Jumaat, 21 September 2012

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Askar Britain lahirkan anak di medan perang

Posted:

Askar Britain lahirkan anak di medan perang

SEBUAH kereta perisai meronda kawasan di sekitar Kem Bastion, selatan Afghanistan pada 10 Januari 2007.


LONDON - Seorang anggota tentera Britain melahirkan anak lelaki semasa berkhidmat di sebuah kem tentera tempat Putera Harry ditempatkan di Afghanistan.

Kelahiran di zon perang itu dipercayai kes pertama seumpamanya dalam sejarah tentera Britain.

Askar wanita berkenaan yang merupakan seorang pengendali meriam, melahirkan bayinya pada Selasa lalu di Kem Bastion.

Terletak dalam wilayah Helmand, kem tersebut merupakan pangkalan utama tentera Britain di selatan Afghanistan.

Pangkalan itu diserang hebat oleh kumpulan Taliban pada minggu lalu dengan menyebabkan dua askar Marin Amerika Syarikat (AS) terbunuh manakala enam pesawat pejuang AS turut musnah.

Mengulas kelahiran mengejut itu, Kementerian Pertahanan Britain (MOD) dalam satu kenyataan semalam menyatakan ia tidak menyedari askar tersebut sedang mengandung.

Kenyataan MOD menegaskan bahawa pihaknya tidak akan membenarkan askar wanita dikerahkan ke medan perang sekiranya mereka hamil.

Kenyataan sama enggan mendedahkan sama ada askar tersebut yang tidak didedahkan identitinya menyedari tentang kehamilannya.

"Kedua-dua ibu dan anak berada dalam keadaan baik di hospital tersebut dengan mereka kini diberikan rawatan terbaik," kata kementerian berkenaan.

Menurut kementerian itu lagi, sepasukan doktor akan diterbangkan ke Afghanistan dalam tempoh beberapa hari lagi bagi membantu askar terbabit dan bayinya pulang ke Britain.

Askar wanita berkenaan hamil sebelum dihantar ke medan perang ekoran dia dikerahkan ke Afghanistan pada Mac lalu.

Ditanya tentang insiden tersebut, sebuah badan amal penjagaan kanak-kanak di Britain, National Childbirth Trust menyatakan tugas berat askar terbabit dipercayai menyebabkan dia tidak menyedari atau cuba untuk tidak mengendahkan kehamilannya.

"Askar ini mungkin terlalu fokus pada tugasnya tambahan pula, dia berada dalam situasi hidup mati di zon perang. Ini menyebabkan dia tidak menyedari atau tidak mengendahkan kehamilannya," kata ketua eksekutif badan amal tersebut, Belinda Phipps.

Menurutnya, kehamilan tersebut mungkin tidak disedari oleh askar-askar lain.

"Bukan semua wanita memiliki perut yang besar semasa hamil, sebahagian wanita mempunyai rahim yang jauh ke dalam," tambahnya. - AP

Widodo menang pilihan raya

Posted:

Widodo menang pilihan raya

JOKO WIDODO (memegang mikrofon) menyampaikan ucapan sambil dikelilingi oleh para penyokongnya di Jakarta semalam.


JAKARTA - Penyandang gabenor Jakarta, Fauzi Bowo mengaku kalah dalam pilihan raya penentu semalam dan mengucap tahniah kepada pencabarnya Joko Widodo, selepas kiraan pantas yang dilakukan agensi undian mendapati Widodo memperoleh lebih daripada separuh undi.

Gabenor baharu Jakarta bakal berdepan cabaran untuk menangani masalah kesesakan lalu lintas dan kekurangan kemudahan infrastruktur.

Proses pengiraan undi dilakukan di 400 daripada 15,000 tempat membuang undi dengan undi rosak kira-kira dua peratus. Keputusan rasmi bagaimanapun dijangka diumumkan pada 29 September nanti.

Sebelum ini, Widodo mendahului keputusan undian pusingan pertama pada Julai lalu dengan memenangi 43 peratus undi dan Bowo mendapat 34 peratus undi. Namun kedua-dua calon itu gagal mencapai keputusan undi 50 peratus yang diperlukan untuk menang.

Widodo disokong oleh parti kedua terbesar Indonesia, Parti Perjuangan Demokratik dan Parti Gerakan Indonesia Raya yang diketuai oleh Prabowo Subianto, bekas komander pasukan khas Indonesia.

Bowo pula disokong oleh Parti Demokratik pimpinan Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono.

Para penganalisis meramalkan ia satu pertembungan yang sengit. Terdapat seramai tujuh juta pengundi berdaftar. Kertas undi akan dikira dengan tangan di semua tempat undi selepas pengundian ditutup. - AFP

Ais lautan Artik semakin mencair

Posted:

Ais lautan Artik semakin mencair

IMEJ satelit yang dikeluarkan oleh Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan Amerika Syarikat (NASA) menunjukkan kecairan ais laut yang berlaku di kawasan Artik.


NEW YORK - Sekumpulan pakar kelmarin memberi amaran kecemasan berikutan kesan global akibat kecairan ais di kawasan Artik yang tidak diramal boleh berlaku, termasuklah pelepasan gas metana dari kawasan permafrost yang ketika ini berada di bawah ais.

Universiti Columbia dan kumpulan aktivis alam sekitar Greenpeace mengadakan majlis berasingan bagi membincangkan data kerajaan Amerika Syarikat (AS) yang menunjukkan bahawa ais di lautan Artik telah menyusut kepada permukaan paling kecilnya sejak ia mula direkodkan pada tahun 1979.

Menurut data daripada Pusat Data Salji dan Ais di Boulder, Colorado, imej-imej satelit menunjukkan litupan ais Artik cair kepada 3.4 juta kilometer persegi pada Ahad lalu yang merupakan titik ramalan terendah tahun ini.

"Di antara tahun 1979 dan 2012, kita mengalami penurunan ais laut sebanyak 13 peratus bagi setiap dekad, melonjak daripada kadar enam peratus di antara tahun 1979 hingga 2000," kata pakar oseanografi, Wieslaw Maslowski ketika berucap pada majlis Greenpeace.

"Jika trend ini berterusan kita akan kehilangan ais laut menjelang hujung dekad ini," Maslowski. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved