Ahad, 9 September 2012

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Getaran tali sape jentik emosi

Posted:

Getaran tali sape jentik emosi

KELUNAKAN bunyi sape seringkali diiringi tarian Orang Ulu di Sarawak untuk menyambut kedatangan tetamu.

JIKA kanak-kanak lain lebih gemar menghabiskan usia mereka dengan bermain alat permainan seperti kereta dan patung, namun lain pula pengalaman Ainal Bustari Johari, 23, ketika zaman kecilnya.

Pada usia lapan tahun, anak jati Kuching, Sarawak itu lebih gemar bermain alat-alat muzik tradisional memandangkan bapanya, Johari Morshidi, 50, seorang ahli muzik perkusi di Kampung Budaya Sarawak, Santubong, Sarawak.

Biarpun tidak mahir mengendalikan alat-alat permainan itu namun dia tetap bermain secara bersendirian di rumah tanpa tunjuk ajar bapanya.

Pada setiap hari, dia akan mengambil apa sahaja peralatan yang terdapat di dalam rumahnya. Tidak kira serunai, gendang, rebana, mahupun sape (instrumen petikan dalam masyarakat Ulu, Sarawak). Pendek kata, apa sahaja alat muzik yang ada di rumahnya, dia akan mencuba.

Bagaimanapun, minat untuk mengenali alat-alat tradisional itu tidak pernah dipaksa bapanya. Keinginan itu terbit daripada pengaruh bapa dan pak ciknya yang gemar bermain alat muzik tradisional termasuk sape di rumah sebagai latihan sebelum mengadakan persembahan.

Menceritakan lanjut mengenai alat muzik tradisional, anak sulung daripada tiga adik-beradik itu berkata, dia seringkali mendengar kelunakan petikan muzik sape yang dimainkan bapa dan pak cik-pak ciknya.

"Mereka akan bermain sape secara ramai-ramai. Dari situlah, saya rasa sape mempunyai keunikan tersendiri kerana alunan muziknya membuatkan seseorang itu berasa lebih tenang," katanya ketika ditemui Kosmo! di ibu negara baru-baru ini.

Bertutur lanjut, Ainal memberitahu, sejak itu dia mula mendengar dan melatih dirinya belajar sape.

KELUNAKAN bunyi sape seringkali diiringi tarian Orang Ulu di Sarawak untuk menyambut kedatangan tetamu.


Meskipun tidak begitu mahir, sekurang-kurangnya dia boleh memetik tali sape dan mampu mengeluarkan melodi yang sedap.

Secara jujurnya, Ainal memberitahu, dia tidak pernah serius untuk belajar bermain sape sehinggalah dua tahun yang lalu.

Dengan berbekalkan sedikit pengalaman, dia sekadar suka-suka menyertai persembahan menunjukkan bakat bermain alat muzik tradisional yang diadakan di Universiti Putra Malaysia (UPM), Serdang.

Beranikan diri

Ainal yang juga merupakan pelajar jurusan Diploma Muzik dari Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara) itu buat julung-julung kalinya mengadakan persembahan sape di UPM.

Berikutan dorongan rakan-rakannya, dia memberanikan diri menjadi wakil Sarawak untuk membuat persembahan sape.

"Majlis tersebut diadakan untuk memperkenalkan alat muzik tradisional. Tanpa berfikir panjang, saya menyertai persembahan itu sedangkan saya tidaklah terlalu mahir bermain sape," akuinya.

Tambahnya, membuat persembahan tanpa mempunyai selok-belok teknik membuatkannya berasa gementar. Begitupun, dia mengetepikan perasaan itu demi kelancaran persembahan.

"Saya sendiri tidak sangka apabila menerima sorakan gemuruh daripada penonton yang hadir ke persembahan itu. Nyata, mereka kelihatan teruja dengan persembahan alat muzik sape," katanya sambil tersenyum.

Sebaik tamat persembahan, kawan-kawan tidak putus-putus menasihatkan saya supaya tidak lupa untuk bermain sape dan terus mempelajari tekniknya dengan lebih mendalam.

Sejak hari itu, Ainal mula menumpukan alat permainan tradisional masyarakat Ulu yang dikatakan begitu unik dan mempunyai nilai seni yang tinggi.

ZAMZAHARMAN (dua dari kanan) pernah mengadakan persembahan sape pada majlis ASEAN Korean Traditional Orchestra pada tahun 2010.


Keunikan sape

Bagi Ahli Muzik Orkestra Tradisional Malaysia, Zamzaharman Mohamad Zambrin, 43, beliau mengakui petikan muzik sape mempunyai keunikan tersendiri.

Biarpun dipetik dengan apa cara sekalipun, alunan dari alat muzik sape itu tidak akan menghasilkan bunyi sumbang sebaliknya setiap satu petikan sape mampu memberi getaran yang menyentuh perasaan pendengarnya.

Beliau yang sudah berjinak-jinak dengan peralatan itu sejak 19 tahun berkata, alat muzik itu berbeza berbanding dengan alat muzik lain.

Misalnya, alat muzik seperti gitar, jika tidak kena pada notnya, ia akan menghasilkan melodi yang tidak sedap. Bagi sape pula, walaupun menekan pada mana-mana bahagian pada tali sape, ia tetap menghasilkan bunyi lunak dan harmoni dengan not-not bunyi sebelum dan seterusnya.

Beliau merupakan ahli pemuzik Flute dan Caklempong dan turut menjadi jurulatih di Istana Budaya.

Menceritakan lanjut mengenai alat muzik itu, anak jati Lenggeng, Negeri Sembilan itu memberitahu, mempelajari sape sebenarnya mudah memandangkan tidak mempunyai banyak teknik.

Beliau yang mempelajari sape menerusi seorang guru yang berasal dari Ulu dari kaum Kayan, Sarawak di Pusat Pinang Kasih, Pulau Pinang pada tahun 1993 berkata, seseorang individu itu boleh menguasai sape sekiranya mempunyai minat.

Ubah suai

Selain itu, beliau menjelaskan skil pentatonik yang digunakan juga menyebabkan ia tidak sukar untuk dipelajari. Pentatonik merujuk kepada tangga nada dengan skala skala lima not per oktaf.

Jelas beliau, dengan menggunakan skil pentatonik sahaja ia sebenarnya tidak dapat berkembang dengan meluas.

Menyingkap sedikit pengalaman ketika mengadakan persembahan Asean Korean Traditional Orchestra pada tahun 2010, beliau sedar alunan muzik sape dengan menggunakan skil pentatonik menyebabkan muzik tersebut tidak dapat menembusi keserasian dalam kebanyakan lagu.

Sebaik pulang dari Korea, timbul idea untuk mengubah suai sape supaya alunan muzik dari peralatan itu boleh dibawa masuk ke dalam kesemua lagu baik moden mahupun tradisional.

KUMPULAN ahli Muzik OTM membuat persembahan di Korea.


Dengan menggunakan kreativiti sendiri, beliau menukar sifat sape dari menggunakan skala pentatonik ke skala kromatik (skala yang berjarak setengah nada, seperti A,A#,B,C,C#,D, dan seterusnya) dengan menggunakan gitar.

"Skil itu boleh digunakan untuk memainkan semua lagu sekali gus tidak membataskan instrumen istimewa itu untuk dimainkan dalam majlis besar terutamanya orkestra," jelas beliau yang merupakan satu-satunya pemilik sape yang menggunakan skil kromatik.

Sementara itu, pemain sape terkenal, Jerry Kamit turut mengakui alat muzik tersebut kini diubah suai untuk menarik minat golongan muda.

Wanita lawan tentera rejim Bashar

Posted:

Wanita lawan tentera rejim Bashar

APABILA kebangkitan Syria bermula, Fatima Zahra menghantar kelima-lima anaknya untuk menyertai pasukan pemberontak untuk menentang tentera kerajaan pimpinan Presiden Syria, Bashar al-Assad. Bukan itu sahaja, dia berusaha mencari jalan untuk melakukan lebih daripada itu.

Selepas beberapa bulan, dia mengubah rumahnya menjadi pusat asas sokongan Tentera Bebas Syria. Dia memasak secara besar-besaran untuk mengagihkan makanan kepada pejuang pemberontak, menawarkan rawatan dan penjagaan perubatan asas.

Tidak ketinggalan Fatima menyediakan perlindungan kepada pemberontak tentera selain menyimpan senjata di bilik rumahnya.

"Sejak kanak-kanak lagi, saya mahu melihat pengakhiran rejim. Jadi apabila peluang itu datang, saya tahu saya akan mampu membantu," kata Fatima sementara suaminya, Ahmed Zahra sedang menyediakan kopi untuk anggota Tentera Bebas Syria yang berada di rumahnya.

Bapa Fatima di hantar ke Kuwait pada tahun 1980-an apabila rejim itu cuba memisahkan rangkaian anggota Ikhwanul Muslimin. Bapa Fatima bukan sebahagian daripada kumpulan itu, tetapi dia seorang lelaki yang tidak berpendidikan dan kuat agama.

"Kami hidup dalam ketakutan sebelum kebangkitan tercetus. Walaupun di sebalik pintu rumah yang tertutup, anda sama sekali tidak boleh memburukkan nama-nama seperti Bashar atau Hafez," kata Fatima merujuk kepada Presiden Syria dan bapanya Hafez al-Assad.

Perjuangan keluarga

Tetapi sekarang, Fatima memberitahu, dia tidak lagi takut.

Malah, dengan bangga memberitahu, keputusan beliau untuk membantu pemberontak walaupun jiran-jirannya melarikan diri kerana takut dengan keselamatan.

"Saya memasak dan merawat mereka yang cedera semampu yang boleh. Malah, saya menyediakan tempat tinggal kepada tentera Bashar yang lari daripada pasukannya untuk mendapatkan perlindungan di sini," katanya.

Dua daripada anak lelaki Fatima sedang berjuang di barisan hadapan di Aleppo, manakala dua yang lain membantu pelarian menyeberang ke Turki. Anak bongsunya yang berusia 16 tahun pula menghantar mesej dan senjata kepada pasukan pemberontak.

Ahmed, suami Fatima kelihatan bangga dengan isterinya yang sedang bersemangat menceritakan pengorbanan keluarga mereka.

"Apa yang dilakukan oleh isteri saya adalah sesuatu yang biasa. Kami sanggup memberikan penglihatan kami kepada pasukan pemberontak jika kami mampu," katanya tegas. "Saya berharap untuk melakukan lebih banyak daripada ini."

Antara mereka yang mendapat manfaat daripada bantuan yang disediakan oleh Fatima adalah dua orang tentera yang melarikan diri dan kini menggunakan rumah tersebut sebagai tempat perlindungan.

Abu Mohamed berpaling tadah daripada unit Damsyik dua bulan lalu, selepas dia ditempatkan berdekatan kawasan itu.

"Apa yang dilakukan Fatima, sungguh luar biasa. Dia membantu kami dengan baik sekali. Dia melayan kami lebih baik daripada keluarga sendiri," katanya.

Lelaki berusia 23 tahun itu semasa bersama tentera ditugaskan mengendalikan pusat pemeriksaan sehingga dia memutus untuk berpaling.

"Saya berpaling tadah apabila menyedari bahawa kami sebenarnya melindungi orang tertentu, bukan negara. Mereka meminta kami untuk menembak mana-mana kereta yang menghampiri pusat pemeriksaan, tidak kira wanita dan kanak-kanak di dalamnya atau tidak," ujar Abu Fahd.

Dia ditempatkan di kawasan itu dengan unit daripada Homs dan memutuskan untuk keluar selepas berjaya menyelinap dengan membuat panggilan telefon rahsia kepada keluarganya.

"Kami tidak mempunyai televisyen atau radio atau apa-apa komunikasi dalam pasukan tentera. Mereka memberitahu, kami melawan pengganas dan semua orang percaya mereka, termasuk saya," kata lelaki berkulit putih berusia 24 tahun itu.

"Selepas saya bercakap kepada ahli keluarga, saya baru sedar apa yang sebenarnya sedang berlaku. Saya telah menembak orang yang tidak bersalah dan memutuskan untuk meninggalkan pasukan tentera," kongsi Abu Fahd.

"Mereka adalah anak-anak saya," kata Fatima dengan bangganya. "Semua pemberontak dalam pasukan ini adalah anak-anak saya."

Glamor tempe Sekinchan

Posted:

Glamor tempe Sekinchan

PERJALANAN menuju pekan Sekinchan di Sabak Bernam, Selangor yang mengambil masa hampir dua jam dari Kuala Lumpur tidak begitu dirasakan jauhnya lebih-lebih lagi selepas mendengar kelazatan tempe yang diusahakan oleh seorang pengusaha di daerah yang terkenal dengan sawah padi itu.

Sebaik sahaja sampai di Taman Ria, Sekinchan, kru Jurnal disambut oleh seorang wanita yang berusia 57 tahun yang masih sihat dan bertenaga.

"Jangan fikir bukan-bukan, ini bukan sebab makan tempe," katanya bergurau.

Tempe sememangnya dikenali sebagai antara makanan bagi masyarakat Jawa di negara ini malah majoriti penduduk negara jiran, Indonesia menggemarinya.

Jariah menceritakan, beliau telah mengusahakan perniagaan tempe selama hampir 30 tahun.

"Cerita asal mengenai tempe saya kurang pasti tetapi menurut kisah yang diperturunkan dari generasi ke generasi, ia bermula selepas berlakunya kebuluran di Indonesia pada tahun 1930.

"Ramai yang terpaksa mencari makanan alternatif. Pada mulanya mereka mencuba biji getah kemudian soya yang ditransformasikan menjadi tempe.

"Hakikatnya, apabila manusia tertekan dan hidup dalam keadaan sukar mereka menjadi kreatif untuk mencipta sesuatu yang boleh memberikan manfaat," ujarnya.

Kata Jariah, perniagaan tempe yang diusahakannya secara kecil-kecilan mendapat sambutan hangat semasa musim perayaan dan kenduri-kendara.

TEMPE merupakan makanan wajib bagi masyarakat Jawa di negara ini.


"Ada juga yang menempah tempe untuk dibuat barangan hantaran untuk majlis pertunangan dan pernikahan. Kebiasaannya ia diletakkan di dalam bekas khas.

"Tempe yang disediakan ialah jenis tempe goreng pedas," ujarnya.

Teruja

Wanita ini berkata, tempe sesuai dibuat goreng dan dicicah dengan sambal kicap. Selain itu, makanan ini juga sedap dimasak rendang dan lodeh.

Bagaimana pula dengan rasanya, penulis berpeluang untuk merasainya sendiri. Teksturnya agak lembut selain enak dimakan bersama sambal kicap.

Cukup mengenyangkan tanpa perlu dimakan bersama nasi.

Beliau juga teruja untuk menceritakan bagaimana tempe dihasilkan.

Ujarnya, mula-mula kacang soya dipecahkan menggunakan sebuah mesin khas untuk dikisar. Kemudian ia direndam selama tiga hari di dalam sebuah besen yang dicampur bersama air.

Selepas itu, kacang soya itu dibasuh menggunakan mesin basuh yang diubahsuai sebelum direbus selama dua jam.

Tidak berhenti setakat itu, kacang yang siap direbus akan dicampur bersama ragi untuk mengelakkan pertumbuhan cendawan.

"Sebaik sahaja siap, ia dibungkus dengan daun pisang dan plastik. Daun pisang digunakan kerana ia lebih lembut selain baunya lebih sedap," katanya.

Jariah memberitahu, banyak dakwaan mengenai khasiat tempe tetapi tiada kajian lanjut dijalankan mengenainya.

"Ada yang mendakwa ia menjadikan seseorang lebih awet muda tapi saya percaya perkara itu disebabkan kacang soya sebagai antara bahan utama kosmetik.


TEMPE goreng lebih lazat jika dicicah dengan sambal hitam.


"Selain itu, makanan ini dikatakan mampu mengurangkan sembelit dan sakit perut. Sebenarnya ia bergantung kepada individu itu sendiri," ujarnya.

Tempe juga digunakan sebagai baja organik untuk pelbagai jenis pokok seperti pisang, mempelam dan nanas.

Semasa sedang rancak berbual dengan Jariah, suaminya Paad Damin, 65, pulang ke rumah menggunakan kenderaan Mitsubishi Storm.

Seakan-akan mengetahui perbualan kami berkisar mengenai tempe dia terus memotong perbualan penulis dengan isterinya.

"Dahulu berniaga tempe sukar kerana saya menjualnya menggunakan sebuah basikal tua. Perjalanan dari rumah menuju ke pekan Sekinchan sejauh 10 kilometer.

"Untuk memprosesnya juga agak rumit dengan biji kacang soya dibasuh di saluran air sawah padi, tapi dahulunya airnya bersih selain tiada penggunaan racun perosak," katanya.

Kemudian, ia dihancurkan menggunakan kaki sebelum diproses.

"Sekarang lebih mudah dengan penggunaan teknologi moden termasuk kenderaan seperti Mitsubishi Storm berwarna kuning itu untuk proses penghantaran," katanya tersenyum.

Paad menceritakan, kaum Cina dan India juga meminati tempe. Malah, seorang kanak-kanak Australia turut menggemari tempe yang belum digoreng yang dijamahnya di tapak perniagaan milik Paad di Pasar Sekinchan.

"Kata budak itu rasa tempe itu seperti kerepek kentang," cerita beliau.

Lelaki yang selesa memakai kopiah ini juga menceritakan pengalaman pahitnya semasa berusia awal 40-an.

Kerepek

"Dahulu, saya berniaga pasar malam. Jadi sering keluar awal pagi dan balik pukul 3 pagi keesokkan hari. Perkara ini berulang selama tiga tahun.


KACANG soya dicampur bersama ragi untuk mengelakkan pertumbuhan cendawan.


"Tetapi peristiwa anak saya memanggil jiran sebelah rumah sebagai 'ayah' menyebabkan saya mengambil keputusan untuk tidak terlalu obses bekerja," katanya.

Anaknya, Hairul Ashid Paad, 35, kemudian memberi nafas baru dengan memperkenalkan kerepek tempe.

"Ia baru bermula pada tahun 2010. Sambutan yang diterima cukup menggalakkan. Kerepek tempe boleh dimakan begitu sahaja tanpa perlu digoreng.

"Malah, rasanya seperti kerepek pisang dan ubi. Cuma saya tidak berani mengambil tempahan dalam skala besar kerana kurang kemampuan dari segi teknologi dan pekerja.

"Lagipun ini idea bersama saya, isteri Masliza Punari dan bapa mertua," kata Hairul.

Katanya, antara bahan utama yang digunakan ialah garam, jintan manis, rempah biji, ketumbar dan sedikit kapur.

"Kerepek ini akan digoreng dengan minyak panas sebelum dikeringkan selama beberapa jam. Harganya pula RM7.50 untuk 350 gram.

"Ramai yang membelinya untuk dijadikan hidangan semasa Hari Raya Aidilfitri selain kudapan semasa kenduri-kendara," katanya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved