Ahad, 14 Oktober 2012

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Latihan khas siswazah menganggur

Posted:

Latihan khas siswazah menganggur

SISWAZAH menganggur kini berpeluang menambah kemahiran bagi memudahkan mereka mendapat pekerjaan. – Gambar hiasan.


KUALA LUMPUR – Siswazah menganggur kini diberi peluang unik mengikuti program latihan selama enam minggu tajaan kerajaan bagi membantu mereka mendapatkan pekerjaan.

Dikenali sebagai Graduate Career Accelerated Programme (GCAP), program tersebut menawarkan latihan peningkatan kemahiran untuk mencerahkan peluang siswazah diambil bertugas dalam industri perkhidmatan.

Program latihan berkenaan mengutamakan pemberian pengalaman dan bersifat interaktif untuk memberi kelebihan istimewa kepada peserta, di samping mempersiap lepasan universiti untuk menghadapi cabaran pasaran kerja yang amat berdaya saing kebelakangan ini.

GCAP ditaja TalentCorp iaitu sebuah badan di bawah Pejabat Perdana Menteri yang diurus My-Partners Sdn. Bhd. dan disusun serta dilaksanakan oleh Scicom Education Group.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Bahaya pesakit jantung gagal kawal emosi

Posted:

Bahaya pesakit jantung gagal kawal emosi

Oleh ZULKIFLI MANZOR
zulkifli.manzor@kosmo.com.my

KUALA LUMPUR – Seorang pakar jantung mengingatkan, peminat sukan berisiko tinggi diserang sakit jantung ketika menyaksikan pertandingan sukan yang diminati jika mereka kaki rokok dan mempunyai berat badan berlebihan atau obesiti.

Ketua Pusat Jantung dan Paru-Paru Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), Prof. Datuk Dr. Mohd. Ramzisham Abdul Rahman berkata, risiko akan menjadi lebih tinggi jika peminat terbabit mempunyai ahli keluarga yang menghidap penyakit berkenaan.

Beliau berkata, hal tersebut berlaku kerana perlawanan sukan yang disaksikan menyebabkan tubuh mengeluarkan hormon rangsangan adrenalin ke dalam salur darah yang menyebabkan jantung berdegup kencang.

Katanya, hormon tersebut dikeluarkan oleh tubuh secara semula jadi apabila seseorang itu berasa terlalu teruja, gembira, sedih, kecewa atau marah semasa menyaksikan pertandingan.

"Golongan berisiko seperti ini memang tidak mempunyai sebarang simptom penyakit jantung sebelum ini.

"Tetapi mereka sebenarnya boleh mengalami penyakit itu secara tiba-tiba akibat tekanan yang menyebabkan tubuh mengeluarkan adrenalin ke dalam saluran darah yang menyebabkan jantung berdegup kencang lalu mengakibatkan serangan sakit jantung," katanya ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Beli barang secara online jika ada logo PUIM

Posted:

Beli barang secara online jika ada logo PUIM

PUTRAJAYA – Pengguna yang ingin membeli-belah secara online dinasihatkan supaya melakukan pembelian melalui laman web yang mempunyai logo Persatuan Usahawan Internet Malaysia (PUIM) bagi mengelak sebarang penipuan atau kerugian.

Presiden PUIM, Mohd. Azrul Mohd. Nor berkata, nombor siri dan logo PUIM merupakan bukti bahawa status seseorang usahawan internet telah disahkan oleh pihak persatuan di mana hak pengguna dapat dilindungi.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved