Khamis, 15 Disember 2011

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Lion XII FC ‘kebal’

Posted:

Lion XII FC 'kebal'

Lion XII FC 'kebal'

TERCOROT pun tetap kekal dalam saingan Liga Super.Demikian 'kekebalan' pasukan negara jiran, Lion XII FC dari Singapura yang tetap kekal beraksi dalam saingan Liga Super bagi musim 2013 meskipun menduduki tangga tercorot liga yang membabitkan 14 pasukan itu pada aksi Liga Malaysia (Liga M) musim 2012.

Keistimewaan itu tidak dimiliki mana-mana baki pasukan lain kerana dalam liga walaupun menamatkan aksi di tangga ke-13 Liga Super di depan Lion XII FC sekalipun, mereka bakal 'terhumban' ke Liga Perdana bagi musim 2013.

Malah, lain pula ceritanya dengan Harimau Muda B yang terpaksa melupakan aksi Liga Super 2013 walaupun skuad kendalian Ismail Ibrahim itu berjaya muncul juara Liga Perdana pada musim depan, tetapi mereka tetap bersaing dalam Liga Perdana. Penyertaan mereka hanyalah sebagai pendedahan.

Naib Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Hamidin Mohd. Amin begitupun tidak mahu perkara itu disensasikan mana-mana pihak memandangkan penampilan pasukan negara jiran dalam saingan Liga Super itu sudah termaktub dalam memorandum persefahaman (MoU) antara FAM dan Persatuan Bola Sepak Singapura (FAS) sebelum ini.

"Selain tidak dibenarkan menggunakan khidmat pemain import seperti mana pasukan lain, pasukan Lion XII FC juga hanya akan menerima ganjaran wang tunai sebanyak RM750,000 sekiranya muncul juara Liga Super.

"Mereka juga tidak akan menerima sebarang insentif lain seperti mana pasukan lain dalam saingan musim depan, jadi cukup-cukuplah mensensasikan isu ini," katanya semalam.

Kehadiran Lion XII FC yang kembali mewarnai saingan bola sepak tempatan selepas 17 tahun lalu, kali ini jelas 'kurang disenangi' segelintir pemerhati bola sepak tempatan, terutamanya tindakan skuad tersebut menyenaraikan 10 pemain berusia lebih 23 tahun.

Berdasarkan MoU itu, Lion XII FC yang dikendalikan V. Sundramoorthy bakal beraksi dalam saingan Liga M selama empat musim sehingga 2015 sebagai pertukaran dengan skuad Harimau Muda yang akan beraksi dalam Liga Singapura (Liga S) bermula Februari tahun depan.

Dalam pada itu, Hamidin berkata, hanya 12 pasukan sahaja yang akan kekal beraksi dalam saingan Liga Super 2013 berbanding 14 pasukan pada musim depan.

Selain Lion XII FC katanya, sembilan pasukan terbaik akan kekal dalam aksi Liga Super sementara dua lagi pasukan diisi oleh juara Liga Perdana serta pemenang perlawanan playoff.

"Untuk perlawanan playoff (Liga Super bagi musim 2013), ia akan membabitkan naib juara Liga Perdana 2012 serta tiga pasukan yang menghuni tangga ke-10, 11 dan 12 Liga Super 2012.

"Sementara pasukan tercorot Liga Super musim depan (selain Lion XII FC) pula akan terus diturunkan ke Liga Perdana bagi musim 2013," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Kemboja berminat sertai Liga M

Posted:

Kemboja berminat sertai Liga M

Kemboja berminat sertai Liga M

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my


KELAB Kemboja, Preah Khan Reach antara pasukan dari rantau ASEAN yang berminat beraksi dalami Liga Malaysia.


KEHADIRAN semula pasukan negara jiran, Singapura yang kembali mewarnai saingan Liga Malaysia (Liga M) pada musim depan dilihat bukan sahaja mengujakan peminat bola sepak tempatan tetapi juga warga republik itu sendiri.

Kembali dengan nama Lion XII FC, sebahagian besar peminat bola sepak tempatan begitupun pastinya masih belum lupa dengan tindakan Persatuan Bola Sepak Singapura (FAS) yang 'berpatah arang berkerat rotan' dengan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) serta bertindak keluar daripada saingan Liga M sebelum ini.

Ia gara-gara FAS dikhabarkan tidak berpuas hati dengan peraturan levi tiket sebelum membentuk Liga Singapura (Liga S) kira-kira 17 tahun lepas.

Biarpun ada yang 'kurang senang' dengan 'kepulangan' Singapura kali ini termasuk sikap 'manja' mereka yang membariskan 10 pemain melebihi usia 23 tahun, sudah pasti kehadiran mereka bakal menghangatkan lagi saingan bola sepak tempatan serta mengundang gerun pasukan lawan.

Tidak mustahil akan ada lebih banyak pasukan atau kelab dari negara serantau bakal mengikuti jejak langkah Singapura selepas ini, sekali gus membantu meningkatkan lagi tahap kompetitif Liga M, dan ia turut diakui Naib Presiden FAM, Datuk Hamidin Mohd. Amin.

Menurut beliau, selain kelab Preah Khan Reach dari Kemboja yang pernah membuat permohonan bagi menyertai aksi Piala FA sebelum ini, pihaknya juga telah menerima beberapa permohonan daripada beberapa kelab terkemuka dari Thailand dan Indonesia yang turut melahirkan hasrat sama.

"Begitupun, segala-galanya masih di peringkat perbincangan dan tidak mungkin dapat dilaksanakan dalam masa terdekat setelah meneliti pelbagai aspek.

"Namun, saya juga tidak menolak kemungkinan mengenai penyertaan mereka pada masa depan yang dilihat dapat mengeratkan lagi rangkaian perhubungan antara negara terlibat demi kemajuan bola sepak serantau," katanya ketika ditemui pemberita baru-baru ini.

Untuk rekod, selain Singapura, Brunei juga pernah beraksi dalam saingan bola sepak tempatan apabila pernah muncul juara Piala Malaysia 1999, selain pasukan kelab dari negara itu, Brunei DPMM FC yang juga pernah mewarnai saingan Liga M sejak 2005 sebelum berhijrah ke Liga S pada musim 2009.

Meskipun keputusan FAM mengalu-alukan penyertaan pasukan dari luar bagi mewarnai kancah Liga M selepas ini, mungkin ia bakal mengundang persepsi negatif segelintir pemerhati bola sepak yang menganggapnya kurang sesuai, termasuk seolah-olah menjadikan Liga M sebagai 'liga rojak'.

Kesungguhan FAM yang tidak pernah jemu memikirkan formula terbaik bagi meningkatkan kualiti dan tahap kompetitif Liga M supaya muncul sebagai antara liga yang sempurna dan disegani di rantau Asia Tenggara selama ini sememangnya harus dipuji.

Full content generated by Get Full RSS.

'Tutup buku dengan kemenangan'

Posted:

'Tutup buku dengan kemenangan'

'Tutup buku dengan kemenangan'


KIM SWEE (dua dari kanan) tidak mahu pemain-pemainnya berasa kecil hati jika tidak diturunkan dalam aksi persahabatan di Australia.


LUMRAH di dalam kehidupan, 'api' cemburu pastinya membara di hati masing-masing seandainya tidak lagi menjadi pilihan dan sering diketepikan.

Justeru, pengendali skuad Harimau Muda, Ong Kim Swee begitu lantang mahu kesemua 23 pemainnya yang dibawa 'berguru' ke Australia kali ini supaya bebas daripada 'dijangkiti' anasir negatif iaitu 'PHD' (perasaan hasad dengki).

Selepas kejayaan mencatatkan kemenangan 3-0 ke atas Sydney FC dalam aksi pembuka tirai Selasa lepas sebelum tewas 0-1 kepada Central South Mariner kelmarin, sudah pasti anak-anak buah Kim Swee begitu teruja dan tidak mahu melepaskan peluang supaya diturunkan ketika kembali membuat perhitungan dengan kelab itu pada aksi terakhir aksi persahabatan di bumi Australia pada 19 Disember ini.

Tambahan pula, ia dilihat sebagai hadiah hari jadi yang paling bermakna buat Kim Swee yang genap berusia 41 tahun pada 11 Disember lalu.

"Kesemua pemain seharusnya faham dengan keputusan saya untuk mencuba pemain baharu dan yang jarang diturunkan sepanjang berada di Australia kali ini.

"Justeru, mana-mana pemain sedia ada yang sering menjadi pilihan saya sebelum ini sewajarnya tidak cemburu dengan perkara ini demi kebaikan pasukan di masa depan," katanya ketika dihubungi Kosmo! di Sydney semalam.

Antara muka baharu yang dibawa Kim Swee 'terbang' ke bumi kanggaru itu ketika ini termasuklah S. Sivanesan, Shahrul Saad dan Mohd. Shahril Saari.

Menurut Kim Swee, mereka yang pada mulanya dijadualkan menentang Newcastle Jets pada aksi terakhir, terpaksa membatalkan hasrat itu kerana pasukan lawan mahu menangguhkan perlawanan sehari lewat (20 Disember) pada saat-saat akhir kelmarin gara-gara masalah yang tidak dapat dielakkan, sedangkan pasukannya dijadualkan kembali semula ke tanah air pada hari berkenaan.

"Justeru, kami akan menentang semula Central South Mariner pada aksi terakhir sebagai ganti di stadium yang sama sebelum ini, cuma waktu perlawanan sahaja masih belum diputuskan," katanya.

Dalam pada itu, Kim Swee secara kasarnya mengakui telah mendapat ilham dalam mengenal pasti kesebelasan utama pemain ketika menentang Central South Mariner kelak, namun masih kekal berahsia mengenai siapa yang bakal diturunkan dan sekadar membayangkan mahu menguji pemain berusia di bawah 20 tahun dalam perlawanan tersebut nanti.

Apa yang lebih mustahak katanya, mana-mana pemain yang diturunkan nanti dapat mengekalkan rentak dan corak permainan yang diterapkan, selain memanfaatkan tempoh rehat yang lebih lama kali ini selepas terpaksa berdepan dengan Sydney FC dan Central South Mariner dalam dua hari berturut-turut sebelum ini.

"Saya juga mahu kesemua pemain belajar mengawal bola dengan lebih baik serta mengekang asakan pemain lawan daripada memasuki kawasan bahaya kerana dengan pengalaman sebegini, ia dilihat dapat meningkatkan keyakinan pemain dan juga pendedahan berguna bagi membolehkan mereka lebih matang di tengah padang.

"Oleh itu, saya menuntut pemain saya supaya memberikan yang terbaik ketika menentang Central South Mariner nanti, sekali gus 'menutup buku' di Australia dengan kejayaan," katanya.

Tanpa berselindung, Kim Swee juga mengakui memerlukan sekurang-kurangnya dua perlawanan berkualiti seperti ini dalam tempoh sebulan lagi sebagai persiapan jangka panjang kerana ia boleh membantu mengekalkan momentum pasukannya untuk menyinar dalam aksi Liga Singapura dan juga menjelang baki tiga aksi kelayakan Olimpik 2012 Zon Asia awal tahun depan.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved