Sabtu, 17 Disember 2011

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Kedegilan Awang Hitam

Posted:

Kedegilan Awang Hitam

Kedegilan Awang Hitam

Oleh SITI NOR AFZAN KASIMAN, KUMARA SABAPATTY dan ROSLI HASSAN

MINGGU lalu, seorang lelaki Nigeria mati ditembak polis selepas mengamuk kerana gagal melepaskan diri daripada tahanan polis ketika diberi rawatan di Hospital Kuala Lumpur (HKL).

Dalam kejadian itu, suspek dikatakan bertindak agresif selepas beberapa ketulan dadah yang ditelan dipercayai pecah di dalam perutnya.

Akibatnya, lelaki bertubuh besar dan sasa itu mampu merentap gari di tangannya sehingga terputus lalu terpelanting dan terkena lampu wad sehingga pecah.

Lebih mencemaskan, lelaki berusia 31 tahun itu bertindak ganas memecahkan tingkap wad untuk melarikan diri namun gagal kerana terdapat jaring di luar bingkai tingkap tersebut.

Sedar cubaannya gagal, suspek naik berang dan bertindak menyerang jururawat, anggota polis dan pesakit lain dengan menggunakan besi katil.

Situasi bahaya yang mengancam keselamatan kakitangan hospital serta pesakit itu memaksa seorang anggota polis melepaskan sedas tembakan yang mengenai bahu suspek.

Bagaimanapun, suspek nekad untuk menyerang anggota polis terbabit dengan besi katil sehingga memaksa dua lagi das tembakan dilepaskan yang mengakibatkan kematiannya di lokasi kejadian.

Pas pelajar


WANITA Afrika turut terlibat dalam kegiatan pelacuran terutamanya di sekitar Lembah Klang.


Suspek yang masuk secara sah ke negara ini 1 Disember lalu ditahan sehari selepas itu kerana menimbulkan kekecohan. Dia juga disyaki terlibat dalam kes dadah.

Selepas ditahan dan dibawa ke balai polis untuk soal siasat, polis berjaya mengarahkan lelaki itu mengeluarkan sembilan ketulan dadah jenis syabu yang ditelannya sebelum memasuki negara ini.

Suspek kemudian dibawa ke HKL untuk menjalani ujian imbasan. Pihak hospital mengesan beberapa ketulan dadah di dalam ususnya.

Hasil bedah siasat yang dijalankan mendapati sebanyak 21 ketulan dadah berada di dalam perut suspek.

Selain itu, polis turut menemui 12 ketulan dadah di dalam bilik hotel didiaminya. Kesemua 46 ketulan dadah seberat 831 gram itu bernilai RM130,000.

Bukan hendak mengiyakan, tetapi kes yang melakar sejarah tersendiri di HKL ini secara tidak langsung mengundang persepsi negatif terhadap puluhan ribu warga Afrika di negara ini.

Mana tidaknya, hampir setiap hari ada saja berita mengenai jenayah atau penipuan yang dilakukan mereka.


KUNALAN cedera di rusuk kiri, lengan dan lutut semasa Ops Awang Hitam, Khamis lalu.


Itu belum lagi dicampur dengan aduan warga tempatan yang sudah muak dan bimbang memikirkan keselamatan di kawasan kejiranan kerana setiap hari mereka terpaksa berdepan dengan perlakuan kurang sopan dan budaya liar yang menjadi sebahagian daripada cara hidup kumpulan Afrika ini.

Lebih buruk, kita semakin kerap didedahkan dengan kejayaan Awang Hitam ini memperdayakan warga tempatan untuk dijadikan keldai dadah dan kambing hitam dalam jenayah lain.

Meneliti semula kes jenayah melibatkan warga Afrika sebelum ini, kebanyakan yang ditahan mengaku mereka adalah pelajar kolej swasta dan ia dibuktikan melalui kad pelajar yang sentiasa dibawa bersama.

Sebelum ini, Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah pernah meluahkan kebimbangannya terhadap trend kolej swasta yang memudahkan rakyat asing terutama dari benua Afrika mendapatkan pas pelajar tanpa diwajibkan menghadiri kelas kerana ia didapati meningkatkan masalah jenayah khususnya pengedaran dadah.

Kebimbangan itu memang berasas kerana hampir setiap hari polis memberkas pengedar dadah terdiri daripada warga asing terutama dari Nigeria.

Lebih merunsingkan, ujar Tun Hisan, hampir setiap minggu, polis dan Jabatan Imigresen merampas antara empat hingga 12 kilogram dadah yang cuba diseludup melalui Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT) di Sepang.

Lagak samseng


KEBANYAKAN kesalahan yang dilakukan oleh pendatang Afrika ialah memiliki dokumen perjalanan palsu dan tinggal melebihi tempoh di negara ini.


"Ini (masalah salah guna pas pelajar) adalah serius kerana ia boleh meningkatkan kejadian jenayah khususnya pengedaran dadah, pelacuran dan penipuan," katanya.

Kebelakangan ini, Jabatan Imigresen dengan kerjasama pihak penguat kuasa lain serius bertindak menggempur kubu Awang Hitam di seluruh negara.

Sungguhpun begitu, kumpulan warga Afrika ini tidak gentar, bahkan berani berlagak samseng apabila diminta mengemukakan dokumen pengenalan diri.

Malah, Khamis lalu, beberapa anggota Jabatan Imigresen di Melaka cedera ketika cuba memberkas tujuh warga Afrika dalam 'Ops Gagak Hitam' di bandar raya itu.

Menurut Pengarah Imigresen Melaka, Kamaluddin Ismail, dalam insiden yang pertama kali berlaku dalam tempoh empat bulan ops tersebut dilancarkan di Melaka, beberapa anggota dan pegawai penguat kuasa Imigresen Melaka cedera.

Kejadian itu berlaku ketika anak buahnya memeriksa sekumpulan Awang Hitam yang sedang makan di sebuah restoran di Kota Laksamana.

"Seorang pegawai, R. Kunalan, 29, mengalami cedera teruk di rusuk kiri selain di lutut dan lengan kerana ditumbuk serta dilempar kerusi oleh seorang suspek," kata Kamaluddin ketika dihubungi Jurnal.

Berpindah


TUN HISAN


Tambahnya, selepas mencederakan Kunalan, kedua-dua suspek berkenaan melarikan diri namun berjaya diberkas semula.

Walaupun mengalami kecederaan ketika operasi menangkap Awang Hitam, ia tidak sedikit pun melemahkan semangat Kunalan daripada terus menangkap mereka pada masa akan datang.

Menceritakan detik-detik diserang, dia memberitahu, ketika dia melakukan pemeriksaan, dua warga Nigeria cuba melarikan diri sebaik dia dan anggotanya memperkenalkan diri.

"Mereka meradang apabila anggota saya meminta mereka mengeluarkan dokumen perjalanan.

"Apabila gagal menunjukkan dokumen sah, mereka bertindak ganas dengan menyiku dan membaling kerusi ke arah anggota yang cuba menahannya.

"Ketika bergelut untuk menangkap mereka, saya telah terjatuh sehingga menyebabkan luka di lutut dan siku," katanya ketika ditemui Jurnal baru-baru ini.

Dalam serbuan tersebut, pemeriksaan mendapati tiga daripada mereka memiliki pas pelajar palsu manakala empat lagi tidak memiliki dokumen pengenalan diri.

Sempat berkongsi pengalamannya mengendalikan warga Afrika, Kamaludin berkata, pendatang dari Afrika terutamanya Nigeria berani menggunakan pas pelajar palsu demi menjalankan pelbagai aktiviti jenayah.

"Mat Afrika ini sering ditahan kerana kesalahan black money, penipuan Internet, dadah, pelacuran dan masalah sosial seperti mabuk dan menggoda rakyat tempatan.

"Bagaimanapun, mereka tidak banyak di Melaka.

"Biasanya apabila ditahan, pemeriksaan pas pelajar menunjukkan mereka datang dari Kuala lumpur," katanya.

Kamaludin tidak menolak kemungkinan kumpulan yang mencederakan anggotanya itu melarikan diri daripada pihak berkuasa di ibu kota.

"Mereka sentiasa melarikan diri ke negeri lain dan mencetuskan masalah di kawasan baru dan kita menjalankan serbuan berpandukan aduan orang ramai dan risikan dalaman," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Karimon penguji barang mistik

Posted:

Karimon penguji barang mistik

Karimon penguji barang mistik

Oleh MEGAT LUTFI MEGAT RAHIM


BAU busuk kayu tas dapat menundukkan harimau ganas.


SELESA memakai baju T dan seluar jean, penampilan Rahim Hanipah, 53, tidak menampakkan beliau seorang peminat aktiviti paranormal.

Namun, hakikatnya beliau ialah seorang penguji dan pengumpul tegar barang-barang mistik.

Malah, semasa ditemui di kediamannya di Puchong, Selangor baru-baru ini beliau sedang sibuk memunggah kotak yang berisi bahan-bahan seperti kayu, batu serta minyak wangi dari kereta Proton Persona miliknya.

"Maaf saya baru pulang dari Jengka, Pahang bertemu dengan orang lama yang mengatakan dia pernah ke kampung orang bunian," ujarnya membuka bicara.

Lelaki yang berasal dari Temerloh, Pahang ini memberitahu, beliau mula terlibat dengan profesion sekarang sejak umur belasan tahun.

Tetapi beliau cuma bergiat secara serius pada tahun 1998 selepas berhenti kerja di sebuah syarikat swasta.

Uji

"Saya hanya ingin mencari kepastian sama ada batu, kayu malah amalan seperti tarik duit, puja kubur untuk mendapatkan nombor ekor dan fenomena tidak lut senjata merupakan perkara realiti atau sebaliknya.

"Kerana itu saya telah menjelajah seluruh negara untuk berguru dan melihat sendiri amalan tersebut," cerita beliau.

Menurut Rahim, secara peribadi beliau tidak menolak perkara mistik itu. Malah, katanya, perkara itu lebih berkesan dengan bantuan makhluk halus seperti jin.

Rahim yang lebih dikenali dengan panggilan Karimon menjelaskan sebagai pengkaji aktiviti paranormal seseorang itu harus memiliki deria rasa dan pendengaran yang tajam.

"Deria rasa membolehkan kita menyedari kehadiran makhluk halus manakala pendengaran penting untuk berkomunikasi dengan makhluk itu. Kadang-kadang kita boleh melihatnya," ujarnya.

Bicaranya lagi, definisi mistik bersifat subjektif namun ada penjelasan logik mengenainya.

"Saya pernah tidur di sebuah hotel di Kedah beberapa tahun lalu untuk menguji barang mistik. Tiba-tiba alat pendingin hawa bilik kami terhenti.


BATU tabasheer didakwa mampu membuatkan pemiliknya lebih kuat.


"Isteri saya takut kerana menganggap ia disebabkan gangguan makhluk halus. Tapi sebenarnya pendingin hawa itu terpadam kerana alat itu telah di-set sebelum itu," katanya.

Karimon yang mempunyai tiga orang isteri juga pernah pergi ke Sabah dan Sarawak untuk menguji barang mistik.

"Ada pelanggan yang menawarkan saya untuk menjadi warganegara Indonesia semata-mata mahu saya menguji barang-barang mistik di sana," jelasnya.

Karimon berkata, kebanyakan barang yang diuji beliau ialah keris, batu, pedang.

"Pelanggan meminta saya memulihkan barang tersebut kerana didakwa tidak mempunyai 'kuasa' lagi.

"Saya berpendapat barang itu tidak berfungsi kerana ia telah digunakan untuk tujuan salah seperti meminta nombor ekor dan mengenakan orang lain.

"Semua benda itu memang ada fungsi dan khasiat dari sudut sains tetapi jika dijampi serta mempunyai khadam ia akan menjadi lebih berkuasa," ujarnya.

Karimon mendakwa batu dan kayu boleh digunakan untuk mempertahankan diri, memikat orang atau bagi tujuan perubatan.

"Kayu tas misalnya didakwa menyebabkan harimau menjadi takut kepada pemakainya.

"Sebenarnya, bau busuk kayu itu yang tidak disukai oleh haiwan terbabit menyebabkan ia menjauhkan diri, bukannya disebabkan kekuatan semula jadi kayu itu," terang beliau.

Pontianak


MINYAK pengasih terkenal dengan kebolehannya untuk menawan hati individu lain.


Karimon sempat menunjukkan kayu keluat yang digunakan oleh pemilik ayam sabung. Cebisan kayu itu dicucuk pada kulit ayam bagi menjadikannya lebih garang semasa berlawan.

Kayu keluat juga dipakai sebagai gelang tangan oleh para peninju tomoi untuk lebih gagah beraksi di gelanggang.

Hakikatnya menurut sains, kayu tas ada khasiat dalam melancarkan pengaliran darah sekali gus menjadikan pemakainya lebih cergas.

Karimon juga menunjukkan batu tabasheer atau lebih dikenali sebagai batu buluh yang tinggi kandungan ferumnya.

Batu itu jika dibuat loket dikatakan mampu memberikan kekuatan dan ketahanan tubuh kepada pemakainya.

Penulis sendiri cuba menguji batu itu dengan menggenggamnya dengan tangan kiri selama beberapa minit.

Selepas itu, Karimon cuba membuka genggaman tangan penulis tetapi mendapati ia cukup sukar untuk dibuka.

Dalam pertemuan dengan Karimon, beliau turut menceritakan pengalaman lucu mengikut seorang bomoh di Klang, Selangor bernama Rudi untuk meminta nombor ekor di sebuah kawasan perkuburan.

"Antara bahan pemujaan pada masa itu ialah cebisan kain puntianak yang tertinggal di pokok yang dihinggapi makhluk itu. Kain itu berbau hanyir dan busuk.

"Semasa upacara pemujaan dijalankan, tiba-tiba puntianak itu yang bermata merah muncul sambil mendengus. Ia mungkin marah kerana Rudi mencuri kainnya.

"Apa lagi kami terus menjerit dan lari lintang-pukang," imbau Karimon sambil ketawa.

Isteri Karimon, Azura Ibrahim, 40, berkata sepanjang lebih 10 tahun bersama suaminya beliau tidak pernah diganggu makhluk halus.

"Setakat ini tiada perkara buruk yang berlaku walaupun semasa saya mengikut suami pergi ke lokasi mistik tempat beliau menguji barang-barang tertentu," ujar Azura yang merupakan isteri ketiga Rahim.

Full content generated by Get Full RSS.

Lelaki bercinta dengan kereta

Posted:

Lelaki bercinta dengan kereta

Lelaki bercinta dengan kereta


SMITH membelai Vanilla sebagai tanda cinta terhadap keretanya itu.


EDWARD SMITH sememangnya seorang lelaki yang pelik. Dia mengaku bercinta malah melakukan hubungan seks dengan kereta miliknya iaitu sebuah Volkswagen Beetle berwarna putih. Kereta itu dipanggilnya dengan nama Vanilla.

Walaupun perlakuan itu aneh, warga Amerika Syarikat (AS) itu bertegas mengatakan dia bukan orang gila.

"Saya menghargai kecantikan dan perkara itu direalisasikan terhadap kenderaan bermotor iaitu kereta.

"Mungkin hubungan cinta terhadap kereta pada pandangan orang ramai adalah satu tindakan luar biasa tetapi apabila saya menonton filem Herbie dan Knight Rider di mana kereta dipeluk dan disayangi, timbul perasaan yang indah selepas itu," kata Smith, 60.

Lelaki dari Washington itu menggambarkan dirinya seorang yang romantik apabila mencium 'teman wanitanya' itu.

Bukan itu sahaja, Smith juga mengarang sajak, menyanyi dan berbual dengan kereta itu seolah-olah objek besi itu wanita sebenar.

"Jangan persoalkan tindakan saya. Saya tidak menyakiti orang lain," ujarnya.

Realitinya, lelaki pelik ini mula bercinta dengan kereta semasa berumur 15 tahun. Dia juga mendakwa tidak mempunyai ghairah terhadap wanita.

Selain obses yang melampau terhadap kereta, dia juga pernah bercinta dengan sebuah helikopter yang digunakan dalam drama televisyen tahun 1980-an, Airwolf.

Sama seperti Vanilla, Smith juga banyak menghabiskan masa dengan sebuah kereta klasik Opal GT buatan tahun 1973 yang dinamakan Cinnamon serta Ford Ranger Splash yang dipanggilnya Ginger.

Sebelum bercinta dengan Vanilla, dia menjalin hubungan selama lima tahun dengan kereta Volkswagen Beetle yang dibeli daripada sebuah keluarga di Washington.

Tetapi lelaki yang masih bujang ini mengakui kebanyakan kereta yang dicintainya merupakan milik individu lain atau yang terdapat di kedai-kedai automotif.

Bagaimana pula dengan kehidupan peribadinya?

"Hubungan terakhir saya dengan wanita tulen berakhir pada 15 tahun lalu.

"Ia berakhir kerana saya tidak mempunyai sebarang perasaan cinta terhadap mereka sekalipun kami melakukan hubungan seks," ujarnya.

Pendedahan sikap pelik Smith terbongkar selepas ia disembunyikan selama beberapa tahun apabila dia bersetuju untuk ditemu bual dalam sebuah program dokumentari televisyen Channel Five di AS baru-baru ini.

Dokumentari itu berkisar mengenai individu yang mengalami masalah penyakit mekanofilia. Penyakit itu menyebabkan seseorang mencintai benda, alatan, motosikal ataupun kereta.

Mereka yang menghidap penyakit ini menganggap alatan dan benda seperti kekasih. Golongan itu juga melakukan hubungan seks dengan objek berkenaan.

Kebanyakan individu menghidap mekanofilia disebabkan kurang mendapat kasih sayang semasa kecil ataupun kecewa yang keterlaluan dalam percintaan.

Cinta

Pada tahun 2007, seorang lelaki, Robert Steward dihadapkan di Mahkamah Ayr Sheriff, Scotland kerana melakukan hubungan seks dengan basikal di sebuah hotel di Ayr.

Robert ditemui oleh pekerja hotel yang terpaksa menggunakan kunci pendua untuk membuka biliknya. Semasa pintu dibuka, Robert hanya memakai baju baju T tanpa mengenakan seluar.

Pekerja hotel mendakwa mereka melihat lelaki itu memegang basikal dan cuba melakukan seks dengan kenderaan itu.

Sementara itu, Smith memberitahu, semasa remaja dia hanya meminati kereta terbaharu di pasaran.

"Lama-kelamaan hobi itu bertukar menjadi cinta. Semasa berumur 13 tahun, kereta jenis Corvette Stingray ketika itu ibarat cinta pandang pertama saya," kata Smith.

Cerita Smith tidak terhenti begitu sahaja. Dia menambah, semasa meletakkan kereta di tempat letak kenderaan, dia sering tertawan apabila terpandang kereta lain.

"Ada banyak kereta yang menarik minat saya. Ia membuatkan saya sanggup menunggu hingga waktu tengah malam untuk merapati kereta itu sebelum memeluk dan menciumnya," katanya.

Smith bertegas di sebalik perwatakan eksentriknya, dia bukan seorang homoseksual.

Hakikatnya, kecintaan Smith terhadap kenderaan bermotor bukan sahaja dialami olehnya.

Smith mendakwa terdapat sekurang-kurangnya 500 individu lain di seluruh dunia yang mempunyai hubungan cinta dengan kenderaan masing-masing.

Ini membuatkan mereka sering berhubung dan berbual-bual di Internet mengenai kekasih mereka.

Bagaimana pula Smith menghargai Vanilla? Adakah dia menghargai buah hatinya itu dengan membawanya ke restoran mahal, menghadiahkan bunga ros ataupun membeli coklat berbentuk hati?

"Saya hanya membasuhnya dengan penuh kasih sayang selain memastikan Vanilla berada dalam keadaan baik.

"Sekiranya ada bunyi pelik atau kerosakan kecil saya akan segera membawanya ke bengkel untuk dibaiki kerana Vanilla sedang mengalami kesakitan," cerita Smith.

Selain itu, dia juga membawa Vanilla ke stesen minyak untuk diisi petrol yang dianggap sebagai penyambung hayat kereta kesayangannya itu. - Agensi

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved