Jumaat, 9 Disember 2011

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Selisih mayat adik sendiri

Posted:

Selisih mayat adik sendiri

Selisih mayat adik sendiri

Oleh KHAIRI MOHAMAD
khairi.mohamad@kosmo.com.my

ORANG ramai melihat keadaan salah seorang remaja yang maut selepas kereta Proton Iswara yang dinaiki bertembung dengan sebuah lori di Rantau Panjang, Kelantan semalam.


RANTAU PANJANG – Luluh hati seorang wanita apabila mendapati kemalangan di Kilometer 10 Jalan Rantau Panjang-Panglima Bayu semalam yang dilihat ketika dalam perjalanan ke satu majlis kenduri rupa-rupanya melibatkan adiknya sendiri.

Kejadian pukul 10.20 pagi itu mengakibatkan Lukmanulhakim Che Kamaruddin, 21, maut akibat cedera parah di kepala dan badan. Turut maut ialah rakan mangsa, Mohamad Aiezat Sharifuddin, 21, manakala pemandu kereta Proton Iswara, Sazali Muhamad, 21, cedera parah.

Menceritakan kejadian itu, Rosneeda, 23, berkata, dia dan suami yang menaiki sebuah kereta dalam perjalanan ke rumah ibu saudaranya di Rantau Panjang untuk menghadiri kenduri dari rumah mereka di Kampung Batu Gajah, Tanah Merah.

Katanya, mereka kemudian ternampak satu kemalangan membabitkan kereta dan sebuah lori.

"Suami hanya memperlahankan kereta dan tidak berhenti kerana dia mabuk darah. Sebaik tiba di rumah ibu saudara, saya hairan kerana Lukmanulhakim masih belum sampai sedangkan dia bertolak lebih awal.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full content generated by Get Full RSS.

Madu layak dapat bantuan RM500

Posted:

Madu layak dapat bantuan RM500

Madu layak dapat bantuan RM500

Oleh TOREK SULONG
berita@kosmo.com.my


Awang Adek


BACHOK – Semua isteri yang dimadukan suami layak mendapat wang Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) sebanyak RM500 setiap seorang jika pendapatan bulanan isi rumah itu di bawah RM3,000 sebagaimana yang dijanjikan dalam pembentangan Bajet 2012 baru-baru ini.

Ini bermakna, jika suami mereka berpendapatan di bawah RM3,000, setiap isterinya layak membuat permohonan bantuan itu secara berasingan walaupun mereka tidak mempunyai anak.

Bagaimanapun, dalam kes ini, suami itu sendiri serta isterinya yang mempunyai pendapatan sendiri berjumlah RM3,000 dan ke atas tidak layak memohon.

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr. Awang Adek Hussin berkata, peruntukan itu akan disalurkan terus kepada semua isteri yang layak dan dianggap sebagai ketua dalam keluarga masing-masing.

"Kalau suami itu ada empat isteri, maka isteri pertama hingga keempat layak memohon wang bantuan itu dengan mengisi borang yang disediakan dan ia perlu disahkan oleh Jabatan Pembangunan Persekutuan dan Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keamanan Kampung Persekutuan (JKKKP) di kawasan masing-masing," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas menyampaikan cek pinjaman Tabung Ekonomi Usahawan Nasional (TEKUN) berjumlah hampir RM400,000 kepada 40 usahawan di Dewan Haji Hussin, dekat sini semalam.

Seramai 5.2 juta isi rumah dijangka layak menerima bantuan RM500 sekali bayar itu dengan peruntukan RM2.6 bilion.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full content generated by Get Full RSS.

Bayaran ubat RM3.5j disalur 29 November

Posted:

Bayaran ubat RM3.5j disalur 29 November

Bayaran ubat RM3.5j disalur 29 November

Oleh JUNHAIRI ALYASA
junhairi.alyasa@kosmo.com.my


KAUNTER farmasi Hospital Melaka beroperasi seperti biasa dalam mengendalikan agihan bekalan ubat untuk pesakit semalam.


KUALA LUMPUR – Kementerian Kesihatan menganggap masalah bekalan ubat di Hospital Melaka tidak sepatutnya timbul memandangkan peruntukan sebanyak RM3.5 juta untuk membeli bekalan ubat sudah disalurkan pada 29 November lalu.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Seri Dr. Hassan Abdul Rahman berkata, masalah itu timbul mungkin kerana ada kakitangan hospital berkenaan yang lewat membuat tempahan dan pembelian bekalan ubat-ubatan.

"Kementerian berpendapat masalah ini sudah selesai kerana kita telah menyalurkan peruntukan pembelian ubat.

"Pihak hospital Melaka sebenarnya tidak mengalami kehabisan ubat hanya kekurangan ubat,'' katanya kepada Kosmo! di sini semalam.

Beliau mengulas laporan Kosmo! mengenai kenyataan Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam kelmarin yang mahu kementerian itu mempercepatkan penyaluran peruntukan tersebut bagi mengatasi masalah itu dengan segera.

Kenyataan Mohd. Ali itu dibuat selepas membuat penjelasan kepada orang ramai selepas beliau mendapat taklimat daripada Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri, Datuk Dr. Azmi Hashim.

Difahamkan antara ubat yang mengalami kekurangan itu kebanyakannya khusus untuk pesakit kencing manis dan darah tinggi.

Ekoran daripada keadaan tersebut keadaan menjadi semakin buruk apabila jumlah pesakit sejak September lalu sehingga kini semakin meningkat sebanyak 16.8 peratus kepada 200,000 orang setahun.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved