Isnin, 17 September 2012

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Puitis cara dua pria

Posted:

Puitis cara dua pria

Oleh MUHAMMAD AYMAN GHAFFA

PENERBIT Selut Press, Nurul Asyikin (tengah) bersama dua penulis Rahsia 2 Pria, Mohammad Syukri (kiri) dan Mohd. Wafi berharap koleksi puisi dan cerpen mereka mampu menarik golongan muda-mudi untuk meminati karya puisi daripada penulis baharu.


MINAT y ang mendalam terhadap bidang puisi membuatkan dua anak muda ini tidak pernah mengambil pusing mengenai kata-kata orang sekeliling mengenai minat mereka. Atas inisiatif sendiri, mereka berdua juga telah menjual naskhah risalah-risalah karya mereka kepada rakan-rakan terdekat serta peminat penulisan bebas di seluruh tanah air.

Baru-baru ini sebuah syarikat penerbitan buku-buku alternatif tanah air, Selut Press telah membuka ruang kepada dua penulis muda tersebut, Mohammad Syukri Borhan, 28 dan Mohd. Wafi Zainodin, 23, untuk mengembangkan bakat penulisan puisi dan cerpen mereka menerusi karya bertajuk Rahsia 2 Pria.

Penerbit Selut Press , Nurul Asyikin Abdul Hamid memberitahu, syarikat penerbitan miliknya memberi peluang kepada penulis-penulis muda untuk menghasilkan karya penulisan, sekali gus mewujudkan corak penulisan baharu dalam setiap karya.

"Pemilihan Mohammad Syukri dan Mohd. Wafi sebagai penulis bersama dalam buku Rahsia 2 Pria ini berdasarkan kepada cara penulisan mereka yang nyata berbeza dengan penulis puisi dan cerpen yang lain.

"Tidak ramai penulis lelaki yang mahu mencuba untuk menulis puisi, mungkin kerana puisi pada asalnya bersifat keluhan peribadi penulis mengenai kehidupan mereka. Namun, tidak bagi mereka berdua kerana mereka membawa sesuatu topik atau isu yang dekat dan sering dialami pembaca," jelasnya pada majlis pelancaran buku Rahsia 2 Pria di Shah Alam baru-baru ini.

Rahsia 2 Pria mengandungi sebanyak 147 karya puisi dan cerpen hasil karya dua penulis itu yang menceritakan mengenai liku-liku kehidupan mereka yang mempunyai hubung kait dengan kehidupan manusia lain.

Mohammad Syukri sebelum ini pernah muncul dengan sebuah naskhah yang bertajuk Telegram yang telah diterbitkan olehnya sendiri, manakala Mohd. Wafi pula popular dengan karya Dua Bulan Sehari.

SESI pelancaran buku Rahsia 2 Pria berlangsung meriahdi sebuah restoran di Shah Alam baru-baru ini.


Menurut Mohd. Wafi yang menggunakan nama pena Adi Wafi, beliau dan Mohammad Syukri mempunyai idea yang penulisan berbeza dan berharap idea kolaborasi mereka mampu menarik pembaca yang meminati karya puisi yang lebih moden.

"Bahasa yang ditonjolkan dalam buku Rahsia 2 Pria merupakan bahasa Melayu moden dan setiap perkataan yang kami lontarkan mempunyai ekspresi tersendiri walaupun ada pihak yang kurang bersetuju dengan gaya penulisan kami," ujar anak jati Kuantan, Pahang itu. Mohd. Wafi merupakan pemegang ijazah sarjana muda perakaunan Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam.

Rahsia 2 Pria dilancarkan pada 8 September lalu dan telah mendapat tempahan lebih daripada 100 naskhah tidak sampai seminggu buku itu berada di pasaran.

Bagi Mohd. Syukri atau nama penanya Mosyuki Borhan, idea-idea penulisan yang terhasil dalam buku tersebut merupakan antara idea yang jujur dan telus daripada mereka.

"Kira-kira 80 peratus hasil karya saya dalam buku ini merupakan kisah hidup saya sendiri dan pembaca juga memberi maklum balas yang baik mengenai karya kami," jelas pemegang ijazah sarjana muda hotel dan pelancongan Universiti Teknologi Mara (UiTM).

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved