Selasa, 23 Oktober 2012

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Generasi baharu buku Malaysia

Posted:

Generasi baharu buku Malaysia

PENGALAMAN menjadi kolumnis sejak berumur 14 tahun di salah sebuah akhbar tanah air menjadi bekalan buat Amir Muhammad, 39, untuk terus berkarya dalam arena penulisan tanah air.

Amir yang terkenal dengan buku yang bertajuk 120 Malay Movies, KL Panorama dan Rojak itu menzahirkan idea segar dalam setiap karyanya untuk dijadikan bahan bacaan rakyat Malaysia walaupun ada pihak yang mempertikaikan kredibiliti karya beliau.

Walaupun tanpa karya terbaharu, langkah Amir semakin panjang dewasa ini apabila dia mula membina empayar syarikat penerbitan yang mula beroperasi sejak pertengahan tahun lalu.

Penerbitan Buku Fixi kini bukan lagi satu nama asing dalam kalangan peminat novel dan cerpen, malah ia berjaya mencungkil bakat penulis-penulis baharu.

Buku Fixi yang diasaskan oleh Amir merupakan salah sebuah syarikat penerbitan alternatif yang telah menakluki pasaran buku Malaysia, malah menggunakan bahasa Melayu sepenuhnya dalam setiap karya yang dihasilkan.

Pembaca Malaysia dan novel cinta

Penerbitan alternatif pada dasarnya merujuk kepada penerbitan yang bersifat lebih telus terutama dari segi aspek penggunaan bahasa serta idea yang diketengahkan.

Apa yang membezakan penerbitan alternatif dengan buku terbitan kebanyakan syarikat besar arus perdana ialah modal, kuantiti cetakan dan pasaran.

Bagi Amir, idea untuk menghasilkan syarikat Buku Fixi muncul setelah dia menghadiri sebuah majlis yang berkisar mengenai perjalanan dan senario industri buku di Malaysia tidak lama dahulu.

"Dalam majlis itu, saya mendapat satu statistik bahawa sembilan daripada 10 novel bahasa Melayu yang terlaris di Malaysia adalah novel cinta. Pada saat itu juga soalan yang berputar di dalam benak fikiran saya adalah apakah tiada bahan bacaan lain yang dibaca oleh rakyat Malaysia selain daripada novel cinta?

"Saya bukan mahu lari daripada realiti keinginan masyarakat di Malaysia. Saya cuma mahu bahan bacaan mereka tidak tertumpu terhadap satu genre sahaja, sebaliknya perlu lebih variasi," ujarnya.

Tambah Amir lagi, buku-buku penerbitan alternatif juga menekankan aspek kejujuran dan situasi persekitaran terkini dalam penulisan. Ia dilihat lebih dekat dengan jiwa pembaca walaupun kebanyakan karya hanya imaginasi serta fantasi penulis.

Antara karya Buku Fixi yang telah berada di pasaran ialah Ngeri, Dosa, Licik dan Kelabu. Dua buah karya Buku Fixi iaitu Zombijaya dan Pecah turut menangkap pembikin filem tanah air apabila jalan cerita dua karya itu telah diangkat ke arena perfileman negara.

Matlamat asal pejuang-pejuang penerbitan itu adalah untuk mengembangkan idea-idea baharu yang jarang diketengahkan dalam arena penulisan negara.

Tidak tertumpu kepada penghasilan novel dan cerpen sahaja, buku kompilasi pantun, sajak dan puisi turut menjadi madah penerbit alternatif untuk mengembalikan nostalgia lama dengan cara baharu serta moden.

Menurut Amir, Buku Fixi kini telah mempunyai 20 buah karya yang menggunakan bahasa Melayu sepenuhnya dalam setiap karya.

"Seperti yang kita tahu, remaja masa kini meminati bahan bacaan bahasa Inggeris dan antara matlamat saya adalah untuk mengajak serta memperkenalkan kepada mereka bahan bacaan bahasa Melayu.

PENERBIT buku turut mengadakan sesi pelancaran buku terbaharu mereka di Pasar Buku Boco baru-baru ini.


"Bagi saya, tiada paksaan untuk pembaca memilih bahan bacaan mereka kerana saya berpegang teguh kepada prinsip demokrasi. Saya hanya menyediakan medium kepada mereka," ujarnya yang turut mempunyai dua buah karya dokumentari bertajuk Lelaki Komunis Terakhir dan Apa Khabar Orang Kampung.

Siri jelajah

Kewujudan syarikat penerbitan alternatif itu juga tidak bercita-cita untuk menyaingi syarikat-syarikat penerbitan buku gah tanah air, sebaliknya cuba mengumpul kelompok pembaca baharu yang dahagakan bacaan segar.

Buku Fixi ternyata tidak bersendirian apabila pergerakan atau perjuangan syarikat itu yang boleh dianggap satu usaha alternatif, turut disertai beberapa syarikat penerbitan lain seperti Sang Freud Press, Moka Mocha Ink, Selut Press dan Lejen Press.

Sementara itu, penerbit Lejen Press Shahrul Naim Amin, 26, pula memberitahu penerbitan buku alternatif masih dalam pembinaan asas yang kukuh dan semakin mendapat tempat di hati peminat buku tanah air.

Baginya yang mula membina empayar Lejen Press sejak tahun lalu dengan tiga judul buku iaitu Kitab Terfaktab, Sperma Cinta dan Awek Chuck Taylor beranggapan bahawa walaupun penerbitan buku alternatif semakin berkembang, dia masih menganggap pasaran untuk penerbitan buku alternatif ini amat terhad.

"Kami tidak bergantung kepada hasil jualan di kedai-kedai buku sahaja kerana kebanyakan gedung buku tidak memasarkan buku-buku kami. Oleh itu, kami mengadakan siri jelajah ke pesta buku dan universiti di seluruh tanah air dengan menamakannya sebagai siri Jelajah LejenFixi.

"Melalui siri jelajah ini, kami tidak berdiri di atas kaki sendiri. Kami turut membawa buku-buku daripada syarikat penerbitan alternatif yang lain untuk dipromosikan kepada remaja," ujarnya.

Lejen Press juga tidak cerewet dalam pemilihan setiap manuskrip. Syarikat penerbitan itu sedia menerima manuskrip daripada orang ramai asalkan gaya penulisan bebas serta menarik.

Penulis-penulis yang bernaung di bawah payung Lejen Press terdiri daripada pelajar universiti dan golongan yang telah berkerjaya dan profesional. Kebanyakan daripada mereka mula mencungkil bakat penulisan di laman blog kemudian mula mencuba cerpen atau novel apabila mendapat tawaran daripada pihak penerbitan.

Cabaran awal

Bagi penerbit buku alternatif Selut Press, Nurul Asyikin Abdul Hamid atau nama penanya Aloy Paradoks, dia mengakui, melalui laluan sukar pada awal untuk menerbitkan buku alternatif atau idea olahannya sendiri bertajuk Sayap-Sayap Patah pada tahun 2011.

Jelasnya, apa yang biasa dialami oleh kebanyakan penerbit buku alternatif pada awalnya adalah masalah daripada aspek modal dan permintaan yang amat terhad.

"Dengan modal sebanyak RM200, saya mula mencetak 30 naskhah Sayap-Sayap Patah untuk dijual kepada rakan-rakan terdekat. Daripada titik permulaan itu, permintaan semakin galak dan saya mula menambah cetakan menjadi 50, seterusnya 100 dan sehingga kini buku-buku itu telah mendapat sambutan sehingga dicetak dalam kuantiti yang banyak.

"Pada awal pembabitan saya dalam industri penerbitan alternatif ini, setiap buku diterbitkan berdasarkan permintaan (print on demand). Lebih buruk pada masa itu penerbit-penerbit buku alternatif tidak diberi peluang untuk menyertai pesta-pesta buku," ujarnya yang aktif dalam kegiatan seni teater tanah air sejak tahun 2009.

Selut Press turut mempunyai beberapa cabang penulisan dalam penerbitan buku mereka iaitu Selut Puisi, Selut Cerpen, Selut Novel dan yang terbaharu ialah Selut Saku yang turut memperkenalkan buku bersaiz kecil.

BLOG merupakan satu cara Selut Press untuk mempromosikan buku alternatif.


Bagaimanapun menurut Nurul Asyikin, penerbitan buku alternatif turut mengundang persepsi negatif masyarakat mahupun golongan intelektual mengenai idea serta gaya penulisan santai yang diketengahkan oleh mereka.

"Ia sebenarnya seperti kitaran roda. Semua perkara baharu pasti mendapat kritikan. Apabila sesuatu perkara itu sudah lali dengan perkara itu, ia sudah menjadi sesuatu kebiasaan dan pada akhirnya ia akan diterima secara perlahan-lahan," jelasnya yang turut terlibat dalam projek filem pendek, Kontradiksi baru-baru ini.

Nakhoda yang mencintai laut

Posted:

Nakhoda yang mencintai laut

LAUT merupakan salah satu ciptaan Tuhan yang cukup istimewa. Dengan warna latar biru kehijauan, ia mampu membuatkan jiwa yang lara kembali tenang. Tiupan angin laut yang asyik dan mendamaikan membawa pelbagai definisi mengenai kehebatan alam ini.

Ramai yang cuba mengambil peluang untuk menjadikan laut sebagai platform yang mengujakan, sama ada sebagai hobi, rekreasi mahupun kerjaya yang berkaitan dengannya.

Bagi Ramasamy Menon, 64, kebahagiaan rumah tangga bersama isterinya, C. Vijayaletchumi, turut diisi dengan dengan keghairahan terhadap keindahan laut.

Setahun yang lalu, Ramasamy atau lebih mesra dengan panggilan Rama, memasang hajat untuk meneroka samudera. Tanpa pengalaman dan kemahiran, Rama terus berdaftar dengan Kelab Layar Diraja Selangor (RSYC) di Pelabuhan Klang.

"Saya sekadar mahu belayar. Pada usia muda dahulu, saya sibuk bekerja, membuka perniagaan dan mengumpul duit. Kini, saya perlu mengejar semula hobi dan minat yang tidak kesampaian ketika muda," kata Rama.

Di RSYC, Rama sempat berkenalan dengan pesara tentera Laut Turki, Kapten Ali Engin Senyuva, yang ketika itu bertugas sebagai koordinator. Bermula daripada pengenalan tersebut dan penglibatan dalam RSYC, Rama tidak melepaskan peluang untuk sama-sama belayar dengan rakan-rakan lain di kelab tersebut.

Selepas setahun menimba pengalaman dalam dunia pelayaran, Rama bersama Ali kini membuka peluang kepada generasi muda untuk melibatkan diri dalam bidang tersebut, baik untuk tujuan rekreasi mahupun secara serius.


KAPTEN Ali bersama Rama di Glenmarie Cove di pelabuhan Klang.


Rama amat yakin bahawa Ali yang memiliki rekod sebagai pesara kapten tentera laut dengan pengalaman lebih 20 tahun, mampu membawa kelangsungan minat dalam kalangan generasi semasa melalui kursus pelayarannya.

"Setakat ini, lebih 200 orang menghadiri kelas pengenalan pelayaran yang berlangsung dalam durasi sehari. Mereka sangat teruja malah menunjukkan keinginan tinggi untuk belajar ke peringkat yang lebih mendalam.

"Bagi kursus peringkat seterusnya, iaitu pengenalan kru, kami baru bermula dengan satu kumpulan yang terdiri daripada lima orang. Sebanyak 10 lagi kumpulan sudah mendaftar dan sedang menunggu giliran," kata Ali sambil duduk di atas kapal layar sepanjang 11.6 meter yang boleh memuatkan seramai tujuh orang.

Sambutan menggalakkan

Menurut Ali, kapal layar yang dibeli di Phuket, Thailand itu menjadi pusat kepada kursus pengenalan kru pertama kali diadakan pada 30 Ogos hingga 2 September lalu. Ia juga membuka peluang kepada para peserta menyertai Merdeka Race yang diadakan sempena sambutan Hari Merdeka.

"Mereka sangat bertuah kerana bukan sahaja belajar kemahiran secara praktikal malah dapat menyertai Merdeka Race yang belayar ke Pangkor dan kembali ke Pelabuhan Marina di sini," katanya.

Sambil duduk menghadap pengemudi kapal layar tersebut, Ali menunjukkan asas operasi kapal. Selaku kapal layar auto pilot, ia menunjukkan beberapa elemen penting iaitu radar arah angin, kedalaman air di bawah kapal dan kelajuan angin.

Di dalam perut kapal terdapat ruang memasak berserta dapur, tandas, bilik mandi, tiga ruang dengan dua tempat tidur masing-masing, ruang sofa, peti ais, ruang stok makanan dan ruang bacaan serta komunikasi.

RUANG dalaman kapal layar milik Rama yang lengkap dengan pakaian keselamatan dan kemudahan umum yang lain.


Ideal untuk lima orang pelajar, seorang pembantu dan Ali sendiri, kapal layar yang sama tetapi serba baharu boleh dibeli pada harga RM200,000 hingga RM250,000. Begitupun, beliau tidak mendedahkan harga kapal layar tersebut yang dibeli daripada seorang pemilik lain.

"Kapal layar ini sangat menjimatkan kerana sebahagian besar perjalanan anda menggunakan tiupan angin. Malah, ramai yang belayar sepenuhnya menggunakan angin!" kata beliau.

Ali yang menjalankan kursus pelayaran di Sekolah Pelayaran Malaysia (SSM) memberitahu, pihaknya diiktiraf dan sijil SSM diakui oleh International Yatch Training (IYT) iaitu sebuah badan pelatih kru pelayaran berpusat di Kanada.

"Buat masa ini, SSM adalah satu-satunya sekolah dengan pengiktirafan daripada IYT. Selain di Pelabuhan Klang, kursus pelayaran seperti ini turut ditawar di Langkawi dan Pulau Pinang oleh pihak lain. Di sini, kami mempunyai beberapa peringkat atau modul mengikut silibus IYT," jelas Ali.

Tambah Ali, mereka yang berminat menyertai kursus tersebut tidak memerlukan apa-apa syarat ketat. Mereka hanya perlu berusia 18 tahun ke atas, bukan pesakit jantung, tidak hamil dan mempunyai keghairahan terhadap pelayaran.

Impian ke Maldives

Bagi Rama dan isteri beliau, mereka memasang hajat untuk berlayar ke Pulau Maldives pada tahun hadapan.

Memadangkan mereka sudah pernah belayar bersama di sekitar pulau berdekatan Pelabuhan Klang dan sehingga ke Kuala Selangor, pasangan itu percaya hasrat ke Pulau Maldives mampu dicapai.

"Perniagaan saya sendiri ada kena-mengena dengan pelantar, jadi selain keghairahan terhadap laut, ia juga dekat dengan kerjaya saya. Oleh yang demikian, hati saya sangat terpengaruh dengan dunia pelayaran," katanya yang mempunyai perniagaan di Pulau Indah.

Tinggal di Glenmarie Cove, kawasan penginapan yang menyediakan lot parkir kapal air, di muara sungai, bapa kepada empat orang anak itu mengakui bahawa dia selalu bertukar hobi.

PANTRI kecil dan basin air, antara kelengkapan lain yang memudahkan perjalanan pelayar.


"Sebelum ini dia terlibat dalam sukan go-kart, marathon dan sebagainya. Saya hanya ikut dia bersama kerana ada kebanyakan masa kami kongsi minat yang serupa.

"Setakat ini, anak-anak kami tidak menunjukkan sebarang minat. Kini giliran mereka pula untuk sibuk membangun perniagaan," kata Vijayaletchumi.

Inisiatif pereka India memodenkan sari

Posted:

Inisiatif pereka India memodenkan sari

MODEL menggayakan rekaan terbaharu pereka India Mukherjee dalam satu pertunjukan fesyen di New Delhi.


KETIKA seorang model melangkah penuh gaya di hadapan pancaran denyar kamera sambil diiringi lagu kumpulan U2, Sabyasachi Mukherjee meninjau tahap kemajuan kempennya untuk membawa sari keluar daripada almari pakaian ke pentas peragaan.

"Ramai wanita yang menganggap sari sebagai sesuatu yang sangat mundur dan tidak bergaya.

"Saya mahu beritahu dunia bahawa sari sangat cantik, mudah, unik dan eksotik," kata pereka busana dari India yang banyak memenangi anugerah itu.

Usahanya memodenkan sari menggunakan fabrik di luar kebiasaan seperti baldu putih namun pada masa sama mengekalkan bentuk pakaian ikonik itu menyemarakkan kebangkitan busana tradisional tersebut.

Lelaki yang berusia 38 tahun itu merupakan pereka fesyen paling berjaya di India kerana jenama yang dibawanya menjana keuntungan sehingga AS$11 juta (RM33.74 juta).

Wanita muda bekerjaya pada hari ini semakin melupakan sari kerana merasakan ia sukar dipakai dan tidak sesuai dengan gaya hidup yang sibuk.

Mukherjee yang mencipta nama melalui pakaian mini mula mendedikasikan usaha mereka pakaian sari berlisu, mudah diikat, dipenuhi sulaman dan manik.

"Ketika saya muda, saya lebih berminat kepada pakaian Barat. Saya mengambil masa yang agak lama untuk mengetahui apa sebenarnya yang saya mahukan, iaitu mengembalikan busana India kepada rakyat India sendiri," katanya.

Pereka fesyen itu memulakan syarikat yang beribu pejabat di Kolkata dengan dua tukang jahit pada tahun 2001 dengan modal serendah AS$400 (RM1,227) yang diperoleh daripada kakaknya.

Rekaannya menjadi terkenal dengan pantas dalam lingkungan fesyen India kerana beliau menggunakan tekstil asli dalam mereka bentuk pakaian mini yang kemudiannya dijual di gedung terkemuka London seperti Selfridges.

Walaupun kini beralih tumpuan, popularitinya tidak berkurangan bahkan pertunjukan fesyennya baru-baru ini dipenuhi dengan pengunjung.

Selepas seorang aktres Bollywood memakai sari di atas pentas peragaan, giliran beberapa orang model muncul dengan sari berlisu yang dilitupi renda dan aksesori lain seperti kasut tumit tinggi.

Ujar Mukherjee, itu semua merupakan sebahagian usaha untuk menarik pelanggan muda dan lebih mempunyai kesedaran fesyen.

"Saya sukakan sesuatu yang asli. Saya gemarkan sari tradisional tetapi saya perlu bermain dengan sari untuk membuatkan ramai terpesona dengan sedikit modifikasi," katanya.

Dia turut mendapat menembusi pasaran Bollywood dalam kempen mengembalikan semula ketuanan pakaian itu dalam almari pakaian wanita India.

Selain mereka pakaian yang digayakan oleh bekas Ratu Cantik Dunia, Aishwarya Rai dan Vidya Balan di karpet merah, Mukherjee turut mereka pakaian untuk digayakan dalam beberapa filem Hindi.

Menurut Shefalee Vasudev, pengarang dan pengasas majalah Marie Claire India, Mukherjee merupakan seorang yang berpandangan jauh dalam fesyen.

"Dia sedar bahawa dalam ribut kegemilangan dan jenama antarabangsa tiada apa yang akan benar-benar menonjol.

"Jika semua orang memiliki Louis Vuitton dan Hermes, mereka memerlukan sesuatu yang berbeza untuk menarik perhatian ramai," katanya.

Hari ini, sari buatan Mukherjee dijual pada harga serendah AS$130 (RM399) sehingga AS$9,620 (RM29,507), janaan hasil yang merupakan 50 peratus daripada keuntungan yang diperolehnya.

Di salah sebuah gedung Mukherjee di Delhi, sari yang diperbuat daripada kain kapas, sutera, tulle dan organza dipamerkan berlatarbelakang India pada zaman lampau dengan puluhan jam antik dan gambar vintaj di dindingnya.

Penuh nostalgia

"Sari tradisional sangat sukar untuk difahami dan digayakan. Sangat leceh memakainya. Blaus lebih ringkas dan mudah dipakai.

"Kadangkala ia sudahpun diikat dengan lisunya yang mana anda hanya perlu menyangkutnya di pinggang dan semuanya siap. Jadi pakaian seperti ini amat memudahkan," kata seorang pelanggan tetapnya, Kirti Sharma, 26, yang mengakui mempunyai koleksi sari Mukherjee.

Mukherjee merancang untuk membuka lebih banyak gedung pakaian di seluruh India sebagai tambahan kepada empat kedai yang dimilikinya.

"Ia satu kesilapan besar kepada pereka fesyen India untuk tidak mengendahkan sari. Jenama Barat boleh memusnahkan persaingan tempatan dengan memasuki pasaran kita," katanya.

Sejak beliau menjadikan sari sebagai tumpuan utama, beberapa pereka fesyen India turut bereksperimen dengan busana itu menggunakan fabrik lycra dan kulit.

"Kita tidak begitu selesa dengan pakaian singkat dan pakaian dalam seksi bewarna hitam. Jika kita selesa memakainya, kita mesti memiliki nilai India di dalamnya," katanya lagi. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved