Jumaat, 2 November 2012

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Kecelaruan jantina boleh dielak

Posted:

Kecelaruan jantina boleh dielak

AKIBAT tidak dicegah awal, individu yang berhadapan dengan masalah kecelaruan jantina terjebak ke kancah hubungan songsang.


UMUMNYA, setiap manusia dilahirkan dengan sifat semula jadi sama ada sebagai lelaki atau perempuan. Walaupun ada juga ketikanya, ada manusia yang dilahirkan dengan memiliki dua alat jantina, tetapi keadaan seumpama itu hakikatnya sangat kecil.

Menurut sains perubatan, kewujudan jantina manusia dikatakan telah mula dikesan sejak bermulanya proses persenyawaan lagi. Terdapat kromosom tertentu yang menjadi penyebab kepada terhasilnya jantina manusia yang tertentu.

Keunikan manusia dengan perbezaan jantina itu disebabkan oleh perbezaan sifat fizikal dan emosi yang dimiliki oleh kedua-duanya.

Ia telah muncul sejak lahir lagi. Apabila manusia dikurniakan dengan alat kelamin yang berbeza, secara tidak langsung menjelaskan tugas kita sebagai manusia yang berbeza peranan.

Tatkala lelaki tidak mampu melahirkan zuriat, wanita pula mempunyai sistem peranakan yang mampu memainkan peranan mereka bagi melahirkan anak.

Bagaimanapun, wanita pula tidak mampu melahirkan zuriat tanpa adanya lelaki. Kelebihan dan kekurangan itulah yang menjadikan kita hidup saling melengkapi.

Jadi, kedua-dua lelaki dan wanita saling memerlukan antara satu sama lain.

Inilah yang membentuk fikrah lelaki dan wanita sejak zaman Nabi Adam AS dan Hawa lagi. Sifat itu kemudiannya diwariskan daripada satu generasi kepada generasi lain secara biologikal dan persekitaran.

Bertentangan hukum agama

Walau bagaimanapun, mutakhir ini kita dikejutkan dengan adanya segelintir kumpulan tertentu yang memperjuangkan hak untuk mengamalkan kehidupan bertentangan dengan jantina mereka.

Ada yang cuba untuk menghalalkan perkahwinan sesama jantina. Ada lelaki yang cuba hidup sebagai wanita dan ada pula anak gadis yang mahu hidup sebagai lelaki.

Selain menyimpang daripada budaya Timur, ia juga hal bertentangan dengan ajaran agama yang melarang manusia hidup dalam keadaan bertentangan dengan sifat semula jadi jantina mereka.

Kita tidak menafikan bahawa terdapat juga pengaruh biologikal tertentu yang menyebabkan kecelaruan jantina berlaku.

Umumnya, lelaki dikatakan akan mempunyai lebih banyak hormon testosteron, sebaliknya wanita akan dikaitkan dengan hormon androgens.

Masalah berlaku sekiranya lelaki memiliki hormon androgens yang lebih dominan atau wanita mempunyai hormon testosteron yang lebih banyak.

Ini akhirnya membentuk kecenderungan mereka untuk mempunyai sifat dan perwatakan yang bertentangan dengan jantina asal.

Bagaimanapun, itu tidak bermakna kita patut beranggapan bahawa dengan sedikit kecenderungan yang ada, kita patut mengubah diri kepada jantina 'baharu' yang diidamkan.

Seseorang harus ada semangat untuk menjadi diri kita mengikut jantina yang sudah ditentukan. Sebab itulah kita dapati, ada sesetengah individu yang sengaja merangsang biologikal mereka dengan mengambil ubatan atau menyuntik ubat tertentu bagi mengubah diri mereka menjadi manusia baharu. Ia bertentangan dengan norma hidup manusia.

Peranan ibu bapa

Dalam kes-kes tertentu, kita sebenarnya boleh mengesan kecenderungan anak-anak yang berhadapan dengan kecelaruan jantina itu.

Ia boleh dilihat sejak mereka masih di peringkat awal kanak-kanak. Misalnya kanak-kanak lelaki bermain dengan permainan anak-anak perempuan, manakala ada kanak-kanak perempuan yang bermain dengan permainan yang kasar yang mungkin hanya sesuai dengan lelaki.

Kecelaruan jantina itu kemudiannya diperteguhkan pula oleh layanan keluarga dan sikap masyarakat. Mereka juga biasanya disisihkan dalam kelompok sosial.

Misalnya, anak-anak lelaki yang dikatakan 'lembut' akan disisihkan atau diejek apabila bermain dengan teman sebaya mereka.

Ini menjadikan mereka memilih untuk bermain dengan kanak-kanak perempuan.

Oleh kerana itu, sekiranya ibu bapa mengesan wujudnya bibit-bibit kecelaruan jantina itu, mereka harus segera berjumpa pakar.

Perkara tersebut tidak boleh dianggap sebagai hal normal, malah dalam sesetengah kes, ada ibu bapa yang menyokong anak-anak mereka yang cuba menjadi individu berlainan jantina.

Walaupun naluri dalaman dalam diri seseorang itu mungkin penting, ia tidak semestinya disokong apabila ia bertentangan dengan moral, norma dan agama.

Sedikit kekurangan tidak mewajarkan kita menjadi manusia baharu yang akan merosakkan seluruh kehidupan.

Membentuk badan dengan Neubodi

Posted:

Membentuk badan dengan Neubodi

ESTEE menunjukkan koleksi coli Sienna fancy yang mampu membuatkan bentuk tubuh wanita lebih menarik.


WANITA dan kecantikan sememangnya tidak dapat dipisahkan.

Kecantikan bukan sahaja bertumpu pada raut wajah yang jelita, malah bentuk tubuh yang menarik. Salah satu daripada aset penting wanita ialah payudara.

Tidak keterlaluan jika dikatakan kebanyakan wanita masih tidak tahu bagaimana memilih saiz coli sesuai bagi menampung aset yang menjadi simbol kewanitaan itu.

"Mungkin mereka tidak diberitahu bagaimana cara memilih coli yang sesuai. Namun, apabila mereka berkunjung ke Neubodi, kami akan memberi panduan mengenai pemilihan coli sesuai," kata Pengurus Besar (Runcit dan Jualan) Neubodi, Estee Ong.

Tambahnya, Neubodi merupakan satu-satunya premis pakaian dalam yang menyediakan perkhidmatan tersebut, malah para pelanggan akan diajar mengenai pemakaian coli serta kaedah membasuh coli yang betul.

Baru-baru ini Neubodi tampil dengan koleksi coli terbaharunya iaitu Sienna fancy.

Direka hasil inspirasi vintaj Marie Antoinette dihiasi dengan sulaman renda Perancis, ia bukan sahaja menonjolkan gaya elegan, bahkan memberikan bentuk badan kepada si pemakai.

Coli itu juga mempunyai lima cangkuk pada bahagian panel belakang bagi meluruskan postur tubuh agar kelihatan lebih ramping.

Selain coli Sienna fancy, Neubodi juga menawarkan 10 variasi coli dengan hampir 600 pilihan saiz.

Sienna fancy boleh didapati di semua cawangan Neubodi pada harga RM308 hingga RM318 di seluruh negara.

Walaupun kedengaran mahal, tetapi ia berbaloi untuk dimiliki dan jangka hayatnya selama tujuh bulan iaitu bersamaan dengan 180 hingga 240 basuhan.

Ia juga dipasangkan dengan seluar dalam yang berharga RM59.90. Berlainan dengan seluar dalam lain, seluar dalam Sienna fancy menutupi keseluruhan bahagian punggung untuk tujuan sokongan.

Bagi mereka yang mahu mendapatkan maklumat lanjut, sila layari laman web Neubodi di www.neubodi.com.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved