Selasa, 4 September 2012

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Pakej jalur lebar serendah RM20

Posted:

Pakej jalur lebar serendah RM20

Oleh JUNHAIRI ALYASA
junhairi.alyasa@kosmo.com.my

KUALA LUMPUR - Penduduk luar bandar di Sabah, Sarawak, Pahang, Terengganu dan Kelantan bakal menikmati kemudahan melanggan Pakej Mampu Milik Jalur Lebar 1Malaysia dari harga serendah RM20 sebulan bermula 16 September ini.

Menerusi pakej tersebut, mereka boleh memilih untuk mendapatkan perkhidmatan tanpa wayar dengan caj RM20 hingga RM25 sebulan bagi kelajuan 512 kilobait sesaat (kbps) hingga 1 megabait sesaat (mbps) manakala perkhidmatan berwayar pula RM38 dengan kelajuan minimum 384kbps dengan kapasiti tanpa had.

Pakej asas tersebut akan ditawarkan oleh syarikat-syarikat telekomunikasi tidak lama lagi dengan syarat-syarat kelayakannya bakal diumumkan kelak.

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, pakej tersebut diperkenalkan untuk mengurangkan jurang digital antara bandar dan luar bandar selain meningkatkan kadar penembusan jalur lebar.

"Kita cuba dulu di lima negeri itu kerana kadar penembusan jalur lebar mereka masih di bawah kadar negara iaitu 64 peratus.

"Jika pakej yang ditawarkan mendapat sambutan, kita akan perluaskan ke negeri-negeri lain," jelasnya kepada pemberita selepas majlis pelancaran pakej tersebut di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di akhbar Kosmo!

Gadai nyawa demi sesuap nasi

Posted:

Gadai nyawa demi sesuap nasi

Oleh MOHD. YUNUS YAKKUB
yunus.yakkub@kosmo.com.my

Dua kanak-kanak dipercayai warga Filipina yang ditahan dalam operasi mencegah pengemis di Kota Kinabalu kelmarin.


KOTA KINABALU - Sekumpulan 20 kanak-kanak dipercayai warga Filipina sanggup bergadai nyawa meredah Laut China Selatan dengan menaiki bot penambang dari Pulau Gaya di sini semata-mata untuk mengemis di pusat bandar raya ini sejak dua bulan lalu.

Kanak-kanak berusia antara 10 hingga 12 tahun itu dipercayai diperalat satu sindiket yang akan mengutip RM10 daripada mereka jika berjaya memperoleh pendapatan RM50.

Jarak di antara Pulau Gaya dan bandar Raya Kota Kinabalu ialah kira-kira 1.5 kilometer.

Difahamkan, kadar tambang bot penambang serendah 40 sen bagi satu perjalanan menjadi pendorong kepada kanak-kanak terbabit untuk mengemis meskipun menyedari diri mereka dipergunakan sindiket tertentu.

Bagaimanapun tembelang sindiket tersebut terbongkar hasil operasi bersepadu Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) di sekitar bandar raya ini selama dua jam bermula 7.30 malam kelmarin.

Ketika operasi dijalankan, ada kanak-kanak yang sanggup berlari berkaki ayam sejauh 100 meter serta mempertaruhkan nyawa merempuh kesesakan lalu lintas bagi mengelak dicekup pihak berkuasa.

Seorang daripada mereka yang dikenali sebagai Aren, 11, mendakwa, dia menaiki bot bersama rakan-rakan lain termasuk pengemis dewasa ke pusat bandar raya ini setiap hari.

Katanya, mereka akan bertolak dari Pulau Gaya pada pukul 6.45 petang dan tiba di pusat bandar raya pada pukul 7 malam dan terus mengemis.

LOKASI Pulau Gaya di Sabah.


"Kami boleh dapat sehingga RM50 setiap hari dengan menadah tangan dan pakai baju buruk sahaja.

"Apabila pulang semula ke Pulau Gaya, kami perlu beri RM10 kepada abang sindiket," katanya ketika ditemui di pekarangan lobi DBKK selepas ditahan kelmarin.

Sementara itu, Pegawai Penguat Kuasa Kanan DBKK, Superintendan Ernest Majikon berkata, pihaknya menerima banyak aduan daripada orang awam termasuk pelancong yang tidak selesa dengan kegiatan mengemis itu.

Ujarnya, modus operandi mereka adalah dengan mengetuk pintu kenderaan di kawasan yang sesak dengan lalu lintas di beberapa kawasan tertentu bagi meminta sedekah.

"Sebanyak enam tangkapan berjaya dilakukan termasuk dua kanak-kanak perempuan yang bertindak mengemis dan menjual rokok haram di bandar raya ini.

"Turut ditahan seorang lelaki berusia lingkungan 30-an yang secara tiba-tiba memasuki lobi DBKK bagi melihat kesemua kanak-kanak ditangkap selain memiliki kad pengenalan tentera palsu," kata beliau.

Malaysia-Brunei tingkat kerjasama

Posted:

Malaysia-Brunei tingkat kerjasama

NAJIB bersalaman dengan Sultan Hassanal Bolkiah ketika menerima kunjungan baginda di Bangunan Perdana Putra, Putrajaya semalam.


PUTRAJAYA - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam mengadakan pertemuan dengan Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah di pejabatnya di sini bersempena Perundingan Tahunan Pemimpin Malaysia-Brunei Darussalam ke-16 selama dua hari yang bermula kelmarin.

Ketibaan Sultan Hassanal Bolkiah di Kompleks Perdana Putra disambut Perdana Menteri pada pukul 10.55 pagi sebelum mereka memulakan perbincangan.

Wisma Putra dalam kenyataan pada Sabtu lalu berkata, kedua-dua pemimpin mengambil peluang pada perundingan tahunan itu untuk menilai kemajuan kerjasama yang berjalan dan mencari potensi baharu bagi meningkatkan perkongsian yang memberi manfaat bersama rakyat kedua-dua negara.

Menurutnya, perundingan itu merupakan acara paling penting dalam kalendar kedua-dua negara kerana ia merupakan mekanisme bagi perbincangan pelbagai isu kepentingan bersama dua hala, serantau dan antarabangsa.

Pada Perundingan Tahunan Pemimpin Malaysia-Brunei Darussalam yang ke-15 di Bandar Seri Begawan, Brunei pada 12 September tahun lepas, kedua-dua pemimpin menandatangani satu perjanjian dan tiga memorandum persefahaman.

Pada majlis sama, kedua-dua pemimpin turut menyaksikan pertukaran dokumen berhubung Perjanjian Kerjasama Ekonomi antara kerajaan Malaysia dan Brunei.

Ikuti berita selanjutnya di akhbar Kosmo!

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved