Ahad, 21 Oktober 2012

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Syria didakwa bunuh ketua perisik Lebanon

Posted:

Syria didakwa bunuh ketua perisik Lebanon

BEBERAPA anggota polis semalam memeriksa lokasi kejadian letupan bom kereta yang menyebabkan Wissam terbunuh di Ashrafieh, Beirut.


BEIRUT - Para penunjuk perasaan membakar tayar dan membuat sekatan jalan di Lebanon semalam bagi membantah pembunuhan ketua perisik pasukan keselamatan dalam negeri, Brigedier Jeneral Wissam al-Hassan kelmarin yang didakwa didalangi Presiden Syria, Bashar Al-Assad.

Wissam, 47, terbunuh apabila sebuah kereta yang mengandungi bom seberat 30 kilogram diletupkan dengan menggunakan alat kawalan jauh di daerah Ashrafieh yang didiami ramai penduduk beragama Kristian.

Selepas mengetahui kematian Wissam yang merupakan pengikut aliran sunah, para penunjuk perasaan tersebut membakar tayar dan menyekat jalan raya dari bandar Tripoli di utara Lebanon sehingga ke sempadan Syria.

Kejadian itu berlaku ketika para pengikut sunah di Syria menentang kepimpinan Bashar yang merupakan pengikut Syiah Alawi.

Bekas perdana menteri Lebanon yang kini menjadi ketua pembangkang, Saad Hariri mendakwa Bashar terlibat dalam serangan tersebut.

Seorang lagi pemimpin pembangkang, Walid Jumblatt turut menuduh rejim Bashar membunuh Wissam.

Ekoran kejadian itu, para pengikut sunah di Lebanon mendesak Perdana Menteri, Najib Makati meletakkan jawatan.

Mikati kemudian menawarkan peletakan jawatannya tetapi Presiden Michel Suleiman memintanya terus memegang jawatan itu bagi satu tempoh yang belum ditetapkan.

Sebelum letupan bom itu berlaku, Wissam telah menjangkakan beliau akan menjadi sasaran pembunuhan menyebabkannya menghantar isteri dan anak-anaknya ke Paris.

Kebanyakan pemerhati menyatakan serangan itu mempunyai kaitan dengan perang di Syria yang kini sudah berlanjutan selama 19 bulan dan menyebabkan lebih 30,000 orang mati.

Wissam mengetuai siasatan yang menyebabkan bekas menteri penerangan Syria dan penyokong Bashar, Michel Samaha ditangkap.

Samaha kini ditahan di penjara Lebanon atas dakwaan merancang kempen serangan bom dan pembunuhan dengan tujuan untuk menyebabkan perbalahan antara mazhab Islam di negara ini merebak.

Turut ditangkap ialah seorang pegawai tentera Syria, Brigedier Jeneral Ali Mamlouk.

Wissam juga memainkan peranan penting dalam siasatan pembunuhan bekas perdana menteri Lebanon, Rafik Hariri pada 2005 di sini.

Hariri mati apabila sebuah trak meletup.

Siasatan yang diketuai Wissam itu menemui bukti penglibatan kumpulan Hezbollah dan Syria. - Agensi

Tentera Israel serbu kapal ke Gaza

Posted:

Tentera Israel serbu kapal ke Gaza

GAMBAR yang disiarkan Pasukan Pertahanan Israel menunjukkan kapal MV Estelle berada dekat Genting Gaza semalam.


BAITULMUQADDIS - Tentera Laut Israel semalam menyerbu sebuah kapal yang membawa para aktivis Palestin termasuk wakil rakyat Eropah untuk memecahkan sekatan ke Gaza.

Menurut satu kenyataan tentera rejim Zionis, anggota-anggota tentera laut itu menaiki kapal MV Estelle yang dalam pelayaran ke Genting Gaza.

Kenyataan itu menyatakan, kapal tersebut yang mengibarkan bendera Finland diarah berlabuh di Pelabuhan Ashdod, Israel.

"Tiada sebarang keganasan (tindakan yang dilakukan anggota tentera laut)," kata seorang jurucakap tentera Israel.

Menurutnya, para penumpang kapal tersebut tidak melawan semasa serbuan itu dilakukan.

Pengumuman itu dibuat selepas pihak penganjur menyatakan kapal berkenaan 'diserang' ketika berada 35 batu nautika dari pantai Gaza.

Apabila tiba di pelabuhan tersebut, para penumpang akan diserahkan kepada polis sebelum dihantar untuk diuruskan pihak imigresen.

Kapal yang dimiliki Sweden itu berlepas dari Naples, Itali pada 7 Oktober lalu dengan membawa 30 orang dari lapan buah negara.

Ia membawa beberapa wakil rakyat dari Norway, Sweden, Greece, Sepanyol dan seorang aktivis Israel berusia 79 tahun dari Kanada.

Kapal itu membawa dua pokok zaitun, 41 tan simen, 300 biji bola sepak, peralatan perubatan dan buku kanak-kanak.

Ia turut membawa peralatan muzik, radio dan wayang gambar. - Agensi

Pasangan pengantin pakai kostum Klingon

Posted:

Pasangan pengantin pakai kostum Klingon

GUSTAVSSON (kiri) dan Sockertopp memakai kostum watak Klingon pada majlis perkahwinan mereka di Pusat ExCel, timur London kelmarin.


LONDON - Satu pasangan pengantin, Sonnie Gustavsson dan Jossie Sockertopp memakai kostum watak yang terdapat dalam filem Star Trek, Klingon pada majlis perkahwinan mereka di sini kelmarin.

Sockertopp, 23, dan Gustavsson, 29, sanggup datang dari Sweden ke sini semata-mata untuk berkahwin dalam majlis tersebut di Pusat ExCel, timur London.

Pusat itu menjadi lokasi tempat Persidangan Star Trek diadakan buat kali pertama yang dihadiri para peminat filem itu, pelakon dan penulis.

Klingon merupakan watak pahlawan dalam filem tersebut.

"Saya menjadi peminat Star Trek sejak kecil lagi. Majlis ini amat menyeronokkan," kata Gustavsson. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved