Khamis, 6 September 2012

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Kurangkan cukai

Posted:

Kurangkan cukai

AHMAD SHABERY berharap kerajaan pertimbangkan syor untuk mengurangkan cukai peralatan berkaitan sukan.


KEMENTERIAN Belia dan Sukan (KBS) memohon agar kerajaan mempertimbangkan pengurangan cukai untuk beberapa peralatan dan perkhidmatan berkaitan sukan dalam pembentangan Bajet 2013 pada 28 September ini.

Menterinya, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata memandangkan masyarakat masa kini semakin sedar kepentingan bersukan dan pihak swasta pula semakin aktif membina infrastruktur sukan, adalah wajar kerajaan memberi ganjaran kepada mereka.

"Ramai ibu bapa mula menghantar anak mereka ke kelas atau klinik seperti klinik golf, badminton atau bola sepak. Adakalanya kosnya tinggi. Mungkin kerajaan boleh berikan rebat cukai pendapatan daripada kos yang ditanggung ibu bapa," katanya ketika ditemui pada majlis sambutan rumah terbuka Hari Raya Aidilfitri kementeriannya di Stadium Juara, Bukit Kiara, Kuala

Lumpur semalam.

Beliau berkata demikian ketika ditanya harapan kementeriannya terhadap Bajet 2013 yang akan dibentangkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hujung bulan ini.

Ahmad Shabery berkata, bersesuaian dengan slogan 'Sukan Sebagai Satu Industri', semakin banyak pihak swasta yang membina infrastruktur sukan seperti akademi bola sepak dan badminton serta memberikan biasiswa dan penajaan kepada atlet negara.

Sehubungan itu, katanya, KBS memohon mereka diberikan rebat cukai pendapatan bagi menggalakkan usaha pihak swasta dan menyemarakkan arena sukan negara.

Ahmad Shabery berkata, beliau juga sedia berbincang dengan persatuan sukan mengenai peralatan yang perlu diberi potongan cukai bagi mempopularkan sukan tersebut.

"Kalau bukan dalam Bajet 2013, mungkin pada bajet seterusnya," katanya.

Beliau memberikan contoh, suatu ketika dulu sukan golf sering dikaitkan dengan golongan kaya.

"Ketika itu peralatan golf mahal malah kereta bugey golf yang mahal membuatkan kelab golf terpaksa mengenakan bayaran yang mahal kepada pemain.

"Selepas kerajaan mengurangkan cukai terhadap peralatan golf termasuk bugey, harga untuk bermain golf semakin murah. Sukan itu kini terbuka kepada semua golongan dan bukan lagi dilabel sebagai sukan orang kaya," katanya.

Dipanggil jika khidmat diperlukan

Posted:

Dipanggil jika khidmat diperlukan

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

PENGENDALI skuad Harimau Malaya, Datuk K. Rajagobal mene- gaskan, beliau akan menyenaraikan Mohamad Muslim Ahmad dan Mohd. Sharbinee Allawee Ramli sekiranya khidmat dua pemain Terengganu ini diperlukan oleh sku- ad kebangsaan.

Rajogobal turut mendedahkan beliau tidak teragak-agak untuk menyenaraikan Muslim dan Sharbinee sekiranya mana-mana pemain utama mengalami kecederaan.

Namun, Rajagobal menjelaskan bahawa peluang mereka bergantung kepada persembahan semasa bersama pasukan negeri sebelum membuat keputusan untuk memanggil Muslim dan Sharbinee dalam senarai 35 pemain ke kejo- hanan Piala AFF Suzuki.

Jelasnya, beliau akan menilai kembali sama ada memerlukan khidmat Muslim dan Sharbinee dalam perancangannya.

"Nama mereka ada (Muslim dan Sharbinee) selain (pemain Kedah), Baddrol Bakhtiar dalam senarai pemain yang diminta untuk bersedia menjalani latihan dan pemi- lihan skuad kebangsaan.

"Keputusan (itu terletak) kepada kita untuk (menilai sama ada) kita perlu panggil atau tidak. Itu sahaja, saya mahu melihat perkembangan mereka dalam pasukan masing-masing.

"Mana-mana pemain pun kita akan mengikuti perkembangan mereka dan kalau kita perlu (khidmat mereka), kita akan panggil.

"Saya sudah lama tidak menyenaraikan Sharbinee tetapi sekira- nya dia memiliki masalah disiplin, kami akan fikir balik (untuk menyenaraikannya dalam skuad kebangsaan)," katanya kepada pemberita selepas sesi latihan skuad kebangsaan di padang Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.

Terdahulu, Muslim bersama rakan sepasukan, Ismail Faruqi didakwa melanggar disiplin pasukan Terengganu kerana pulang kira- kira pukul 3 pagi ke hotel pengi- napan mereka iaitu beberapa jam selepas perlawanan menentang Kedah di Stadium Darul Aman, Alor Setar pada 28 Ogos lalu.

Kedua-dua pemain itu turut didakwa membawa balik wanita ke hotel penginapan mereka.

Sementara itu, Sharbinee pula didakwa melepaskan gol mudah ketika Terengganu menerima kunjungan Kedah di Stadium Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu, Sabtu lalu.

Ekoran insiden itu, Sharbinee dikatakan menjadi punca kegagalan Terengganu mengutip tiga mata penuh apabila sekadar seri 1-1 dengan skuad Kenari.

Dalam perkembangan lain, Rajagobal turut membayangkan beliau akan berusaha untuk mengadakan satu lagi perlawanan persa- habatan selepas aksi menentang Vietnam di Stadium Shah Alam pada Selasa depan.

"Selepas menentang Vietnam nanti, kami akan berkunjung ke Hong Kong untuk satu aksi persa- habatan (16 Oktober) sebelum sekali lagi berdepan Vietnam di Hanoi pada 3 November depan.

"Kemudian, kami akan melayan kunjungan Hong Kong di Stadium Shah Alam pada 14 November depan.

"Tetapi, saya akan cuba menda- patkan dua lagi perlawanan seba- gai persiapan terakhir sebelum ke- johanan Piala AFF Suzuki bermula yang mana kami akan menentang Singapura pada aksi pertama Kumpulan B di Stadium Nasional, Bukit Jalil pada 25 Novem- ber depan," ujarnya.

LTAM tetap optimis

Posted:

LTAM tetap optimis

Oleh SHANIKA ABDULLATIB
shanika.latib@kosmo.com.my

IBRAHIM (kiri) bersama pengarah kejohanan, Nick Freyer (kanan) pada majlis taklimat Kejohanan Tenis ATP Terbuka Kuala Lumpur 2012 di ibu negara semalam.


BIARPUN peluang meraih kemenangan pada Kejohanan Tenis ATP Terbuka Kuala Lumpur 2012 dilihat sukar, namun Persatuan Lawn Tenis Malaysia (LTAM) tetap optimis mampu memberi cabaran terutama dalam kategori beregu.

Bagi menggalas cabaran tersebut, empat pemain pilihan negara dipilih menerusi tiket kelayakan wildcard pada kejohanan yang akan berlangsung pada 24 hingga 30 September ini.

"Kami lebih optimis dalam aksi beregu berbanding individu kerana berdasarkan pengalaman pada beberapa perlawanan lalu, pemain kita lebih cemerlang dalam kategori tersebut.

"Bukan itu sahaja, melihat daripada senarai pemain yang bakal berentap pada kejohanan tahun ini, kita tahu peluang dalam kategori individu amat tipis. Untuk itu, kita perlu lebih realistik dalam meletakkan sasaran," ujar Setiausaha Kehormat LTAM, Ibrahim Abu Bakar.

"Untuk itu, kami membariskan Mohd. Asri Marzuki dan Si Yew Ming dalam acara beregu manakala Ariez Elyaas Hesham dan Syed Agil Syed Naguib dipilih membawa cabaran dalam acara individu.

"Asri juga akan beraksi dalam acara individu," tambah Ibrahim ketika ditemui pada majlis taklimat media mengenai kejohanan tersebut di Hotel Doubletree, Kuala Lumpur semalam.

Jelas beliau, standard pemain negara yang terpilih, berada pada tahap terbaik dan kini mereka giat menjalani latihan di luar negara seperti Amerika Syarikat (AS).

"Pendedahan dengan menyertai kejohanan di Vietnam, AS, Turki serta pelba- gai sirkit berjaya meningkatkan tahap permainan para pemain. Di samping itu, program elit yang dijalankan juga memberi hasil yang diharapkan," katanya.

Mengakui bakal berdepan dengan saingan hebat, Ibrahim tetap yakin dan me- nganggap kemasukan empat pemain menerusi tiket wildcard dalam acara beregu sebagai satu kelebihan.

"Tahun lalu yang hanya dua pemain dipilih beraksi dalam acara individu," ujarnya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved