Isnin, 17 September 2012

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Kelapa hibrid jana lebih hasil

Posted:

Kelapa hibrid jana lebih hasil

SEJAK tahun 1983, Rumayah Mamun, 64, bergelumang dalam dunia jualan kuih-muih. Sebelum bergelar isteri, Rumayah memang arif menghasilkan kuih Melayu tradisional hasil pembelajaran daripada ibunya.

Pada awal perniagaan, wanita yang dilahirkan di Kuala Lumpur itu memilih nasi lemak berlauk sebagai mata pencarian.

Akibat faktor kesihatan yang tidak mengizinkan, Rumayah terpaksa menjalani pembedahan kaki dan bercuti berniaga untuk tempoh tiga bulan.

Sekembalinya beliau ke lapangan penjualan nasi lemak, beliau dapati telah muncul peniaga lain yang menjual menu serupa. Berkat kesabarannya, Rumayah menukar hala kepada perniagaan laksa dan kuih.

"Alhamdulillah, saya masih mampu bertahan sehingga ke hari ini menerusi jualan kuih-muih. Walaupun perniagaan ini dianggap biasa kebanyakan orang tetapi sambutan yang diperoleh amat memberangsangkan," perlahan suara Rumayah ketika ditemui di Pasar Tani Batu Muda, Batu Caves, Selangor baru-baru ini.


BUANI menjual kelapa tua pada harga 80 sen sebiji kepada pemborong dan harganya meningkat apabila tiba di kawasan bandar.


Secara kasarnya, kuih Melayu buatan Rumayah tiada bezanya dengan yang lain. Daripada 20 jenis kuih yang dipamerkan, kira-kira 10 jenis kuihnya berasaskan kelapa.

Saat ditanya tentang perihal itu, Rumayah yang sibuk membuka bungkusan kuih lopes untuk dicelup ke dalam bekas berisi kelapa parut menyatakan, tanpa kelapa, kuih Melayu hilang enaknya.

"Orang Melayu kita memang terkenal dengan masakan berasaskan kelapa. Selain kuih, lauk-pauk lain seperti gulai dan rendang juga menggunakan santan kelapa.

"Kuih-muih yang dijual seperti lopes, cucur badak, tepung bungkus, lepat ubi, lepat pisang, pulut panggang dan banyak lagi sudah tidak dapat dipisahkan daripada kelapa.

"Hendak menerangkan sebab musabab secara ilmiah saya tidak pandai tetapi apa yang saya tahu kuih tradisional dan kelapa saling melengkapi dan tanpanya ia tidak sempurna," cerita Rumayah yang masih membuat kuih lopes dengan cara merebus dan bukannya mengukus seperti yang menjadi amalan masyarakat hari ini.

Dalam seminggu, kuih-kuih Rumayah dijual di tiga buah pasar tani berbeza. Jualan kuih-muih tersebut dilakukan oleh anak lelakinya di Pasar Tani Batu Muda pada hari Rabu, Pasar Tani Gombak setiap Khamis dan Pasar Tani Taman Melawati, Hulu Kelang pada hari Sabtu.

Sebanyak lima hingga enam kilogram (kg) kelapa parut digunakan bagi menampung produksi kuih-muih Rumayah setiap hari.

Berkongsi mengenai bekalan kelapa, Rumayah pantas menjawab Pasar Sentul merupakan satu-satunya lokasi dia mendapatkan bekalan kelapa dari awal penglibatannya dalam perniagaan sehingga hari ini.


KELAPA matag antara kelapa hibrid yang difokuskan kepada perusahaan air kelapa muda.


Stok kelapa

Beliau tidak pernah rasa sukar bagi mendapatkan stok meskipun segelintir pihak menyifatkan kelapa sebagai bahan mentah yang sukar didapati terutama di bandar-bandar besar dan pada musim perayaan.

Dalam senyuman, Rumayah berbicara: "Peniaga kelapa di pasar itu pun sudah biasa dengan saya. Bayangkan sejak saya dan dia muda, sampai kami berdua bergelar warga emas, urusan jual-beli kelapa masih kukuh.

"Cuma sekarang saya tidak lagi ke sana kerana tidak kuat berjalan. Dalam tempoh dua hari sekali, anak saya akan membeli kelapa di situ. Sekarang ia dijual pada harga RM5 untuk satu kilogram.

"Setakat ini kualiti kelapa yang dijual itu masih sama. Dia hanya menjual kelapa parut putih yang bersih dan tidak seperti sesetengah peniaga yang mencampurkan isi kelapa yang kurang baik."

Menjejak ladang kelapa di Malaysia tidaklah sukar namun tanpa disedari, bayang pohon kelapa sebenarnya semakin suram. Satu persatu pokok daripada keluarga palma atau arecaceae itu tumbang menyembah bumi.

Mendedahkan kisah sebenar di sebalik kegusaran itu ialah pemilik ladang kelapa berkeluasan 0.8 hektar di Kampung Sungai Haji Dorani, Sungai Besar, Selangor, Buani Roski, 63. Ujarnya, ramai peladang tempatan menggantikan tanaman kelapa dengan kelapa sawit yang dilihat lebih komersial dan popular dalam pasaran.

Angin perubahan itu sekali gus mewujudkan kesulitan bagi pemborong memenuhi permintaan kelapa yang saban hari kian meningkat daripada pengguna. Kesannya, harga kelapa di pasaran khususnya di ibu kota melonjak kepada harga tidak munasabah.

"Pada musim perayaan terutamanya Aidilfitri, harga kelapa tua pasti melambung dan sekarang susah bagi pemborong mendapatkan bekalan. Mereka menampung jualan dengan membeli kelapa dari luar negara seperti Indonesia dan Thailand.


MAJORITI kuih-kuih tradisional Rumayah dicampur dengan kelapa parut bagi memenuhi selera masyarakat tempatan.


"Memandangkan kelapa gugur serentak pada masa tertentu, adakalanya pada musim perayaan kelapa tidak mampu mengeluarkan hasil. Jadi, kelapa-kelapa saya awal-awal lagi sudah ditempah pemborong yang membelinya pada harga 80 sen bagi sebiji kelapa tua.

"Setiap tiga bulan, kira-kira 3,000 biji buah kelapa dapat dibekalkan kepada pemborong. Secara keseluruhan saya mempunyai 120 pokok dan setiap pokok mengeluarkan tiga tandan kelapa," jelas Buani yang memberitahu setiap hektar ladang ditanam dengan 60 pokok sahaja.

Usia sebatang pokok kelapa yang subur boleh melebihi 25 tahun. Kesemua pohon kelapa kepunyaan Buani telah pun berusia 36 tahun. Beliau mula menanam pokok-pokok itu pada tahun 1976. Kesesuaian tanah dan cuaca membantunya untuk terus mengeluarkan hasil.

Kelapa hibrid

Kekurangan bekalan kelapa dalam negara tidak disangkal oleh Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI). Situasi sebenar menyaksikan negara terpaksa mengimport bekalan kelapa dari negara-negara jiran bagi menampung permintaan yang semakin tinggi.

Timbalan Pengarah bahagian Pengurusan Perosak dan Penyakit MARDI, Dr. Azmi Man menyatakan, keluasan ladang kelapa di seluruh Malaysia kini melebihi 99,957 hektar dengan negeri Perak dan Sabah mencatatkan tanaman tertinggi.

Peralihan peladang kepada kelapa sawit berpunca daripada faktor keuntungan yang kurang memberangsangkan yang diperoleh daripada perusahaan kelapa. Dalam setahun, kelapa tradisional negara hanya mencatatkan hasil 4,000 hingga 5,000 biji.

"Kerajaan sedar dilema yang dialami industri kelapa, jadi kami giat menggalakkan peladang mengusahakan kelapa hibrid yang mampu menjana pengeluaran dan pendapatan lebih tinggi.

"Kelapa matag dan mawa antara kelapa hibrid yang semakin popular. Kita mengeluarkan benih-benih baka baharu ini dan gantikan pokok kelapa tradisional dengan kelapa hibrid.

"Dalam setahun, kelapa hibrid berupaya menyumbangkan keluaran sebanyak 20,000 hingga 25,000 biji kelapa kepada industri kelapa negara," jelasnya ketika dihubungi Kosmo! baru-baru ini.

Tambah Azmi, kerajaan menerusi Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK - 10) telah pun merangka pelan bagi meningkatkan kos pengeluaran kelapa hibrid.

Walaupun perkembangan kelapa hibrid dilihat menggalakkan, tiada jangka masa ditetapkan bagi memastikan kelangsungan bekalan yang cukup untuk penduduk negara tanpa perlu bantuan kelapa import.

Pencemaran sungai di Jawa Barat

Posted:

Pencemaran sungai di Jawa Barat

SUNGAI Citarum merupakan kawasan tumpuan bagi penduduk Sukamaju untuk membasuh pakaian.


HAMPARAN sawah padi yang menghijau, layang-layang berterbangan di udara dan suara kanak-kanak ketawa keriangan menghiasi suasana kampung Sukamaju yang terletak di bahagian Jawa Barat, Indonesia.

Namun di sebalik suasana indah itu, bau busuk menusuk hidung penduduk di situ. Longgokan sampah dan plastik yang mengalir dalam aliran Sungai Citarum membunuh keindahan kampung tersebut.

Sungai sepanjang 297 kilometer itu dianggap sebagai tong sampah akuatik yang merentasi Kepulauan Jawa dan pusat bandar raya Indonesia iaitu Jakarta.

Dilabel sebagai kawasan yang tercemar di dunia oleh agensi suruhanjaya kerajaan tempatan dan badan bukan kerjaan (NGO) yang terlibat dengan tahap kebersihan, sungai tersebut merupakan satu-satunya sumber air kepada 15 juta rakyat Indonesia walaupun ia berisiko kepada kesihatan dan tanaman penduduk di negara itu.

WALAUPUN kerajaan Indonesia telah melancarkan projek memulihara Sungai Citarum sejak 15 tahun lalu, sungai yang menjadi sumber air republik itu masih tercemar.


Sungai tercemar

Di Sukamaju, terdapat sebuah telaga di dataran kampung itu yang dijadikan tempat tumpuan orang ramai membersihkan diri. Telaga tersebut disambung terus dari terusan berdekatan.

Seorang penduduk kampung, Noor, 40, mempunyai tompok putih pada lengan beliau sejak enam bulan yang lalu.

"Setiap hari saya membasuh pakaian di sungai ini dan pada mulanya lengan saya hanya mengalami gatal-gatal. Ini merupakan kesalahan kilang-kilang yang telah menyebabkan sungai tercemar.

"Saya tidak mempunyai wang untuk berjumpa doktor dan sehingga kini saya tidak tahu penyakit yang saya hidapi," ujarnya.

Sukamaju terletak tidak jauh dari pusat bandar Jawa Barat iaitu Bandung. Lembangan Bandung merupakan salah sebuah pusat bersejarah dalam perkembangan industri tekstil di republik itu.

Di lembangan itu, terdapat 1,500 kilang yang menumpahkan 280 tan sisa toksik sehari ke Sungai Citarum.

Terusan Sukamaju terletak di antara sawah padi dan air dari terusan itu mengalir melalui sawah yang bertukar warna hitam.

"Ini terjadi kerana pewarna tekstil dari kilang-kilang. Warna-warna itu berubah pada setiap dua jam bergantung kepada pembuangan pewarna yang telah digunakan dan ia telah memberi kesan kepada kualiti padi yang ditanam," luah Deni Riswandani tidak hati.

Menurut Deni, kini hasil padi di kawasan tersebut telah menyusut sehingga 50 peratus. Di pinggir sawah padi, terdapat sebuah bangunan besar yang berwarna kelabu yang turut dilengkapi dengan beberapa cerobong dan dikelilingi kawat berduri.

Di sebelah pantai pula kelihatan sebuah injap yang telah disambung ke tapak kilang sisa toksik yang dialirkan ke sawah padi.

"Kebiasaannya kilang-kilang tidak boleh melupuskan sisa toksik ke dalam air tanpa merawatnya terlebih dulu. Secara teori, mereka seharusnya dikenakan hukuman berat akibat perbuatan ini. Kerajaan berpura-pura melakukan pemeriksaan tetapi pada dasarnya tiada apa yang berubah," jelas Deni.

SUNGAI yang kotor menyebabkan penduduk Sukamaju terdedah kepada pelbagai penyakit yang turut membawa maut.


Penyakit akibat pencemaran

Menurut Ketua Biro Wilayah Persekitaran Jawa Barat, Windya Wardhanbi, mereka mengamalkan kawalan intensif dan memantau kilang-kilang itu.

"Di dasar Sungai Citarum, terdapat logam berat dan mendapan yang mungkin disebabkan oleh kilang-kilang ini.

"Sungai itu juga mengandungi merkuri, plumbum, zink dan krom yang boleh menjadi salah satu faktor kepada penyakit kanser, kerosakan organ, jangkitan pada bayi serta kanak-kanak dan ia boleh membawa maut," jelas Windya.

Menurut kajian, kesan daripada merkuri dan plumbum boleh menyebabkan penyakit sendi seperti reumatoid artritis dan penyakit buah pinggang, sistem pendarahan dan sistem saraf.

Penduduk telah meminta pampasan kerana tanaman padi mereka rosak. Persatuan Tekstil Indonesia menegaskan, sumbangan industri itu kepada pencemaran sungai tidak lebih daripada antara 15 hingga 25 peratus.

"Pencemaran sungai terjadi daripada hasil sisa domestik dan plastik. Jadi, tidak adil menuduh industri kami sebagai penyumbang utama kepada pencemaran sungai di negara ini," jelas Kevin Hartanto selaku Ketua Persatuan Tekstil Bandung.

Tegasnya, mudah untuk mengira bilangan kilang-kilang tetapi tiada siapa yang mahu mengira bilangan manusia yang tinggal di tepi sungai dan membuang sampah ke dalam sungai setiap hari.

Pembersihan Sungai Citarum dan 22 anak sungai telah menjadi satu keutamaan oleh pihak pemerintah Indonesia. Mereka telah melancarkan projek untuk memulihara sungai selama 15 tahun.

"Kita perlu belajar beberapa kaedah untuk menangani isu ini dari negara Perancis, Amerika Syarikat (AS) dan Korea Selatan. Negara-negara ini mengalami pencemaran air di bahagian pertama abad ini. Bagaimanapun, mereka mempunyai pelan jangka masa panjang untuk menangani masalah ini," kata pakar sumber air Bank Pembangunan Asia (ADB), Thomas Panella. - AFP

Fabrik kapas sejukkan tubuh

Posted:

Fabrik kapas sejukkan tubuh

SEBAIK menyarungkan baju kurung motif bunga merah jambu, Nur Amira Sabahruddin, 6, tersenyum di depan cermin. Kemudian, dia lantas mengemaskan jalinan tocang yang diikat oleh ibunya.

"Saya suka baju kurung ini, ia cantik. Ibu beli untuk saya pakai pada hari raya dan pergi mengaji. Baju ini tak panas. Kalau berpeluh pun badan tak gatal," luah Nur Amira mengenai baju kurung kain kapasnya.

Pelajar Sekolah Tadika Kemas Lembah Jaya Selatan, Ampang, berkenaan merupakan peminat tegar pakaian yang berasaskan kain kapas. Setakat ini, dia memiliki lebih daripada 20 pasang gaun, baju kurung dan baju T yang diperbuat daripada kain kapas pelbagai corak serta warna.

Bersesuaian dengan jiwa kanak-kanaknya, anak tunggal tersebut sedikit cerewet ketika memilih pakaian. Dia menggemari baju warna ceria dan tampak comel berbanding pakaian warna gelap dan suram.

Ibu kepada Nur Amirah, Zuliana Ernie Zainon, 33, memberitahu, kebanyakan pakaian anak tunggalnya menggunakan kain kapas bermula daripada baju kurung, baju seragam sekolah hinggalah kepada gaun kasual.

Kata petugas pentadbiran di sebuah syarikat swasta itu, pakaian berasaskan kain kapas memberikan keselesaan berpanjangan kepada anaknya.

Elak masalah ruam

"Maklumlah, kanak-kanak aktif bermain dan melakukan macam-macam aktiviti terutamanya di luar rumah. Dek terlalu aktif, mereka akan cepat berpeluh. Sebab itu, saya memastikan Nur Amirah memakai pakaian yang sesuai.

"Lagipun, saya ingin mengelakkan kulit badannya daripada mengalami gatal-gatal atau ruam. Selain itu, pakaian yang diperbuat daripada kain kapas mudah dicuci dan ideal dipakai memandangkan cuaca di Malaysia yang panas serta lembap sepanjang tahun," jelas wanita kelahiran Sungai Petani, Kedah, yang gemar membeli koleksi busana tradisional kain kapas di butik Maira Collection, Subang Jaya, Petaling Jaya, Selangor.

Tambah Zuliana, biasanya baju kurung kain kapas motif bunga kecil dan warna terang dibeli khas untuk anak perempuannya itu manakala busana polos pula menjadi pilihannya.


PENGGUNA kini berpeluang memiliki koleksi kain kapas yang hadir dalam pelbagai warna dan corak.


"Saya suka membeli baju kurung yang polos di bahagian atas, sementara kain bahagian bawah berjalur atau berpetak-petak. Justeru, bagi menyuntik seri pada baju, saya akan menghiasinya dengan taburan manik, labuci mahupun batu permata yang berwarna-warni," kata Zuliana yang menjahit perincian di bahagian kolar, pergelangan tangan dan kaki baju.

Menurut Profesor Madya Psikologi dan Kinesiologi di Universiti Park, Pennsylvania, Amerika Syarikat (AS), W. Larry Kenney, kain kapas merupakan salah satu fabrik yang membantu menyejukkan badan ketika cuaca panas mahupun sewaktu berpeluh.

"Bagi mengelakkan badan berasa panas pastikan anda memilih pakaian kain kapas yang tidak terlalu tebal, warna lembut dan potongan longgar. Material kapas memang dikenal pasti dapat membantu mengurangkan masalah ruam dan bintik-bintik merah pada kulit badan," jelas Kenney dalam satu temu ramah kesihatan bersama agensi media antarabangsa.

Secara ringkasnya, kain kapas dihasilkan daripada pokok kapas yang lazimnya tumbuh di kawasan tropika dan subtropika. Di sekeliling biji kapas terdapat gentian lembut yang diproses untuk dijadikan benang. Benang-benang itulah yang digunakan bagi menghasilkan fabrik yang lembut dan menyerap peluh.

Namun begitu, sehingga kini belum ada pihak yang dapat mengenal pasti detik sebenar wujudnya pokok kapas. Sesetengah ahli sejarah mendakwa pokok berkenaan mula ditanam 7,000 tahun lalu di Mehrgarh dekat dataran Kachi, Pakistan. Ia dibuktikan melalui penemuan serat kapas yang terpelihara dalam manik tembaga.

Pada tahun 800 Masihi, didapati pedagang Arab mula menjual kain kapas di Eropah manakala pada tahun 1492 Masihi, pokok kapas ditanam di Pulau Bahamas sebelum ia berkembang ke Florida dan Virginia, AS, sekitar tahun 1607. Seterusnya penanaman pokok kapas dan perusahaan kain kapas meluas di serata negara termasuklah di India dan Jepun.

Fabrik berkualiti

Menurut Pengurus Pemasaran Jakel Kuala Lumpur, Shafarhan Abdul Kahar, pengguna sentiasa dinasihatkan supaya memilih koleksi kain kapas yang berkualiti dan gred A. Mutu perlu diambil kira bagi mengelakkan kain menjadi 'berbulu' dan warnanya pudar selepas beberapa kali cucian.

"Tidak dinafikan sesetengah pelanggan hanya memilih kain kapas yang dijual pada harga yang murah, corak menarik dan warna lembut atau terang. Aspek kualiti dan sifat kain pula diabaikan begitu saja. Sepatutnya ketika membeli, pengguna harus meneliti dan merasai permukaan kain sama ada ia kasar atau lembut.

"Atas faktor itu, di Jakel kami menawarkan seleksi fabrik kapas berkualiti dan kekal baik meskipun ia digunakan beberapa kali.

"Selain itu, kami juga mengingatkan pembeli supaya merendamkan kain kapas terlebih dahulu sebelum ia dihantar kepada pembuat baju," jelas Shafarhan yang menyatakan tujuan rendaman itu adalah untuk merapatkan jalinan benang kain bagi mengelakkan potongan menjadi singkat dan mengecut sesudah ia menjadi pakaian siap.

Pada masa yang sama, pembeli juga disarankan membasuh pakaian kapas menggunakan tangan berbanding mesih basuh.

Menyentuh soal jenis kain kapas yang terdapat di gedung Jakel, sambil menunjukkan koleksi kain kapas corak cetakan renda Perancis, polka dot, jalur dan motif daun parsli, Shafarhan menyatakan pembeli berpeluang mendapatkan kain kapas kategori viscose, Swiss, Inggeris, Polynosic, Kasa Rubiah, sulam dan linen.

Kebanyakan kain kapas di Jakel diimport dari Korea, India dan Jerman. Setiap negara itu menghasilkan mutu jalinan benang yang berbeza tetapi jika diukur dari segi kualiti, kain kapas dari India mengatasi standard mutu kain kapas negara lain.

"Kain kapas bukan saja popular di negara yang beriklim panas mahupun lembap sepanjang tahun malah diterima baik di Eropah dan AS.

"Kelompok pereka fesyen akan menghasilkan pakaian berasaskan kain kapas terutamanya pada musim bunga dan musim panas," terangnya ketika ditemui Kosmo! di Jakel, Jalan Munshi Abdullah, Kuala Lumpur.

Kelengkapan kamar

LAZIMNYA baju kurung kain kapas yang polos bertukar anggun dengan tatahan perincian manik, labuci mahupun batu permata di bahagian kolar, pergelangan tangan atau kaki baju.


Jika kebanyakan individu lebih cenderung mengusahakan perniagaan menjual kain dan pakaian kapas, Jamilah Ibrahim, 47, pula mempunyai pandangan sebaliknya. Anak kelahiran Batu Pahat, Johor itu, mengambil keputusan menjalankan bisnes kelengkapan kamar kanak-kanak yang berasaskan kain kapas.

"Sebelum membuka butik Cotton Picking Craft & Design, saya terlebih dahulu berniaga di pasar lambak Plaza Mont Kiara, Kuala Lumpur, pada setiap hari Ahad.

"Saya menawarkan pelbagai jenis barangan untuk bilik bayi dan kanak-kanak seperti bantal peluk, selimut, cadar, alas tilam dan beg menyimpan lampin. Menariknya, kesemua produk ini menggunakan kain kapas berkualiti dan direka serta dijahit oleh saya sendiri," jelas Jamilah yang kini mempunyai dua cawangan butik Cotton Picking Craft & Design yang beroperasi di Great Eastern Mall, Jalan Ampang, Kuala Lumpur dan Ukay Boulevard, Hulu Klang, Ampang, Selangor.

Menurut ibu kepada empat orang cahaya mata itu, barangan yang berasaskan kain kapas baik untuk kesihatan dan keselesaan kanak-kanak. Permukaan kainnya lembut, menyerap peluh dan tidak berbulu.

Memahami sifat kanak-kanak yang tertarik pada corak dan warna yang terang serta ceria maka Jamilah cukup menitikberatkan soal pemilihan fabrik ideal. Lulusan Ijazah Perakaunan dari Universiti of South Australia itu berkata, lazimnya dia mengimport kain kapas cetakan flora, abjad, pengangkutan, haiwan, angkasa lepas dan kartun dari Eropah, AS dan Australia.

"Bagi saya, fabrik kapas dari Australia menepati konsep perniagaan saya. Ini disebabkan kain kapas di sana hadir dalam warna terang dan gambar kartun ceria yang ideal buat kanak-kanak.

"Sementara itu, kain kapas Eropah dan AS pula banyak bermain dengan warna-warna lembut serta motif bunga dan polka dot," terang Jamilah yang turut menawarkan pakaian kanak-kanak, hamper dan perkhidmatan sewaan kelengkapan untuk majlis cukur jambul.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved