Selasa, 11 September 2012

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Sekumpulan rakyat M’sia dihantar pulang

Posted:

Sekumpulan rakyat M'sia dihantar pulang

11/09/2012 7:01pm

SEPANG - Sekumpulan 13 orang termasuk seorang kanak-kanak perempuan rakyat Malaysia dihantar pulang ke tanah air dari Arab Saudi hari ini selepas mereka didapati melakukan kesalahan berkaitan peraturan visa.

Mereka merupakan sebahagian daripada kumpulan 300 pelawat dari Malaysia yang memperoleh visa menerusi pakej umrah yang ditawarkan oleh syarikat Destinasia Travels Sdn. Bhd., yang berlepas ke Arab Saudi secara berperingkat-peringkat sejak Julai lalu.

Pengurus Destinasia, Muhd Norzi Md Ghazali berkata, 13 orang itu ditahan kerana berada di Arab Saudi melebihi tempoh yang dibenarkan visa dan siasatan mendapati mereka dipercayai berhasrat untuk tinggal di Arab Saudi selama kira-kira lima tahun untuk belajar di sekolah pondok di sana.

"Tindakan mereka ini menyusahkan pihak kami dari segi masa, tenaga dan juga wang. Kami akan buat aduan kepada pihak Persatuan Agensi-agensi Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (Matta). Untuk tindakan seterusnya saya belum pasti lagi, mungkin laporan kepada pihak imigresen atau polis," katanya ketika ditemui di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini.

Kumpulan sembilan lelaki dan tiga wanita yang berumur antara 30 dan 70 tahun serta kanak-kanak perempuan berumur 12 tahun itu tiba di KLIA pada pukul 1.30 tengah hari, namun mereka enggan memberi sebarang komen semasa didekati. - BERNAMA

Polis kesan individu hina gambar pemimpin

Posted:

Polis kesan individu hina gambar pemimpin

11/09/2012 6:34pm

KUALA TERENGGANU - Polis sedang mengesan individu yang bertanggungjawab melakukan perbuatan menghina gambar pemimpin Pakatan Rakyat yang disiarkan di sebuah portal berita Jumaat lepas.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah/Perundangan negeri, Supritendan Luqman Abdul Rahman berkata, siasatan dilakukan setelah polis menerima laporan berkenaan perkara itu di Balai Polis Kerteh, Kemaman, Sabtu lepas.

"Gambar dalam portal berkenaan menunjukkan beberapa lelaki melakukan perbuatan menghina pemimpin Pakatan Rakyat antaranya Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Datuk Seri Nik Abdul Aziz Nik Mat.

"Salah seorang daripada mereka seolah-olah membuang air kecil pada gambar pemimpin itu. Perbuatan yang dilakukan ini kita kira sangat serius kerana ia menyalahi undang-undang," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Luqman berkata, setakat ini polis masih mengesan sama ada kejadian sebenar berlaku di Terengganu atau di tempat lain serta latar belakang kesemua suspek.

Beliau menggesa individu yang bertanggungjawab tampil menyerah diri secepat mungkin dan meminta orang ramai yang mempunyai maklumat menghubungi balai polis berhampiran. - BERNAMA

Lelaki Iran dipenjara 13 tahun, 10 sebatan

Posted:

Lelaki Iran dipenjara 13 tahun, 10 sebatan

11/09/2012 6:12pm

SHAH ALAM - Seorang lelaki warga Iran dijatuhi hukuman penjara 13 tahun dan 10 sebatan oleh Mahkamah Tinggi hari ini selepas mengaku bersalah memiliki dadah jenis syabu di tandas Hospital Putrajaya, Serdang dekat sini, dua tahun lalu.

Hakim Datuk Nurchaya Arshad memerintahkan tertuduh, Saeid Sabili Khiyavi, 43, pekerja am, menjalani hukuman itu berkuatkuasa dari tarikh dia ditangkap iaitu pada 3 Februari 2010.

Dia didakwa memiliki syabu seberat 272 gram di tandas lelaki wad perubatan hospital berkenaan antara 3 Februari 2010 sehingga 4 Februari 2010.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 12(2) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan dihukum mengikut Seksyen 39A(2) akta sama yang memperuntukkan hukuman penjara minimum lima tahun dan maksimum seumur hidup serta sekurang-kurangnya 10 kali sebatan.

Mengikut fakta kes, tertuduh ditahan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Sepang dan pemeriksaan pihak polis ke atas beg galas yang dibawa tertuduh serta pada luaran tubuh badannya tidak menemui barang salah.

Tertuduh kemudian dibawa ke Hospital Putrajaya dan hasil pemeriksaan x-ray mengesahkan terdapat benda asing di dalam perutnya.

Saeid seterusnya telah buang air besar di tandas lelaki dan mengeluarkan dari duburnya 42 ketulan bungkusan kecil plastik lutsinar mengandungi syabu.

Tertuduh sebelum ini mengaku tidak bersalah atas tuduhan mengedar mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 yang memperuntukkan hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.

Dia bagaimanapun menukar pengakuannya selepas pihak pendakwaan menawarkan pertuduhan pilihan. - BERNAMA

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved