Ahad, 1 Januari 2012

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Samoa paling awal sambut tahun baharu

Posted:

Samoa paling awal sambut tahun baharu

Samoa paling awal sambut tahun baharu

ORANG ramai memenuhi kawasan sepanjang laluan Beach Road di Apia, Samoa ketika waktu menghampiri pukul 12 tengah malam Khamis lalu untuk berpesta.


APIA, Samoa - Samoa menjadi negara pertama di dunia meraikan sambutan tahun baharu 2012 kerana garis masa antarabangsa meletakkan negara yang terletak di kepulauan Pasifik itu 24 jam lebih awal berbanding masa di negara-negara lain.

Samoa dan negara jirannya, Takelau terletak hampir dengan Garisan Tarikh Antarabangsa yang merentasi Lautan Pasifik secara menegak.

Kedua-dua set gugusan pulau itu mengambil keputusan untuk menjajar semula diri mereka dari bahagian Amerika ke arah bahagian Asia pada tahun ini.

Langkah itu sekali gus membuatkan Samoa menjadi negara pertama yang menyambut tahun baharu. Rakyat Samoa mengadakan sambutan tahun baharu pada tengah malam Khamis, 29 Disember 2011.

Samoa juga melepasi hari Jumaat dan terus berada dalam zon waktu 12:01 tengah malam pada malam tahun baharu. Maka tidak hairanlah jika pantai-pantai di negara tersebut dipenuhi oleh pengunjung dan rakyat tempatan yang ingin berpesta. - Agensi

Full content generated by Get Full RSS.

34 maut puting beliung landa selatan India

Posted:

34 maut puting beliung landa selatan India

34 maut puting beliung landa selatan India


SEKUMPULAN penduduk berjalan di bawah hujan lebat di hadapan kawasan pantai Pondicherry, selepas puting beliung Thane membadai negeri Tamil Nadu, India semalam.


CHENNAI, India - Sekurang-kurangnya 34 orang terbunuh apabila puting beliung Thane dengan kekuatan angin 140 kilometer sejam (km/j) melanda kawasan pantai Cuddalore, negeri Tamil Nadu di selatan India semalam.

"Dianggarkan 50,000 buah pondok musnah akibat angin kencang. Kami akan mendapatkan gambaran lebih jelas tidak lama lagi," kata pengurus daerah, V. Amuthavalli yang tidak menolak jumlah kematian mungkin meningkat.

Kebanyakan mangsa maut kerana terkena renjatan elektrik dan ditimpa dinding bangunan atau rumah. Para jurutera dilihat bekerja keras untuk memulihkan talian telefon dan bekalan elektrik yang terputus di beberapa lokasi terjejas.

Namun begitu, perkhidmatan kereta api dan kapal terbang dapat beroperasi seperti biasa tidak lama kemudian.

Angin kencang itu membuatkan sebuah kapal kargo terdampar di darat dan 70 buah bot menangkap ikan rosak. Beratus-ratus hektar padi yang sedia untuk dituai juga musnah. - AFP

Full content generated by Get Full RSS.

Jong-un pemimpin tertinggi Korea Utara

Posted:

Jong-un pemimpin tertinggi Korea Utara

Jong-un pemimpin tertinggi Korea Utara

PYONGYANG - Korea Utara semalam secara rasminya mengumumkan Kim Jong-un (gambar) sebagai Komander Tertinggi negara komunis itu selepas kematian bapanya, Kim Jong-il.

Pengumuman itu sekali gus mengukuhkan lagi autoriti Jong-un ke atas negara nuklear yang memiliki lebih 1.2 juta anggota tentera.

Jawatan tersebut diberikan dalam mesyuarat Biro Politik Jawatankuasa Pusat Parti Pekerja Korea Utara pada Jumaat lalu, lapor agensi berita Korea Tengah dalam satu kenyataan.

Pelantikan Jong-un sebagai komander tentera Korea Utara dikatakan dibuat berikutan wasiat daripada Jong-il pada 8 Oktober lalu. Jong-un turut menerima pelbagai gelaran lain daripada parti pimpinannya itu.

Dalam perkembangan berkaitan, Korea Utara memberi amaran bahawa ia tidak akan berlembut terhadap Korea Selatan biarpun setelah kematian Jong-il. Suruhanjaya Keselamatan Kebangsaan Korea Utara menegaskan bahawa ia tidak akan berunding dengan Presiden Korea Selatan, Lee Myung-bak. Mesej keras itu juga menyatakan rakyat Korea Utara bersatu di bawah kepimpinan Jong-un.

Namun, berdasarkan kepada kekurangan pengalaman dan usia Jong-un yang muda, timbul persoalan berkaitan kemampuannya untuk menangani rundingan program nuklear, masalah ekonomi dan kekurangan makanan kronik yang melanda Korea Utara sejak sekian lama. - Agensi

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved