Rabu, 21 November 2012

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Burger KL Janda-Jandaku Gangster

Posted:

Burger KL Janda-Jandaku Gangster

Burger KL Janda-Jandaku Gangster

Oleh AMMAR JAZLAN MAD LELA
ammar.jazlan@kosmo.com.my

PATI daging burger bakar diadun dengan rempah ratus istimewa.


MALAM semakin dingin dan jarum jam di tangan sudah melebihi pukul 11 malam. Secara logiknya mengikut putaran alam, waktu begitu kebanyakan daripada kita sepatutnya sedang berkira-kira untuk masuk tidur. Mungkin juga ada yang sudah dibuai mimpi enak.

Namun, senario sebaliknya berlaku apabila anda mengunjungi Restoran Soho Seafood di Sungai Merab, Bangi, Selangor.

Orang ramai masih memenuhi kawasan itu tanpa terdapat tanda-tanda untuk mereka mahu pulang ke rumah.

Tegar melayani kedinginan embun pagi yang mula menitis, penangan hidangan di KL Burger Bakar adalah jawapan kepada segala-galanya.

Gara-gara burger bakar yang berharga antara RM7 hingga RM20, hidangan Barat di gerai itu telah mendapat sambutan luar biasa dan menimbulkan satu fenomena dalam kalangan pengunjung.

Pemiliknya, Mohammad Fikry Abdullah, 29, berkata, walaupun pada mulanya sesetengah pembeli merasakan bahawa harga burger itu agak mahal, namun selepas menikmatinya, mereka terpesona dengan rasa daging burger yang cukup enak dan empuk.

Tambahnya, selain ketebalan dan berat dagingnya mencecah sehingga 140 gram setiap keping, daging-daging tersebut telah diproses dengan resipi sendiri.

"Adunannya dibuat sendiri dengan campuran daging kisar, daun sup, bawang dan beberapa ramuan rahsia lain. Burger ini lebih enak jika dinikmati ketika masih panas kerana jus-jus daging yang meleleh," katanya.

Hari ini, burger bakar semakin mendapat tempat dalam kalangan pelbagai lapisan masyarakat dan hidangan Barat itu sedang mengalami evolusi mendadak.

Lebih istimewa, daging burger tersebut bersaiz agak besar dan tebal berbanding burger konvensional. Ia dibakar menggunakan pemanggang dengan menggunakan arang sebagai bahan api.


BURGER KL Janda-Jandaku Gangster setinggi tiga tingkat menjadi jawapan kepada selera pengunjung yang berganda.


Justeru, siapa mampu menepis keenakan hidangan daging burger bakar yang tebal yang panas-panas dan dilimpahi sos cili, sos lada hitam, mayonis, sos Thousand Island dan sos keju. Ia disempurnakan dengan sayur-sayur seperti salad, bawang dan nanas.

Menikmati hidangan berkenaan adalah mengikut cara masing-masing dan seseorang itu tidak perlu segan jika mulut comot sedikit. Itulah nikmatnya burger bakar!

Mohammad Fikry berkata, dia bersama dua kakitangan kini tidak menang tangan melayan pengunjung yang tidak putus-putus datang bermula pukul 6.30 petang hingga 12 tengah malam.

Ditanya cabaran bergelar usahawan burger bakar, dia menjelaskan, tanggapan masyarakat yang mengatakan bahawa makanan Barat itu cepat disiapkan seperti burger konvensional perlu dikikiskan.

Jelasnya, proses membakar daging burger mengambil masa antara 25 hingga 30 minit dan perlu dihidangkan ketika masih panas untuk mengekalkan kualitinya.

"Pada peringkat awal gerai ini dibuka, ramai pembeli yang kadang-kadang tidak faham dan sering merungut kenapa terpaksa menunggu lama. Namun, saya tidak salahkan mereka kerana mungkin tidak faham dengan proses penyediaan daging burger bakar.

"Tapi Alhamdulillah, selepas hampir tiga bulan beroperasi, semakin ramai pembeli tetap yang sudah faham malah ada yang sanggup menunggu giliran tempahan untuk tempoh masa yang lama," katanya tersenyum.


BURGER KL Menjerit bertambah istimewa dengan sajian udang bakar secara sampingan.


Berkenaan nama hidangan KL Burger Bakar yang unik, dia memberitahu bahawa dia sengaja menampilkan kelainan menerusi penggunaan tajuk-tajuk filem sebagai daya penarik selain rasa dagingnya yang luar biasa.

Nama-nama filem dipilih kerana ia mencapai kutipan box-office dan dia percaya, jualan burger yang menggunakan nama tersebut juga mampu mencapai sasaran serupa.

Antara burger yang paling mendapat perhatian ialah burger KL Drift yang menampilkan daging burger dihias dengan kepingan keju serta daging salai.

"Burger KL Janda-Jandaku Gangster pula bagi mereka yang gemar menikmati makanan itu dalam kuantiti yang banyak iaitu daging burger yang disusun tiga tingkat dan dijual pada harga RM20," katanya penuh semangat.

Kepada mereka yang ingin membuat tempahan awal atau majlis katering, anda boleh menelefon KL Burger Bakar, Sungai Merab, Bangi di talian 019-222 4475.

Pelajar cemerlang di Kumon

Posted:

Pelajar cemerlang di Kumon

Pelajar cemerlang di Kumon

Oleh NASRI JAMALUDIN
nasri.jamaludin@kosmo.com.my


TAKATSU (belakang kanan), bersama pelajar yang menerima anugerah pada majlis penyampaian anugerah di Bandar Utama, Petaling Jaya, baru-baru ini.


MENDAPAT keputusan yang cemerlang terutamanya dalam subjek mencabar seperti Matematik pasti memberikan kegembiraan kepada para pelajar.

Begitulah yang dirasai dua beradik, Nur Almas Aliah Misan, 15, dan kakaknya, Nur Marha Aisyah, 16, yang sering mencatat keputusan cemerlang dalam subjek berkenaan.

Rahsia mereka adalah mengikuti kaedah pengajaran subjek berkenaan di Kumon Asia & Oceania Pte. Ltd. (Kumon) cawangan Taman Tun Dr. Ismail 2, Kuala Lumpur.

Almas yang mengikuti kelas tersebut sejak berusia enam tahun memberitahu, di Kumon, para pelajar diajar lebih ke hadapan berbanding subjek yang diajar di sekolah biasa.

"Kami diberikan latihan matematik setiap hari dan sekiranya mempunyai masalah atau pertanyaan boleh diajukan ketika menghadiri kelas yang diadakan dua kali seminggu.

"Hasilnya, saya mendapat keputusan 90 markah ke atas dalam setiap peperiksaan di sekolah biasa," katanya ketika ditemui pada Kumon Advanced Student Forum 2012 di Hotel One World Bandar Utama, Petaling Jaya baru-baru ini.

Dalam majlis tersebut, seramai 216 pelajar berjaya menamatkan program pembelajaran Kumon manakala 416 pelajar lagi menerima status Advanced Student.

Sijil-sijil kecemerlangan itu disampaikan oleh Pengurus Wilayah Kumon, Miho Izumi, dan turut dihadiri Pengurus Besar Kumon di Malaysia, Masahiro Takatsu.

Di negara ini, sebanyak 40,000 pelajar mengikuti kaedah Kumon dengan separuh daripadanya telah mendapat pengiktirafan Advanced Student.


Para ibu bapa bersama anak-anak mereka menghadiri Forum Kumon Advanced Student 2012 baru-baru ini.


Kaedah Kumon memberikan cabaran kepada para pelajar untuk belajar subjek yang lebih tinggi daripada di sekolah. Berbeza dengan sistem pendidikan di sekolah, pendidikan di Kumon memberi fokus kepada kebolehan seseorang pelajar. Dengan itu potensi setiap anak dapat berkembang secara maksimum.

Ia bukan sahaja membantu para pelajar melepasi tahap pembelajaran biasa, malah menjadikan mereka lebih berdisiplin dan berdikari.

Keberkesanan kaedah Kumon terbukti apabila pelajar sederhana berjaya menjadi pelajar cemerlang. Pada mulanya, pada pelajar itu diberikan latihan mudah untuk mendapat markah tertinggi dan apabila memperoleh keyakinan, latihan yang lebih susah diberikan peringkat demi peringkat.

Menurut Masahiro, apabila para pelajar atau kanak-kanak berjaya menguasai subjek yang susah dan melepasi paras gred di sekolah, keyakinan diri serta semangat mereka akan meningkat.

"Di Kumon, para pelajar yang sudah mendahului sekurang-kurangnya enam bulan berbanding subjek di sekolah biasa akan diberikan gelaran Advanced Student," katanya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved