Selasa, 18 Disember 2012

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


MAS belanja besar beli pesawat ATR

Posted:

MAS belanja besar beli pesawat ATR

MAS belanja besar beli pesawat ATR

Model pesawat ATR


SUBANG JAYA - Malaysia Airlines (MAS) bakal memperoleh 36 pesawat baharu ATR 72-600 dengan nilai RM3 bilion daripada ATR iaitu syarikat pengeluar turboprop atau pesawat yang menggunakan kipas berpangkalan di Toulouse, Perancis.

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) dan Pengarah Urusan MAS, Ahmad Jauhari Yahya berkata, ATR telah pun komited untuk menghantar tiga pesawat turboprop pada tahun depan, lima lagi tahun berikutnya dan enam pada tahun 2015.

"Daripada sejumlah 36 pesawat, Firefly akan mendapat 20 buah sementara MasWings pula 16 buah," kata beliau pada sidang akhbar untuk memaklumkan mengenai peluasan rangkaian Firefly semalam.

Ahmad Jauhari berkata, kelebihan operasi turboprop ialah keupayaannya untuk mendarat dan berlepas dengan amat pantas, kurang daripada 30 minit, sekali gus menyaksikan peningkatan kekerapan penerbangan.

"Pada masa ini, orang ramai mengembara mengikut keselesaan masing-masing, jadi kekerapan ataupun frekuensi amat penting," kata beliau sambil menambah bahawa pemilikan pesawat baharu itu akan dibiayai dengan dana dalaman, dalam lingkungan kumpulan MAS.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Australia denda AirAsia RM600,000 kerana sorok caj penumpang

Posted:

Australia denda AirAsia RM600,000 kerana sorok caj penumpang

Australia denda AirAsia RM600,000 kerana sorok caj penumpang


laman web syarikat AirAsia yang menawarkan pakej tambang murah tetapi dikenakan tindakan denda oleh Mahkamah Persekutuan Australia.


MELBOURNE (Australia) - Syarikat penerbangan tambang murah AirAsia telah dikenakan denda kerana tidak memasukkan cukai dan lain-lain caj dalam laman sesawangnya.

Syarikat penerbangan itu didenda A$200,000 (kira-kira RM600,000) di Mahkamah Persekutuan Melbourne semalam kerana melanggar peruntukan peletakan harga tunggal Undang-Undang Pengguna Australia, kata Australian Associated Press (AAP).

Suruhanjaya Persaingan dan Pengguna Australia (ACCC) berkata, kes itu berkaitan dengan tempoh 10 bulan ketika laman sesawang www.airasia.com tidak menunjukkan beberapa harga tambang penerbangan.

Ia termasuk semua cukai, duti, yuran dan lain-lain caj mandatori dalam cara yang jelas dan sebagai angka tunggal.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Perogol bertayam dijel 27 tahun

Posted:

Perogol bertayam dijel 27 tahun

Perogol bertayam dijel 27 tahun

Oleh WAZIHA WAHID
waziha.wahid@kosmo.com.my


MOHAMAD FADZLIE (kanan) yang mengaku dirinya perogol bertayam dihukum penjara 27 tahun dan sembilan sebatan atas kesalahan merogol dan merompak manakala Mohd. Khairiell dipenjara 30 tahun dan 10 sebatan oleh Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Mahkamah Sesyen di sini semalam memerintahkan seorang lelaki yang memasang bebola besi atau 'tayam' pada kemaluannya dikenakan hukuman penjara 27 tahun dan disebat sembilan kali atas kesalahan rogol dan samun di sebuah rumah urut di Setapak di sini pada 25 November lalu.

Mohamad Fadzlie M. Rosdi, 20, diperintah menjalani hukuman itu oleh Hakim Emelia Kaswati Mohamad Khalid manakala rakannya yang turut mengaku salah menyamun premis itu, Mohd. Khairiell Idzham Hashimi, 21, pula diarah menjalani hukuman penjara selama 30 tahun dan 10 sebatan.

Hukuman dijatuhkan selepas Emelia Kaswati mengambil kira pengakuan bersalah kedua-dua tertuduh sebelum ini.

Penganggur itu mengaku salah atas tiga tuduhan, iaitu merogol seorang pekerja wanita Vietnam di atas sofa di hadapan pekerja lain selain dua tuduhan samun terhadap penjaga premis, Jong Chiak Eng, 51, serta seorang pekerja, Teoh Cee Fah, 44.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved