Khamis, 6 Disember 2012

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Mahu fokus karier

Posted:

Mahu fokus karier

Mahu fokus karier

DIA dianggap sebagai antara pengarah muda yang berjaya serta berhasil mengikut jejak langkah bapanya, Datuk Yusof Haslam sebagai seorang pengarah filem yang berkaliber.

Mula duduk di kerusi pengarahan sejak tahun 2008 menerusi filem Evolusi KL Drift, namun kemuncak kepada kerjaya pengarahan dan lakonannya sudah tentu menerusi filem KL Gangster.

Filem itu berjaya mencipta rekod dengan kutipan tertinggi mencecah RM12 juta - jumlah yang masih belum mampu dipecahkan oleh mana-mana filem tempatan sehingga kini.

Sebagai seorang pengarah yang dilihat begitu kreatif dan pakar dalam filem-filem aksi, maka tidak menghairankan apabila dia dinobatkan sebagai Pengarah Terbaik dua tahun berturut-turut pada Festival Filem Malaysia 23 (Evolusi KL Drift 2) dan 24 (KL Gangster).

Kemudian pada tahun ini, Syamsul sekali lagi mencatat kejayaan cukup gemilang apabila meraih lima trofi semasa Anugerah Blockbuster 2012 yang dianjurkan pada bulan Oktober lalu.

Menerusi anugerah yang dipilih 100 peratus menerusi undian orang ramai, Syamsul berhasil membawa pulang trofi untuk kategori Anugerah Filem Terhebat, Anugerah Tuan Direktor dan Anugerah Filem Aksi Terhebat menerusi filem KL Gangster serta Anugerah Filem Takut Terhebat (Khurafat) dan Anugerah Khas PFM.

Namun begitu, di sebalik kejayaan yang telah diraihnya selaku seorang pengarah dan pelakon, ramai yang tertanya-tanya sama ada Syamsul sudah bersedia memikul satu lagi tanggungjawab besar iaitu sebagai seorang suami memandangkan usianya yang kini semakin meningkat.

Persoalan tersebut juga timbul selepas dua wanita yang pernah dikaitkan dalam hidupnya iaitu Diana Danielle dan Liyana Jasmay, masing-masing telah bertemu jodoh.

Diana baru bernikah dengan aktor dan pengarah Farid Kamil, sementara Liyana memilih Fathuddin Mazlan sebagai tunangnya.

Ketika ditemui baru-baru ini, Syamsul hanya tersenyum apabila diajukan persoalan mengenai perancangannya untuk menamatkan zaman bujang.

Sementelah, dia juga telah setahun menjalin cinta dengan seorang penuntut dalam bidang perubatan.

"Saya sudah dapat agak pastinya perkara ini akan ditanya, tetapi secara jujurnya saya masih belum bersedia untuk mendirikan rumah tangga buat masa sekarang walaupun sudah mempunyai kekasih.

"Lagipun apabila berkahwin sudah tentu tanggungjawab yang dipikul akan menjadi lebih besar, sedangkan komitmen saya terhadap kerja masih lagi banyak dan sebab itu soal perkahwinan saya tolak ke tepi dulu," ujarnya serius.

Menurut Syamsul, dia akui sudah beberapa kali didesak untuk mendirikan rumah tangga sehingga adakalanya berasa sedikit tertekan, namun dia tetap memahami hasrat keluarganya yang ingin melihat dia berkahwin.


SYAMSUL mengaku timbul rasa tertekan apabila sering diasak tentang persoalan menamatkan zaman bujang oleh ahli keluarganya.


"Kalau diikutkan bukan ibu dan bapa saya sahaja yang mendesak, malah saudara-mara saya yang lain juga sudah ramai yang bertanya mengenai hal tersebut.

"Bukan saya tidak mahu berkahwin, tetapi saya akan menunggu sehingga saya betul-betul bersedia," jelasnya.

Ketika ditanya sasaran untuk mendirikan rumah tangga, Syamsul memberitahu, dia sendiri tidak berani menyasarkan tantang perkara tersebut, biarpun pernah menyatakan akan berkahwin pada usia 30 tahun.

"Ketika ini saya lebih mengharapkan doa daripada peminat supaya saya lebih terus sukses dengan kerjaya sekarang. Sekiranya semua berjalan lancar, barulah saya akan fikirkan tentang perkahwinan pula," ujarnya.

Berkenaan hubungan dengan kekasihnya yang sudah terjalin sejak setahun lalu, Syamsul berkata, setakat ini percintaan mereka tetap berjalan seperti biasa, meskipun mereka agak jarang berjumpa.

Menurut Syamsul, dia juga sangat beruntung kerana mendapat seorang kekasih yang begitu memahami kerjaya dan komitmen yang dipikulnya sekarang.

"Setakat ini kami masih belum berbincang secara serius tentang mendirikan rumah tangga, malah dia pun faham dengan situasi saya sekarang. Bagi saya, semuanya terserah pada jodoh," ujarnya yang masih enggan mendedahkan identiti gadis yang kini sedang bertakhta di hatinya itu.

Harapan tinggi

Pada tahun lalu filem KL Gangster lakonan Aaron Aziz dan Adi Putra telah mencipta kejayaan tersendiri apabila berhasil memperoleh kutipan pecah panggung, sekali gus menjadi filem Melayu paling berjaya dari segi kutipan tiket setakat ini.

Rentetan daripada kejayaan tersebut, Syamsul selaku pengarah membuat keputusan untuk menghasilkan sambungannya iaitu KL Gangster 2 dengan mengekalkan sebahagian besar pelakon asal filem tersebut.

Namun begitu, hasrat peminat untuk menonton sambungan filem berkenaan masih belum tercapai kerana ia belum lagi ditayangkan di pawagam, meskipun penggambaran sudah berakhir pada awal tahun lalu.

Jelas Syamsul, filem berkenaan kini sudah memasuki proses akhir untuk disiapkan dan dia menjangka penonton dapat menyaksikan buah tangan terbaharunya itu pada pertengahan tahun hadapan.


SYAMSUL enggan memikirkan soal kahwin buat masa terdekat kerana mahu memberi fokus terhadap kariernya.


"Filem ini agak lambat untuk disiapkan kerana saya mempunyai komitmen lain yang harus diselesaikan terlebih dulu, tetapi saya yakin filem ini akan menjadi lebih menarik dan memberikan kepuasan kepada penonton.

"Secara terus terang, saya memang meletakkan harapan yang sangat tinggi agar filem ini dapat mencatat kejayaan lebih memberangsangkan termasuk daripada segi kutipan berbanding filem pertama," jelasnya.

Bagaimanapun, pengarah muda itu sedar dengan keadaan lambakan filem yang berlaku sekarang, ternyata memberikan cabaran yang besar kepada dirinya untuk mencatatkan kejayaan seperti yang pernah diraih sebelum ini.

Kualiti

Bercerita lebih lanjut mengenai isu lambakan filem yang berlaku dalam industri perfileman sekarang, Syamsul mengakui ia banyak memberi impak terutama kepada pembikin filem.

Ujarnya, sudah tiba masanya para penerbit menghasilkan filem-filem yang lebih berkualiti dan tidak terlalu mengejar kuantiti semata-mata kerana penonton sekarang sudah semakin bijak memilih.

"Selepas kejayaan filem KL Gangster pada tahun lalu, ayah pernah memberi saranan kepada saya supaya menghasilkan lebih banyak filem, namun saya agak kurang bersetuju.

"Bagi saya lebih baik menghasilkan dua atau tiga filem sahaja setahun, asalkan filem yang dihasilkan itu memang betul-betul berkualiti dan dapat memenuhi kehendak para penonton," tegasnya.

Jelasnya lagi, jika keadaan sebegini masih lagi berlaku pada masa akan datang, dia risau kepercayaan penonton untuk menonton filem-filem Melayu semakin hilang apabila dihidangkan dengan filem-filem yang tidak berkualiti.

"Tidak mustahil para penonton akan memberikan persepsi yang kurang baik kepada filem-filem Melayu dan ia sekali gus memberi kesan kepada filem-filem berkualiti yang dihasilkan," ujarnya mengakhiri bicara.

Dongho pemburu samseng

Posted:

Dongho pemburu samseng

Dongho pemburu samseng



PENYANYI remaja Korea Selatan, Shin Dongho yang merupakan ahli kumpulan terkenal, U-Kiss kini semakin mengorak jauh ke hadapan dengan menceburi bidang lakonan.

Memulakan kerjaya seni sebagai penyanyi berkumpulan, dia yang merupakan ahli paling muda dalam kumpulan U-Kiss itu memegang watak dalam sebuah drama bersiri yang diadaptasi daripada sebuah komik nukilan Kouji Mori.

Jalan cerita drama aksi berjudul, Holyland itu berkisar mengenai seorang remaja yang suka merayau-rayau di jalanan yang akhirnya bertemu cinta dan mempelajari erti persahabatan setelah mempelajari ilmu sukan tinju.

Dongho melakonkan watak sebagai Kang Yoo yang merupakan seorang remaja yang tidak boleh serasi dengan orang sekeliling sama ada di rumah mahupun di sekolah.

Dia kemudian mula mempelajari asas sukan tinju menerusi sebuah buku. Dia menggunakan ilmu seni mempertahankan diri yang dipelajarinya sendiri itu ketika menentang sekumpulan samseng di jalanan.

Bermula pada detik itu dia digelar sebagai pemburu samseng.

Penyanyi berusia 18 tahun yang kian melonjak namanya itu sempat berkongsi pengalaman mengenai lakonannya dalam Holyland yang turut dilakonkan seorang lagi anggota U-Kiss, Hoon menerusi satu temu bual bersama media Korea Selatan baru-baru ini.

Bagaimanakah anda boleh terlibat dalam drama Holyland?

DONGHO: Saya membaca manga (komik) untuk belajar tentang watak. Saya tidak boleh meletakkan penilaian terlalu tinggi kepada diri kerana banyak lagi perkara yang perlu saya belajar. Saya akan cuba untuk menjadi pelakon yang lebih baik.

Bolehkan anda berkongsi pengalaman tentang cabaran yang anda hadapi ketika berlakon dalam Holyland?

Sebelum penggambaran, saya perlu mempelajari seni mempertahankan diri dan tinju yang agak sukar. Ia menyebabkan keletihan fizikal, tambahan pula dengan konsert jelajah U-Kiss.

Adakah anda berasa hebat untuk digelar sebagai 'pemburu samseng' kerana latar belakang watak anda dalam Holyland itu?

Saya berasa seperti diri Kang Yoo ketika berlakon. Sudah pasti saya tidak seperti dia dalam kehidupan sebenar.

Apakah perkara menarik yang tidak boleh anda lupakan ketika berlakon dalam Holyland?

Kebanyakan babak lakonan saya bersama Hoon dan saya memukul dia dalam babak perlawanan. Dalam kehidupan sebenar, saya tidak boleh memukul dia kerana dia lagi tua daripada saya tetapi saya dapat lakukannya dalam lakonan (ketawa).

Adakah anda memang meminati sukan tinju sebelum terlibat dalam drama ini?

Saya tidak begitu meminati sukan, tetapi saya ada melakukan sedikit senaman bagi mengekalkan bentuk badan.

Adakah sebarang kecederaan atau kemalangan berlaku ketika beraksi melakonkan watak dalam drama ini?

Tidak.


FIGURA comel ini bakal muncul menerusi filem pertama lakonannya, Don't Cry Mommmy.


Antara kerjaya lakonan dan menyanyi, mana satu anda lebih suka? Adakah susah untuk melakukan dua kerja dalam satu masa?

Banyak lagi perkara yang perlu saya pelajari. Menyanyi merupakan perkara yang telah saya lakukan sejak sekian lama, namun berlakon ini baru sahaja, jadi ia agak menggusarkan saya. Saya cuma mahu lakukan yang terbaik.

Adakah anggota U-Kiss yang lain berkata sesuatu apabila anda sibuk dengan kerjaya berlakon dan persembahan nyanyian yang tidak putus-putus?

Mereka semua memberi galakan dan nasihat kepada saya selepas menonton drama tersebut. Saya melakukannya bersama-sama Hoon termasuklah membaca skrip bersama - segala-galanya sangat menyeronokkan.

Anda dikejarkan ke hospital baru-baru ini berikutan masalah paru-paru. Apakah status kesihatan anda sekarang?

Saya sangat sakit pada ketika itu tetapi sekarang saya sudah sihat sepenuhnya.

Bagaimanakah anda menjalani kehidupan sebagai seorang remaja yang dalam masa sama bekerja pada usia muda?

Saya banyak ponteng sekolah kerana sibuk dengan jadual nyanyian bersama U-Kiss. Saya akui kesal kerana tidak dapat pergi ke sekolah bersama kawan-kawan. Saya selalu berasa gembira dan merasakan saya seorang budak yang baik sungguhpun saya tidak tahu apa yang ibu bapa saya katakan mengenainya (ketawa).

Apakah impian terbesar anda?

Saya mahu melihat diri saya menonjol dalam setiap perkara yang saya lakukan.

Apakah projek terkini anda?

Filem kegemaran saya ialah Don't Cry Mommy yang mana saya terlibat sama dalam filem itu. Ia akan ditayangkan tidak lama lagi.

Ada sebarang pesanan untuk peminat anda di Malaysia?

Hai peminat-peminat di Malaysia! Terima kasih banyak atas sokongan berterusan daripada anda! Drama Holyland akan disiarkan tidak lama lagi. Saya berharap anda akan menonton dan menyukainya. Saya akan selalu berusaha untuk memberikan yang terbaik kepada kalian. Saya sayang anda semua!

Amyza promosi diri guna Facebook, Twitter

Posted:

Amyza promosi diri guna Facebook, Twitter

Amyza promosi diri guna Facebook, Twitter

Oleh HARYATI KARIM

SELEPAS 16 tahun berlakon, Amyza tidak pernah surut dengan tawaran untuk terbabit dalam drama atau telefilem.


AKTRES Amyza Adnan sudah terlibat dalam dunia lakonan sejak berusia 16 tahun. Kini pada usia 36 tahun, ibu kepada dua orang anak ini masih lagi ligat berlakon.

Meskipun cukup terkenal dengan drama komedi selepas membintangi Tiga Dara: Tan Tin Tun namun, Amyza juga mampu membawakan watak-watak yang serius dan berat seperti dalam drama Trilogi Cinta.

Ketika ditemui pada majlis sidang media drama terbaharu lakonannya berjudul Spy M, Amyza mengakui kerjaya lakonannya tidak tergugat langsung walaupun industri seni kini dibanjiri oleh pelakon baharu dan muda.

Kosmo!: Bolehkah cerita tentang perkembangan terkini kerjaya lakonan Amyza?

AMYZA: Alhamdulillah, saya masih menerima tawaran lakonan. Setakat ini belum pernah saya berasa resah gelisah kerana tidak ada kerja. Kehidupan saya sentiasa sibuk ditambah dengan tugas sebagai ibu kepada dua orang anak.

Tidakkah anda rasa tergugat dengan kemunculan ramai pelakon baharu yang lebih muda?

Sejujurnya, saya tidak pernah rasa tergugat kerana saya sentiasa ada kerja. Rasanya saya masih ada pasaran untuk televisyen dan filem (ketawa). Tambahan pula, saya tidak akan memegang watak yang sama berulang kali untuk menjaga kualiti lakonan sebagai langkah untuk memanjangkan usia kerjaya saya.

Maknanya kini anda lebih memilih?

Ya, sekarang memang saya agak memilih watak berbanding 10 tahun dahulu ketika mula-mula berlakon. Dahulu apa sahaja watak yang ditawarkan, saya terima tanpa memikirkan kesan jangka panjang. Kini, saya lebih matang dan saya harus memilih supaya penonton tidak jemu menonton lakonan saya.

Nama anda cukup sinonim dengan cerita komedi. Apakah pandangan anda?

Sebenarnya saya tidak hanya membawakan watak komedi. Banyak juga watak berat yang saya bawakan. Mungkin watak komedi yang saya bawakan lebih meninggalkan kesan kepada penonton, sebab itu orang ingat saya pelakon komedi semata-mata. Sebenarnya, saya tidak kisah asalkan mereka terhibur apabila menonton lakonan saya.

Adakah sukar untuk anda mendapatkan perhatian daripada peminat apabila semakin berusia?

Kalau zaman dahulu memang susah, tetapi zaman sekarang teknologi sudah semakin canggih. Banyak medium untuk mempromosikan diri serta kami lebih dekat dengan peminat. Contohnya, Twitter dan Facebook. Jadi, apa sahaja projek terbaharu dan berita mengenai diri sendiri, saya boleh terus sampaikan kepada peminat. Memang teknologi amat membantu dalam kelangsungan kerjaya saya.

Khabarnya watak sebagai Madam J dalam drama Spy M merupakan watak idaman anda, betul dan kenapakah?

Saya macam tidak percaya apabila pada usia begini saya ditawarkan watak sebagai Madam J yang memerlukan saya berlawan dan melakukan sendiri pelbagai aksi lagak ngeri sendiri. Ini kali pertama saya pegang watak sebagai penyiasat. Waktu muda-muda dahulu tidak pula ditawarkan sebegini (ketawa).

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved