Ahad, 26 Ogos 2012

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Merdeka karya

Posted:

Merdeka karya

SATU hal yang jelas apabila berbicara dengan tiga rangkaian jiwa besar ini terletak pada susunan bahasanya. Jujur dalam melemparkan buah fikiran, tambah selesa apabila setiap ayat menjadi penjelas bait-bait yang ikhlas dan membina.

Mereka bukan sekadar berkongsi tetapi turut memberi pengamatan dan pengajaran tentang apa yang pernah mereka lalui. Itu satu hal yang sewajarnya dipelajari oleh anak-anak muda dalam berkomunikasi - bagaimana Pyan Habib, Ramli Sarip dan Khalid Salleh melontar kata dan memerdekakan jiwa yang mendengar ceritera mereka.

Masjid India di Kuala Lumpur menjadi saksi gaya santai tiga seniman ini disatukan.

Mereka berkongsi cerita dan waktu, walaupun bukan berjanji tetapi jodoh sering membawa mereka ke situ.

Kata Pyan Habib: "Selangor Mansion ialah tempat kutu. Dari tempat minum teh tarik di sini, kita boleh nampak KLCC," guraunya tentang keintiman berada di sebuah restoran mamak di Selangor Mansion.

Bebas intelek

Ditilik kronologi dan titik temu, Pyan Habib pernah berkolaborasi dengan Ramli Sarip dalam filem Kembara Seniman Jalanan. Khalid dan Pyan pula bergabung bawah satu payung bernama Anak Alam sejak awal tahun 1970-an lagi.

"Saya kenal Khalid tak lama, tapi rasa macam dah lama," tutur Ramli.

Mencelah sebelum lelaki dari Singapura itu bertutur lebih lebar, Khalid yang mesra digelar Wak itu mencelah: "Benda ini misteri. Kadang-kadang kita rasa kita kenal padahal hanya kenal dari jauh."

Disambung semula oleh Ramli: "Ada kerinduan dan kemesraan dan bila duduk bersama, kita ada penghormatan sesama sendiri. Itu yang paling best."

Tersenyum sebelum bahagiannya tiba untuk mula menyusun ayat, suara 'mahal' daripada kerongkong penyair luar biasa, Pyan pula menoleh saat mula mereka boleh bersatu jadi kawan.

"Wak pernah jadi teman serumah saya, masa itu kami sama-sama dalam Anak Alam. Tapak Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan sekarang itu dahulu rumah kami.

"Dia juga pernah berlakon bawa karakter saya dalam drama Gelisah Seorang Seniman. Pertama kali jumpa Ramli dalam filem Kembara Seniman Jalanan," berbutir dan jelas kedengaran suara Pyan seperti terkenang kisah lama.

SEDAR ruang, sedar diri dan sedar Tuhan, itu antara lain kata mutiara yang dikongsi Wak Khalid.


Mukadimah kepada 'perikatan' Pyan, Ramli dan Khalid itu hanyalah persahabatan namun di sebalik pertemuan terancang itu juga, nawaitu kami adalah untuk menelaah erti kemerdekaan yang ada dalam alir darah seniman masing-masing.

Mendahului rakan-rakan lain, sebutir demi sebutir falsafahnya yang ampuh di dadanya mula keluar daripada mulut Wak Khalid.

Hukum alam

"Tidak semua orang boleh berkarya, sebaliknya orang yang diberikan anugerah dan kelebihan sahaja. Kelebihan itu pula harus difikirkan untuk hal yang bagaimana. Kalau buat filem, filem yang bagaimana, yang mendaulatkan agama, bangsa dan negara.

"Saya percaya setiap orang ada tanggungjawab untuk angkat sesebuah isu jadi bahan pemikiran, untuk dilihat dengan pandangan berilmu dan bukan sekadar 'pak turut'," katanya sarat memberi contoh perfileman Hollywood sebagai propaganda yang berjaya membentuk kuasa Amerika Syarikat sebagai negara terkuat dunia.

Menjawab persoalan terhadap rungutan bahawa anak Malaysia tidak cukup merdeka dalam berkarya dek kekangan kenegaraan, agama dan budaya, Wak tersenyum sinis.

"Setiap manusia bebas mengeluarkan pandangannya tapi sejauh mana erti kemerdekaan itu difahami dengan jelas, ia masih satu persoalan yang bersilang tindih. Bebaskah diri dan negara itu untuk beraja sebagai sebuah negara merdeka?

"Adakah amalan-amalannya itu merdeka dari segi agama, bangsa dan negara? Merdekakah orang yang melaung-laungkan ungkapan merdeka itu?" lontar Wak kembali kepada soalan asal.

Percaya aliran yang ada dalam jiwanya, sebagai pelakon, penyair bahkan juga penulis yang menghasilkan buku Melayu Hilang Di Dunia, Wak berasa dia seorang yang merdeka dan bebas membentuk acuan karyanya.

"Lepas buku itu diterbitkan, saya kena belasah balik oleh pemimpin ataupun ahli ulama. Saya terbuka untuk dikritik," katanya.

Mendengar dan kemudian mengangguk setuju dengan penyataan daripada Wak Khalid, giliran Ramli untuk berwacana.

'MENANGKAP' kata-kata mutiara mereka bertiga ini merupakan sebuah makanan jiwa buat yang mendengar.


"Kalau tujuan penulisan itu dilihat untuk menderhaka, saya percaya dia sudah kena tangkap. Maknanya tulisan dia ada logiknya dan dia ada kebebasan di situ.

"Bercakap soal bebas atau merdeka, di mana pun kita berada kita tidak bebas sepenuhnya. Apa yang boleh kita lakukan ialah menghormati kemerdekaan itu dengan cara terbaik. Ikut hukum alam. Di hutan atau di laut sekali pun, manusia masih kena ikut peraturan.

"Di pentas persembahan juga, kita kenal pentas, kenal masyarakat. Walau sehebat mana pun kita, tapi apabila kita ke Mekah misalnya, kita kena sujud di tempat yang sama," kata Ramli yang kemudiannya dipintas oleh Wak Khalid.

"Saya lihat perkara itu lebih kepada disiplin dan peraturan hidup. Peribahasa Melayu sendiri menyebut, masuk kandang kerbau menguak, masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang harimau mengaum. Kita kena ikut tema. Macam hari ini, saya suka santai, tapi diminta pakai baju Melayu, saya kena akur," celah Wak.

Faham sisi diskusi dengan membaca gerak bibir dua sahabat, mahu lebih jelas, Pyan minta soalan yang sama ditulis atas buku catatan yang dikeluarkan dari beg sandangnya.

Ruang bercakap

Sebaik membuka mulut, lelaki berusia 54 tahun punya aura yang cukup besar. Seperti kata Ramli, daripada seorang kutu jalanan, dia baca puisi dengan keadaannya yang luar biasa. Pyan kemudian dikenali sebagai Osman Tikus, sebuah sejarah dan simbol.

Dia kemudian menjadi penyunting surat khabar sebelum berhenti demi meneruskan ruang berkarya ikut cara yang disukai. Insan-insan seni seperti Wak Khalid dan Pyan juga disifatkan Ramli sebagai spesies-spesies terakhir kerana lebih banyak mengalami kesusahan dalam hidup.

"Minta sikit ruang untuk bercakap, bila merdeka kena ruang untuk mengkritik. Saya cuma berkarya dan baca puisi tanpa dilihat sebagai pembangkang.

"Sejak dahulu lagi saya baca puisi, mengkritik apa sahaja tapi okey. Sekarang sahaja, kritik sikit, terus orang lihat kita sebagai pembangkang, tak semestinya.

"Saya boleh pergi kanan atau kiri, dahulu atau sekarang, saya masih orang yang sama. Tapi kalau orang tidak mahu panggil dan dengar puisi saya bagaimana mereka hendak tahu saya jenis yang hentam kerajaan atau tidak?

BUKAN hanya untuk sesi ini, tetapi restoran mamak di Selangor Mansion ini sering menjadi lokasi pertemuan jiwa dan bahasa ketiga-tiga seniman terkenal ini.


"Generasi baharu, budak-budak indie sebaliknya yang ada inisiatif hulur jemputan untuk saya. Dengar dulu, baru tahu. Lain-lain, saya setuju dengan pendapat Wak dan Ramli," lontar Pyan Habib.

Gema daripada lubuk jiwa Pyan banyak yang cuba diluahkan. Beroleh ruang sebegini juga satu penghormatan buatnya untuk masih dilihat relevan dengan arus damai dan kesejahteraan negara. Seorang penyair sepertinya ialah pemerhati yang tidak terikat oleh mana-mana kepentingan pihak lain.

"Saya berkarya dan baca puisi untuk beli beras," letusnya.

Menutup kembara dan keseniman daripada tiga jiwa ini, Wak Khalid sekali lagi membuat penyataan: "Kesenimanan dari kesedaran kemanusiaan itu perkara. Sempadannya ialah sedar ruang, sedar diri dan sedar Tuhan. Ada semua elemen yang saling berkait itu, selamatlah hidup tak kira dalam pengkaryaan apa pun."

Gambit hendak bersih nama

Posted:

Gambit hendak bersih nama

LAGAK Gambit (kanan) dan Safee Sali serta Khairul Fahmi dalam program Nusantara Jaya Safee Sali.


GAMBIT SAIFULLAH tidak malu mengakui bahawa namanya dikenali melalui cerita yang kurang enak.

Bermula daripada cerita sikap keras kepalanya hinggalah kontroversi klip video Prema Yin arahannya bertajuk Menarilah, semua itu memberi imej negatif terhadap Gambit.

Ralatnya dia, semua cerita itu tersebar daripada mulut ke mulut. Walhal menurutnya, ada penyampai cerita yang tidak mengenalinya sama sekali. Malah gelaran poyo secara semberono dipalitkan kepada dirinya.

Bertemu Gambit, dia berkata, dia seorang yang peramah namun bukan dengan semua orang. Gambit turut menyatakan dia seorang yang gemar bercakap, malah bertegas bahawa dia bukan manusia hipokrit.

"Banyak orang yang tidak memahami saya tetapi senang-senang melemparkan tuduhan. Saya harap orang dapat melihat sisi positif saya.

"Saya peramah tapi pada masa yang sama memiliki sifat pemalu. Sifat itulah yang dianggap sombong selama ini. Apa yang penting bagi saya ialah sikap jujur, itu yang sentiasa saya pamerkan," hujahnya.

Pada satu sisi, dia melihat skil komunikasinya perlu diperbaiki. Malah lebih daripada itu, dia memilih Lina Merican yang merupakan pengurus Awal Ashaari untuk mengendalikan kerjayanya yang sememangnya memerlukan komunikasi berterusan dengan pelbagai pihak.

"Perjalanan kerjaya saya bagus cuma saya inginkan sebuah pasukan yang boleh melancarkan lagi pergerakan saya.

"Saya juga hendak membersihkan diri daripada segala kata-kata orang terhadap saya.

"Saya tidak pernah berhenti berlakon tetapi sekarang lebih menumpukan kepada kerja-kerja produksi," katanya yang muncul dengan program Nusantara Raya Safee Sali yang ditayangkan pada hari raya kedua lalu.

Menerajui produksi Eightball Productions, selepas muncul dengan projek terbaharu berbentuk travel log yang mempamerkan sisi lain Safee Sali bersama kelab bola sepak Pelita Jaya dari Indonesia, Gambit merancang untuk menghasilkan lebih banyak program sebegitu.

"Saya banyak mengembara, jadi saya mahu fokus terhadap program yang berbentuk kembara.

"Selepas ini, produksi saya akan muncul dengan program yang berbentuk sama namun belum ditentukan siapakah selebriti atau tokoh sukan yang terlibat," ujarnya.

Sebagai penerbit, kata Gambit, dia ingin produknya berbentuk mentah dan real tetapi ada nilai komersial.

"Sebagai seorang hos pula, saya mahu khalayak melihat saya sebagai pengembara dan merasai penjelajahan saya," ujar Gambit jujur.

"Tujuan utama saya keluar dengan program sebegini adalah untuk membuahkan inspirasi sebagaimana saya mendapat inspirasi dengan menonton program sebegitu.

"Ia juga sebuah pencarian jiwa untuk saya. Penonton juga dapat mengenali diri saya yang sebenar.

"Paling penting, saya dapat memberikan sesuatu kepada masyarakat. Saya juga mencari kepuasan sebagai pelakon, pengacara, produser dan melalui apa yang saya lakukan," luahnya.

"Tanggapan umum tidak menjatuhkan saya. Ia pernah membuatkan saya lebih kuat secara negatif. Sekarang saya mahu bangkit," akhiri ceritanya.

Si cilik Haris Alif

Posted:

Si cilik Haris Alif


HARRIS ALIF muncul dengan single perdananya, Kisah Yang Terindah.


SEGAK berbaju Melayu dan bersamping, juara Idola Kecil musim ketiga dan Juara Bintang Kecil RTM ini sememangnya berada dalam mood raya.

Harris Alif yang berasal dari Pulau Pinang rancak bercerita tentang perjalanan kariernya selepas melalui pentas pertandingan yang merupakan platform terbaik untuk kerjaya nyanyiannya kelak.

Mungkin belum ramai yang dapat mendekati wajah ini, namun dengan buah tangan pertama yang berjudul Kisah Yang Terindah, mungkin ia permulaan yang indah untuk penyanyi cilik ini.

"Lagu itu ditulis oleh Pepep, pemain dram grup dari Indonesia iaitu ST12. Saya merakamkan lagu ini di Studio King, Petaling Jaya," ujarnya yang gembira dengan kehadiran single ini.

"Lirik lagu Kisah Yang Terindah bukanlah lirik tentang kisah cinta. Melodi lagu ini rancak, jadi ia sesuai dengan trend sekarang," kata Harris Alif.

Anak ketiga daripada empat beradik itu bukan sahaja menyerlah dalam bidang nyanyian bahkan melibatkan diri dalam bidang lakonan dan pengacaraan.

Harris muncul sebagai pengacara program Berita Adik di TV9 dan The VSquad di ntv7. Malah, penyanyi yang lahir pada 2 September 1999 ini turut mempamerkan bakat lakonan melalui drama Sunat 21 dan Maafkan Kami.

Selain itu, Harris yang kini bernaung bawah label Universal Music Malaysia membintangi filem Aku, Kau dan Dia terbitan Tayangan Unggul Sdn. Bhd.

Tidak hanya itu, Harris menyumbangkan suaranya untuk filem animasi, Bola Kampung The Movie bergandingan dengan Aznil Nawawi, Ezlynn, Harun Salim Bachik dan Afdlin Shauki.

Tuah ayam nampak di kaki, tuah Harris kini bertambah apabila dia dipilih menjadi duta untuk Body Glove, D&D Beauty, Staedler Malaysia untuk Erra Art Club dan Exabytes.

Kredit: www.kosmo.com.my

1 ulasan:

Unknown on 2 September 2017 pada 2:01 PG berkata...

Salam sejahtera!
Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh puan Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada puan Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

Nota: Tiada yuran insurans, yuran pendaftaran atau yuran pemindahan.

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan puan Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Puan Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved