Khamis, 8 Disember 2011

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Mencari ilham di Australia

Posted:

Mencari ilham di Australia

Mencari ilham di Australia

PELUANG 'berguru' di Australia selama 12 hari bermula esok akan dimanfaatkan sepenuhnya oleh pengendali skuad Harimau Muda, Ong Kim Swee bagi meneliti kelebihan individu setiap pemain selain memberi penekanan terhadap keserasian dalam pasukan.

Selain mengharungi saingan Liga Singapura (Liga-S) musim depan, persiapan menentang tiga kelab elit itu juga disifatkan Kim Swee sebagai medan terbaik menguji pemain baharu dan yang jarang diturunkan sebelum ini sebagai persiapan mengharungi baki aksi kelayakan Sukan Olimpik 2012 peringkat kumpulan Zon Asia serta perancangan jangka panjang menjelang temasya Sukan SEA di Myanmar (2013) dan Sukan Asia di Korea Selatan pada 2014.

Menurut beliau, tempoh latihan selama lima hari di Wisma FAM, Kelana Jaya sejak Isnin lepas masih belum cukup buatnya meneliti setiap aspek secara keseluruhan, justeru peluang menentang tiga buah kelab elit di Australia nanti sememangnya sangat dinanti-nantikan.

"Tempoh latihan selama lima hari sebelum ini memang tidak cukup, jadi saya akan meneruskan penilaian pemain sepanjang berada di Australia nanti terutamanya pemain-pemain baharu dan yang jarang diturunkan sebelum ini," katanya kepada Kosmo!

Selain 30 pemain yang dipanggil sebelum ini, Kim Swee turut memanggil enam pemain baharu iaitu S. Sivanesan dari Felda United, Nazirul Naim Che Hashim dan Mohd. Ferris Danial Mat Nasir (Harimau Muda A), Nur Areff Kamaruddin dan Mohd. Farhan Abu Bakar (Harimau Muda B).

Kim Swee memberitahu, hanya 23 pemain sahaja daripada 36 pemain yang dipanggil menjalani latihan setakat ini bakal 'terbang' menyambung latihan di Australia kelak, dan senarai pemain itu katanya dijangka diumumkan hari ini.

"Malah, laporan mengatakan Wan Zack Haikal (Wan Nor) dan Khairul Fahmi (Che Mat) yang dikatakan akan tersisih ke Australia sebelum ini juga kurang tepat, kedua-dua pemain itu masih mendapat kepercayaan saya untuk menimba pengalaman di sana," katanya.

Skuad emas Kim Swee yang berjaya mempertahankan pingat emas acara bola sepak pada Sukan SEA di Jakarta baru-baru ini dijangka bertolak ke Australia dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) Sepang esok.

Ketika di bumi Australia nanti, skuad negara dijadual menentang kelab Sydney FC pada 13 Disember, Central South Mariner (15 Disember) sebelum menutup aksi menentang Newcastle Jets (19 Disember).

Bagi kelayakan Olimpik 2012 pula, anak-anak buah Kim Swee akan kembali menentang Syria, Bahrain dan Jepun pada awal tahun depan selepas mereka kecundang dalam tiga perlawanan sebelum ini.

Full content generated by Get Full RSS.

KAFA mula resah

Posted:

KAFA mula resah

KAFA mula resah

Oleh KHAIRI MOHAMAD
khairi.mohamad@kosmo.com.my


TAHAP pencahayaan serta papan markah elektronik di Stadium Sultan Muhammed IV tidak memenuhi piawaian AFC.


PERSATUAN Bola Sepak Kelantan (KAFA) menaruh harapan tinggi agar perlawanan pada Kejohanan Piala Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) dapat dilangsungkan di Stadium Sultan Muhammed IV, Kota Bharu pada Mac tahun depan.

Presidennya, Tan Sri Annuar Musa berkata, meskipun peluang untuk beraksi di tempat sendiri agak tipis berikutan beberapa kemudahan di stadium yang telah berusia 44 tahun itu gagal memenuhi syarat AFC bagi melangsungkan kejohanan berkenaan, namun beliau masih menaruh harapan impian tersebut tercapai.

"Seboleh-bolehnya saya mahu Kejohanan AFC berlangsung di Kota Bharu. Tetapi persoalannya bolehkah kita bermain di sini memandangkan kita masih tidak dapat memenuhi pelbagai syarat yang diletakkan oleh pihak AFC.

"Saya dimaklumkan oleh Setiausaha Agung KAFA, Azman Ibrahim, banyak soalan yang perlu kita isi pada borang AFC, namun sukar untuk kita jawab. Misalnya bolehkah tahap pencahayaan stadium kita mencapai 1,200 lux sedangkan ketika ini hanya sekitar 800 lux sahaja.

"Begitu juga dengan scoreboard (papan markah elektronik) yang sampai sekarang tidak dibuat sejak setahun lalu.

"Memang kita dukacita, bukannya isu besar pun soal scoreboard tetapi sampai sekarang gagal dipasang. Saya akan minta Setiausaha Agung kemukakan rayuan kepada pihak AFC," katanya.

Dalam majlis undian Kejohanan AFC yang berlangsung di ibu negara tiga hari lalu, Kelantan selaku juara Liga Super musim ini diundi dalam Kumpulan H bersama dengan tiga lagi pasukan iaitu Navibank Saigon (Vietnam), Arema Malang FC (Indonesia) serta Ayeyawady United FC dari Myanmar.

Menjawab maklum balas pihak kerajaan negeri mengenai perkara tersebut, Annuar enggan mengulas lanjut, sebaliknya meminta pihak media menanyakan sendiri perkara tersebut kepada pihak berkenaan.

"Saya tidak mahu komen lebih lanjut. Yang saya tahu kita kena ada stadium kerana orang Kelantan hendak tengok bola. Kalau tidak ada pilihan, mungkin kita terpaksa cari stadium lain seperti Stadium Nasional di Bukit Jalil atau Stadium Shah Alam," jelasnya.

Sementara itu mengulas mengenai kontroversi yang melanda penjaga gol No. 1 negara, Khairul Fahmi Che Mat, Annuar menganggap itu sebahagian daripada proses biasa yang terpaksa dilalui oleh seseorang yang mula mendapat populariti ketika ini.

"Saya fikir itu merupakan satu proses yang biasa, apatah lagi dengan kewujudan pelbagai ruang alam maya seperti Facebook dan Twitter ini. Beliau perlu bijak menangani sendiri setiap isu yang melandanya.

"Dia ada keluarga, ada majikan, ada negeri. Yang pasti dia perlu jaga nama baik ketiga-tiga itu. Saya memang bercadang untuk berjumpa dengan beliau sekeluarga selepas ini," ujarnya.

Full content generated by Get Full RSS.

T-Team ikat pemain import dari Bosnia

Posted:

T-Team ikat pemain import dari Bosnia

T-Team ikat pemain import dari Bosnia


SIMIKOUNDA sudah sah menyertai T-Team musim depan.


PASUKAN T-Team mengikat seorang lagi pemain import bagi menghadapi persaingan Liga Malaysia tahun depan.

Pengurus pasukan, Rozi Mamat berkata, dia berharap Bojan Petrit, 24, berasal dari Bosnia-Herzegovina akan dapat membantu T-Team dalam mengharungi saingan liga pada musim depan.

Sebelum ini T-Team telah mengambil bekas pemain pasukan Perlis yang berasal dari Zambia, Zacharia Simikounda.

Pasukan terakhir Bojan sebelum datang ke Terengganu adalah FC Navy Bazar, Bosnia.

Rozi berkata, beliau yakin pasukan T-Team akan lebih menyerlah lagi pada tahun depan dengan adanya kedua-dua pemain import berkenaan.

Beliau berkata, buat masa ini pasukan T-Team mengadakan perlawanan persahabatan dengan beberapa pasukan bagi memantapkan pemain import dengan pemain tempatan.

"Apabila selesai semuanya nanti, kita akan baiki mana-mana yang tidak betul sebelum menghadapi kejohanan sebenar," katanya.

Rozi berkata, mutu permainan pemain-pemain tempatan telah meningkat dari semasa ke semasa.

"Sasaran kita sekurang-kurangnya juara liga tahun depan," katanya.

Pencapaian terbaik T-Team dalam Liga Malaysia adalah melayakkan diri ke pusingan separuh akhir Piala Malaysia tahun lepas.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved