Khamis, 6 Disember 2012

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


274 maut akibat taufan Bopha di selatan Filipina

Posted:

274 maut akibat taufan Bopha di selatan Filipina

274 maut akibat taufan Bopha di selatan Filipina

SEORANG mangsa taufan Bopha membawa kotak minuman daripada celah runtuhan gerainya di Lembah Compostela, selatan Filipina semalam.


NEW BATAAN, Filipina - Jumlah kematian akibat taufan Bopha yang melanda negara ini meningkat kepada 274 mangsa semalam.

Selain itu, ratusan mangsa lagi masih tidak ditemui manakala beberapa pasukan penyelamat sedang berusaha untuk tiba ke beberapa kawasan yang terputus hubungan akibat banjir dan tanah runtuh.

Taufan Bopha membadai selatan kepulauan Mindanao pada hari Selasa lalu sekali gus menyebabkan beberapa batang pokok tumbang dan menerbangkan ribuan buah rumah dengan kelajuan angin 210 kilometer sejam sebelum menghala ke Laut China Selatan.

Ketua Pertahanan Awam, Benito Ramos berkata kepada wartawan, bahawa seramai 253 mangsa maut di sekitar kawasan pergunungan di New Bataan dan Monkayo ekoran taufan itu. - Agensi

Jururawat ditipu penyampai radio

Posted:

Jururawat ditipu penyampai radio

Jururawat ditipu penyampai radio


HOSPITAL King Edward VII di London yang menjadi lokasi Kate dirawat.


LONDON - Sebuah hospital yang merawat isteri Putera William, Catherine semalam mengaku pihaknya menjadi mangsa panggilan telefon palsu daripada sebuah stesen radio Australia.

Catherine yang lebih mesra dengan panggilan Kate Middleton dimasukkan ke hospital King Edward VII di sini pada minggu ini selepas dia mengalami loya yang teruk akibat kehamilannya.

Beberapa penyampai stesen raido 2Day FM dari Sydney yang menyamar sebagai pemerintah Britain, Ratu Elizabeth II dan ayahanda William, Putera Charles berjaya bercakap dengan seorang jururawat yang memberikan butiran terbaharu tentang keadaan Kate.

Jururawat tersebut memberitahu, Kate sudah tidak mengalami rasa loya yang teruk seperti ketika dia dimasukkan ke hospital itu pada Isnin lalu.

Pihak pengurusan hospital King Edward VII yang kesal dengan insiden tersebut mengesahkan bahawa jururawat terlibat telah mendedahkan butiran perkembangan Kate, 30, kelmarin.

"Ia merupakan panggilan jenaka biadab yang kami kesali," kata ketua eksekutif hospital itu, John Lofthouse.

"Kami amat mementingkan hak peribadi pesakit kami dan kami kini menyemak semula protokol panggilan telefon hospital ini," tambahnya.

Kate diserang sindrom rasa loya yang teruk, hyperemesis gravidarum.

Sindrom tersebut menyerang purata seorang dalam setiap 200 ibu yang mengandung.

Berita tentang kehamilan Kate pada Isnin lalu sekali gus menamatkan spekulasi mengenai pewaris kepada takhta diraja Britain itu yang tercetus selepas beliau berkahwin dengan William pada April 2011.

Tanpa mengira jantina, bayi mereka pasti akan menjadi pewaris takhta diraja Britain susulan satu persetujuan pada tahun lalu untuk menamatkan amalan yang cuma mengiktiraf lelaki sebagai pewaris takhta.

William merupakan pewaris kedua takhta diraja Britain selepas ayahandanya. - Agensi

Anggota polis gemuk Indonesia diarah bersenam

Posted:

Anggota polis gemuk Indonesia diarah bersenam

Anggota polis gemuk Indonesia diarah bersenam


SEBAHAGIAN anggota polis berlari untuk menguruskan badan.


TANGERANG, Indonesia - Anggota-anggota polis yang gemuk di Indonesia telah diarahkan untuk bersenam sebanyak dua kali seminggu bagi menurunkan berat badan mereka.

Mereka juga perlu mengikuti latihan senaman aerobik dan tekan tubi bagi mengurangkan beberapa kilogram berat badan masing-masing.

Jurucakap polis Jakarta, Kolonel Rikwanto semalam berkata, anggota polis yang mempunyai berat 100 kilogram (kg) ke atas diwajibkan mengikuti program menurunkan berat badan.

Beliau berkata, jumlah anggota polis yang gemuk semakin bertambah.

Katanya, tekanan, gaya hidup yang tidak aktif dan makanan segera telah membuatkan anggota polis di pusat bandar mengalami peningkatan berat badan.

Pendaftaran program penurunan berat itu yang bermula pada minggu lalu itu telah menerima kira-kira 300 peserta yang mempunyai berat badan berlebihan. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved