. Mereka telah dirogol dan mati dalam keadaan menahan kesakitan serta penderitaan yang dahsyat.

"Saya menangis setiap hari hingga tidak mampu melihat. Setiap kali memikirkan perkara itu, ia akan membuatkan saya sedih," ujarnya.

Dalam kejadian itu, Shuqin turut mengalami kecederaan akibat ditikam sebanyak tiga kali di bahagian belakang dan bahu. Apabila sedar, dia bangun untuk mencari mereka yang terselamat. Ternyata, hanya adiknya yang berusia empat tahun terselamat dalam tragedi berdarah itu.

Mereka terpaksa bersembunyi di sebalik mayat yang mereput selama 10 hari sebelum ditemui oleh sepasang suami isteri dan dibawa ke Zon Keselamatan Antarabangsa.

Kawasan itu merupakan kem pelarian sementara yang ditubuhkan oleh warga asing yang menetap di Nanjing bagi menghalang pembunuhan terus berlanjutan.

Kekejaman Jepun

Tragedi pembunuhan beramai-ramai itu ternyata memberi kesan besar terhadap hubungan antara China dan Jepun pada masa kini. Namun, kedua-dua pihak berbeza pandangan tentang skala pembunuhan tersebut.

China mendakwa 300,000 rakyatnya terbunuh. Bagaimanapun, satu kajian bersama dua tahun lalu, Jepun menyatakan sekitar 20,000 hingga 200,000 sahaja rakyat China yang terkorban.

Beberapa penganalisis sampingan dan ahli politik ultra konservatif mempertikaikan kekejaman Jepun yang berlaku di bandar Nanjing. Dahulu, Nanjing dikenali sebagai Nanking.

"Saya sudah berusia lebih 80 tahun dan masih menerima penghinaan sebegini," ungkap Shuqin yang telah menghabiskan masa selama 12 tahun berjuang menuntut hak yang dinafikan oleh Jepun melalui mahkamah.


RAKYAT China melakukan protes dan demonstrasi sentimen anti-Jepun sejak awal tahun ini.


"Mereka mengatakan pembunuhan itu adalah palsu dan tidak wujud langsung. Ini tidak mungkin kerana parut tikaman di bahagian belakang saya masih ada," tegas Shuqin sambil menunjuk kesan parut di bahu dan belakangnya dengan linangan air mata.

Hari ini, China dan Jepun merupakan dua kuasa besar di Asia. Ekonomi negara tersebut ialah yang kedua dan ketiga terbesar di dunia.

Ironinya, kedua-dua negara berkenaan telah membangunkan satu hubungan perdagangan yang erat, tetapi sejarah lampau tetap memberi kesan negatif dalam perhubungan tersebut.

Perkara ini diakui oleh Pensyarah Jabatan Pengajian Malaysia, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Utara Malaysia, Prof. Datuk Dr. Zainal Kling.

Dendam lama

Menurut Zainal, peristiwa Pembunuhan Nanjing 1937 memberi kesan yang amat buruk pada jiwa rakyat China. Ia menyebabkan rakyat berdendam dengan Jepun sejak sekian lama.

"Walaupun pada awalnya China menerima sahaja modal pelaburan yang diberi oleh Jepun termasuk teknologi mereka, namun situasi kini sudah jauh berubah. Hakikatnya mereka mengambil peluang tersebut semata-mata untuk meningkatkan dasar ekonomi China.

"Kini, China sudah pun menjadi kuasa besar di Asia sekali gus mengatasi Jepun dan tidak lagi bergantung pada mereka. Malah, negara komunis tersebut turut mahu meluaskan dominasi mereka ke negara yang terletak di Laut China Selatan seperti Vietnam, Filipina, Brunei termasuk Malaysia.

"Hasrat mereka itu dapat dilihat melalui penubuhan Pusat Pentadbiran Laut China Selatan yang mampu memberi ancaman terhadap pentadbiran negara di sekitarnya," jelas Zainal ketika dihubungi Kosmo!.

Tambah beliau, ketika Parti Komunis Malaya (PKM) melalui Tentera Rakyat Anti-Jepun Malaya (MPAJA) menentang pendudukan Jepun di Tanah Melayu sebenarnya itu satu tindakan untuk membalas kekejaman yang dilakukan tentera Jepun dalam peristiwa Pembunuhan Nanjing.

Tragedi yang berlaku sejak 75 tahun itu menyebabkan China berasa amat terhina kerana perbuatan imperialis Jepun. Ia semakin memuncak apabila awal tahun ini gelombang anti-Jepun tercetus di seluruh negara kerana perebutan kepulauan di Laut China Selatan yang dinyalakan oleh nasionalis Tokyo.

Firma-firma Jepun ditutup atau nilai pengeluaran dikurangkan dan pengguna China menjauhi barangan jenama Jepun, malah Setiausaha Pertahanan Amerika Syarikat, Leon Panetta memberi amaran risiko pengangguran.

Beberapa pengkaji sejarah dari luar percaya, peristiwa Pembunuhan Nanjing merupakan percubaan yang disengajakan untuk memaksa China menyerah kalah. Ada juga berpendapat tempoh pertempuran yang lama menyebabkan kegagalan pihak tentera meraih kemenangan.

"Di seluruh wilayah China, penduduk masih merasai kepahitan tragedi Nanjing. Sudah lebih tujuh dekad peristiwa pembunuhan beramai-ramai itu berlaku, namun orang Jepun enggan mengakui perbuatan mereka," kata Timbalan Pengarah Institut Kajian Sejarah, Akademi Sains Sosial Wilayah Jiangsu, Wang Weixing.

Padam sejarah

Lantaran itu, China menuduh Jepun memadam sejarah perang di dalam buku teks sekolah dan sering naik berang setiap kali ahli politik Jepun melawat tempat suci, Yasukuni di Tokyo.

Lokasi itu menempatkan jasad pejuang negara ditanam termasuk 14 mayat bertaraf pejuang kelas A. Antaranya termasuklah Panglima Besar tentera Jepun di Nanjing, Iwane Matsui yang dihukum bunuh selepas perang tamat.

Bagaimanapun penentang China berkata, Beijing telah menerapkan unsur-unsur kebencian terhadap Jepun seperti yang terdapat dalam undang-undang komunis iaitu satu undang-undang yang sah untuk dipraktikkan.

Sementara itu, Tokyo mengakui mereka sentiasa merasai penyesalan yang mendalam dan permohonan maaf sentiasa terukir di minda lantaran peperangan tersebut.

"Kami mengakui bahawa bagi satu tempoh tertentu dalam sejarah, Jepun melalui undang-undang pencerobohan dan kolonial telah menyebabkan kerosakan besar dan penderitaan kepada rakyat banyak negara," menurut kenyataan yang dipetik daripada Kementerian Luar Jepun.

Padah cemburu buta

Posted:

Padah cemburu buta

Padah cemburu buta


CEMBURU yang keterlaluan adakalanya berakhir dengan pembunuhan kejam. – Gambar hiasan


RASA cemburu tidak hanya melambangkan teguhnya sebuah percintaan, tetapi adakalanya ia berakhir dengan kekejaman. Kita seringkali membaca pelbagai kisah pilu akibat perasaan cemburu. Ada yang menjadi simbah asid, malah lebih menakutkan sehingga mereka sanggup berbunuhan kerana perasaan cemburu.

Ia sepatutnya membuka mata kita sejauh mana perasaan cemburu bermanfaat dalam konteks hubungan manusia.

Secara psikologi, perasaan cemburu merupakan proses persepsi individu apabila seseorang itu menilai kehadiran orang lain yang dianggap pesaing atau ancaman kepada pasangan. Pesaing biasanya orang yang berlainan jantina.

Sesuai dengan naluri wanita yang lebih mementingkan hubungan yang bersifat emosi, wanita juga dikatakan mempunyai perasaan cemburu yang lebih kuat berbanding lelaki.

Memandangkan perasaan cemburu merupakan proses persepsi, perasaan itu adakalanya bergantung kepada perlakuan hubungan yang wujud antara seseorang pasangan dengan orang lain.

Bersifat privasi

Kajian-kajian secara konsisten menunjukkan bahawa apabila ada pasangan yang keluar makan bersama orang lain, ia akan lebih membangkitkan perasaan cemburu pasangan mereka berbanding interaksi yang berlaku secara lazim.

Apatah lagi kalau hubungan pasangan dengan orang lain itu lebih bersifat privasi misalnya menonton wayang atau keluar melancong bersama.

Tingkah laku itu dilihat sebagai satu bentuk hubungan intim yang memungkinkan pasangan kekasih mereka dirampas oleh si pesaing.

Ia mungkin tidak ada masalah kalau pasangan mereka terlibat dengan tingkah laku yang tidak melambangkan kepada hubungan kasih sayang seperti bekerja, bermesyuarat atau terlibat dengan aktiviti sosial lain.

Orang lain dalam konteks ini tidak semestinya mereka yang wujud secara fizikal. Adakalanya orang lain yang dikatakan sebagai penggugat cinta itu hanyalah mereka yang diwujudkan dalam bentuk imaginasi sahaja.


WANITA mahupun lelaki tidak terlepas daripada perasaan cemburu apabila mendapati kedudukan mereka di samping kekasih tergugat. – Gambar hiasan


Lantaran itulah, ada hubungan percintaan yang berakhir apabila pasangan yang dikaitkan dengan teman Facebook. Walaupun hakikatnya, teman secara talian itu mungkin tidak wujud.

Natijah yang muncul daripada perasaan cemburu bergantung kepada emosi lain yang dibawa bersama perasaan cemburu individu itu.

Bagi mereka yang sedih atau murung kerana menjangkakan pasangan mereka menjalinkan hubungan dengan orang lain, mereka mungkin mengalah dengan kewujudan orang baharu lalu mengambil jalan mencederakan diri sendiri.

Bagi mereka yang mempunyai sifat langsang atau pemarah, mereka pula mungkin mengambil tindakan mencederakan pasangan atau pesaing tersebut.

Mangsa kepada perasaan cemburu tidak semestinya pasangan lelaki atau wanita. Ia bergantung kepada siapa yang lebih dominan memiliki perasaan tersebut.

Disimbah asid

Tatkala kita mendengar ada pasangan wanita yang didera atau menjadi mangsa keganasan, sesekali kita mendengar pasangan lelaki yang disimbah asid atau dicederakan oleh pasangan wanita mereka.

Orang selalu bertanya, mengapa harus ada perasaan cemburu dalam kalangan mereka yang bercinta, sedangkan mereka belum mempunyai ikatan yang sah?

Sebenarnya ia berbalik kepada konsep ancaman atau pesaing tadi. Mereka yang sudah memiliki ikatan yang sah, dikatakan sudah memeterai satu bentuk komitmen.

Sebaliknya, bagi yang belum berkahwin, kerana belum ada sebarang komitmen yang jelas peluang untuk pesaing merampas kekasih mereka lebih besar. Sebab itulah perasaan cemburu akan lebih kuat.

Cemburu mungkin sesuatu yang bersifat positif dalam konteks mengekalkan hubungan. Bagaimanapun, sekiranya perasaan itu tidak dikawal dengan baik dia akan menyebabkan perasaan cemburu tadi tidak lagi berguna.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved