Sabtu, 31 Disember 2011

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Buru premis logo haram

Posted:

Buru premis logo haram

Buru premis logo haram

Oleh MOHD. YUNUS YAKKUB
yunus.yakkub@kosmo.com.my

SEBUAH premis di George Town yang masih lagi mempamerkan logo halal Islamic Food Research Centre Asia yang telah diharamkan.


KUALA LUMPUR – Walaupun tarikh wajib penggunaan logo Halal Malaysia keluaran Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) bermula hari ini, masih banyak premis terutamanya yang menjual makanan terang-terang mencabar pihak berkuasa dengan mempamerkan logo keluaran syarikat swasta yang sudah diharamkan penggunaannya.

Tinjauan Jakim mendapati hampir 1,900 premis masih menggunakan sijil halal yang diharamkan seperti Halal Food Council S.E.A, Islamic Food dan Research Council dan IFANCA International.

Pengarah Hab Halal Jakim, Hakimah Mohamad Yusuf berkata, tindakan tegas akan diambil memandangkan tempoh mendapatkan logo Halal Malaysia sudah mencukupi.

"Mereka yang ingkar berdepan dengan tindakan denda sehingga RM250,000 bagi organisasi dan RM100,000 bagi individu atau tiga tahun penjara atau kedua-dua sekali ," katanya kepada Kosmo! Ahad baru-baru ini.

Tindakan tegas itu sudah berkuat kuasa mulai hari ini melalui Akta Perihal Dagangan 2011 selepas sidang Parlimen pada Julai lalu memutuskan hanya logo Halal Malaysia sahaja yang dibenarkan.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full content generated by Get Full RSS.

Ubat HKL bernilai RM1 juta hilang angkara orang dalam

Posted:

Ubat HKL bernilai RM1 juta hilang angkara orang dalam

Ubat HKL bernilai RM1 juta hilang angkara orang dalam


POLIS masih memburu beberapa lagi individu yang dikatakan terlibat dalam kes kehilangan ubat-ubatan di HKL.


KUALA LUMPUR - Kehilangan bekalan ubat-ubatan bernilai RM1 juta di Hospital Kuala Lumpur (HKL) sejak kebelakangan ini rupa-rupanya angkara orang dalam.

Hasil siasatan polis ekoran kejadian pada 25 Disember itu mendapati kemudiannya membawa kepada penahanan dua suspek yang juga kakitangan HKL di rumah mereka di sekitar ibu kota.

Menurut sumber, kedua-dua suspek yang ditahan Khamis lalu didapati sudah bekerja di bahagian farmasi HKL selama lebih dua tahun.

Mereka disiasat atas dakwaan melarikan pelbagai jenis ubat dan mengambil kesempatan sempena hari cuti umum untuk melarikan ubat-ubatan berkenaan.

"Suspek mengambil kesempatan pada cuti Krismas untuk melarikan ubat-ubatan tersebut kerana ketika itu kebanyakan kakitangan HKL bercuti," katanya ketika dihubungi di sini semalam.

Difahamkan, suspek melarikan ubat-ubatan tersebut sedikit demi sedikit bagi mengelak dikesan dan dipercayai menjualnya di pasaran gelap.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full content generated by Get Full RSS.

Mayat mangsa lemas berpelukan

Posted:

Mayat mangsa lemas berpelukan

Mayat mangsa lemas berpelukan

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my


JENAZAH salah seorang mangsa lemas dibawa untuk dikebumikan di Tanah Perkuburan Kampung Padang di Gerik semalam.


GERIK – Mayat tiga kanak-kanak termasuk dua beradik yang hanyut selepas sampan mereka terbalik di Sungai Perak berhampiran Kuala Kenderong dekat sini pada Khamis lalu dijumpai awal pagi semalam.

Mayat Muhammad Amir Fadlillah Ruzai, 11, dan adiknya, Muhammad Adham Hamiz, 8, ditemui terapung kira-kira 30 kilometer (km) dari lokasi kejadian pada kira-kira pukul 3 pagi.

Agak mengharukan apabila mayat mereka ditemui dalam keadaan berpelukan oleh seorang penduduk kampung yang sedang memeriksa pukatnya di tebing Sungai Perak berhampiran Titi Air Ganda dekat sini.

Pemangku Ketua Polis Daerah Gerik, Deputi Supritendan Wan Jamil Wan Chik berkata, mayat Mohd. Saiful Haikal Dahari, 7, pula ditemui oleh anggota pasukan mencari dan menyelamat pada pukul 9 pagi.

"Mayat tersebut dijumpai di kawasan Tasik Chenderoh iaitu kira-kira lima kilometer dari lokasi mangsa pertama dan kedua ditemui," katanya di sini semalam.

Jenazah tiga kanak-kanak itu dikebumikan dalam satu liang lahad di Tanah Perkuburan Kampung Padang di sini selepas solat Zuhur.

Kosmo! semalam melaporkan tiga kanak-kanak tersebut hilang selepas menaiki sampan milik bapa saudara mereka di Sungai Perak pada pukul 12 tengah hari Khamis lalu.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved