Ahad, 23 Disember 2012

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Hafiz tunggu Matahari

Posted:

Hafiz tunggu Matahari

Hafiz tunggu Matahari

HADIR dengan potongan rambut pendek yang diberi kemasan sleek sebagai pelengkap gaya, imej baharu anak muda kelahiran Kuching, Sarawak itu menampakkan kelainan. Sisi maskulin penyanyi berusia 22 tahun itu juga makin menyerlah. Ada kematangan terselit daripada senyum dan lagaknya.

Selama ini perjalanan kariernya diisi dengan seleksi hit antaranya, Masih Jelas, Noktah Cinta, Awan Nano yang kemudiannya bersambung pula dengan Ku Akui, Ombak Rindu dan terbaharu Muara Hati. Itu semua balada muzik Hafiz yang telah membelah jiwa peminatnya. Ternyata bintang yang menjalar pesonanya daripada program Akademi Fantasia itu semakin mendominasi pasaran penyanyi lelaki solo tempatan ketika ini.

Percubaan menembusi pasaran Indonesia dengan sebuah album yang dilancarkan untuk pasaran di sana dua bulan lalu juga satu langkah progresif untuk penjenamaan Hafiz. Diusik bakal mengikuti jejak langkah Datuk Siti Nurhaliza yang diterima baik pencinta muzik di Jakarta dan Indonesia umumnya, dia pantas menggelengkan kepala.

"Saya masih terlalu baharu, masih kena banyak belajar. Kiranya itu juga satu percubaan besar yang telah saya lakukan. Di Indonesia, saya benar-benar kena bermula dari bawah. Saya kena buat promosi di pusat-pusat beli-belah dan panjat stesen-stesen radio untuk perkenalkan nama saya kepada pendengar di sana.

"Di sana (Indonesia), jika sesebuah lagu daripada pendatang baharu seperti saya ini dapat bertahan di radio selama seminggu pun sudah dikira cukup bagus. Saya sudah sangat bersyukur dan setakat ini ulasan media di sana juga sungguh memberangsangkan. Lagu-lagu di dalam album itu juga sudah boleh dibeli menerusi iTunes," katanya yang baru-baru ini ke Jakarta lagi untuk rakaman klip video terbaharunya, Bahagiamu Deritaku.

Galak bercerita tentang pengalaman bekerjasama dengan kru penggambaran di Jakarta, Hafiz ketawa mengenangkan layanan pihak produksi di sana yang di luar jangkaan.

"Usahkan pegang cawan minuman dan ikatkan tali kasut, kalau boleh seluar saya pun mahu mereka pakaikan," bicara Hafiz bersantai-santai sementara menunggu set penggambaran untuk kulit album kedua disiapkan, Isnin lalu.


HAFIZ kelihatan lebih matang dengan stail rambut baharu dan gaya maskulin khas untuk album baharunya.


Album baharu tahun depan

Mencuri waktu emas penyanyi yang telah dua kali diiktiraf sebagai pemilik vokal terbaik dalam Anugerah Juara Lagu (AJL) itu, Hafiz sedia berkongsi khabar mengenai album keduanya yang masih dalam pembikinan.

Album yang mendapat khidmat komposer Ajai, Kunci Demak, LY Baiduri dan Izueiza itu memuatkan 10 buah lagu termasuk tiga buah lagu yang dipetik daripada album yang dilancarkan di Indonesia dua bulan yang lalu.

Lagu tersebut ialah, Bahagiamu Deritaku, Patah Hati dan Hanya Kau Ku Cinta.

"Buat masa ini sembilan buah lagu telah siap cuma tinggal sebuah lagu sahaja. Mungkin saya akan cipta sendiri lagu yang terakhir itu," katanya mengenai album yang mahu direalisasikan dalam genre alternatif balada itu.

Ucap Hafiz lagi, untuk album kedua pihak pengurusan Astro Entertaiment Sdn. Bhd. memberi kelonggaran kepadanya untuk memilih konsep yang diinginkan.

"Jiwa saya sebenarnya lebih kepada muzik alternatif tetapi saya lebih dikenali dengan lagu-lagu balada. Jadi, untuk album baharu ini, saya mahu masukkan sedikit impian saya untuk dikongsi dan dirasai bersama dengan peminat. Saya tidak boleh buat perubahan secara drastik, nanti peminat akan rasa pelik. Jadi, konsep album tidak boleh terlalu jauh dengan album pertama.

"Saya juga tak boleh buang konsep balada dalam karier muzik saya. Balada tetap ada cuma ditambah sedikit elemen alternatif, akan ada sedikit elemen rock dan saya tak sabar untuk menghiburkan peminat dengan lagu baharu saya kelak," getusnya yang menetapkan lagu berjudul Matahari (Tak Cukup Indah) sebagai sasaran single terbaharunya.

Berdiri sebagai bekas peserta program realiti yang kemudiannya mengukir tapak yang kukuh untuk sebuah legasi kepada namanya, Hafiz sedar rezeki itu sekadar pinjaman selagi dia berjuang dan bekerja kuat.

"Saya cuma buat kerja saya. Saya cuma mahu menghasilkan sesuatu yang berkualiti. Menjadi popular sahaja tidak berguna sekiranya tidak produk berkualiti yang boleh menyokong populariti seseorang," katanya optimis.

Kulit album berkonsepkan majalah mini


BERKONGSEPKAN majalah mini, penggambaran kulit album kedua Hafiz berlangsung selama dua hari di Studio Pashe, Sunway Damansara.


Tidak sahaja pemilihan material sebagai bahan halwa telinga yang menjadi resipi kejayaan sesebuah album, pandangan pertama peminat terhadap kulit album itu kelak juga diberi penekanan. Biar peminat jatuh cinta dengan kulit album dulu sebelum mendengar gemersik dan merdunya lagu yang terkandung.

Untuk album kedua nanti, Hafiz bersama pihak pengurusannya memilih konsep majalah mini sebagai hadiah untuk peminat. Sesuai pula dengan judul Matahari (Tak Cukup Indah) yang disasarkan sebagai single pertama, kulit album itu merakamkan segala emosi perjalanan karier seni Hafiz selama ini.

"Untuk kulit album kedua ini, kami menggunakan khidmat Simon Chin, jurugambar terkenal yang pernah bekerja dengan nama-nama terkenal sebelum ini. Saya seronok dan sukakan konsepnya yang sangat pop.

"Rambut saya pula sudah kelihatan macam Psy, Oppa Gangnam Style," lenturnya berseloroh sambil memecahkan suasana dengan tawa berderai.

Kejutan selamba untuk AJL

Sebelum membiarkan Hafiz kembali ke set untuk meneruskan sesi fotografi yang berlangsung selama dua hari itu, dia disoal tentang persediaan menjelang AJL ke-26, pada 6 Januari depan.

"Saya pilih konsep persembahan yang selamba dan bersahaja untuk lagu Ku Akui. Untuk lagu Ombak Rindu duet bersama Adira pula, mungkin ada sedikit lakonan yang akan memasukkan semula emosi daripada filem Ombak Rindu sendiri," katanya menyimpan perancangan persembahan di pentas AJL kelak sebagai kejutan untuk peminat.

Siri kontroversi Shila-Sharnaaz

Posted:

Siri kontroversi Shila-Sharnaaz

Siri kontroversi Shila-Sharnaaz


SHILA memberitahu media bahawa hubungannya dengan Sharnaaz sudah kembali normal.


SEPINTAS lalu nama Shila Amzah dan Sharnaaz Ahmad itu sendiri cukup serasi untuk melekat sebagai pasangan merpati dua sejoli. Masing-masing sama popular, sama cantik dan sama sepadan. Bukan sahaja bertaut rasa cinta, Shila dan Sharnaaz bahkan berkongsi huruf pangkal nama yang sama.

Huruf 'S' untuk Shila dan Sharnaaz manakala huruf 'A' pula untuk Amzah dan Ahmad. Itu yang tertulis walaupun secara hakikatnya nama itu sekadar nama timangan mereka di arena hiburan.

Menyebut nama Shila dan Sharnaaz, dua selebriti yang hangat bercinta itu tidak habis dipukul kontroversi. Habis isu cium tangan di majlis Anugerah Industri Muzik, sensasi percintaan mereka kembali menggelegak dengan isu amukan di laman Twitter oleh Sharnaaz dan pengakuan terbuka oleh Shila konon-kononnya telah bersetuju untuk berkahwin dan telah menerima lamaran daripada Sharnaaz.

Sharnaaz mendakwa akaun Twitternya digodam manakala Shila pula telah memadamkan status 'lamaran' yang ditulisnya. Apa sahaja alasan dan tindakan yang dilakukan, 'drama sebabak' Shila dan Sharnaaz tetap menjadi buah mulut ramai.

Sandiwara Twitter dua 'S' itu cukup untuk menjadi pemanas kepada Anugerah Planet Muzik 2012 (APM) yang sepi tanpa banyak publisiti hujung minggu lalu. Kemenangan besar Shila yang mengungguli Anugerah Artis Wanita Terbaik seperti tenggelam akibat salah percaturan.

"Secara jujur, saya hanya menganggap kata-kata saya itu sebagai suatu gurauan. Saya tak sangka ia tidak dapat diterima oleh sesetengah orang. Habis acara itu, abah (panggilan Shila untuk ND Lala) menegur saya bahawa saya tidak patut berkata sedemikian di hadapan khalayak. Saya mengakui keterlanjuran kata-kata saya itu," jelas Shila berhubung gurauannya di pentas APM yang dikatakan menjadi penyebab kepada kemarahan Sharnaaz.

Segala-galanya bermula pada acara APM Sabtu lalu apabila Shila membuat persembahan bersama penyanyi popular Singapura, Taufik Batisah. Menambah konflik kepada plot kontroversi terbaharu itu, Shila dalam nada bergurau berkata sesuatu ketika menjadi penyampai bersama Adi Rahman.

"Saya lupa nak cakap terima kasih kepada cinta hati saya. Sebenarnya dia merajuk sebab tadi saya nyanyi dengan Taufik Batisah, saya tak tahu mana dia pergi," memetik ucapan Shila Amzah seperti yang tersiar.

Shila sudah membuka mulut saat ditemui media ketika pelancaran Konsert Shila Amzah dan Makan Malam Eksklusif sempena Gala Amal Pamoga-Gaza yang diadakan di Petaling Jaya, Selangor pada Isnin lalu.

Sebelum itu, bapanya sendiri, ND Lala juga terpanggil untuk memberi penjelasan agar kisah peribadi anak perempuannya itu dihentikan setakat ini.

Dalam satu kiriman e-mel yang dihantar kepada sebuah akhbar, ND atau nama sebenarnya Amir Amzah Salleh berkata, dia tidak mahu Shila memberi sebarang kenyataan berhubung perkara itu berikutan tumpuan yang perlu diberikan kepada persiapan rapi untuk ke World Music Awards (WMA) di Miami, Florida, Amerika Syarikat.

"Terima kasih kepada media, peminat dan masyarakat kerana terus memberi perhatian terhadap kerjaya Shila dan saya melihat tumpuan mengangkat nama baik negara lebih penting daripada hal yang bersifat peribadi.

"Buat masa ini saya tidak mahu Shila memberi ulasan kerana perhatiannya lebih kepada WMA memandangkan dia dicalonkan untuk kategori Artis Wanita Terbaik dan Penghibur Terbaik, sekali gus sejarah bagi industri muzik kita di mata dunia," ulas ND Lala berhubung kontroversi cinta puteri sulungnya.

Untuk Sharnaaz yang masih berdiam, mungkin diam itu gerak terbaik yang menjadikan hubungannya bersama Shila kembali ke suhu damai. Seperti kata Shila, hubungan mereka kini berjalan seperti biasa kerana segala masalah telah diselesaikan.

Antitahayul cara Mamat Khalid

Posted:

Antitahayul cara Mamat Khalid

Antitahayul cara Mamat Khalid


HUSIN (Awie) kembali ke Kampung Pisang setelah ditimpa muflis.


DUA tahun lamanya durasi yang diberikan oleh sutradara Mamat Khalid untuk menyemai rindu khalayak buat sambungan filem pecah panggungnya, Hantu Kak Limah Balik Rumah.

Mengubat kerinduan dengan tawa dan hilai penonton terhadap lawak jenaka yang diberikan, Mamat selaku penulis skrip dan pengarah, kembali mempersembahkan filem kesinambungannya itu pada 7 Februari 2013.

Masih dengan sebuah tajuk yang panjang dan mengambil nafas untuk dibaca dan disebut, filem dengan tajuk Hantu Kak Limah 2: Husin, Mon dan Jin Pakai Toncit itu bagi Mamat adalah sebuah penyegaran.

Dalam sesi sidang media selepas tayangan filem tersebut yang diadakan di Ipoh, Perak pada 15 Disember lalu, Mamat menjelaskan filem terbaharu terbitan Tayangan Unggul itu sebenarnya masih mengekalkan roh yang berlatarkan Kampung Pisang.

Mengekalkan Awie sebagai penarik cerita dan khalayak ke panggung, filem dengan kos RM1.65 juta itu masih berkisarkan Husin (Awie) serta penduduk Kampung Pisang yang berhadapan dengan permasalahan 'hantu'.

Karakter-karakter seperti Usop Wilcha, Pak Jabit, Kak Limah, Pak Abu dan Wan Kaswi yang dekat dengan khalayak bakal memberi kesinambungan ketawa kepada para peminat filem Mamat.

Mengharapkan para penonton filem tempatan berhibur dengan buah tangan baharunya itu, pada satu sisi lain, filem itu juga perlu diperhalusi dalam penyampaian mesej-mesejnya.

Boleh terangkan tentang penyegaran filem ini yang disebut sewaktu sidang media?

MAMAT KHALID: Saya mengekalkan roh Kampung Pisang agar khalayak berada dekat dan rasa dipunyai. Apabila saya mahu buat filem trilogi tentang Kampung Pisang, filem ini perlu lain daripada Zombi Kampung Pisang dan Hantu Kak Limah Balik Rumah. Karakter dan kampung masih sama tetapi ada penyegaran dalam permasalahan dan kewujudan karakter-karakter baharu. Filem ini tidak mengulang kembali perkara-perkara lama.

Pada satu lapis, khalayak akan melihat sebuah filem yang menghiburkan serta kembali bergelak ketawa. Pada lapisan kedua, anda selaku sutradara seakan-akan mengajar khalayak tentang tahayul. Boleh terangkan?

Saya seorang yang antitahayul. Tidak takutkan hantu kerana bagi saya, hantu hanya mainan filem. Kita dikelilingi dengan masyarakat yang masih kuat amalan tahayul. Saya suka untuk mempamerkan ini untuk menyatakan bahawa kita tidak lari daripada budaya itu.

Adakah anda melihat ini sebagai satu wabak?

Orang kita takut dengan gelap. Dimomokkan dengan banyak cerita tahayul. Penonton boleh melihat filem ini sebagai sebuah sumber hiburan sahaja. Pada saya, saya boleh pamerkan hantu atau jin yang lebih serius. Nanti kalau khalayak lihat, jin yang ditampilkan adalah jin yang ada dalam gambaran kanak-kanak yang gemar bermain permainan video. Namun begitu, saya paparkan juga tentang orang kampung dan ketahayulan yang masih berlegar. Mereka yang pilih untuk bersatu dengan tahayul. Husin pula cuba untuk lari daripada semua itu.

Filem ini juga memaparkan tingkah laku golongan berpangkat yang mampu membuat kucar-kacir dalam sebuah komuniti. Adakah itu satu kritikan?

Saya paparkan itu melalui lakonan Rashidi Ishak yang membawakan watak doktor. Bila ada pangkat, orang terus percayakan dia. Mungkin itu lumrah kehidupan apabila berhadapan dengan orang yang lebih berpangkat. Mereka mengangkat tanpa menilai. Dalam pada itu, suasana yang lebih besar dapat kita lihat pada kaum Yahudi yang mempermainkan manusia sejagat dengan kehebatan mereka. Kita lupa bahawa mereka ini berselindung.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved