Rabu, 19 Disember 2012

Kosmo Online - Horizon


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Horizon


Pilihan percutian terunggul negara

Posted:

Pilihan percutian terunggul negara

Pilihan percutian terunggul negara

Oleh NASRI JAMALUDIN

BUKAN sahaja pada musim cuti persekolahan, malah juga cuti hujung minggu atau cuti umum, kita dapat menyaksikan rakyat di negara ini memenuhi kompleks beli-belah, taman tema, pusat rekreasi atau pulang ke kampung halaman.

Kewujudan banyak kompleks beli-belah juga membuktikan rakyat di negara ini suka berbelanja terutamanya pada musim tawaran harga murah. Di ibu negara, misalnya, jalan-jalan menuju kompleks beli-belah menjadi sesak. Orang ramai juga bersesak-sesak memenuhi premis-premis yang membuat tawaran harga murah.

Kompleks-kompleks beli-belah turut menjadi tumpuan orang ramai berhibur atau menjamu selera.

Jika tidak pergi ke kompleks beli-belah, taman-taman tema, pusat rekreasi, hutan lipur turut menjadi tumpuan rakyat Malaysia bercuti bersama keluarga atau rakan-rakan. Hotel atau restoran yang menghidangkan makanan lazat juga menjadi tumpuan orang ramai untuk menikmati detik istimewa bersama keluarga dan rakan-rakan.

Sebuah laman web pelancongan terbesar di dunia, TripAdvisor baru-baru ini mendedahkan 10 destinasi dalam negara pilihan rakyat Malaysia.

Destinasi yang disenaraikan TripAdvisor ialah Kuala Lumpur diikuti Melaka, Genting Highlands, Kota Kinabalu, George Town, Batu Ferringhi, Johor Bahru, Port Dickson, Kuching dan Kuantan.

Ranking tersebut berdasarkan bilangan alamat Protokol Internet (IP) rakyat Malaysia yang mengunjungi laman web TripAdvisor.com antara 1 Januari hingga 30 November tahun ini.

Timbalan Presiden Penjualan Periklanan, Asia Pacific TripAdvisor, Cindy Tan berkata, TripAdvisor membolehkan pengunjung merancang percutian termasuk mendapat tip daripada pengunjung lain yang pernah menginap di hotel atau mencuba makanan di restoran tertentu.

"Misi kami adalah untuk membantu pelancong atau pelawat di seluruh dunia merancang percutian sempurna.

"TripAdvisor merupakan laman web pelancongan terbesar di dunia, Pada tahun ini, sebanyak 75 juta orang memberi ulasan di laman web kami, 60 juta pengunjung setiap bulan, menyenaraikan lebih 1.8 juta perniagaan, lebih 60 penyumbang setiap minit dan membabitkan 110,000 destinasi," katanya kepada pemberita di One World Hotel, Bandar Utama baru-baru ini.

Kuala Lumpur

Ibu negara bukan sahaja mempunyai pelbagai tarikan pelancongan malah bilangan kompleks beli-belah yang banyak dan besar turut menarik perhatian rakyatnya.

Rangkaian hotel bajet hingga yang bertaraf mewah tumbuh bagaikan cendawan selepas hujan di Kuala Lumpur. Hotel-hotel ada yang dibina bersambung atau berhampiran kompleks beli-belah sekali gus memberikan lebih banyak kemudahan kepada para penginap.


KUALA Lumpur merupakan pilihan destinasi percutian utama rakyat Malaysia.


Antara hotel di Kuala Lumpur yang menjadi pilihan tertinggi pengunjung laman web tersebut ialah Hotel Traders. Seramai 2,389 daripada 3,434 pengunjung TripAdvisor memberikan komen cemerlang terhadap kualiti perkhidmatan, harga, keselesaan dan lain-lain.

Melaka

Bandar raya bersejarah ini tidak kurang hebatnya apabila menjadi lokasi kedua pilihan percutian rakyat Malaysia di laman web tersebut.

Hotel The Majestic Malacca menduduki tangga nombor satu sebagai hotel pilihan pengunjung TripAdvisor. Keunikan seni bina dan kemewahan hiasan dan kemudahan memberi satu pengalaman indah kepada para pelanggannya.

Lokasi pilihan menjamu selera pula ialah di Restoran Pak Putra Tandoori dan Nan yang terletak di Jalan Laksamana 4, Bandar Melaka. Pengunjung web dilihat memberi komen seperti kesesuaian untuk kumpulan besar, harga yang murah, layanan mesra dan keenakan makanan tempatan.

Genting Highlands

Kota keriangan Genting Highlands berada di tempat ketiga dengan Resort Hotel Genting Highlands menjadi pilihan utama pengunjung. Daripada 136 pengunjung, 36 orang memberikan komen cemerlang, 56 baik manakala bakinya memberikan komen sederhana, biasa dan teruk.

Untuk menjamu selera kebanyakan pengunjung memilih restoran makanan segera Bubbles & Bites. Harga makanan yang ditawarkan adalah antara RM6 hingga RM34.

Kota Kinabalu


Tarikan rekreasi taman tema dan cuaca sejuk menjadikan Genting Highlands sesuai untuk percutian sekeluarga.


Keunikan alam Negeri Di Bawah Bayu ini bukan sahaja terkenal dalam kalangan pelancong tempatan malah dari luar negara. Sabah juga mempunyai pulau-pulau yang cantik sekali gus menjadi destinasi popular untuk aktiviti menyelam skuba atau snorkeling.

Hotel yang menjadi pilihan majoriti pengunjung ialah Shangri-La Rasa Ria Resort. Seramai 1,177 daripada 1,746 pengunjung memberikan komen cemerlang. Tetamu terpesona dengan keindahan pantai dan suasana tenang di hotel berkenaan.

Pulau Pinang

Negeri yang terkenal dengan persembahan boria ini sering kali menjadi pilihan pelancongan tempatan bercuti. Tidak hairanlah, dua daerah di negeri ini menjadi tumpuan pelancong iaitu George Town dan Batu Feringghi masing-masing berada pada kedudukan kelima dan keenam.

Hotel-hotel pilihan utama di dua lokasi berkenaan ialah Hotel Yeng Keng, George Town dan Shangri-La Rasa Sayang Resort.

Johor Bahru

Negeri paling selatan di Semenanjung Malaysia ini kian berkembang dari segi pelancongan. Pembukaan beberapa tarikan pelancongan baharu seperti Legoland dan Hello Kitty di Nusajaya membuatkan ramai rakyat di negara ini merancang berkunjung dalam masa terdekat.

Pada musim cuti persekolahan ini, difahamkan semua bilik hotel habis ditempah. Antara hotel pilihan utama ialah Hotel Thistle.

Port Dickson

Negeri Sembilan mempertaruhkan Port Dickson sejak sekian lama. Ia menjadi tumpuan pelancong tempatan yang gemar bermandi-manda di kawasan pantainya yang landai. Terdapat banyak hotel dan resort di daerah ini tetapi pilihan pengunjung TripAdvisor ialah Thistle Port Dickson Resort.

Beberapa pengunjung memberikan beberapa komen terhadap resort tersebut yang disifatkan bagus dari segi layanan pekerja, pemandangan laut dan kemudahan untuk tetamu.

Kuching


BERSIAR dengan bot di Sungai Melaka menjadi produk pelancongan yang amat popular.


Variasi budaya etnik dan kekayaan khazanah semula jadi menjadikan Sarawak tumpuan para pencinta alam. Lawatan ke Gua Niah, Gunung Mulu dan Taman Negara Bako adalah antara tarikan utama di Sarawak.

Di Kuching sahaja terdapat banyak lokasi tarikan pelancongan seperti China Town, Kuching Waterfront dan Muzium Sarawak. Setiap satunya mencuri perhatian dengan kekuatan nilai warisan yang eksotik.

Hotel Pullman Kuching menjadi pilihan utama pengunjung ketika bercuti ke ibu negeri Sarawak itu. Menurut laman web TripAdvisor, hotel tersebut menerima banyak komen positif yang menyentuh aspek hiasan yang menarik, lokasinya yang berhampiran dengan kompleks beli-belah dan Sungai Sarawak.

Kuantan

Club Med Cherating Beach muncul pilihan pertama daripada 42 hotel di Kuantan, Pahang. Terletak berhadapan Laut China Selatan membuatkan ramai pengunjung teruja dengan pemandangan laut yang indah dan menenangkan jiwa. Pengunjung juga dapat melihat kehadiran monyet-monyet atau hidupan lain di sekitar kawasan berhampiran.

Wanita berleher panjang Thailand

Posted:

Wanita berleher panjang Thailand

Wanita berleher panjang Thailand


PASAR Warorot, Chiang Mai merupakan tempat yang sesuai untuk membeli barangan berkualiti dengan harga yang murah.


PENGALAMAN mengikuti rombongan bersama Majlis Guru Besar Daerah Rompin selama tiga hari dua malam ke Chiang Mai dan Chiang Rai, Thailand merupakan satu pengalaman yang amat berharga.

Saya tidak menyangka akan sampai ke sebuah perkampungan kaum Karen di kawasan Mae Hong Son, barat laut Thailand. Perkampungan ini juga dikenali sebagai Perkampungan Leher Panjang Karen.

Kaum wanitanya menjadikan amalan menghias diri yang unik dan pelik iaitu menggunakan gelang tembaga di leher, lengan dan kaki.

Tujuan amalan itu bagi menonjolkan keindahan dan status adalah wanita kaum berkenaan. Gelang leher dipakai dari tulang selangka hingga ke bawah dagu. Perhiasan di leher mula dipakai sejak mereka berumur lima atau enam tahun.

Setelah dipakai ia tidak pernah ditanggalkan menyebabkan leher memanjang mengikut ketinggian gelang tersebut.

Saya cuba memakai gelang leher untuk tujuan bergambar namun terasa agak ketat dan mencekik. Justeru, saya terfikir, bagaimanakah kaum wanita mereka mampu memakainya dalam tempoh yang lama?

Rombongan kami sampai di perkampungan berkenaan ketika hari sudah malam. Penduduknya menggunakan pelita minyak tanah dan lilin bagi menerangi rumah masing-masing.

Dalam pada itu, saya dapat melihat dan merakamkan beberapa keping gambar aktiviti penduduk pada waktu malam. Kaum lelaki menghidupkan unggun api sekali gus menerangi kawasan berkenaan.

Menerusi cahaya daripada unggun api itu, rombongan kami dapat melihat persekitaran kampung kaum Karen berkenaan dengan lebih jelas.

Pada waktu itu, mereka menyambut kami dengan satu tarian yang unik. Persembahan mereka berjaya menghiburkan rombongan kami yang turut diajak menari bersama-sama mereka.

Sulam manik

Salah satu kelebihan kaum Karen ialah mereka mempunyai kemahiran menyulam manik di atas kain. Hasil sulaman ini dijual kepada para pelancong sebagai cenderahati.

Kami juga sempat membeli pelbagai cenderamata hasil kraf tangan wanita Karen seperti ukiran kayu wanita berleher panjang, kain tenunan, penanda kunci dan perhiasan gubahan butiran manik. Barang-barang ini disusun cantik di rumah kayu binaan atap nipah.


ROMBONGAN dari Malaysia ini berkesempatan menyusuri Sungai Mekong yang terletak di Segi Tiga Emas iaitu sempadan tiga buah negara Thailand, Myanmar dan Laos.


Para pelancong juga ada yang memberi sumbangan kepada wanita Karen yang membuat persembahan atau ketika bergambar. Ketika hendak balik, saya sempat menderma beberapa syiling 100 bath (RM1) kepada kanak-kanak Karen yang mengiringi kami pulang menuju ke arah bas.

Mereka kelihatan begitu ceria dan gembira menerima kedatangan kunjungan rombongan kami. Sebenarnya, itulah sumber pendapatan kaum Karen ini, kunjungan pelancong memberi sedikit hasil pendapatan untuk perbelanjaan harian mereka.

Pasar popular

Sementara itu, tarikan lain yang terdapat di Chiang Mai ialah Pasar Warorot atau dikenali sebagai Kad Luang oleh masyarakat tempatan.

Di pasar yang terletak dekat dengan Sungai Ping itu, rutin jual beli harian orang tempatan dapat disaksikan. Pelbagai barangan dijual dan pelancong asing boleh menemui sesuatu barangan kenangan pada harga yang murah.

Sebelum itu, dari Chiang Mai kami terus menaiki bas selama empat jam menuju Chiang Rai. Ketika dalam perjalanan kami dapat melihat persekitaran bumi Thailand yang melalui kawasan sawah padi, kebun getah dan jagung serta hutan-hutan simpan tropika yang masih kekal cantik.

Keadaan lalu lintas juga tidaklah terlalu sesak. Saya dan rombongan singgah sebentar di Kolam Air Panas Chiang Rai. Kelihatan ramai pengunjung dari Eropah dan negara Asia membeli-belah di situ.

Rendam kaki

Ada yang mengambil kesempatan merendam kaki, tidak kurang yang meredam telur ayam atau puyuh. Telur-telur tersebut masak dalam beberapa minit sahaja.

Pengunjung juga boleh membeli barangan cenderamata, ukiran kayu, pakaian, gubahan dan anyaman di beberapa buah kedai di sekitar kolam air panas itu.

Thailand mempunyai banyak kuil. Kami turut mengambil kesempatan mengunjungi sebuah kuil iaitu Kuil Putih atau dikenali juga sebagai Taj Mahal Thailand.

Seni bina Kuil Putih ini unik dan menarik dengan dipenuhi pelbagai bentuk ukiran, malah semua bahagian bangunan ini berwarna putih. Kami tidak melepaskan peluang bergambar sebagai kenang-kenangan.


GELANG leher dipakai oleh kaum wanita Karen sejak mereka berumur lima tahun.


Ketika sampai, hujan renyai-renyai namun kami tidak mempedulikannya kerana ingin merakam gambar terbaik. Keadaan di sini terasa seumpama berada di Taj Mahal, India.

Gajah melukis

Selepas menikmati keindahan seni bina Kuil Putih kami meneruskan perjalanan untuk menyusuri Sungai Mekong. Lokasi tersebut terletak di Segi Tiga Emas yang menjadi sempadan tiga buah negara iaitu Thailand, Myanmar dan Laos. Kami diberi taklimat oleh pemandu pelancong bahawa kawasan tersebut merupakan kawasan pengeluar candu terbesar suatu masa dahulu.

Satu lagi tempat yang menarik perhatian para pengunjung ialah di Ladang Gajah Maesa Taeng. Di situ kita boleh melihat pelbagai aksi menarik yang ditunjukkan oleh gajah-gajah. Antaranya melakukan urutan badan, melukis, bermain bola jaring, menendang bola ke arah gol, menyusun balak-balak, menari dan bermain alat muzik.

Kemahiran gajah melukis dengan cantik mengundang rasa kagum hinggakan ramai pelancong terutama pelancong Eropah sanggup membelinya. Sebelum itu, lukisan gajah-gajah itu dipamerkan dan dijual kepada pengunjung pada harga 3,000 baht (RM300) setiap satu.

Sememangnya pengalaman berkunjung ke Negara Gajah Putih itu meninggalkan seribu satu kenangan manis kepada kumpulan kami.

Menara Gajah kebanggaan Thailand

Posted:

Menara Gajah kebanggaan Thailand

Menara Gajah kebanggaan Thailand


BENTUK gajah jelas kelihatan dari sudut fotografi ini.


GAJAH sememangnya memainkan peranan penting dalam budaya dan sejarah masyarakat Thailand.

Sebagai haiwan darat terbesar di dunia, ia dianggap sebagai makhluk suci yang melambangkan kekuatan, kekuasaan dan kemegahan.

Gajah putih, misalnya, dianggap sebagai lambang diraja negara itu malah haiwan itu juga pernah digunakan sebagai simbol bendera dan mata wang Thailand suatu ketika dahulu.

Ketaksuban rakyat Thailand terhadap gajah juga membawa kepada pembinaan Elephant Tower yang terletak di pertemuan Paholyothin Road dan Ratchadaphisek Road iaitu di tengah-tengah Chatuchak, daerah komersial terulung di Bangkok.

Menjadi satu-satunya bangunan yang berbentuk seumpamanya di dunia, tidak hairanlah ia berjaya mencuri perhatian sesiapa sahaja dan kini menjadi salah satu mercu tanda di Bangkok.

Ia merupakan idea pemiliknya Arun Chaiseri, seorang ahli politik, jurutera dan jutawan hartanah dan pemilik syarikat kejuruteraan, Arun Chaiseri Consulting Engineers Company Ltd.

Bersama arkitek Ong-ard Satrabhandhu, Arun, lulusan kejuruteraan University of Illinois, Amerika Syarikat (AS) bergabung tenaga untuk menyiapkan Elephant Tower pada tahun 1997.

Gabungan kompleks

Elephant Tower merupakan gabungan kompleks pejabat, pusat beli-belah, kondominium mewah setinggi 32 tingkat. Ia turut mempunyai ruang parkir yang mampu memuatkan 1,200 kenderaan pada satu-satu masa.

Berbentuk kiub, binaan setinggi 102 meter itu menyerupai bentuk seekor gajah yang sedang berdiri. Bahagian telinganya dihasilkan daripada ruang balkoni kaca bertingkat berkeluasan 170 meter panjang dan 40 meter lebar manakala matanya pula merupakan sebuah tingkap besar.


KESIBUKAN kawasan Chatuchak yang menjadi tumpuan orang ramai termasuk pelancong asing membeli-belah.


Sementara itu, bahagian ekornya pula terdiri daripada bilik berkaca setinggi 20 tingkat yang kini menjadi ruang pejabat pengurusan bangunan.

Biarpun dianggap sinis pada awal pembinaannya, Elephant Tower pantas mengundang perhatian ramai pihak termasuk pelancong asing yang berkunjung ke negara itu.

Sementara ramai yang memuji keunikannya, tidak kurang juga yang mencela dan mengiktirafnya sebagai antara bangunan terburuk di dunia.

Bagaimanapun, Arun mempunyai alasannya yang tersendiri. Melalui pembinaannya, beliau mahu mendidik masyarakat Thailand untuk menyayangi gajah yang kini diancam kepupusan akibat penerokaan hutan, pembalakan dan pembunuhan haram.

Selaku pencinta haiwan itu, Arun turut mempunyai muzium yang menyimpan lebih 2,000 artifak dan objek yang berkaitan dengan gajah.

Pada 2011, CNNGo TV, rangkaian berita kabel (CNN Travel) menganugerahkan Elephant Tower tempat keempat daripada senarai 20 bangunan pencakar langit paling ikonik di dunia.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved