Jumaat, 14 Disember 2012

Kosmo Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pemotoran


Keselamatan dan keselesaan ditingkatkan

Posted:

Keselamatan dan keselesaan ditingkatkan

Keselamatan dan keselesaan ditingkatkan

Oleh SHAWKATH AZDE
shawkath.ashraf@kosmo.com.my

PENGENALAN dan kemasukan kenderaan jenama Hino di negara ini bermula seawal tahun 1973 menerusi pelantikan Sarawak Motors Industries Sdn. Bhd. (Sarawak Motors) sebagai pemegang francais. Pada ketika itu, entiti perniagaan tersebut terlibat dalam aktiviti pemasangan dan pemasaran produk Hino.

Empat tahun kemudian, satu usaha sama telah diadakan di antara Sarawak Motors dan dua syarikat Jepun untuk menubuhkan Hino Malaysia Sdn. Bhd. (Hino Malaysia). Syarikat yang dimaksudkan ialah Hino Motors Ltd. dan Toyo Menka Kaisha Ltd.

Untuk makluman, Hino Motors Ltd. ialah pengeluar kenderaan tertua di negara matahari terbit itu. Kini, ia merupakan antara syarikat peneraju segmen kenderaan diesel saiz sederhana dan tahan lasak di dunia. Jenama itu sudah bertapak di 140 pasaran antarabangsa.

Hino Malaysia memindahkan operasi pentadbiran ke Petaling Jaya, Selangor pada 1982 dan mula aktif melancarkan trak-trak, lori dan bas baharu. Kini, Hino merupakan peneraju dalam segmen kenderaan komersial di negara ini.

Saiz pasaran kenderaan komersial Malaysia agak kecil. Ia turut dikongsi oleh beberapa jenis kenderaan lain seperti pikap, van, trak, kenderaan berat dan bas. Apa yang pasti, kek pasaran terbesar didominasi oleh produk trak pikap.

Sejak kebelakangan ini, wujud satu trend yang mana pengeluar kenderaan komersial mula menyuntik elemen keselesaan ke dalam produk komersial mereka. Pendekatan itu dapat dilihat dengan jelas pada model-model pikap baharu.

Baru-baru ini, Hino Malaysia mengambil langkah sama apabila meletakkan aspek keselesaan dan keselamatan sebagai pembaharuan utama pada dua rangkaian produk trak keluarannya iaitu siri Hino 500 dan Hino 700.


TANAKA (kiri) bersama Pengarah Eksekutif Hino Malaysia, Johnny Chan bergambar bersama varian kenderaan berat naik taraf di Subang, Selangor baru-baru ini.


Hino 500

Pengarah Urusan Hino Motors, Nobuyuki Tanaka memberitahu kedua-dua rangkaian itu dilengkapi inovasi baharu. Ini sekali gus menunjukkan keazaman pihaknya untuk terus mengekalkan kedudukan dalam pasaran menerusi produk yang canggih.

Hino 500 merupakan trak 18 tan. Ia melibatkan tiga model iaitu GH1JRPA (trak kargo), GH1JLPD (lori jongket) dan GH1JMPA (trak penyendat).

Pembaharuan dilakukan membabitkan aplikasi sistem brek angin sepenuhnya, berbanding model sebelumnya yang mengguna pakai sistem brek angin hidraulik. Kelebihannya, ia membantu mengurangkan kos penyelenggaraan.

Tambahan lain melibatkan pemasangan brek letak kenderaan pada roda belakang untuk ketiga-tiga model. Sebelum ini, brek letak kenderaan pada transmisi aci keluaran (transmission output shaft) digunakan pada varian lama.

Model GH1JRPA ditambah dengan sistem brek antikunci (ABS). Teknologi itu membantu meningkatkan kestabilan trak apabila terpaksa membrek secara mengejut di jalan raya, lebih-lebih lagi dalam keadaan jalan basah.

Enjin yang digunakan pada rangkaian Hino 500 adalah jenis EURO 2. Hino Malaysia mendakwa ia membantu pihaknya mengekalkan legasi sebagai trak paling berkuasa dengan penggunaan bahan api yang efisien.

Hino 700

Bagi siri Hino 700 pula, kerja naik taraf melibatkan dua model iaitu SH1EERG dan SH1EERA. Piawaian industri khususnya aspek keselesaan dan keselamatan juga diberi penekanan kali ini.

Contohnya, model SH1EERG sudah dilengkapi sistem suspensi belakang jenis udara. Ciri itu penting untuk penghantaran kargo sensitif seperti petroleum dan barangan elektronik.

Selain itu, aspek keselesaan khususnya ruang kabin diberi perhatian oleh Hino Malaysia. Kabin jenis apungan penuh digunakan pada siri berkenaan supaya dapat mengurangkan keletihan pemanduan, selain berperanan membantu pemandu sentiada berada dalam keadaan berjaga-jaga.

Ciri itu sememangnya penting bagi pemandu-pemandu trak kerana mereka lazimnya membuat penghantaran jarak jauh. Tambahan lain membabitkan pemasangan beg udara SRS pada stereng trak dan cermin pandang belakang yang boleh dikawal secara elektrik.


TANGKI minyak Hino 700 diperbuat daripada material aluminium.


Sama seperti Hino 500, keupayaan brek trak 55 tan itu ditingkatkan menerusi pemasangan sistem brek letak kenderaan pada setiap roda jentera berkenaan. Sebelum ini, sistem itu hanya melibatkan brek belakang sahaja.

"Hino Malaysia mahu berada di hadapan apabila mempromosikan keselamatan jalan raya. Ini adalah misi kami untuk menyokong inisiatif kempen keselamatan jalan raya oleh kerajaan.

"Sebelum menentukan tahap keselamatan tertinggi untuk jentera naik taraf kami, syarikat sebenarnya sudah melakukan pelbagai kaji selidik dan ujian melibatkan pengguna serta syarikat-syarikat pengangkutan terlebih dahulu. Saya percaya penanda aras untuk industri berjaya ditingkatkan," kata Tanaka.

Rancangan pengembangan Hino Malaysia seterusnya adalah untuk membuka kilang pengeluaran trak dan bas pertamanya di negara ini. Lokasinya sudah dikenal pasti iaitu di Sendayan, Negeri Sembilan. Keluasan kilang itu kira-kira 170,000 meter persegi.

Nilai pelaburan awal untuk fasiliti tersebut adalah sebanyak RM78.8 juta. Fasiliti itu dijangka mula beroperasi menjelang tahun 2014 dengan kerja-kerja pembinaan dijadual bermula pada tahun hadapan. Kilang berkenaan berupaya menghasilkan sebanyak 10,000 unit kenderaan setahun.

Naza Blade TBR 2013 Edition

Posted:

Naza Blade TBR 2013 Edition

Naza Blade TBR 2013 Edition



NAZA Bikes Sdn. Bhd. (Naza Bikes) baru-baru ini memperkenalkan dua varian baharu dalam rangkaian produk motosikal sport Naza Blade TBR 2013 Edition hasil daripada kerjasama dengan TBR Asia Sdn. Bhd. (TBR Asia).

TBR Asia merupakan pengedar rasmi produk keluaran Two Brothers Racing Inc. (TBR Inc.) di Amerika Syarikat untuk pasaran Malaysia. TBR Inc. terkenal dengan sistem ekzos aftermarket berprestasi tinggi dan aksesori motosikal.

Untuk makluman, Naza Blade TBR 2013 Edition dibangunkan bersama TBR Inc. dan Naza Bikes untuk pasaran tempatan serta ASEAN. Ia melibatkan varian bersesaran 250cc dan 650cc.

Pembaharuan utama yang dilakukan adalah pada sistem ekzos berprestasi yang membantu meningkatkan kuasa Naza Blade sehingga lima peratus, di samping mengurangkan berat jentera sebanyak tiga kilogram.

Solekan pada tubuh motosikal sport itu dibuat menerusi pelekat-pelekat TBR yang menyerlahkan lagi penampilannya.


TEMPAT duduk yang bergaya dengan jalur berwarna merah.


Bagi varian 650cc, keupayaan membrek atau memperlahankan jentera diserahkan kepada sistem brek cakera keluli tahan karat berprestasi tinggi dengan Red Protective Sleeve.

Naza Blade TBR 2013 Edition ditawarkan pada harga atas jalan RM17,817.75 untuk varian 250cc dan RM26,102.05 bagi jentera 650cc. Jaminan yang diberikan adalah selama satu tahun.

Naib Presiden Naza Two Wheel Division Kumpulan Naza, Nik Danial Nik Mahmood berkata, sejak varian naik taraf Naza Blade diperkenalkan pada September lalu, pihaknya sudah berjaya menguasai segmen motosikal 250cc dengan pegangan hampir 50 peratus.

Secara ringkas, jualan purata Blade 250cc adalah sebanyak 120 unit sebulan. Sehingga November lalu, Naza Bikes berjaya mencatat jualan terkumpul sebanyak 1,000 unit model asas motosikal sport itu.


SISTEM ekzos daripada TBR ini meningkatkan kuasa Naza Blade dengan signifikan.


Pengerusi Eksekutif Bersama Kumpulan Naza, Datuk SM Faisal SM Nasimuddin berkata, kilang Naza Bikes di Shah Alam, Selangor bakal memiliki saluran pengeluaran baharu untuk produk Naza Blade. Ia sebagai persediaan untuk menampung jumlah pengeluaran untuk aktiviti eksport ke Kemboja dan Indonesia.

Nilai pelaburan dikatakan berjumlah RM500,000 dan dijangka siap menjelang Mac 2013. Eksport ke Kemboja membabitkan varian 250cc, manakala untuk Indonesia, ia melibatkan kedua-dua model berkenaan.

Audi RS 6 Avant: Wagon 4.0 liter V8!

Posted:

Audi RS 6 Avant: Wagon 4.0 liter V8!

Audi RS 6 Avant: Wagon 4.0 liter V8!

Oleh MUHAMMAD MD TAJUDIN
geartinggimedia@gmail.com


REKAAN kemas Audi terserlah pada model wagon berkuasa tinggi ini.


MEREKA yang berada di Eropah mengambil serius mengenai kereta wagon. Pasaran di sana besar sehinggakan wajib untuk kebanyakan pengeluar kenderaan mempunyai model wagon.

Kebanyakan kereta jenis itu dibangunkan berasaskan model sedan, tetapi dengan bumbung yang dipanjangkan dan ruang bonet lebih besar. Baru-baru ini saya sempat memandu uji sebuah wagon buatan Sweden. Ya, wagon sememangnya praktikal.

Jika disebut wagon, mungkin ramai yang membayangkan Nissan AD Resort. Namun sebenarnya banyak lagi model jenis itu di atas jalan raya Malaysia. Misalnya, Volvo V50, Subaru Forester atau Mitsubishi Lancer Evolution Wagon.

Selain itu, Perodua Alza, Nissan Grand Livina, Honda Stream dan Toyota Wish sebenarnya juga boleh dikategorikan sebagai wagon. Cuma bezanya model-model tersebut mempunyai tempat duduk tambahan di barisan ketiga.

Untuk wagon yang dipaparkan kali ini, saya tidak pasti apakah label yang sesuai untuk digunakan kerana kuasanya sangat tinggi. Memetik laporan agensi berita Newspress, RS 6 Avant buatan Audi hanya mengambil masa 3.9 saat untuk memecut dari sifar ke 100 kilometer sejam (km/j).

Jika kereta yang laju digelar supercar, maka layaknya RS 6 Avant digelar superwagon. Masakan tidak kerana enjin yang digunakannya bersesaran 4.0 liter V8 TFSI dengan turbo berkembar! Output kuasanya pula ialah 560PS dengan tork setinggi 700Nm.

Sememangnya RS 6 Avant bukan wagon untuk kaum ibu menghantar dan mengambil anak ke sekolah. Kelajuan maksimum standard model itu ialah 249.45 km/j.

Ia boleh ditingkatkan kepada 280 km/j melalui pilihan pakej Dynamic. Jika itu masih tidak memadai, pakej Dynamic plus membolehkan pemandu memecut sehingga 304 km/j.

Teknologi COD

Saya tidak pasti siapa yang akan berani memandu selaju itu dengan sebuah wagon. Pastinya ia suatu yang tidak terjangkau dek akal jika difikirkan fungsi asal sebuah wagon sebagai kenderaan yang praktikal.


RUANG kabin yang agak 'sibuk' dengan butang-butang kawalan.


Walaupun dengan kelajuan maksimum yang sangat tinggi, Audi masih lagi mementingkan ciri-ciri ekonomikal. Bagi mencapai matlamat tersebut, enjinnya dipasang teknologi Start/Stop dan pengurusan terma yang inovatif.

Namun, harus tahu bahawa penyumbang terbesar penggunaan minyak yang ekonomikal adalah teknologi cylinder on demand (COD). Pada kelajuan rendah, sistem tersebut akan menutup injap kemasukan dan ekzos pada silinder kedua, ketiga, kelima, dan kelapan.

Enjin 4.0 liter TFSI tersebut hanya menggunakan empat silinder. Baki empat lagi silinder akan diaktifkan semula apabila kereta dipandu laju. Dakwa Audi, penukaran silinder tersebut mengambil masa yang pantas. Proses itu tidak akan disedari oleh pemandu kecuali menerusi isyarat penukaran yang dipaparkan pada gugusan meter.

Bagi menampung kuasa yang tinggi, enjin superwagon itu dipadankan dengan transmisi automatik lapan kelajuan tipronic. Gear-gear rendah diaplikasikan untuk prestasi optimum.

Sementara gear tinggi iaitu kelapan pula untuk 'cruising' yang lebih menjimatkan minyak. Demi memenuhi keperluan corak pemanduan yang pelbagai, pemandu boleh memilih tiga mode iaitu Drive, Sport dan Manual.

Bagi memastikan kawalan dan pengendalian yang sepadan dengan prestasi enjin, RS 6 Avant teknologi adaptive air suspension diaplikasikan.

Talaan tersebut menjadikan badan kereta 20 milimeter (mm) lebih rendah. Teknologi itu juga mengawal kesesuaian peredam (damping) berdasarkan permukaan jalan, corak pemanduan dan mode yang dipilih secara pintar.


ENJIN 4.0 liter V8 yang cukup berkuasa.


Tugas menghentikan superwagon itu diserahkan kepada brek cakera depan bersaiz 390mm bersama angkup enam omboh dengan warna pilihan hitam atau merah. Sebagai opsyen tambahan, pembeli boleh memesan cakera brek seramik gentian bersaiz 420mm berwarna kelabu (anthracite grey). Menutup arca roda ialah roda bersaiz 20 inci, selain rim opsyen bersaiz 21 inci.

Badan kenderaan memainkan peranan penting dalam pengendalian. Justeru, dianggarkan 20 peratus material badan RS 6 Avant diperbuat daripada aluminium. Sementara sejumlah besar komponen pula diperbuat daripada besi kekuatan tinggi.

Dengan penggunaan material ringan, jurutera Audi berjaya mengurangkan berat produk mereka itu kira-kira 100kg lebih ringan berbanding model sebelumnya. Kesannya, nisbah kuasa dan berat dapat menyumbang kepada prestasi, penjimatan dan kelincahan kenderaan.

Harga yang dianggarkan untuk sebuah RS 6 Avant ialah GBP 77,000 atau kira-kira RM379,000. Jika dibawa masuk ke pasaran tempatan, pasti harganya berlipat kali ganda. Sesuai dengan kuasanya yang berlipat kali ganda berbanding wagon biasa.

Baru-baru ini saya terserempak dengan RS 4 dan RS 6 lama, nampak bersahaja tetapi sebenarnya adalah musang yang menyamar sebagai biri-biri!

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved