Selasa, 25 September 2012

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Sabah, Sarawak saudara sewarganegara

Posted:

Sabah, Sarawak saudara sewarganegara

Oleh Muller Asen
berita@kosmo.com.my

KEPUTUSAN bekas Perdana Menteri pertama, Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj dan bekas Ketua Menteri Sarawak, Tun Abdul Rahman Ya'kub untuk menjayakan penubuhan Malaysia pada 16 September 1963 merupakan satu usaha tepat dalam memastikan kelangsungan sebuah negara baharu.

Campur tangan British di bawah pemerintahan Rajah Brooke sejak kurun ke-18 di rantau ini seakan-akan dilenyapkan sekelip mata selepas penyertaan bersama Malaya, Borneo Utara (Sabah), Sarawak, dan Singapura bagi membentuk Persekutuan Malaysia.

DUA buah perahu panjang melintasi mercu tanda Sarawak Bangunan Dewan Undangan Negeri (DUN) ketika menyusuri Sungai Sarawak.


Penganalisis politik Sarawak, Dr. Jeniri Amir berkata, perkara itu sudah cukup mengingatkan rakyat Malaysia betapa bersejarahnya 16 September 1963.

Katanya, ia umpama suatu rahmat apabila Sabah dan Sarawak diberi kemerdekaan melalui penggabungan dengan Malaya pada tarikh berkenaan.

"Atas pemahaman tersebut, rakyat pelbagai kaum masa kini perlu lebih menghayati Hari Malaysia dalam sejarah mahupun konteks kontemporari.

"Dari satu sudut, penubuhan Malaysia telah menamatkan pembabitan empayar British di Asia Tenggara selain memerdekakan Sabah dan Sarawak daripada kedaifan dan kemunduran," katanya kepada Kosmo!.

Dalam pada itu, Dr. Jeniri mengakui, sebelum Hari Malaysia disambut secara rasmi pada 16 September setiap tahun, sambutan bagi memperingati penubuhan Persekutuan Malaysia sebelum itu agak hambar.

Bagaimanapun, hanya beberapa tahun kebelakangan ini, barulah wujud kesedaran tentang tarikh 16 September itu.


AHLI Suruhanjaya Cobbold melawat Sarawak berikutan cadangan penubuhan Malaysia.


Agenda pembangunan

"Semangat Malaysia perlu serasi dengan realiti negara dalam memastikan bahawa persoalan politik Malaysia bukan semata-mata berkisar kepada kepentingan Melayu, Cina dan India.

"Sebaliknya, agenda pembangunan terancang kerajaan wajar melibatkan semua bangsa dan agama tanpa mengira latar belakang dan lokasi mereka menetap," ujarnya.

Sambil menambah, usaha seumpamanya perlu dilakukan dalam menuntut anjakan ideologi dan pendekatan dari kedua-dua warga Semenanjung mahupun Sabah dan Sarawak.

Misalnya, rakyat Malaysia di Semenanjung dan Kerajaan Persekutuan perlu melihat rakyat di Sabah dan Sarawak sebagai saudara sewarganegera.

Pada masa sama, mereka perlu menyemai kesedaran dan mengakui bahawa tuntutan dan keperluan pembangunan sosio-ekonomi disama rata tanpa adanya tembok pemisah.

"Rakyat Malaysia di Sarawak dan Sabah patut menghakis jurang psikologi antara negeri kerana ia hanya akan mencetuskan ketidaksefahaman antara rakyat.

"Paling utama ialah mengekalkan status quo dan memberi kesetiaan yang tidak berbelah bahagi kepada pemimpin negara, supaya bersama-sama maju ke hadapan sebagai satu negara bangsa yang teguh bersatu," jelasnya.


TUN DATUK ABANG OPENG (tiga dari kanan) mengangkat sumpah sebagai Gabenor Sarawak yang pertama.


Sementara itu, Dr. Jeniri menegaskan, menjiwai tarikh 16 September ini tidak bererti kepentingan Hari Kebangsaan 31 Ogos akan tersusut.

Bagi Dr. Jeniri, kedua-dua peristiwa tersebut berbeza, bagaimanapun ia mempunyai signifikannya yang tersendiri.

Maka keputusan kerajaan mengisytiharkan Hari Malaysia sebagai cuti umum di semua negeri mulai tahun 2010 adalah tepat.

"Malah, jika tidak ada 16 September, maka Malaysia tidak akan wujud, begitu juga sebaliknya.

"Jadi adalah wajar sambutan Hari Malaysia pada masa hadapan akan diadakan lebih besar bagi mencerminkan kesedaran betapa besar ertinya apabila Sarawak dan Sabah bersetuju bergabung dan merdeka dalam Malaysia," katanya.


PENDUDUK kampung menikmati kemudahan bekalan air paip di Sarawak sekitar tahun 1970-an.


Hormati pemimpin

Sehubungan itu, Dr. Jeniri membidas tindakan sesetengah pihak terutamanya parti pembangkang yang suka mempolitikkan isu sambutan Hari Malaysia semata-mata untuk menarik perhatian rakyat.

"Saya tidak faham apa yang cuba dilakukan oleh pihak pembangkang. Mereka (pembangkang) seolah-olah berniat untuk mempolitikkan sambutan Hari Malaysia dengan cuba menganjurkan satu sambutan lain," katanya.

Sementara itu, bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Bukit Aman, Datuk Abang Abdul Wahap Abang Julai pula menyifatkan tindakan biadap segelintir peserta Himpunan Janji Demokrasi bulan lalu sebagai kelakuan yang tidak bertamadun.

Tegasnya, golongan remaja di negara ini perlu menghormati pemimpin negara kerana tanpa pemimpin, mungkin negara Malaysia tidak akan membangun seperti hari ini.

Abdul Wahap yang juga Datuk Bandar Dewan Bandaraya Kuching Utara (DBKU) berkata, sebagai rakyat di negara yang mengamalkan sistem demokrasi, mereka perlu menghormati sesiapa sahaja yang menjadi pemimpin negara ini.

"Seharusnya kita menghormati Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak) kerana beliau telah banyak membawa perubahan kepada negara ini," katanya.

Hari Malaysia mengingatkan semua rakyat betapa pentingnya membina satu identiti nasional yang menerima perbezaan etnik, agama dan warisan.

Katanya, berpaksi kepada prinsip kepelbagaian itu, ia sewajarnya berpegang kepada satu masa hadapan yang dikongsi bersama.

"Justeru, pada hari ini kita menyebut tentang perlunya saling menerima dan menghormati perbezaan antara kita, semua rakyat perlu menyedari bahawa pada asas penubuhan itu sendiri, Malaysia sudah pun berteraskan prinsip kepelbagaian," katanya.

Rahsia warga Hong Kong panjang umur

Posted:

Rahsia warga Hong Kong panjang umur

ORANG berusia yang rajin bekerja dan berinteraksi dengan masyarakat mampu mengelakkan diri daripada mengalami masalah nyanyuk.


LELAKI Hong Kong sudah memegang gelaran warga tertua dunia lebih sedekad. Data terbaharu pula menunjukkan wanita di kosmopolitan itu juga telah berjaya menyaingi rakan seangkatan mereka di Jepun buat pertama kali.

Bancian butiran data itu mendedahkan bahawa jangka hayat wanita Hong Kong meningkat daripada purata 86 tahun pada tahun 2010 ke 86.7 tahun pada tahun 2011.

Umur panjang wanita Jepun pula mengalami penurunan akibat gempa bumi dan tsunami pada tahun lalu iaitu sekitar 85.9 tahun.

Jadi, apakah rahsia penduduk Hong Kong berusia panjang?

Para pakar berpendapat, tiada sejenis ubat pun mampu memanjangkan usia tetapi beberapa faktor dapat menyumbang ke arah itu.

Kemudahan mengakses penjagaan kesihatan moden, sentiasa sibuk, makanan tradisional Kantonis dan permainan mahjong dikatakan dapat menambah hayat penduduknya.

Gaya hidup

"Batu-batu bergerak tidak mengumpul lumut (individu yang bergerak tidak akan hilang idea atau kreativiti).

"Saya suka mengembara, saya suka melihat sesuatu yang baharu dan berjumpa kawan-kawan untuk yum cha (minum teh) setiap hari," kata Mak Yin yang berusia 80 tahun.

Nenek kepada enam orang cucu itu mengamalkan seni pergerakan badan, tai chi, di padang berdekatan rumahnya pada setiap pagi Ahad.

Amalan minum teh juga dikesan dapat memberikan dos antioksida yang sihat ketika menikmati makanan.

"Kawan-kawan saya berusia sekitar 60-an, mereka fikir saya dalam lingkungan usia mereka juga walaupun sebenarnya saya lebih tua daripada mereka," kata Mak yang disambut dengan hilai tawa.

Makanan kegemaran Mak ialah sayur-sayuran, nasi dan buah yang dikukus. Makanan Kantonis terkenal dengan ikan dan sayur kukus yang menggunakan sedikit atau langsung tidak menggunakan minyak masak.

Minyak masak sememangnya dipersalahkan sebagai makanan yang menyebabkan penyakit jantung, obesiti dan berkolesterol tinggi.

Sebuah kajian yang diterbitkan dalam New England Journal of Medicine pada Februari lalu mendapati tai chi mampu mengurangkan kelemahan dan kemerosotan keseimbangan kepada orang yang mengalami penyakit Parkinson pada tahap ringan hingga sederhana.

Tambah pakar, faktor lain yang menyumbangkan usia yang panjang adalah dengan bekerja. Ketika penduduk di negara lain seusia mereka mengambil keputusan untuk berehat selepas bersara, masih ramai lagi penduduk Hong Kong memilih untuk bekerja pada umur 70-an dan 80-an.

Hong Kong tidak mempunyai umur persaraan dan adalah suatu pemandangan yang biasa apabila warga emas bekerja di kedai-kedai, pasar dan restoran bersama-sama dengan kakitangan muda.

WARGA emas yang masih kuat bekerja adalah suatu pemandangan biasa di Hong Kong.


"Ramai orang tua di bandar kami masih lagi bekerja dan itu menyumbang kepada kesihatan mental serta psikologi yang lebih baik," kata presiden Persatuan Gerentologi Hong Kong, Edward Leung.

"Bagi orang tua, ramai yang mengalami tekanan kerana mereka tidak ada apa-apa untuk dibuat dan telah meningkatkan sindrom kekosongan. Ia mengakibatkan tekanan mental," kata penjual ikan, Lee Woo-hing, 67.

Dia tidak betah duduk di rumah tanpa melakukan sesuatu. Inspirasinya ialah seorang taikun tempatan, Li Ka-shing yang merupakan lelaki terkaya di Asia dan masih lagi menguruskan empayar perniagaannya yang besar walaupun sudah berusia 80-an.

"Jika Li Ka-shing masih lagi terus bekerja pada usia 84 tahun, mengapa saya mesti bersara?" kata Woo-hing.

Mahjung perangsang

Situasi kehidupan yang sesak di Hong Kong membawa kesan tidak sihat, dipenuhi dengan penyakit dan virus termasuklah selesema burung dan sindrom pernafasan akut teruk yang telah membunuh berdozen-dozen penduduknya.

Namun, dengan tabiat seharian penduduk biasa di Hong Kong, ramai pakar berkata, bandar itu merupakan tempat yang paling baik untuk menjalani usia tua.

Menurut pakar penuaan daripada Universiti Lingnan, Hong Kong, Alfred Chan, budaya sentiasa sibuk yang popular dalam kalangan penduduk tempatan, bermain mahjung bersama rakan-rakan dapat membantu melambatkan demensia (nyanyuk).

"Ia merangsang bahagian yang mengawal memori dan keupayaan kognitif. Tabiat itu membantu warga emas mengekalkan memori," katanya.

Peraturan yang rumit dan pengiraan markah membuatkan mahjung yang juga dikenali sebagai domino Cina memerlukan kekuatan mental yang tinggi. Selain itu, aspek sosial juga penting.

"Dalam mahjung, kamu perlu bermain dengan tiga orang lain. Ia sangat baik untuk bersosial kerana kamu perlu berinteraksi secara berterusan," terangnya.

"Saya separa bersara. saya bekerja pada waktu pagi dan berkumpul dengan rakan-rakan sambil bermain mahjung pada waktu petang," kata tukang jahit berusia 67 tahun, Yeung Fook ketika ditemui sedang bermain permainan itu di sebuah kedai pakaian.

"Saya lebih gembira ketika bekerja. Sangat bosan apabila hanya duduk di rumah," ungkapnya. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved