Isnin, 31 Disember 2012

Kosmo Online - Rencana Utama

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Ajak masyarakat ubah persepsi

Posted:

Ajak masyarakat ubah persepsi

Ajak masyarakat ubah persepsi

WAKTU makan tengah hari Cindy Wong Sian Siew seperti kebanyakan individu bekerjaya, terpaksa makan di luar tetapi dia akan memilih restoran organik atau makan menu ekonomi yang terdiri daripada nasi dan lauk-pauk ringkas.

Dalam satu pertemuan pada akhir Disember lalu, Cindy memilih restoran Chef Low Organic Kitchen yang terletak di 10 Boulevard. Kadang-kadang Cindy akan membawa bekal dalam bekas mangkuk tingkat diperbuat daripada besi.

Wanita berusia 36 tahun itu sudah tiga tahun tidak bertandang ke restoran makanan segera seperti McDonald's, jauh sekali mahu menjamah santapan dalam tin atau sejuk beku.

Dia yang menetap di Kayu Ara, Damansara, Selangor sudah lapan tahun mengamalkan gaya hidup organik walaupun tidak sepenuhnya.

Suatu hari tujuh tahun lalu, ketika dia terjaga daripada tidur, tiba-tiba datang perasaan sedih, bosan dan pedih bercampur baur dalam diri.

Bayangkan, beratnya ketika itu mencecah 77 kilogram dengan ketinggian 163 sentimeter akibat makan terlalu banyak bagi melepaskan tekanan bekerja sebagai akauntan audit, cerita Cindy.

"Pada waktu itu, saya makan makanan segera paling kurang dua kali seminggu," katanya.

Dari situ, dia mula mengamalkan cara hidup sihat, melakukan pembacaan dan kajian seterusnya menemui kepentingan menjalani gaya hidup organik.

Produk penjagaan diri

Semua bahan pencuci ditukar pada produk berasaskan organik atau bahan semula jadi, manakala untuk kecantikan kulit, Cindy menggunakan minyak kelapa dara.

Gincu bibir pula, dia menggunakan jenama Paul Penders, satu-satunya jenama organik yang boleh didapati di Malaysia. Bagi makanan tambahan pula, Cindy percaya pada rangkaian produk Fitline.

Sekurang-kurangnya, wanita itu menggunakan produk penjagaan diri yang tidak mengandungi bahan sodium laureth sulfat, penyebab syampu atau pencuci muka berbuih.

Air di rumahnya dilengkapi dengan penapis dan tidak sekali-kali minum air hasil daripada proses osmosis songsang (RO). Oat yang diambil dalam keadaan tidak diproses dan beras perang untuk menggantikan beras biasa.

Umpama berpatah balik ke zaman silam, Cindy menggunakan termos untuk menyimpan air panas bagi menjimatkan elektrik dan memakai kain menggantikan pad sanitari ketika haid.

"Pad sanitari mempunyai banyak kandungan bahan kimia dan ia boleh diserap badan. Memang leceh menggunakan kain dan ramai tidak suka, malah saya pun mengambil masa untuk menerimanya," ujar Cindy yang kini mempunyai 66 kg.


RESTORAN Organik Kitchen kini mula mendapat perhatian masyarakat yang sedar tentang kepentingan organik.


Dia telah berhenti kerja sebagai akauntan dan menjalankan perniagaan sendiri menjual teh berasaskan organik. Pada masa yang sama dia sentiasa berkongsi cerita kepentingan gaya hidup dengan rakan-rakan.

Telahannya, persepsi masyarakat mengenai harga barang-barang organik yang mahal menyebabkan ia kurang digemari, namun perbelanjaan bulanannya masih sama sejak mula menukar gaya hidup.

Sebenarnya, kesedaran mengenai kehidupan organik masih lagi belum begitu baik, barangkali dalam tempoh sedekad, penduduk Malaysia secara keseluruhan sedar mengenai kepentingannya, ramal Cindy.

Sebagai contoh, sebuah restoran organik di Damansara, Selangor yang telah dibuka selama 15 tahun lalu, mula dikunjungi ramai orang.

Mungkin impak yang kurang jelas, harga yang mahal selain dianggap menyusahkan oleh kebanyakan penduduk bandar organik kurang digemari.

Perkara tersebut turut diterima oleh Koordinator Projek Ladang Organik Cetdem, Tan Siew Luang, 60-an. Katanya, rata-rata individu yang beralih mengambil makanan organik disebabkan kesihatan dan tidak mengadaptasi keseluruhan pada gaya hidup.

"Tetapi perlahan-lahan orang sudah mula menyedari bahan toksik dalam kandungan barang kegunaan harian seperti alat solek.

"Malaysia terlalu perlahan dari segi kesedaran," ujar Siew Luang ketika dihubungi.

Contohnya, Thailand yang lewat menggerakkan inisiatif ini berbanding Malaysia tetapi sudah mempunyai pergerakan organik, tetapi pengamal organik di Malaysia masih belum menonjol.

Ramai pengamal hanya menumpukan pada makanan tidak dari segi gaya hidup dengan masih menggunakan plastik dan penggunaan tenaga elektrik berlebihan.

"Sungguhpun kini sudah ada plastik biodegradasi tetapi ia masih lagi perlu dibuat dan memerlukan tenaga. Jadi, membawa beg kitar semula adalah yang terbaik," katanya.

Prinsip organik

Sambutan dalam kalangan lapisan masyarakat juga tidak menyeluruh apabila kurang penglibatan kaum Melayu dan India, malah lebih tertumpu di bandar.

Dari segi ladang pertanian pula katanya, tiada yang betul-betul menepati konsep organik dan mereka lebih bersifat menghasilkan serta membekal sahaja.

Petani tidak mengamalkan ladang bersepadu, malah kompos dan baja berasaskan organik perlu dibawa dari luar ladang, ujar Siew Luang.

"Saya berharap kerajaan akan mengadakan satu komuniti organik yang dapat bergantung sesama mereka baik dari segi pemilihan tanaman mahupun penggunaan kompos dan baja," ungkap wanita dari Petaling Jaya itu.


CINDY puas dengan gaya hidup organik kerana sekurang-kurangnya dia telah menyumbang sesuatu kepada dunia.


Kini, berat badannya sudah menurun sehingga 60 ki logram dan stabil walaupun kadangkala ada naik dan turun. Harapan Cindy, dia mahu lebih ramai yang akan mengamalkan organik secara keseluruhan dan tidak terhad dalam pemilihan makanan sahaja.

Dia sentiasa mengajak rakan-rakan sekurang-kurangnya dengan meminta mereka bawa sendiri botol minuman pada peringkat permulaan.

"Memang susah untuk mempengaruhi rakan-rakan, malah dalam keluarga hanya saya dan abang yang mengamalkan organik," kata Cindy sambil menyifatkan gaya hidup organik di Malaysia tidak menonjol.

Akui Cindy, gaya hidup organik agak menyusahkan, dia sendiri hanya mengamalkan 50 peratus keseluruhan gaya hidupnya mengikut prinsip organik iaitu Reduce, Reuse and Recycled (kurang, guna dan kitar semula).

Paling penting kata Cindy, amalan organik dapat membantu menyelamatkan dunia untuk generasi akan datang yang boleh dilakukan oleh kebanyakan orang.

Kampungnya baru sahaja dilanda banjir pada 24 Disember lalu termasuk Kelantan dan Terengganu.

"Sampah-sarap yang tidak dikitar semula dan dibuang merata-rata lama-kelamaan menyebabkan banjir kilat," luah wanita yang berasal dari Kuantan, Pahang itu.

Bencana alam banjir merupakan antara yang kerap dilaporkan oleh media sepanjang tahun 2012. Bukan setakat di Pantai Timur tetapi negeri-negeri di sebelah barat Semenanjung turut dilanda banjir seperti di Melaka, Johor dan Selangor.

Kekerapan gempa bumi dan ribut tropika juga semakin banyak berlaku selain intensitinya semakin kuat di seluruh dunia.

Berdasarkan penilaian pakar geologi, Prof. Madya Datuk Dr. Mohamad Ali Hassan, 60, kesemua kejadian tersebut menjadi penunjuk manusia tidak menguruskan sumber alam dengan baik.

Lebih parah lagi, ia berlaku disebabkan sifat gelojoh manusia dalam mencari keuntungan sehingga lupa tanggungjawab sebagai khalifah di muka bumi.

Biarpun sudah banyak yang berlaku tetapi manusia seakan-akan tidak peduli dan tidak mengurus sumber dengan baik.

"Pada tahun 2013, saya meramalkan fenomena tersebut akan terus berleluasa dengan kekerapan yang meningkat dan intensiti yang lebih hebat.

"Ia akan berlaku jika tiada usaha-usaha secara individual atau kolektif diambil dengan segera," ujar Mohamad Ali ketika dihubungi.

Menjalani kehidupan secara organik meskipun sangat baik untuk alam tetapi kesannya terlalu sukar dilihat. Sepatutnya, orang ramai harus berfikir secara global dan bertindak setempat.

Tidak seperti negara-negara maju seperti Jepun, tiada undang-undang yang mewajibkan setiap isi rumah melakukan kitar semula menyebabkan perkara tersebut dipandang sepi.

Setakat ini, pada pandangan Mohamad Ali, usaha-usaha yang ada kelihatan tidak berkesan seperti rancangan tindakan Persidangan Pembangunan Alam Sekitar Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNCED), Agenda 21 untuk pembangunan mapan pada tahun 1912 di Rio de Janeiro, Brazil.

Pada peringkat tempatan yang dilaksanakan oleh Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) juga tiada apa-apa impak positif dengan kejadian banjir kilat berlaku.

Semua yang berlaku di seluruh dunia merupakan satu reaksi yang bersangkutan. Individu pengamal organik amat baik tetapi tidak ramai, malah industri-industri utama dunia yang menyumbang pencemaran tidak bertindak.


PERMINTAAN televisyen paparan cecair kristal (LCD) dijangka merudum ekoran permintaan pelbagai produk pancaran cahaya diod organik (OLED) seperti telefon pintar ataupun televisyen.


Barangkali kesan sifat rakus manusia tidak nampak pada alam dalam jangka pendek tetapi sama seperti umpama penyakit barah, ia hanya terjadi selepas satu tempoh yang panjang.

"Pengambilan makanan yang tidak berkhasiat lambat-laun menunjukkan kesan pada badan, begitu juga dengan alam sekitar," ceritanya.

Cadangannya, setiap manusia harus sedar tanggungjawab sebagai khalifah, manakala kementerian berkaitan harus mengambil inisiatif menyedarkan penduduk selain mewujudkan pengurusan bahan buangan berbahaya.

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Komuniti Kita

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Komuniti Kita


i-KWAN anjur majlis rai petugas media Negeri Sembilan

Posted:

i-KWAN anjur majlis rai petugas media Negeri Sembilan

i-KWAN anjur majlis rai petugas media Negeri Sembilan


SEBAHAGIAN daripada wartawan dan jurugambar yang menghadiri majlis penghargaan i-KWAN di Seremban baru-baru ini.


DIRAI. Hampir 40 wartawan dan jurugambar media arus perdana diraikan dalam majlis penghargaan hujung tahun oleh Kelab Wartawan Negeri Sembilan (i-KWAN) di Dewan Majlis Perbandaran Seremban di Seremban baru-baru ini.

Majlis yang diadakan dalam suasana santai itu dimeriahkan dengan beberapa hadiah cabutan bertuah serta persembahan karaoke oleh setiap agensi media.

Presiden i-KWAN, Muhamad Rais Yeop Johari berkata, salah satu objektif majlis itu adalah untuk mengeratkan hubungan sesama rakan media, selain menyatakan ucapan terima kasih kepada mereka yang sentiasa mengamalkan persefahaman serta bantu-membantu antara satu sama lain.

Anak-anak yatim Tawau ceria terima peralatan sekolah

Posted:

Anak-anak yatim Tawau ceria terima peralatan sekolah

Anak-anak yatim Tawau ceria terima peralatan sekolah


TAWFIQ (duduk, tiga dari kanan) dan Nazilah (duduk, empat dari kanan) bergambar bersama sebahagian daripada kanak-kanak yang menerima bantuan persekolahan di Tawau baru-baru ini.


CERIA. Seramai 70 orang terdiri daripada anak yatim dan miskin di sekitar Taman Sri Apas, Tawau, Sabah ceria menerima sumbangan beg dan peralatan sekolah baru-baru ini.

Penyerahan sumbangan 'Kembali Ke Sekolah' anjuran Pergerakan Puteri UMNO Tawau itu diadakan di Dewan Mini Taman Sri Apas, Batu 8, Tawau.

Turut diadakan program bertindik telinga yang melibatkan 100 kanak-kanak perempuan di taman tersebut yang berusia 12 tahun ke bawah.

Majlis telah disempurnakan oleh Pembantu Menteri Kewangan yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Apas, Datuk Tawfiq Titingan.

Turut hadir Ketua Puteri UMNO Tawau, Nazliah Ali.

150 anggota JPAM sertai latihan Ex-Ranjau

Posted:

150 anggota JPAM sertai latihan Ex-Ranjau

150 anggota JPAM sertai latihan Ex-Ranjau


MD. ANUAR (kanan) beramah mesra dengan sebahagian daripada anggota sukarelawan JPAM di Pulau Pinang baru-baru ini.


SEDIA. Seramai 150 anggota sukarelawan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) Pulau Pinang menyertai Latihan Luar Ex-Ranjau II 2012 di Pejabat Pertahanan Awam Unit Kepala Batas, Pulau Pinang baru-baru ini.

Latihan itu bertujuan untuk memantapkan kemahiran dan kecergasan para anggota supaya sentiasa bersedia ketika berdepan dengan situasi kecemasan.

Pengarah JPAM negeri, Kolonel Md. Anuar Jasmin berkata, anggota JPAM perlu lebih bersemangat dan mempunyai kemahiran agar kebolehan mereka untuk mengendalikan kes kecemasan setanding dengan agensi lain.

Menurut beliau, sehingga kini JPAM Pulau Pinang mencapai sasaran keanggotaan 17,000 pendaftaran anggota baharu terutama dalam kalangan para belia termasuk pelajar lepasan sekolah.

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Negara

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Tahun 2013 ceriakan rakyat

Posted:

Tahun 2013 ceriakan rakyat

Tahun 2013 ceriakan rakyat

Oleh ZULKIFLI MANZOR dan LUQMAN RIDHWAN MOHD. NOR
berita@kosmo.com.my

GOLONGAN berpendapatan rendah dapat mengurangkan beban kehidupan mereka dengan bantuan BR1M yang akan mula di bayar pada Februari depan. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR – Pelbagai bantuan dan insentif bakal dinikmati segenap lapisan masyarakat di negara ini pada tahun depan hasil daripada pembentangan Bajet 2013 oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di Parlimen pada 28 September lalu.

Paling menarik ialah sebahagian besar peruntukan yang dibentangkan dalam bajet tersebut akan memberi manfaat secara terus kepada rakyat sama ada dalam bentuk wang tunai atau rebat cukai.

Antaranya ialah program Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) 2.0 kepada 4.3 juta isi rumah dan 2.7 juta individu bujang, Skim Rumah Pertamaku, penurunan kadar cukai pendapatan individu, bonus satu bulan gaji kepada 1.3 juta penjawat awam serta bantuan wang tunai kepada 5.4 juta pelajar sekolah.

Manfaat itu tidak termasuk bantuan dan insentif lain seperti elaun bantuan sara hidup nelayan, peningkatan pencen minimum, sumbangan kepada bekas tentera, rebat pembelian telefon mudah alih pintar 3G dan Baucar Buku 1Malaysia.

Insentif dan bantuan yang disebut itu dianggarkan melibatkan peruntukan bernilai kira-kira RM10 bilion oleh kerajaan untuk rakyat melalui Bajet 2013.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Pasrah walaupun banglo diroboh

Posted:

Pasrah walaupun banglo diroboh

Pasrah walaupun banglo diroboh

Oleh MOHD. ZAINI SAMSU HADI
zaini.hadi@kosmo.com.my


lokasi rumah Jamaluddin (dalam bulatan di kiri) dan Zulhasnan (kanan) yang akan dirobohkan.


KUALA LUMPUR – Dua bekas menteri Kabinet terpaksa menyambut kedatangan tahun baru 2013 dengan berita sedih apabila banglo mereka di Puncak Setiawangsa di sini yang berdepan insiden tanah runtuh baru-baru ini disahkan tidak selamat dan terpaksa dirobohkan.

Mereka ialah Ahli Parlimen Rompin, Datuk Seri Dr. Jamaludin Jarjis dan Ahli Parlimen Setiawangsa, Datuk Seri Zulhasnan Rafique.

Jamaluddin pernah memegang jawatan sebagai Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi manakala Zulhasnan Rafique pernah menjadi Menteri Wilayah Persekutuan.

Ketua Pegawai Operasi Institut Kerja Raya Malaysia (Ikram), Mohd. Taufik Harun berkata, keputusan untuk merobohkan banglo mereka dibuat kerana struktur tanah di kawasan itu tidak selamat.

Beliau berkata, langkah itu juga bertujuan memberi ruang kepada zon penampan antara tebing runtuh dan rumah-rumah berhampiran.

Menurutnya, sebanyak tujuh buah rumah yang terletak di Jalan Puncak Setiawangsa 2 dikesan mengalami keretakan yang boleh mengundang bahaya.

"Kita sedang cuba untuk menyelamatkan tiga atau empat buah rumah di kawasan itu termasuk rumah dua ahli parlimen berkenaan.

"Bagaimanapun, semua itu bergantung pada keadaan dan jika perlu untuk dirobohkan, kita terpaksa melakukannya demi menjaga keselamatan penduduk yang lain," katanya ketika ditemui di lokasi tanah runtuh di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Ikan darat, putu halba rezeki tengkujuh

Posted:

Ikan darat, putu halba rezeki tengkujuh

Ikan darat, putu halba rezeki tengkujuh


NORZIRA menyediakan putu halba di gerainya di Rantau Panjang semalam.


RANTAU PANJANG - Di sebalik musim tengkujuh yang mengundang bencana banjir di Kelantan, ia turut membawa rezeki kepada penduduknya.

Setiap kali musim banjir, jualan ikan air tawar atau ikan darat dan sejenis makanan yang dinamakan putu halba boleh didapati di sana sini.

Ikan air tawar seperti toman, sebarau, keli, belut dan tembakan dijual hidup di tepi jalan dan putu halba yang ramuan utamanya adalah ubi kayu.

Mohamad Abd. Noh, 36, yang pada hari biasa berniaga getah sekerap, akan menjual ikan air tawar di tepi jalan Pasir Mas-Rantau Panjang berhampiran Sungai Kalbat 5.

Menurutnya, dia memperoleh pendapatan sehingga RM300 sehari dengan menjual ikan air tawar dalam tempoh dua bulan musim tengkujuh.

"Ikan-ikan ini saya dapat dengan memukat sendiri dan dibeli daripada orang lain," ujarnya ketika ditemui semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Stailo

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Stailo


Fungsi praktikal kunci tata gaya

Posted:

Fungsi praktikal kunci tata gaya

Fungsi praktikal kunci tata gaya

Oleh ALIF ABU BAKAR

MUSIM bunga dan panas 2013 sememangnya waktu paling mengujakan bagi kebanyakan pereka fesyen. Sepanjang musim itu, mereka bebas bereksperimen dengan warna-warna terang dan potongan singkat.

Pereka fesyen tanah air yang telah mencipta nama di persada antarabangsa, Datuk Bernard Chandran kembali menghasilkan koleksi musim bunga dan panas 2013 yang mengujakan.

Pada Minggu Fesyen London 2012 sempena pertunjukan koleksi musim bunga dan panas 2013 yang lalu, Bernard mempersembahkan koleksi berkonsepkan kisah cinta. Ia dipentaskan berpandukan kasih seorang wanita terhadap kekasihnya yang diterjemahkan ke dalam pelbagai bentuk emosi.

Menariknya koleksi beliau tidak menekankan kepada kesakitan jiwa akibat cinta dan kekecewaan yang secara tidak langsung menolak sentimen rekaan bersifat konvensional. Pada dasarnya, Bernard menggambarkan koleksi yang segar bagi menyuntik rasa positif, edgy dan mampu mencetuskan keyakinan seorang perempuan.

"Potongan yang digunakan begitu unik menimbulkan kontra pada bahagian depan dan belakang.

"Material pula banyak diambil daripada sutera pelbagai jenis seperti sutera mikano, organza, kapas, labuci berkaca (glass sequin) dan sedikit sentuhan kulit. Selain itu, cetakan dekorasi seni yang edgy menjadi pelengkap kepada fabrik dan perincian.

"Palet ringan membarisi rekaan baharu saya yang masih mengekalkan bayangan glamor seperti kuning air (beige), merah jambu, kelabu lembut, hitam, hitam kilat (patent black) dan biru," jelas Bernard kepada Stailo.

Ramalan 2013

Perkongsian rekaan baharu Bernard itu bagaimanapun hanyalah mukadimah dalam kalendar fesyen tahun ini. Berbicara soal fesyen tahun 2013 pula, Stailo sempat meminta pandangan daripada pensyarah sambilan bahagian fesyen, Fakulti Seni Lukis dan Seni Reka, Universiti Teknologi Mara (UiTM) Seri Iskandar, Perak, Yazid Jamil.

Menurut Yazid, trend melapiskan (layering) pakaian sedia pakai dalam satu masa bakal menjadi ikutan. Sebagai contoh, kemeja jarang disuai padan bersama sweater tebal dan besar ataupun jaket berpotongan bahu jatuh bersama celana pendek serta seluar senteng.

Namun, faktor ketebalan fabrik perlu disesuaikan dengan iklim Malaysia yang panas dan lembap. Tahun 2013 meraikan pembebasan jangkaan kalendar kaum Maya bahawa dunia akan berakhir pada 21 Disember 2012, maka sebarang bentuk kongkongan harus dibebaskan.

Siluet yang lebih natural dan rileks menjadi nadi utama dalam memilih helaian busana untuk 2013. Pakaian yang terlalu sendat harus dielakkan. Katakan tidak pada dres bondage dan pilih busana atau seluar yang sedikit longgar bagi memberi ilusi seksi dalam kesopanan.

Warna terang seperti biru kobalt, jingga dan kuning menjadi pilihan utama dalam kalangan rumah fesyen antarabangsa. Permainan motif geometri seperti yang dilihat di pentas peragaan musim bunga dan panas 2013 label Prada adalah trend yang cukup hangat untuk dicuba.


REKAAN musim bunga dan panas 2013 Bernard ini mencerminkan kesetiaan cinta wanita terhadap lelaki yang dikasihinya.


"Industri fesyen dunia tahun ini menyaksikan kebangkitan pakaian sedia pakai. Busana hadir dalam manipulasi pola yang kreatif dan potongan yang lebih natural. Fabrik jarang digabungkan bersama fabrik legap.

"Faktor praktikal dan fungsi perlu dititikberatkan. Pentas fesyen negara, 2013 sewajarnya menjadi tahun publisiti besar-besaran kepada pereka-pereka muda berbakat seperti Jonathan Liang, Alia Bastamam dan FiziWoo. Idea-idea yang mereka tampilkan memberi suntikan segar, satu revolusi untuk industri fesyen tempatan," ujar Yazid.

Tetapkan trend

Sementara itu, Presiden Persatuan Pereka Bumiputra (BDA), Bon Zainal melihat perkembangan gaya pada tahun ini perlu berbalik kepada konsep praktikal. Menurut beliau, zaman ini pereka perlu celik dengan perubahan kehendak orang ramai yang dahagakan pakaian sedia pakai yang jelas fungsinya.

"Jangan hanya menilai kecantikan rekaan berdasarkan sedap mata sendiri kerana pada akhirnya, pelanggan yang akan menentukan sama ada pakaian itu boleh dipakai atau tidak.

"Perlu diingat, tujuan pakaian dihasilkan adalah untuk dijual dan dipakai. Jadi, cuba elakkan rekaan yang terlalu artistik dan rumit," demikian pesanan Bon ketika ditemui Stailo pada pertandingan akhir Pencarian Pereka Muda 2012 anjuran BDA di Dewan Panggung Sari, Kompleks Kraf, Jalan Conlay, Kuala Lumpur.

Menyentuh trend yang bakal menjadi ikutan di negara ini, Bon merasakan adalah wajar sekiranya Malaysia menetapkan trend tersendiri daripada mengikut panduan fesyen global secara keseluruhan.

Namun, konsep gaya yang ditekankan masih perlu selari dengan perkembangan antarabangsa, cuma pengolahan idea bagi rekaan yang ingin diketengahkan boleh divariasikan. Contohnya, pakaian berona terang dan garang sangat sesuai digayakan masyarakat negara ini sepanjang tahun atas faktor ketetapan iklim.

Pentas antarabangsa

Menjengah pentas fesyen antarabangsa pula memperlihatkan penonjolan beberapa konsep. BCBG Max Azria, Jason Wu dan Herver Leger tahun ini mempertaruhkan efek Helmut Newton, jurugambar fesyen yang popular dengan foto hitam putih berunsur erotisisme.

Ketua Pegawai Kreatif Kumpulan BCBG Max Azria, Lubov Azria juga mengesahkan Helmut merupakan antara inspirasi utama bagi koleksinya kali ini.

Elemen air turut menjadi mainan label antarabangsa tahun 2013. Jack McCollough dan Lazaro Hernandez yang menerajui Proenza Schouler, menghasilkan dres yang diperbuat daripada cetakan foto bagi mencipta nilai abstrak.

Olahan liberal itu dikukuhkan dengan penataan imej sekumpulan manusia yang berada di kolam renang, menjelaskan elemen air dalam hasil kerja duo tersebut.

Charlotte Ronson juga tidak ketinggalan mengangkat air sebagai kunci inspirasi bagi koleksi baharunya.

Palet biru laut dan hijau ternyata menyerlahkan rekaan peplum Ronson sehingga hampir kelihatan ibarat riak ombak dari laut.

Pernyataan jelas terhadap unsur air sudah tentu datangnya daripada Michael Kors. Padanan baju (top) dan seluar panjang rona biru dan putih sudah memadai membentuk pemikiran peneliti fesyen.


BERNARD menyuntik kesegaran dalam koleksi kali ini bagi menyerlahkan sisi edgy seorang wanita.


Rekaan berjalur atau berbelang masih belum lapuk dalam percubaan pereka prolifik global. Marc Jacobs misalnya, meluluskan majoriti ciptaan musim bunga dan panas beliau dengan pakaian bercirikan jalur. Baju T atau jumpsuit, nilai keindahan corak berjalur tetap dikekalkan.

Eksperimen Tommy Hilfiger kali ini juga agak menarik. Siapa sangka, seluar panjang, baju dan blazer rona putih seragam yang dicoretkan bersama jalur merah dan biru mampu menghasilkan efek luar biasa. Menariknya, jalur itu bukan bergaris tetapi berbentuk polka dot.

Gaya retro Eric Choong

Posted:

Gaya retro Eric Choong

Gaya retro Eric Choong

Oleh HAFIZ AHMAD


ANTARA selebriti yang turut sama dalam pelancaran jenama Freedom by Eric Choong baru-baru ini.


BUAT julung-julung kali, Eric Choong menampilkan koleksi istimewa khas lelaki dengan mengembalikan saat riang dan kerancakan era 60-an serta 70-an melalui signatur gaya tersendiri.

Ilham di sebalik edisi terhad itu diperoleh dari tempat kelahiran Eric di Ipoh, Perak yang menempatkan bangunan-bangunan memorial dan kopitiam yang menjadi persinggahan orang ramai selepas seharian penat bekerja.

"Masih segar dalam ingatan saya apabila orang ramai berkumpul dan menari pada hujung minggu mengikut tarian agogo sambil menyarungkan baju-baju corak petak dan rona-rona menarik," ujarnya ketika ditemui usai majlis pelancaran koleksi lelaki edisi terhad, Freedom by Eric Choong baru-baru ini.

Berdasarkan kenangan indah tersebut, Eric menghasilkan rekaan segar dengan suntikan elemen era itu yang banyak ditampilkan menerusi kombinasi corak jaluran dan kotak. Ia turut diserlahkan dengan variasi rona terang dan kontra.

Koleksi baju-baju merangkumi kemeja lengan panjang, manakala seluar pula menggunakan fabrik kapas untuk seluar pendek dan seluar panjang Chino dengan potongan moden.

"Jahitan mengikut era 70-an dapat dilihat pada jaket dan blazer dengan rekaan berstruktur menggunakan kapas tenunan tangan. Ia dipadankan dengan bowtie rona sama," ujarnya.

Tambah menarik, setiap rekaan yang dihasilkan adalah versatil kerana ia boleh digunakan oleh kaum wanita yang ingin bergaya bak seorang maskulin. Menurut Eric, penggunaan warna yang ceria, corak dan potongan moden membuatkan ia boleh menjadi pakaian sedondon buat pasangan sejoli.

Kesemua koleksi Eric boleh didapati pada Januari 2012 di beberapa gedung pakaian

terpilih antaranya Robinson, Parkson, Ruffey, Sungei Wang

dan Tangs.

Glosari jam tangan jejaka

Posted:

Glosari jam tangan jejaka

Glosari jam tangan jejaka


NILAI seutas jam tangan perlu diukur berdasarkan fungsinya, praktikal dan kesesuaiannya pada anda. - Gambar hiasan


JAM tangan merupakan aksesori yang paling diutamakan kebanyakan individu khususnya golongan lelaki. Tanpa jam tangan, penampilan kaum Adam tampak canggung dan kosong.

Untuk itu, pemilihan jam tangan yang tepat amat penting dalam mengekalkan imej segak dan berketerampilan. Kenal pasti perkara-perkara penting ketika memilih jam tangan seperti yang disenaraikan di bawah ini:

Harga

Tentukan had harga anda. Anda perlu tahu kategori harga jam tangan:

Berharga lebih daripada RM3,000:

n Jam tangan mekanikal

n Diperbuat daripada logam mahal (bersadur emas dan platinum), tungsten karbida atau titanium

n Perincian kristal nilam

n Kategori jam tangan rekaan khas dan formal

Contoh: Breitling, Omega, Rolex dan IWC

Berharga antara RM1,000 hingga RM2,500:

n Kuarza automatik iaitu jam yang berfungsi dengan menggunakan getaran hablur kuarza yang dikawal oleh mikrolitar

n Diperbuat daripada getah (caoutchouc), keluli tahan karat, kulit, titanium dan fiber karbon

n Menggunakan gelas mineral

n Kategori jam tangan kasual

Contoh: Orient dan Bottega

Berharga antara RM200 hingga RM700:

n Jam tangan kuarza

n Diperbuat daripada plastik, komposit resin atau logam asas

n Menggunakan kristal plastik

n Kategori jam tangan fesyen dan atletik

Contoh: Swatch

Stail

Jam tangan ringkas/formal:

n Material emas

n Bekas ringkas dan nipis

n Bezel berputar

n Penanda yang tebal

Jam tangan rekaan khas:

n Direka untuk seseorang yang mempunyai reputasi tinggi dan menepati cita rasa individu tersebut

Jam tangan atletik:

n Kebiasaannya bersaiz besar

n Bezel dengan penanda yang menonjol

n Kalis air untuk keadaan tertentu

Jenama

n Pelajari sedikit maklumat tentang reputasi pengeluar jam tangan tersebut. Elakkan meminta pandangan jurujual kerana mereka hanya memberikan jawapan yang mendorong anda untuk membeli tanpa mengambil kira kriteria yang anda utamakan.

n Tanya pendapat rakan-rakan atau saudara-mara yang mungkin memiliki jam tangan jenama sama.

n Anda juga boleh membaca maklum balas pada forum-forum internet tentang jenama sesuatu jam.

Di mana anda boleh beli?

n Jam tangan berprestij selalunya hanya dijual di butik yang sah. Oleh itu, pembelian jam tangan berjenama secara dalam talian bukanlah alternatif yang terbaik.

n Gunakan katalog internet bagi memilih beberapa jam tangan yang ingin anda pakai.

Saiz yang betul

n Pilih jam tangan mengikut fizikal anda dan kesesuaian pada pergelangan tangan anda. Cuba dahulu sebelum beli!

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Sukan

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Dua ujian penting

Posted:

Dua ujian penting

Dua ujian penting

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my

SKUAD Harimau Muda bakal menghadapi beberapa kejohanan penting sebelum temasya Sukan SEA 2013 di Myanmar pada penghujung tahun ini.


KEJAYAAN mempertahankan 'ibu emas' temasya Sukan SEA 2011 di Jakarta, Indonesia sudah menjadi sejarah indah buat skuad Harimau Muda.

Sebelum itu, skuad negara kendalian Datuk K. Rajagobal melakar gemilang lebih awal apabila meraih pingat emas pada Sukan SEA 2009 di Laos.

Kini, persoalan sama ada anak-anak buah Ong Kim Swee mampu melakar sejarah baharu mencipta hatrik bakal terjawab pada temasya Sukan SEA 2013 di Myanmar, Disember depan.

Berdasarkan rekod, sejak temasya itu diperkenalkan pada 1959 di Bangkok (dahulunya dikenali sebagai Sukan SEAP), skuad negara masih belum berjaya memenangi emas bola sepak buat kali ketiga berturut-turut.

Justeru, Kim Swee enggan terlalu selesa dengan reputasi selaku juara bertahan pada temasya kali ini, sekali gus memburu emas ketujuh dalam acara bola sepak buat kontinjen negara.

Menurut beliau, dua ujian terakhir iaitu Pestabola Merdeka dan Newspaper Cup kira-kira tiga bulan sebelum temasya Sukan SEA 2013 bermula dilihat menjadi detik penentu sama ada anak-anak buahnya berjaya melakar hatrik kali ini.

"Saya dalam perancangan membawa Harimau Muda menyertai Pestabola Merdeka (Ogos) dan juga kejohanan jemputan Newspaper Cup di Vietnam pada Oktober depan. Ia sebahagian daripada persiapan pasukan mempertahankan emas Sukan SEA nanti.

"Selepas kedua-dua kejohanan itu berakhir nanti, saya optimis sudah mengenal pasti sistem atau kelemahan pasukan dan tiada lagi eksperimen pada tiga bulan terakhir sebelum temasya Sukan SEA di Myanmar bermula," kata Kim Swee kepada Kosmo! baru-baru ini.

Selepas mempertahankan emas Sukan SEA 2011, Harimau Muda juga cemerlang muncul juara Piala SCTV dan Newspaper Cup biarpun gagal mara lebih jauh dalam kempen kelayakan Piala Asia Bawah 22 Tahun selain turut kecewa apabila ditunjukkan jalan keluar ketika kelayakan Olimpik London 2012 Zon Asia.

Kim Swee memberitahu, persiapan Harimau Muda juga tidak terhenti setakat itu apabila bakal berguru di Australia bermula 23 Januari ini sebaik tidak lagi menyertai saingan Liga Singapura (Liga S) bagi musim 2013.

Selain itu, Kim Swee berkata, beliau juga merancang untuk menimba ilmu di Slovakia atau benua Eropah untuk tempoh sekurang-kurangnya empat bulan pada pertengahan Mac depan, dan hanya kembali ke tanah air sebelum sambutan Hari Raya Aidilfitri nanti.

"Cuma pada masa sama, kami perlu kekal realistik. Tiada gunanya muncul juara mana-mana kejohanan jemputan jika emas Sukan SEA terlepas daripada genggaman.

"Saya harap skuad Harimau Muda kali ini dapat memberikan yang terbaik di Myanmar nanti bagi memastikan kita mempertahankan kejuaraan," katanya optimis.

Menjelang temasya Sukan SEA kali ini, beberapa muka baharu seperti dua tonggak muda Perak, D. Kenny Pallraj dan Muhammmad Nurridzuan Abu Hassan, Saiful Ridzuwan Selamat (UiTM), Mohd Firdaus Muhammad (Harimau Muda B) dan Rozaimi Abdul Rahman dari Sabah merupakan antara pelatih terkini yang dipanggil memperkuatkan skuad Harimau Muda.

Ia bagi menampung ketiadaan beberapa pemain asal skuad 2011 seperti Khairul Fahmi Che Mat, Mahalli Jasuli, Fakri Saarani, Baddrol Bakhtiar dan Yong Kuong Yong yang telah melebihi usia 23 tahun.

Percikan gemilang skuad terjun

Posted:

Percikan gemilang skuad terjun

Percikan gemilang skuad terjun

Oleh SHANIKA ABDULLATIB
shanika.latib@kosmo.com.my


IMBAS KEMBALI... Pandelela (kanan) bergambar bersama pemenang pingat emas acara 10m platform wanita Sukan Olimpik 2012, Chen Ruolin dari China (tengah) dan pemenang pingat perak, Brittany Broben di London, Ogos lalu.


SKUAD akuatik negara yang selama ini sunyi daripada sebarang perhatian tiba-tiba saja meriah dengan percikan warna gemilang.

Kemuncak kegemilangan sukan akuatik negara hadir tatkala ratu terjun, Pandelela Rinong mencipta sejarah tersendiri dengan meraih pingat gangsa pada temasya Sukan Olimpik 2012 di London.

Pastinya, tanggal 10 Ogos 2012 sukar dilupakan oleh rakyat Malaysia apabila gadis Bidayuh itu meraih pingat gangsa dalam acara 10 meter (m) platform wanita.

Semangat penerjun berusia 19 tahun itu tetap ampuh walaupun gagal memberi impak yang diharapnya dalam dua acara seirama sebelum itu.

Berkat doa dan kesungguhan, aksi akhir yang berkesudahan penuh dramatik itu berjaya menjulang Pandelela sebagai atlet wanita pertama Malaysia meraih pingat di pentas Olimpik.

Lebih manis, Pandelela juga muncul sebagai atlet pertama selain daripada acara badminton yang berjaya menyumbang pingat Olimpik.

Kalendar 2012 juga menyaksikan ratu renang negara, Khoo Cai Lin tidak ketinggalan memberi impak.

Hampir kecewa apabila harapannya untuk membuat penampilan kedua di pentas Olimpik berkubur, detik ceria Cai Lin muncul apabila menerima jemputan daripada Persekutuan Akuatik Antarabangsa (FINA) pada saat-saat akhir.

Jemputan tersebut sekali gus menaikkan semangatnya untuk tampil cemerlang dalam acara kegemarannya iaitu 800 meter (m) gaya bebas selepas melepasi Had Masa Kelayakan Jemputan atau kategori B dalam acara tersebut.

Meskipun gagal menyerlah di bumi London, perenang berusia 24 tahun itu berjaya menebusnya pada temasya Sukan Universiti Asia (AUG) di Laos bulan lalu.

Cai Lin membuktikan statusnya selaku perenang Olimpik apabila mengulangi pencapaiannya pada AUG 2010 di Chiangmai, Thailand dengan meraih tujuh pingat emas.

Menjadi kunci utama kepada skuad negara yang muncul sebagai juara keseluruhan, Cai Lin mempamerkan keunggulannya dalam acara 200m gaya bebas wanita dengan catatan terpantas 2 minit 05:76 saat.

Bukan itu saja, Cai Lin turut membantu kuartet 400m rampaian wanita negara memenangi pingat emas dalam acara tersebut dengan catatan masa 4:24.12s.

Lima lagi pingat emas hadir dalam acara 200m kuak kupu-kupu, 1,500m gaya, 400m dan 800m gaya bebas serta 400m gaya bebas berganti-ganti.

Lembaran 2012 juga menyaksikan penerjun berpengalaman negara, Yeoh Ken Nee dan Leong Mun Yee layak beraksi buat kali terakhir di pentas Olimpik selepas sedekad menabur bakti bersama Malaysia.

Patah tumbuh hilang berganti, pengunduran dua penerjun berpengalaman itu bakal menyaksikan kehadiran pelapis muda yang tidak kurang hebatnya memberi impak sepanjang tahun 2012 lalu.

Sudah pasti, barisan penerjun muda seperti Traisy Vivien, Cheong Jun Hoong dan Wendy Ng yang mengecapi penampilan sulung Olimpik lalu akan terus mendapat perhatian dari jurulatih negara, Yang Zhuliang.

Dalam pada itu, skrip skuad akuatik lelaki negara bagi musim ini tidak kurang hebatnya.

Paling diingati, eksperimen jurulatih negara, Yang Zhuliang dengan menggandingkan Bryan Nickson Lomas dan Huang Qiang pada Piala Dunia di London, Februari lalu membuahkan hasil menakjubkan.

Gandingan itu membuktikan keserasian mereka apabila meraih pingat gangsa.

Mereka sekali lagi menggegarkan dunia akuatik apabila meraih pingat emas pada Grand Prix Montreal menerusi acara 3m papan anjal seirama.

Malangnya, impak yang dilakar pada Kejohanan Siri Dunia itu tidak mampu memenuhi impian gandingan Bryan-Qiang untuk meraih pingat pada temasya Olimpik di London apabila mereka sekadar menghuni kedudukan tercorot dalam acara 3m papan anjal seirama.

Secara keseluruhannya, skuad akuatik negara yang diterajui Pandelela boleh dikatakan menikmati musim penuh gemilang sepanjang tahun 2012.

Benitez merendah diri

Posted:

Benitez merendah diri

Benitez merendah diri


BENITEZ (tengah) lebih fokus pada perlawanan berbanding kedudukan Chelsea dalam kempen Liga Perdana England musim ini.


LIVERPOOOL - Pengurus sementara Chelsea, Rafael Benitez masih belum memikirkan mengenai gelaran juara Liga Perdana England musim ini.

Benitez tetap merendah diri meskipun kedudukan skuad The Blues semakin hampir dengan pendahulu, Manchester United dan Manchester City selepas melakar empat kemenangan berturut-turut.

Chelsea menewaskan Everton 2-1, Ahad lalu untuk merapatkan jurang kepada empat mata dengan pasukan di tangga kedua, City dan kurang satu perlawanan berbanding pencabarnya itu.

Namun, mereka masih ketinggalan 11 mata di belakang United dan Benitez mengakui masih terlalu awal untuk meletakkan Chelsea sebagai pencabar yang berpotensi.

"Kami kurang satu perlawanan dan kami boleh memenanginya.

"Idea kami adalah untuk terus merapatkan jurang mata dan perlu menghadapi satu demi satu perlawanan. Buat masa ini, kami tidak memandang kepada kedudukan.

"Kami hanya berfikir tentang perlawanan seterusnya dan cuba mendapatkan tiga mata. Kami akan melihat kedudukan kami selepas beberapa perlawanan," jelas Benitez.

Pelantikan Benitez tidak disukai oleh para penyokong skuad The Blues selepas pemecatan Roberto Di Matteo yang membantu Chelsea menjuarai trofi Liga Juara-Juara musim lalu.

Begitupun, pengurus kelahiran Sepanyol itu yakin kekalahan pada Piala Kelab Dunia di Jepun telah membantu para pemain untuk menyesuaikan diri dengan formasinya.

Kekalahan itu merupakan satu-satu perlawanan yang gagal dimenangi Chelsea sepanjang tujuh pertemuan dalam semua pertandingan.

Benitez yakin, jadual latihan yang padat menjadi faktor utama kebangkitan pasukan itu.

Sementara itu, Benitez enggan mengulas lanjut laporan yang mengaitkan perpindahan penyerang Newcastle United, Demba Ba ke kelab itu. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Varia

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Farhan juara Sudoku kali ketiga

Posted:

Farhan juara Sudoku kali ketiga

Farhan juara Sudoku kali ketiga

Oleh NOR SYARIZA MUHD. TAHIR

JUARA untuk setiap kategori (dari kanan) Kar Gee, Farhan, Kam Ho dan Zhi Pei menunjukkan bagus kepada pengasas Sudoku, Kaji Maki.


MASA senggangnya banyak dihabiskan dengan menyelesaikan teka-teki Sudoku. Minatnya yang mendalam terhadap permainan itu menjadikan bermain Sudoku seperti perkara wajib yang perlu dilakukannya setiap hari, tanpa ada sedikit pun rasa jemu.

Itulah yang dilakukan oleh Mohd. Farhan Hassin, 23, yang berjaya membuktikan bahawa hobinya itu adalah sesuatu yang menguntungkan, apabila dia memenangi Kejohanan Sudoku Malaysia kali ketiga bagi kategori Terbuka.

Menurut penuntut sebuah kolej swasta tersebut, dia mula menggemari permainan yang berasal dari Jepun itu semenjak empat tahun lepas, selepas mencuba menyelesaikan teka-tekinya buat kali pertama.

"Sejak itu, saya terus jatuh cinta dengan Sudoku kerana selain menyeronokkan, ia turut dapat membantu menajamkan pemikiran saya dengan berfikir secara logik dan pantas.

"Disebabkan itulah, hari ini saya sanggup datang dari tempat pengajian saya di Kedah semata-mata untuk menyertai pertandingan ini. Saya berbangga kerana dapat membuktikan yang minat saya ini bukanlah sesuatu yang sia-sia," ujar pelajar jurusan pendidikan yang memenangi kategori itu buat tahun ketiga kejohanan berturut-turut.

Dalam kejohanan yang diadakan di The Summit USJ, Subang Jaya, Selangor baru-baru ini, sebanyak empat kategori dipertandingkan iaitu kategori Warga Emas, kategori 1 Sudoku, kategori Terbuka dan kategori Pelajar.

Kategori Warga Emas telah dimenangi oleh Loy Kam Ho dengan catatan masa sepantas 11 minit 36 saat. Kategori 1 Sudoku pula dimenangi oleh Lim Kar Gee dengan masa 7 minit 33 saat, manakala kategori Pelajar dimenangi oleh Lim Zhi Pei dengan masa 7 minit 57 saat.

Farhan pula ditabalkan juara kategori terbuka selepas melakukan catatan masa 9 minit 8 saat.

Kejohanan yang dianjurkan oleh Persatuan Sudoku Malaysia itu turut mendapat kerjasama daripada Midea Scott & English Electronics Sdn. Bhd. serta syarikat yang mengasaskan permainan Sudoku iaitu Nikoli Co. Ltd. dari Jepun.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa kejohanan, Lim Teck Guan, sambutan yang diberikan untuk kejohanan pada tahun ini adalah sangat menggalakkan dan datangnya daripada pelbagai peringkat umur tanpa mengira bangsa.

"Pihak penganjur berasa sangat gembira dengan peningkatan minat yang ditunjukkan oleh rakyat Malaysia dalam permainan ini sehingga ada yang sanggup datang dari jauh.

"Ini dapat dibuktikan apabila kita mendapat penyertaan daripada segenap lapisan umur, dari yang berusia enam tahun sehingga 65 tahun," katanya yang ditemui pada kejohanan itu.

Menurut Teck Guan, untuk setiap kategori, kesemua peserta perlu mengambil bahagian dalam pusingan awal terlebih dahulu dan seterusnya hanya 10 peserta terpantas akan terpilih untuk mara ke peringkat akhir.

"Dalam pusingan akhir pula, peserta yang terpantas menyelesaikan soalan dengan jawapan yang tepat dipilih sebagai pemenang," ujarnya yang turut mencipta soalan-soalan bagi kategori 1 Sudoku.

Menariknya pengasas permainan Sudoku dari Jepun, Kaji Maki turut turun ke ibu negara untuk memeriahkan kejohanan.

Beliau berharap agar lebih ramai rakyat Malaysia yang akan bermain permainan itu kerana ia merupakan sejenis bentuk latihan yang baik untuk otak.

"Dengan bermain Sudoku, anda akan menjadi seorang yang sabar, kreatif serta mempunyai daya pemikiran yang kuat. Sebab itulah permainan ini bagus untuk semua peringkat umur," ujarnya lagi.

Tajamkan minda

Sementara itu, seorang warga emas yang menjadi peserta paling veteran, Low Kum Fatt, 65, mengakui bahawa permainan Sudoku dapat menguatkan daya fikiran seseorang, terutamanya yang telah menjangkau usia emas.

"Apabila seseorang itu telah bersara daripada kerjayanya, otaknya perlu terus diasah supaya tidak menjadi tumpul," katanya yang telah mula bermain Sudoku sejak tahun 2005.

Permainan itu sebenarnya telah menjadi trend di Jepun pada tahun 1986, namun ia mula mendapat perhatian masyarakat seluruh dunia pada tahun 2005.

Ia bukanlah sejenis permainan matematik yang memerlukan pemainnya mengira dengan pantas dan tepat, sebaliknya merupakan teka-teki bernombor yang hanya memerlukan logik akal untuk menyelesaikan petak-petak kosong yang diberi.

Hasilnya, pemain dapat melatih pemikiran mereka untuk menjadi lebih kreatif dan peka, selain membantu menguatkan skil menyelesaikan masalah dengan pantas.

Restoran Domino's ke-100

Posted:

Restoran Domino's ke-100

Restoran Domino's ke-100


RICHARD dan George meletakkan tangan pada sebuah plak sebagai simbolik pelancaran cawangan ke-100 Domino's.


TEMPOH 15 tahun bukanlah satu jangka masa yang lama bagi sesebuah perniagaan untuk berkembang maju.

Apatah lagi, jika ia sebuah syarikat francais terkemuka yang melebarkan sayapnya ke seluruh negara di setiap ceruk dunia.

Atas kelebihan itu, Domino's Pizza Malaysia menguatkan lagi empayarnya dengan meraikan kejayaan pembukaan restorannya yang ke-100 di Malaysia, selepas 15 tahun bertapak di negara ini.

Majlis yang diadakan di ibu pejabatnya di Shah Alam, Selangor itu adalah bersempena dengan pembukaan cawangannya yang ke-100 di Jalan Raja Uda, Butterworth, Pulau Pinang.

Menurut Pengerusi Eksekutif Domino's Pizza Malaysia dan Singapura, Datuk George Ting, meskipun 100 buah restoran itu boleh dianggap sesuatu yang membanggakan, namun pihaknya tidak mahu mengambil sikap mudah berpuas hati dengan pencapaian tersebut.

"Kami menyasarkan sebanyak 200 buah restoran lagi akan dibuka dalam tempoh masa lima tahun dari sekarang.

"Selain itu, kami turut akan mula membuka cawangan di negeri-negeri di Pantai Timur menjelang tahun hadapan, selain di Sabah dan Sarawak pada 2014," kata beliau pada satu sidang media selepas majlis tersebut.

Menurut George, satu-satu cara untuk menjamin kesetiaan dalam kalangan pelanggan adalah dengan memberikan perkhidmatan terbaik.

"Dengan formula jaminan 30 minit masa penghantaran, 15 minit untuk perkhidmatan, dan 100 peratus jaminan kepuasan, kami berjaya menjadi syarikat penghantaran piza nombor satu di Malaysia," ujarnya.

Sementara itu, Ketua Pegawai Operasi dan Presiden Domino's Pizza Malaysia dan Singapura, Ba U Shan Ting menjelaskan, seiring dengan perkhidmatan yang diberikan oleh syarikat itu sejak awal kemasukannya ke negara ini pada tahun 1997, mereka tidak pernah mengabaikan tanggungjawab sosial (CSR) terhadap masyarakat sekeliling.

"Antara aktiviti CSR terbesar yang diadakan adalah melalui kempen Meals-For-The-Needy (Makanan untuk Yang Memerlukan).

"Tidak ketinggalan promosi 10 sen piza bersaiz sederhana untuk 100 orang pelanggan, dalam masa 100 minit di 100 buah cawangannya di seluruh negara.

"Selain itu, aktiviti lain yang turut dilakukan adalah seperti festival makanan, aktiviti membasuh kereta, derma darah, hari keluarga dan pemberian makanan serta pakaian kepada golongan gelandangan di ibu negara," ujarnya.

Menurut Naib Presiden Eksekutif Domino's Pizza Antarabangsa, Richard Allison pula, Malaysia merupakan antara lima buah negara di Asia Pasifik yang menunjukkan peningkatan yang memberangsangkan secara global.

"Mungkin ia disebabkan oleh formula yang kami gunakan iaitu menjadikan piza sebagai pilihan makanan untuk seisi keluarga yang membuatkan masyarat negara ini memilih Domino's Pizza sebagai pilihan mereka.

"Inilah yang kami pentingkan dalam perkhidmatan kami iaitu bukan sahaja produk yang lazat dan perkhidmatan yang terbaik, malah nilai-nilai murni yang dapat dipupuk dalam kalangan pelanggan kami," katanya.

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Presiden, Setiausaha FAM boleh buat kenyataan

Posted:

Presiden, Setiausaha FAM boleh buat kenyataan

Presiden, Setiausaha FAM boleh buat kenyataan

31/12/2012 10:17pm

SHAH ALAM – Hanya Presiden dan Setiausaha Kehormat Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) yang boleh mengeluarkan kenyataan berhubung desakan gabungan penyokong bola sepak tempatan yang mahu badan induk bola sepak itu dirombak, kata Naib Presiden FAM, Datuk Hamidin Mohd Amin.

"Saya tidak boleh memberi sebarang komen berhubung isu tersebut. Hanya orang yang bertauliah yang boleh memberi kenyataan," katanya kepada pemberita selepas Mesyuarat Jawatankuasa Pengelola Pertandingan Piala Sultan Haji Ahmad Shah atau Piala Sumbangsih 2013 di Stadium Shah Alam di sini hari ini.

Jumaat lepas, satu gerakan gabungan penyokong bola sepak tempatan (PFSLJ) menggesa agar rombakan besar-besaran dilakukan terhadap pengurusan tertinggi FAM yang dikatakan tidak pernah bertukar sejak 28 tahun lepas.

Mengenai perlawanan Piala Sumbangsih pada Sabtu ini, Hamidin berkata, saingan yang dijangka sengit antara juara Piala Malaysia 2012, Kelantan dan naib juara, Angkatan Tentera Malaysia (ATM) akan bermula pukul 8.45 malam di Stadium Shah Alam.

Tiket berharga RM20 bagi penonton berumur 12 tahun ke atas akan mula dijual pada Jumaat dari pukul 9 pagi hingga 7 malam di stadium tersebut dan pada hari perlawanan dari 9 pagi. – BERNAMA

Tiga sekeluarga maut dalam nahas dua kereta

Posted:

Tiga sekeluarga maut dalam nahas dua kereta

Tiga sekeluarga maut dalam nahas dua kereta

31/12/2012 8:25pm

KUANTAN – Tiga sekeluarga maut dalam kemalangan jalan raya di Km17, Jalan Lipis-Benta pagi tadi.

Mereka ialah Mohamed Abdul Hadi Sattar, 30, isterinya Najihan Ahmad, 31, dan anak tunggal mereka, Muhammad Ammar Haziq, 3.

Menurut Ketua Polis Daerah Lipis, Supt Abd Razak Hassan, ketika kejadian 11 pagi itu, keluarga berkenaan dikatakan dalam perjalanan ke Pulau Pinang dari Benta.

"Kereta Proton Gen2 yang dinaiki mangsa bertembung dengan sebuah kereta Proton Perdana yang datang dari arah bertentangan.

"Difahamkan kereta Proton Perdana itu memasuki laluan bertentangan lalu bertembung dengan kereta mangsa," katanya.

Mohamed Abdul Hadi yang berasal dari Pulau Pinang mati ditempat kejadian akibat cedera parah di kepala dan badan, manakala isterinya yang berasal dari Benta meninggal ketika menerima rawatan di Hospital Lipis.

Sementara anak mereka meninggal dalam perjalanan ke hospital.

Abd Razak berkata, pemandu proton Perdana itu yang berumur 30 tahun cedera parah dan dirawat di hospital yang sama. – BERNAMA

Gelombang kedua banjir di Pahang, Terengganu

Posted:

Gelombang kedua banjir di Pahang, Terengganu

Gelombang kedua banjir di Pahang, Terengganu

31/12/2012 8:23pm

KUALA LUMPUR – Belum pun reda banjir gelombang pertama, kini dua negeri Pantai Timur kembali dilanda banjir gelombang kedua sehingga menyebabkan lebih 900 penduduk terpaksa dipindahkan.

Di TERENGGANU, 800 mangsa dipindahkan setakat 6 petang ini dengan tiga daerah iaitu Kemaman, Hulu Terengganu dan Dungun membuka kembali pusat pemindahan banjir kerana beberapa kawasan dinaiki air susulan air pasang dan hujan lebat sejak pagi.

Menurut portal banjir negeri, lima pusat pemindahan di Hulu Terengganu menempatkan 599 mangsa, manakala 162 berada di dua pusat di Kemaman dan 39 di satu pusat pemindahan di Dungun.

Di PAHANG, gelombang kedua banjir menyebabkan 152 mangsa dipindahkan ke tiga pusat pemindahan di sekitar Kuantan akibat banjir selepas hujan tidak berhenti sejak malam semalam.

Menurut portal Majlis Keselamatan Negara (MKN), 98 mangsa dari Kampung Galing, Galing Besar dan Taman Sri Kuantan kini ditempatkan di Sekolah Kebangsaan (SK) Galing, manakala sembilan mangsa dari Kampung Sungai Ular dipindahkan ke SK Sungai Ular.

Seramai 45 mangsa dari Kampung Seberang Balok kini berada di Dewan Orang Ramai Balok. – BERNAMA

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Dunia

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Kempen siri baharu

Posted:

Kempen siri baharu <i>Baywatch</i>

Kempen siri baharu Baywatch

ANTARA pelakon siri drama Baywatch pada tahun 1995 ialah Charvet (kiri) yang berdiri di sebelah Hasselhoff dan Paul manakala Anderson (kanan) duduk di sebelah Simmons serta Bleeth.- Agensi


LOS ANGELES - Aktor terkenal, David Hasselhoff mendapat sokongan dalam usahanya untuk mengembalikan semula siri drama popular pada era 1980-an dan 1990-an, Baywatch di televisyen, lapor akhbar New York Daily News kelmarin.

Dia mendapat sokongan daripada aktres Angie Harmon, 40, yang pernah membintangi siri Baywatch Nights.

Hormon, 40 berpendapat, beberapa pelakon wanita yang pernah membintangi siri itu perlu kembali berlaku selain para pelakon muda.

Dia memberi contoh tentang kejayaan siri drama Dallas yang diterbitkan semula dan mendapat sambutan yang baik.

Siri baharu Dallas yang dibintangi mendiang Larry Hagman, Linday Gray dan Patrick Duffy turut dibarisi para pelakon muda.

Ia merupakan lanjutan daripada siri televisyen Dallas yang ditayangkan dari tahun 1978 hingga 1991.

"Lihatlah Dallas kini dengan keseluruhan generasi muda, ia berjaya," katanya.

Menurutnya, siri baharu Baywatch akan menjadi amat menarik dengan pelakon muda berlari di pantai dan menyelamatkan nyawa orang ramai.

Siri itu mengisahkan tentang kehidupan para pengawal pantai.

Watak-watak pengawal pantai wanita sebelum ini pernah dipegang oleh pelakon jelita dan seksi seperti Pamela Anderson, Gena Lee Nolin, Alexandra Paul, Yasmine Bleeth dan Carmen Electra.

Siri Baywatch yang diterbitkan oleh GTG Entertainment mula ditayangkan pada tahun 1989.

Sejak tahun 2009, Hasselhoff, 60, melancarkan kempen untuk mengembalikan siri itu.

Bagaimanapun, dia berdepan dengan isu hak cipta dan kos.

Dia yang melakonkan watak pengawal pantai, Mitch Buchannon menerima bayaran tertinggi pada tahun 1990-an menerusi siri tersebut.

Hasselhoff pernah menulis draf untuk menjadikan Baywatch sebagai sebuah filem.

Bagaimanapun, tiada pihak yang berminat dengan ideanya.

Antara aktor kacak yang pernah membintangi siri drama yang disiarkan di saluran NBC itu ialah David Charvet, Jaason Simmons dan Parker Stevenson. - Agensi

Anugerah muzik Afrika ditangguh kerana Brown tertinggal pesawat

Posted:

Anugerah muzik Afrika ditangguh kerana Brown tertinggal pesawat

Anugerah muzik Afrika ditangguh kerana Brown tertinggal pesawat


GAMBAR fail menunjukkan Brown bersama bekas kekasihnya, Rihanna menyaksikan perlawanan bola keranjang antara pasukan New York Knicks dengan Los Angeles Lakers di Pusat Staples, Los Angeles pada 25 Disember lalu. - REUTERS


ABIDJAN - Penyanyi rap Amerika Syarikat, Chris Brown telah mengakibatkan penganjuran Anugerah Kora di sini terpaksa ditangguhkan kerana dia ketinggalan pesawat ke Ivory Coast, kata pihak penganjur.

Anugerah itu yang diberi jolokan sebagai Grammy Afrika sepatutnya diadakan kelmarin.

Pengarah komunikasi anugerah itu, Konnie Toure berkata, Brown tiba semalam.

Ekoran itu, anugerah berkenaan terpaksa diadakan pada hari ini.

Anugerah itu pernah dihadiri bekas Presiden Afrika Selatan, Nelson Mandela dan Raja Pop, mendiang Michael Jackson.

Bagaimanapun, harga tiket yang agak tinggi untuk manyaksikan anugerah berprestij yang berlangsung di sebuah hotel mewah mencetuskan kritikan ramai.

Harga tiket itu ialah 1,500 euro (RM6,066) untuk penonton yang mahu duduk di kerusi di dalam sebuah hotel mewah.

Tiket berharga 75 euro (RM303.33) dikenakan kepada penonton yang duduk di luar hotel.

Brown pernah disabitkan kesalahan kerana memukul bekas kekasihnya, Rihanna yang juga penyanyi menjelang Anugerah Grammy di Los Angeles pada 2009.

Dia dihukum menjalani program tentang keganasan domestik selama setahun selain dipantau oleh pegawai perunding cara selama lima tahun. - AFP

Gajah bermain bola sepak

Posted:

Gajah bermain bola sepak

Gajah bermain bola sepak


BEBERAPA ekor gajah menyertai acara bermain bola sepak di Sauraha pada Jumaat lalu. - REUTERS


SAURAHA, Nepal - Lapan ekor gajah bermain bola sepak dalam pertandingan gajah terbaik yang diadakan di sini baru-baru ini.

Pertandingan tersebut diadakan selama tiga hari yang bermula pada Rabu lalu dan berakhir Jumaat lepas.

Selain bermain bola sepak, haiwan-haiwan itu perlu menyertai acara lain seperti gajah tercantik.

Haiwan-haiwan tersebut dikalungkan bunga dan mempunyai corak lukisan pada acara gajah tercantik itu.

Setiap haiwan itu dikendalikan oleh pengembala. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my
 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved