Selasa, 28 Ogos 2012

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Bertemu selepas 59 tahun terpisah

Posted:

Bertemu selepas 59 tahun terpisah

Oleh ZULKIFLI MANZOR
zulkifli.manzor@kosmo.com.my

NORMA (duduk dua dari kiri) bersama ahli keluarganya dan Chong (duduk di tengah) dalam pertemuan yang diatur oleh Biro Pengaduan dan Perkhidmatan Awam MCA di Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR – Seorang wanita Cina yang dibesarkan dalam keluarga Melayu dan menganut agama Islam memperoleh hadiah cukup istimewa pada Syawal ini apabila dia akhirnya dipertemukan dengan ahli keluarganya yang sebenar selepas 59 tahun terpisah.

Meskipun kini berlainan agama, Norma Hashim, 59, seorang pesara kerajaan, cukup gembira kerana berpeluang menjalin semula hubungan kekeluargaan dengan enam lagi saudara kandungnya sejak dia diserahkan kepada keluarga angkat pada tahun 1953.

Katanya, dia telah lama berusaha menjejaki ahli keluarga kandungnya itu sebelum mereka dipertemukan tengah hari semalam hasil bantuan Biro Pengaduan dan Perkhidmatan Awam MCA.

"Saya diserahkan kepada keluarga angkat ketika berusia tiga bulan selepas ibu bapa kami terlalu miskin untuk menyara keluarga yang besar.

"Walaupun saya tidak lagi dapat berjumpa dengan ibu bapa kerana mereka telah meninggal dunia, peluang bertemu dengan adik-beradik pun sudah cukup menggembirakan," katanya pada majlis pertemuan itu semalam.

Turut hadir Ketua Biro Pengaduan Awam MCA, Datuk Seri Michael Chong, tiga saudara kandung Norma iaitu Teo Hooi Nai, 63, Teo Hong Hing, 57, Teo Hong Meng, 71, serta beberapa keluarga terdekat.

Pada majlis itu, Norma ditemani oleh anak perempuannya yang juga seorang pegawai bank, Nuraida Mohd. Ali, 35, manakala suaminya, Mohd Ali. Awang, 61, seorang pesara swasta, tidak hadir kerana ada urusan lain yang tidak dapat dielakkan.

Kisah pencarian keluarga Norma ini pernah disiarkan oleh Kosmo! pada 21 Ogos lalu.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Rumah Imuda dipecah masuk, pencuri sempat ratah kuih raya

Posted:

Rumah Imuda dipecah masuk, pencuri sempat ratah kuih raya


IMUDA menunjukkan jeriji besi yang diumpil oleh pencuri untuk memasuki rumahnya.


KUALA LUMPUR - Rumah pelawak dan pelukis terkenal, Imuda dipecah masuk oleh sekumpulan pencuri yang sempat menjamu selera sebelum lesap dengan barangan serta wang tunai yang kesemuanya bernilai RM7,000 di Taman Datuk Ahmad Razali di sini baru-baru ini.

Kejadian itu hanya disedari oleh Imuda atau nama sebenarnya, Abdul Rahim Muda, 52, pukul 3 petang kelmarin selepas beliau bersama tiga ahli keluarganya pulang daripada bercuti raya di Pulau Pinang sejak 10 hari lalu.

Apa yang mengejutkan Imuda, kumpulan pencuri itu sempat membancuh beberapa gelas air sirap serta menjamah kuih raya yang diletakkan di dapur sebelum mereka menghilangkan diri.

Katanya, sebelum lari, mereka telah menggeledah rumah teres dua tingkat yang dihuni oleh keluarga Imuda sejak setahun lalu.

"Seluruh rumah termasuk kelima-lima bilik berselerak. Saya percaya kejadian ini dilakukan oleh tiga hingga empat orang.

"Setelah memeriksa persekitaran rumah, saya yakin penyamun berkenaan masuk ke dalam rumah setelah mengumpil jeriji besi di ruang tamu rumah dengan pemutar skru," katanya yang mula dikenali menerusi sitkom komedi Pi Mai Pi Mai Tang Tu pada tahun 1980-an.

Beliau membuat laporan di Balai Polis Ampang Jaya dengan melaporkan kehilangan komputer bimbit, empat utas jam tangan, tiga buah telefon bimbit serta wang tunai RM300.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Umpama berniaga di pekan koboi

Posted:

Umpama berniaga di pekan koboi

Oleh LILY YEAN
lily.yean@kosmo.com.my

seorang peniaga menghulurkan barangan yang dibeli pelanggan dari celah jeriji kedainya di Taman City, Segambut semalam.


KUALA LUMPUR – Kira-kira 40 peniaga di Kawasan Perindustrian Taman City, Segambut di sini terpaksa menjalankan perniagaan menerusi celah-celah jeriji kedai demi keselamatan nyawa mereka.

Mereka yang merupakan peniaga alat ganti kenderaan di Jalan Selingsing di sini terpaksa berbuat demikian berikutan peningkatan kes jenayah samun bersenjata di kawasan itu sejak dua bulan lalu yang adakalanya sampai empat kes dalam sehari.

Tinjauan Kosmo! mendapati setiap peniaga berada dalam keadaan berwaspada dan akan melihat ke luar pintu kaca dan jeriji premis perniagaan setiap kali mereka ternampak kelibat orang yang lalu di hadapan kedai mereka.

Seorang pemilik kedai yang hanya mahu dikenali sebagai Lau, 40, berkata, dia kini terpaksa menjalankan perniagaan dengan mengunci pintu jeriji kerana masih trauma dengan kejadian disamun pada 26 Jun lalu.

"Kedai saya diserang tiga lelaki yang bersenjatakan parang kira-kira pukul 5.30 petang dua bulan lalu ketika saya hendak menutup kedai.

"Mereka langsung tidak takut walaupun kegiatan jenayah itu dilakukan pada siang hari malah mereka menyamun tiga buah lagi kedai lain selepas berjaya melarikan RM6,000 dari kedai saya," katanya ketika ditemui Kosmo! di sini semalam.

Jelasnya, keadaan jenayah di kawasan itu sangat teruk berbanding dua tahun lalu.

"Jika sebelum ini hanya jenayah ragut dilaporkan berlaku namun kini penjenayah berani menyamun premis perniagaan," ujarnya.

Menurutnya, bukan sahaja golongan peniaga, malah pekerja di kawasan tersebut turut disamun dan diragut ketika mereka pergi dan pulang daripada bekerja.

"Perniagaan saya terjejas teruk apabila saya nekad berniaga dengan keadaan pintu kedai berkunci bagi mengelakkan disamun buat kali kedua.

"Jumlah pelanggan pula semakin kurang kerana siapa yang mahu membeli barang dari kedai yang berkunci kerana mereka perlu memilih dan melihat barangan yang diperlukan," ujarnya.

Beliau telah membuat laporan polis di Balai Polis Jinjang yang terletak kira-kira 4.1 kilometer dari taman itu pada hari kejadian.

Seorang lagi peniaga alat ganti jentera berat, Ng Chee Heng, 40, berkata, dia terpaksa berniaga dengan mengunci pintu kaca kedainya demi keselamatan.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved