Isnin, 17 September 2012

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Pengorbanan Nurul buat suami

Posted:

Pengorbanan Nurul buat suami

PADA saat Nurul Syuhada Nurul Ain Mohd. Zin membuat pengumuman menamatkan khidmat bersama stesen televisyen TV3, lebih tepat sebagai kakitangan syarikat Media Prima kurang dua minggu lalu, banyak pihak yang terkejut.

Ramai yang beranggapan Nurul meletakkan jawatan kerana tertekan akibat digesa memohon maaf atas keterlanjuran penggunaan perkataan 'daif' dalam skrip laporan lintas langsung sewaktu Perarakan Hari Kemerdekaan ke-55 pada awal September lalu.

Muncul juga versi konon dia bakal berhijrah ke stesen televisyen lain kerana diberi imbuhan lebih lumayan, selain ada perkara berbangkit yang kurang disenangi Nurul sepanjang enam tahun sembilan bulan berkhidmat sebagai wartawan penyiaran untuk kebanyakan produk majalah stesen TV3.

Ironinya, tiada satu pun spekulasi yang bertebaran itu sahih. Hanya tuan punya badan yang cukup sinonim sebagai pengendali program Majalah 3 sejak empat tahun lalu itu ada jawapan mengapa keputusan tersebut diambil.

Dalam kebanyakan laporan sebelum ini, seperti mana yang ditegaskan Nurul, dia berhenti bukan kerana tekanan.

"Dikritik merupakan perkara biasa yang harus dilalui oleh mana-mana pelapor, dan ia tidak memberi tekanan kepada saya sehingga perlu membuat keputusan drastik untuk berhenti.

"Saya juga tidak pernah atau sedang ditawarkan untuk berhijrah dengan stesen televisyen lain. Ia juga tiada kena-mengena dengan soal bayaran," ujarnya petah saat ditemui dalam satu sesi fotografi baru-baru ini.

Wanita berusia 28 tahun itu kemudian menjelaskan, keputusan untuk meninggalkan lapangan kewartawanan secara rasmi telah dibuat sehari selepas dia memakai tudung, iaitu pada tarikh 21 Ramadan yang lalu. Dia kemudian menghantar surat peletakan jawatan dengan notis sebulan sebelum tamat perkhidmatan pada awal September lalu.

"Sehari selepas memakai tudung, saya nekad untuk berhenti secara rasmi dan hanya meneruskan karier secara sambilan. Selain ia merupakan satu pengorbanan buat suami, Raja Amir Raja Azwa, saya sendiri dengan rela hati mahu memberi fokus terhadap rumah tangga. Itu sebenarnya faktor yang membuat saya berhenti," jelasnya tanpa selindung.

Tambah Nurul, selepas lebih enam bulan bernikah, dia dan suami berasa bagai ada yang tidak kena dengan kehidupan mereka. Ini kerana kesibukan mereka berdua tidak memberi ruang untuk dia dan suami menikmati kehidupan normal sebagai suami isteri.

"Jadi kami duduk berbincang. Sesuatu harus dikorbankan dan saya memilih untuk berbuat demikian. Selepas setahun lebih berkahwin, saya rasa ini adalah masa yang tepat untuk saya berhenti.

SELEPAS meletakkan jawatan di TV3, Nurul Syuhada tidak menolak sekiranya ada tawaran untuk mengembangkan kariernya dengan stesen televisyen lain.


"Sementelah saya juga berasa masih muda dan mahu membuat perkara lain seperti melanjutkan pelajaran," tambah Nurul lagi.

Mengaku rasa cinta terhadap bidang penyiaran masih ada, Nurul merasakan membuat keputusan untuk melepaskan jawatan sebagai wartawan penyiaran bukan sesuatu yang mudah, namun dia harus berani untuk keluar daripada kepompong kehidupan sebelum memegang status isteri.

Bukan dikongkong suami, sebaliknya kata Nurul, dia memerlukan ruang untuk diri sendiri berehat daripada kesibukan yang telah meragut banyak masa senggangnya.

Jelas Nurul lagi, sebelum berumah tangga, dia tidak pernah berasa lelah untuk sentiasa sibuk di lokasi, malah amat mencintai dunia kewartawanan. Enam tahun sembilan bulan bergelar wartawan penyiaran adalah perkara paling hebat yang pernah berlaku dalam hidupnya. Dia mengakui dunia kewartawanan telah mengajar 1,001 perkara tentang kehidupan selain memberi banyak pengalaman yang tidak mungkin diperoleh dalam pekerjaan lain.

Jika ramai khalayak melihat aura dan pesona dirinya di kaca televisyen, namun realitinya, sebelum didandan lawa dan siap sebagai produk untuk dipertontonkan, Nurul sebenarnya melakukan segala perkara asas seperti - bermula daripada mencari bahan, mengatur temu janji, membuat skrip dan semua kerja belakang tabir.

"Ia memenatkan, namun hal itu akan selalu membuat saya rindu tentang dunia kewartawanan kerana saya tak pernah menganggap diri sebagai seorang personaliti televisyen. Saya merupakan seorang wartawan penyiaran, dan itu juga jawatan yang tertulis dalam kontrak kerja saya," katanya berseloroh.

Ditanya bagaimana kehidupannya selepas berhenti kerja, sambil ketawa si manis berlesung pipit ini memberitahu, dia belum terasa bahang kebosanan lagi. Ini kerana Nurul berasa masih baru berhenti kerja dan sedang sibuk menguruskan keperluan ibu bapanya yang bakal menunaikan haji.

Kini, Nurul hanya mengendalikan program Malaysia Hari Ini (MHI) pada setiap hari Khamis dan Jumaat. Sengaja dia memilih MHI berbanding Majalah 3 kerana program tersebut (Majalah 3) menuntut komitmen yang besar berbanding MHI yang hanya memerlukan dia berada di set dua kali seminggu dan untuk tempoh waktu yang tidak panjang.

Ditebak adakah stesen televisyen lain telah menawarkan pekerjaan kepadanya, pantas dia menggeleng, dan sekali gus memberitahu: "Belum, mungkin sebab muka saya ini terlalu sinonim dengan TV3. Tapi jika ada yang berminat, saya tidak menolak, hanya ia bukan dalam masa terdekat. Buat masa ini, saya masih selesa bersama TV3 dan mahu menjalani rutin hidup normal yang baru bermula."

Sementara menjawab persoalan tentang program bagaimana yang diimpikannya jika diberi peluang pada masa hadapan, Nurul tidak mengambil masa yang lama untuk berkongsi keinginannya.

Katanya: "Kalau ada peluang, saya teringin punya program masakan dan bual bicara seperti program Rachel Ray. Saya memang bukan pakar masakan seperti peserta program masakan Masterchef, tapi saya begitu tertarik untuk punya program masakan kerana berpendapat memasak perlu ada seni dan sains memasak. Dalam masa yang sama, jika mengikut format seperti Rachel Ray, ada bual bicara tentang isu semasa. Hal ini yang membuat saya berangan punya program seperti ini."

Kisah peribadi

Selepas setahun lebih memegang status isteri, ujar Nurul, hal yang paling membahagiakannya apabila dia tidak lagi perlu berhadapan dengan persoalan tentang kisah peribadinya. Faham benar bahawa sebagai orang terkenal kisah peribadi antara yang paling ingin digali banyak orang, namun ada kala, kata Nurul, dia lelah melayan hal seumpama itu, terutama yang memberi impak kepada keluarga.

"Saya kira beberapa tahun sebelum berkahwin merupakan antara tahun paling sukar untuk saya apabila kisah cinta saya terus digali. Berbeza selepas berkahwin, saya rasa sangat selesa apabila semua hal peribadi tidak lagi dipersoalkan.

"Saya juga punya suami untuk melindungi dan membimbing saya. Malah, saya suka apabila orang lebih menghormati saya sebagai seorang wanita yang memegang status isteri dengan memanggil saya puan," katanya sambil tersenyum manis.

Kini selepas punya banyak masa untuk diluang sebagai seorang isteri, dia berasa teruja memasak untuk suami selain melayan kehidupan harian mereka dengan sempurna

The Wanted puji Psy

Posted:

The Wanted puji Psy

BARISAN anggota The Wanted, (dari kiri) Jay McGuiness, Nathan Skyes, Max George, Tom Parker dan Siva Kaneswaran. Mereka kini berada di Malaysia.


THE Wanted merupakan antara artis dan selebriti terkenal yang dilaporkan turut terpesona dengan fenomena Gangnam Style yang dipopularkan penyanyi Korea Selatan, Psy.

The Wanted yang berkesempatan berkolaborasi dalam membuat 'tarian kuda' bersama Psy pada parti yang berlangsung sebelum majlis MTV Video Music Awards 2012 di Staples Center, Los Angeles baru-baru ini memuji Psy.

"Psy gila, dalam bentuk yang bagus," ujar salah seorang anggota The Wanted, Jay McGuiness pada sidang akhbar di Manila, Filipina, pada 13 September lepas bersempena konsert julung-julung kali The Wanted di sana yang berlangsung pada keesokan harinya.

Menariknya, Psy baru sahaja menandatangani kontrak di bawah pengurusan yang sama dengan The Wanted iaitu Schoolboy Records yang diketuai Scooter Braun, yang juga menguruskan kerjaya nyanyian penyanyi tersohor, Justin Bieber.

Selain McGuiness, The Wanted yang popular dengan lagu seperti All Time Low dan Chasing The Sun dan turut dianggotai Max George, Siva Kaneswaran, Tom Parker dan Nathan Sykes bakal menemui peminat mereka di Malaysia.

Kemunculan di Sunway Lagoon

Pada pukul 8.15 ini, malam buat pertama kalinya lagu popular The Wanted, Glad You Came, bakal bergema secara langsung di Surf Beach, Sunway Lagoon, Bandar Sunway, Petaling Jaya, Selangor.

Ia direalisasikan menerusi konsert yang dijangka meriah dan hebat dibawakan oleh JS Concert Productions.

Konsert tersebut dihangatkan lagi dengan kemunculan artis pembuka tirai iaitu bekas anggota band Click of Five, Kyle Patrick selain DJ Goldfish and Blink.

Untuk maklumat lanjut mengenai konsert tersebut, peminat yang mahu menonton The Wanted secara langsung boleh melayari laman web www.jsconcert.com atau https://www.facebook.com/JSConcertProductions, atau hubungi talian 03-7880 7999.

Rita enggan jumpa Ayu

Posted:

Rita enggan jumpa Ayu

Oleh HARYATI KARIM

RITA kini hanya mahu meneruskan kelangsungan hidup bersama dua permata hatinya, Airit Rafqa Arjuna (depan) dan Airit Rayyan Rizqin.


"BUAT apa berjumpa, sudah terlambat dan saya sudah tidak ada ayat untuk bercakap dengan mereka. Sekarang kami sudah tidak ada kaitan langsung. Saya harap selepas ini mereka jangan kacau hidup saya dan anak-anak!"

Itu kata-kata tegas pelakon Rita Rudaini yang diluahkan kepada Kosmo! ketika ditemu bual pada 14 September lalu.

Dia mengulas mengenai kenyataan birasnya, pelakon Ayu Raudhah, sebelum ini yang mahu bersemuka dengannya bagi menjernihkan perselisihan faham antara mereka berdua.

Rita atau nama penuhnya, Rita Rudaini Mokhtar, 35, yang merupakan isteri kepada pemain bola sepak Aidil Zafuan Abd. Radzak, 25, sebelum ini didakwa kononnya menulis kenyataan menempelak Ayu di akaun Twitternya.

Antara tulisan Rita di Twitter adalah seperti berikut: "Baru rasakan bagaimana perasaan terganggu tengah pregnant. Macam itulah orang itu rasa masa pregnant apa yang kau buat dahulu. Allah itu Maha Adil."

Apa yang menjadikan ia hangat adalah apabila suami Ayu yang juga kembar kepada Aidil Zafuan, iaitu bintang bola sepak Zaquan Adha, menulis di akaun Twitternya mengatakan ada orang sedang meroyan.

Biarpun tulisan itu tidak menyebut sebarang nama, tetapi ia seolah-olah suatu respons yang ditujukan kepada Rita.

Apa yang menarik, Rita memberi respons terhadap Zaquan, 25, seolah-olah mengiyakan status kemelut terbaharu dirinya dan Ayu, 28.

Balas Rita menerusi Twitternya: "Sudah-sudahlah, kalau kau orang tidak kacau orang, orang tak kacau kita. Bila kutuk sedikit dah meroyan. Selepas itu tuduh kita pula yang meroyan. Adoii family 69 ni."

Twitter untuk Aidil

Ayu dalam kenyataannya kepada Kosmo! sebelum ini pada 12 September lalu menegaskan, dia tidak tertekan dengan kenyataan Rita.

Katanya lagi, tindakan Zaquan membalas kenyataan Twitter Rita itu adalah berniat untuk melindungi dirinya (yang kini hamil tiga bulan) supaya tidak mengalami tekanan.

Namun begitu, Rita ada jawapan terhadap kemelut terbaharu itu.

Kata Rita, Ayu dan Zaquan tersilap faham kerana tulisan di Twitternya itu sebenarnya ditujukan kepada Aidil dan bukan untuk Ayu.

"Saya tidak tujukan kenyataan yang dibuat di Twitter kepada Ayu, tetapi kepada suami saya, Aidil. Saya tidak faham kenapa ada orang lain pula yang terasa," ujarnya.

Tambah Rita, dia tidak pernah berniat untuk menyinggung perasaan sesiapa termasuk Ayu dan meminta orang ramai yang tersalah anggap dengan kenyataannya agar membaca semula tulisannya di Twitter.

"Kalau ikutkan saya tidak tulis nama sesiapa pun. Rasa kelakar pun ada bila pihak di sana (Ayu) serang saya. Akaun Twitter saya adalah untuk saya dan peminat, kenapa pihak di sana intai apa yang saya tulis?" soalnya.

Tegas Rita lagi, dia tidak pernah memfitnah dan mencari masalah dengan sesiapa. Selepas berhadapan dengan masalah rumah tangga bersama Aidil, Rita hanya ingin hidup tenang bersama anak-anak.

"Saya tidak kisah apa yang mereka ingin katakan mengenai saya, saya ingin tahu siapa yang tersalah anggap dengan kenyataan saya, orang ramai atau Ayu?

"Sebelum menuduh saya, sila cermin diri sendiri kerana saya tidak pernah ambil tahu hal mereka. Allah Maha Adil, saya percaya saya berada di pihak yang benar," ucapnya.

Perbicaraan mahkamah

Rita, ibu kepada dua orang anak, Airit Rayyan Rizqin, tiga tahun dan Airit Rafqa Arjuna, 10 bulan, hasil perkahwinannya dengan Aidil, memberitahu, dia lebih rela berdiam diri. Ini kerana setiap kali mengeluarkan kenyataan, dia pasti mendapat mesej berbaur ugutan.

"Jika pihak di sana keluarkan kenyataan, saya tidak kisah tetapi apabila saya buat kenyataan, saya akan dapat mesej ugutan. Mereka kata saya raih simpati, berhati busuk, seolah-olah saya tidak boleh bersuara.

"Siapa yang kacau siapa sebenarnya? Saya bukannya robot, biarlah masa yang menentukan segalanya, Allah tidak akan tutup keburukan terlalu lama," luah Rita berbaur sayu tetapi tegas.

Sementara itu, kemelut rumah tangga Rita dan Aidil dijangka semakin hangat apabila tuntutan hak penjagaan anak-anak Rita dan Aidil bakal dibicarakan di Mahkamah Tinggi Shah Alam, Selangor pada 25 September ini.

Pada 3 Oktober ini pula bakal berlangsung perbicaraan kes nusyuz mereka di Mahkamah Rendah Pe

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved