Khamis, 13 September 2012

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Amaran buat Harimau Malaya

Posted:

Amaran buat Harimau Malaya

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

RAJAGOBAL (kanan) memberi arahan kepada anak-anak buahnya ketika
menentang Vietnam di Stadium Shah Alam malam kelmarin.


KEKALAHAN 0-2 kepada Vietnam malam kelmarin seharusnya menjadi amaran buat Harimau Malaya dalam usaha mereka mempertahankan kejuaraan Piala AFF Suzuki 2012.

Sebelum turun menentang Vietnam pada perlawanan persahabatan antarabangsa di Stadium Shah Alam itu, skuad Harimau Malaya memiliki rekod cemerlang dalam lima aksi persahabatan berstatus A sebelum itu.

Dua kemenangan dan tiga kali seri berjaya direkodkan skuad kendalian Datuk K. Rajagobal itu dalam lima pertemuan tersebut.

Bagaimanapun, anak-anak buah Rajagobal gagal meneruskan momentum sedia ada apabila tewas mengejut di hadapan hampir 15,000 penyokong Harimau Malaya.

Kekalahan itu sekali gus ia menim- bulkan tanda tanya sama ada Harimau Malaya mampu mempertahankan kejuaraan Piala AFF Suzuki.

Kecenderungan Rajagobal yang sering melakukan eksperimen dalam skuad kendaliannya jelas tidak disenangi sesetengah pihak memandangkan kempen Piala AFF bakal berlangsung November depan.

Pada sidang media sejurus tamat perlawanan kelmarin, Rajagobal sekali lagi tampil dengan nada positif biarpun kelibat anak-anak buahnya lebih banyak dibayangi pasukan lawan.

"Kalah tetap kalah, tiada alasan yang mana Vietnam berhak meraih kemenangan itu memandangkan mereka bermain dengan penuh agresif.

"Namun, aksi persahabatan dan kejohanan sebenarnya berbeza. Kami masih berada di landasan terbaik dan tidak perlu panik dengan satu kekalahan ini," kata Rajagobal.

Beliau menambah, kekalahan itu juga akan memberikan suntikan motivasi kepada skuad kendaliannya supaya berusaha untuk memperbaiki kelemahan yang ada.

"Jika tanya kepada saya, ia sangat bagus untuk kalah. Saya tetap berpuas hati dengan persembahan barisan pemain, meskipun ketinggalan tetapi mereka masih memiliki mentaliti yang kuat untuk terus bersaing.

"Saya sudah nampak bayangan 35 pemain untuk saingan Piala AFF Suzuki nanti dan apa yang pasti, saya bersama barisan jurulatih yang lain harus memiliki keyakinan dalam usaha untuk mempertahankan status juara Piala AFF Suzuki.

"Dalam tempoh dua bulan ini, saya percaya kita masih berada di landa- san yang tepat," katanya.

Serangan Harimau Malaya harus lebih variasi

Posted:

Serangan Harimau Malaya harus lebih variasi

SAFEE masih
kemarau gol
di pentas
antarabangsa
sejak November
tahun lalu.


"PELBAGAIKAN lagi corak serangan kerana (pasukan) lawan sudah boleh baca gera- kan kita."

Itu saranan penyerang berbisa Harimau Malaya, Safee Safee selepas menyedari jentera serangan skuad negara agak tumpul ketika tewas 0-2 kepada Vitenam pada aksi persahabatan di Stadium Shah Alam malam kelmarin.

Beraksi di hadapan 15,000 penyokong sendiri, persembahan skuad kendalian Datuk K. Rajagobal itu dilihat hambar sepanjang 90 minit perlawanan berlangsung.

Sebaliknya, Vietnam lebih jelas mendomi- nasi perlawanan menerusi hantaran-hantaran pendek yang cukup kemas sehingga berjaya memperoleh dua gol menerusi Le Cong Vinh dan Phan Thanh Hung, masing- masing pada minit ke-32 dan 48.

Kekalahan itu sekali gus mencalarkan rekod tanpa kalah skuad Harimau Malaya da- lam lima aksi antarabangsa berstatus A se- belum ini.

Bagi Safee, Harimau Malaya harus bangkit memperkemas setiap kelemahan yang ada dalam misi mereka mempertahan kejuaraan Piala AFF Suzuki, November depan.

"Masih ada kira-kira dua bulan lagi sebe- lum Piala AFF Suzuki bermula. Disebabkan itu, kami harus segera memperbaiki setiap kelemahan yang timbul dalam tempoh tersebut.

"Apa yang saya lihat, pihak lawan sudah dapat membawa taktik pasukan negara, jadi kami harus mempelbagaikan lagi corak sera- ngan.

"Saya kecewa kerana gagal membantu pasukan negara meraih keputusan lebih baik malam ini (malam kelmarin) tetapi kami ha- rus melihat (kekalahan itu) daripada sudut positif yang mana kami harus memperbaiki kelemahan kami," kata Safee.

Dalam pada itu, Safee mengakui yang dia tidak tertekan apabila gagal mengakhiri kemarau jaringan di pentas antarabangsa.

Untuk rekod, kali terakhir pemain berusia 28 tahun itu menjaringkan gol ialah ketika Harimau Malaya tewas 2-3 di tangan India pada perlawanan persahabatan, November tahun lalu.

Dalam perlawanan tersebut, kapten kelab Indonesia, Pelita Jaya itu menjaringkan kedua-dua gol Harimau Malaya.

"Apa yang lebih mustahak, saya dapat menunaikan tanggunjawab sebagai seorang pemain dengan membantu mencipta peluang jaringan kepada rakan sepasukan.

"Begitupun, saya akan cuba mencari sentu- han jaringan sebelum Piala AFF Suzuki ber- mula," jelasnya.

'Saya mahu caj semula bateri'

Posted:

'Saya mahu caj semula bateri'

Oleh NADZARUL AMIR ZAINAL AZAM
amir.azam@kosmo.com.my

PENGENDALI T-Team, Yunus Alif mula membayangkan hasrat untuk berehat buat sementara waktu biarpun kata putus mengenai nasib skuad bimbingannya musim depan masih belum ditentukan.

"Saya sudah bergelumang dengan dunia kejurulatihan hampir 20 tahun dan sepanjang tempoh itu, pelbagai ca- baran telah dilalui. Buat masa ini, saya hanya ikut kon- trak saya (bersama T-Team).

"Soal bubar (T-Team) atau tidak, saya tak tahu. Bagaimanapun, saya berpuas hati sepanjang membimbing T-Team," kata Yunus semalam.

Yunus memberitahu, beliau sudah banyak mengharungi pengalaman suka duka apabila bergelar sebagai pemain dan jurulatih.

"Jadi, mungkin selepas ini, saya akan 'caj semula bateri' saya. Maklumlah, tekanan berlipat kali ganda," katanya.

Yunus, 54, mula membimbing T-Team selepas mengambil alih pasukan berstatus kelab itu daripada Che Ku Marzuki Che Ku Mohd. Nor pada penghujung tahun 2010.

Dalam pada itu, Kelab Penyokong T-Team merayu agar pasukan tersebut tidak dibubarkan.

Naib Presiden kelab itu, Amir Amri Mohamad berkata, T-Team harus diberi peluang kerana mempunyai rekod baik pada awal penubuhannya sekitar tahun 2007.

"Mengikut rekod, pada tahun itu (2007), T-Team ber- ada di tangga kelima Liga FAM sebelum muncul juara liga berkenaan setahun kemudian. T-Team kemudiannya layak ke Liga Perdana, sekali gus muncul naib juara," katanya.

Pada 2010, T-Team melangkah ke Liga Super dan ber- jaya menempatkan diri dalam liga elit itu sehingga musim ini.

"Jadi, kami merayu kepada Menteri Besar (Datuk Seri Ahmad Said) supaya jangan bubarkan T-Team. Bagai- manapun, kalau itu keputusan beliau, kami tetap akur," ujarnya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved