Jumaat, 9 Disember 2011

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Kembali dihantui kes dadah

Posted:

Kembali dihantui kes dadah

Kembali dihantui kes dadah

ENAM tahun menggondol Anugerah Pelakon Komedi Lelaki Popular Anugerah Bintang Popular Berita Harian, Mohd Saifulazam Mohamed Yusoff, 42, atau Saiful Apek bagai sudah serasi dengan dunia lawak dan bermain kata yang menggeletek penonton untuk tertawa.

Bersih daripada kes-kes saman akibat luncuran butir kata ketika melawak, bagaimanapun bapa kepada tiga orang cahaya mata itu tetap tidak boleh lari daripada kes dadah yang kembali bertaut.

Biar sebelum ini dia pernah ditangkap dan disyaki mengambil dadah jenis ganja dan kemudiannya dibebaskan dengan ikat jamin, kes itu kini kembali disebut di Mahkamah Majistret Petaling Jaya awal bulan lalu.

Saiful Apek dituduh mengikut Seksyen 15(1) (a) Akta Dadah Berbahaya 1952 yang membawa hukuman denda maksimum RM5,000 atau penjara tidak lebih dua tahun dan diletakkan di bawah pengawasan polis sekiranya disabit kesalahan. Sebutan semula kes Saiful Apek ditetapkan pihak mahkamah pada 23 Disember ini.

Turut didakwa atas tuduhan yang sama, tiga rakannya, Shah Zainatul Ehsan Al-Muazam Shah Yahya, 28, Shaiful Baharom, 24, dan seorang wanita Noremy Mohamad, 28.

Saiful Apek bagaimanapun mengaku tidak bersalah atas pertuduhan itu dan tekad memperjuangkan haknya selagi belum sahih.

"Kes ini masih dalam perbicaraan dan saya masih tidak bersalah selagi belum dibuktikan bersalah atas tuduhan yang telah dibacakan," katanya ringkas ketika ditemui di majlis tayangan filem Bujang Terlajak Belum Terlanjur sempena Malam Promosi Filem 2011 di Dewan Sri Budiman, Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam, Selangor, Selasa lalu.


PELAWAK berpengalaman ini nyata mempunyai persepsi tersendiri tentang kontroversi yang sering melanda dirinya.


Tambah Apek, isu dia diheret ke mahkamah adalah perkara lapuk yang cuba dijelmakan semula.

"Saya ingatkan perkara ini sudah habis sehingga dipanggil semula masuk mahkamah awal bulan lepas. Saya sendiri tak tahu atas dasar apa perkara ini dibangkitkan semula dan digambarkan seolah-olah ini isu baharu walhal benda itu sudah lama.

"Saya tidak kisah berapa lama pun masa yang diambil, selagi muka saya tidak diharamkan keluar televisyen maka selagi itu saya belum dibuktikan bersalah," ujarnya tertawa kecil.

Saman pelawak

Tutup kisah sarang duka Apek yang sering dikaitkan dengan najis dadah. Selagi belum terbukti, usah skeptikal terhadap sesuatu isu, itu prinsipnya.

Menyifatkan bidang komedi adalah paling hampir dengan peminat, Apek menyanggah perilaku sesetengah pihak yang kurang peka ketika beraksi di pentas.

"Pelawak adalah orang paling mudah didekati dan paling dekat dengan masyarakat, daripada budak kecil hingga orang yang sudah veteran.

"Dalam pada kita melawak, seboleh-bolehnya elakkan mengutuk sesama sendiri dan kandungan lawak juga perlu lebih konstruktif serta kena pada tempatnya. Jangan sampai disifatkan pelawak tidak berilmiah!" tegas Apek.

Selain itu, menurut pelakon utama filem Duyung arahan Prof. Madya A. Razak Mohaideen itu, tidak seperti pelakon dan penyanyi yang mana ilmunya boleh dipelajari secara akademik, pelawak sebaliknya perlu belajar dari pengalaman sepanjang berlawak.

"Akademik bagi seorang pelawak adalah perjalanan kita sebagai pelawak, berjumpa orang sana sini dan mengembara merata tempat, paling banyak saya belajar ketika bersama kumpulan Senario selama enam tahun di TV3," luahnya berfalsafah.

Berdepan pelbagai protokol sewaktu mengadakan persembahan di hadapan pelbagai golongan masyarakat, nasihat Apek, pelawak perlu sensitif dan peka.

"Apabila selalu menyentuh segenap jenis kumpulan, ada perkara patut dan tidak patut kita cakapkan dan kadangkala ada juga terlepas cakap.

"Tapi seelok-eloknya kita sendiri kena ada penapis dalam diri, cuba elakkan isu-isu sensitif, tidak persendakan agama, politik dan perkauman.

"Sebagai figura juga kita kena sentiasa hargai peminat. Cukup sekadar balas tweet dengan hanya smiley, itu juga membantu meningkatkan jati diri kita," ujarnya yang pernah seminggu tidak tidur selepas dapat bersalaman dengan pemain bola sepak legenda, Allahyarham Datuk Mokhtar Dahari.


A. RAZAK MOHAIDEEN serius di set penggambaran filem Bujang Terlajak Belum Terlanjur.


Aletotoit

Apek dalam pada itu menyangkal dakwaan bahawa dia dikatakan takut untuk menyahut cabaran berentap dalam rancangan realiti yang menghimpunkan pelawak-pelawak terkenal tanah air seperti Majaraja Lawak. Apek ada pendirian sendiri.

"Rancangan realiti bagus untuk perniagaan tapi tidak bagus untuk pelawak terutama amatur, bertanding sesama pelawak ibarat proses melanggar karma.

"Cukup-cukuplah saya nak berlawan sesama rakan-rakan lain, jangan tamak sangat. Saya juga mahu bagi peluang untuk rakan-rakan lain naik.

"Mungkin ada yang kecewa saya tidak masuk beberapa rancangan realiti, tapi saya perlu cari sesuatu yang bersesuaian untuk melibatkan diri," katanya yang pernah ditawarkan menjadi peserta dan juri dalam sebuah program realiti popular.

Niat asal menjadi seorang pelawak juga perlu diperbetulkan, bukan untuk mencari duit sebaliknya perlu lebih kepada meningkatkan pencapaian serta kelebihan diri.

Malah ujar Apek, pengkritik dalam sesuatu program realiti itu juga perlu datang daripada bidang itu. Jika tidak ia kelihatan sangat janggal!

Bukan hanya berlakon, malah perancangan tahun baharu Apek juga tidak lari daripada mengeluarkan single sendiri berjudul Aletotoit.

Sekali dengar bunyinya melucukan, namun kata Apek Aletotoit bermakna 'Alamak' yang diberikan pengertian global.


FILEM Bujang Terlajak Belum Terlanjur menggandingkan dari kiri, Saiful Apek, Nur Fazura, Nabil dan Johan Raja Lawak (berdiri).


"Ini bahasa yang sering saya sebut masa kecil-kecil bermaksud 'alamak', lagu ini ibarat satu perpaduan untuk semua bangsa yang menyebut 'alamak' dalam pelbagai cara," ujarnya mengenai lagu bergenre reggae itu.

Lirik lagu Aletotoit ditulis sendiri oleh Apek dan Bob Kuman, klip videonya sedang dalam proses pembikinan dan teasernya boleh ditonton di laman Youtube.

Full content generated by Get Full RSS.

Persepsi juara Ustazah Pilihan

Posted:

Persepsi juara Ustazah Pilihan

Persepsi juara Ustazah Pilihan

Oleh RONI HIDAYAT RIDWAN


FIRUZ kurang yakin mampu menjuarai Ustazah Pilihan lantaran merupakan satu-satunya finalis yang tidak memiliki pendidikan formal dalam bidang agama.


SETELAH sembilan minggu mengharungi pelbagai cabaran dan ujian sepanjang berlangsungnya program Ustazah Pilihan, akhirnya peserta Firuz Akhtar Mohamad Bohari, 27, telah dinobatkan sebagai juara.

Dalam acara kemuncak yang diadakan di Pusat Konvensyen Shah Alam (SACC) pada minggu lalu, peserta yang berasal dari Kuala Lumpur itu berjaya mengatasi saingan tiga orang peserta lain iaitu Masfira Hilman, 27, Nurul Hidayah Kamarudin, 26 dan Siti Fatimah Mohd. Sharif, 26.

Untuk saingan akhir, keempat-empat finalis telah diberikan tugasan iaitu mendekati permasalahan pernikahan sempadan dan markah dinilai berdasarkan 40 peratus markah keseluruhan, 40 peratus menerusi ujian bertulis dan bakinya adalah hujah yang disampaikan pada Raudhah Ustazah Pilihan yang berlangsung pada malam tersebut.

Kemudian, para peserta mengharungi pula tugasan kedua iaitu mengupas tentang topik Muslimah Terhebat di hadapan Mudirah, Dr. Robiah Kulop Hamzah serta dua orang Mursyidah iaitu Prof. Dr. Muhaya Mohamad dan Ustazah Zawiah Hassan.

Bagaimanapun, saingan yang berlangsung turut menimbulkan kejutan apabila dua orang peserta sahaja yang dipilih untuk merebut gelaran juara iaitu Firuz dan Hidayah, manakala Siti dan Masfira pula sekadar berada di kedudukan ketiga dan keempat.

Menurut Firuz, ketika namanya diumumkan sebagai juara Ustazah Pilihan, dia sendiri agak terkejut dan tidak menyangka memandangkan saingan hebat yang turut diberikan oleh tiga peserta yang lain.

"Kalau melihat kepada semua peserta yang bersaing pada peringkat akhir ini, saya berasa sedikit kurang keyakinan memandangkan tidak mempunyai kelebihan berbanding rakan-rakan yang lain.

"Antara keempat-empat peserta pada malam ini, hanya saya seorang sahaja finalis yang tidak memiliki pendidikan formal dalam bidang agama. Namun, saya tetap bersyukur kerana telah dinobatkan sebagai juara," ujar graduan dalam jurusan Bahasa dan Kesusasteraan Parsi di Universiti Al-Zahra, Iran.

Ujarnya, antara salah satu sebab dia tertarik untuk menyertai program Ustazah Pilihan yang diterbitkan oleh saluran Astro Oasis ini adalah disebabkan dia memang cukup tertarik dengan rancangan yang berbentuk keagamaan.

Jelasnya lagi, dengan kemenangan yang diraihnya itu juga dilihat serba sedikit mampu mengubah pandangan tipikal sesetengah masyarakat Islam di negara ini tentang kerja-kerja dakwah.

"Saya berpendapat bahawa untuk bergelar ustazah atau melakukan kerja-kerja dakwah bukanlah terletak kepada individu lepasan agama, tetapi usaha dakwah ini sebenarnya adalah tanggungjawab semua orang," tegasnya.

Mengenai pemilihan Firuz sebagai juara sulung rancangan tersebut, Robiah selaku Mudirah menjelaskan bahawa pemilihan dibuat berdasarkan beberapa kriteria.

Ujarnya, penilaian yang dibuat oleh dirinya serta dua orang Mursyidah bukanlah pada malam kemuncak sahaja, tetapi penilaian sudah pun bermula sejak para peserta mula bersaing pada minggu pertama lagi.

"Kami bertiga sepakat untuk memilih Firuz kerana melihat dia adalah peserta yang memiliki kecerdasan ilmu yang sangat tinggi. Malah, dia turut mempunyai kematangan dalam mengolah pendapat serta mampu mengendalikan emosi dalam sebarang situasi.

"Begitu juga dengan kemahiran yang dimilikinya iaitu mampu menguasai empat bahasa iaitu Melayu, Inggeris, Arab dan Parsi yang sudah tentunya memberi kelebihan buat dirinya untuk bergelar juara," jelasnya.

Dengan kemenangan tersebut, Firuz berjaya membawa pulang hadiah sebuah kereta Peugeot, biasiswa tajaan Yayasan Antarabangsa Al Madinah, pakej haji dan umrah, wang tunai RM25,000, barangan elektronik, pakej spa dan trofi.

Hidayah yang muncul naib juara memperolehi pakej umrah, wang tunai RM18,000, barangan elektrik, pakej spa dan trofi, manakala Siti turut menerima pakej umrah, wang tunai RM10,000, barangan elektrik, pakej spa dan trofi. Fira pula berpuas hati apabila membawa pulang wang tunai RM5,000, pakej percutian dan spa serta trofi.

Tugas dakwah

Pengurus Saluran Astro Oasis, Izelan Basar menyatakan matlamat asal penerbitan rancangan Ustazah Pilihan adalah mahu melahirkan barisan pendakwah pelapis yang mempunyai ketrampilan sebagai ikon muslimah sejati.

Ujarnya, walaupun rancangan tersebut sudah tamat dan pemenang telah pun diketahui, tetapi tugas kesemua 11 peserta yang turut bertanding sebenarnya masih lagi belum berakhir.

"Selepas ini mereka akan diminta untuk pergi berdakwah ke merata-rata tempat dan ini menyebabkan mereka turut berjauhan dengan keluarga," ujarnya.

Full content generated by Get Full RSS.

Nicole Kidman sombong

Posted:

Nicole Kidman sombong

Nicole Kidman sombong

AKTRES Nicole Kidman kini sedang sibuk menjalani penggambaran filem terbaharunya yang bergenre seram, Stroke di Nashville, Amerika Syarikat.

Namun, krew filem tersebut kurang menggemari aktres itu kerana dia dikatakan berlagak seperti diva dan begitu sombong dengan penggiat produksi tersebut.

"Dia minta diberi perhatian. Tak ada krew yang boleh mendekatinya. Lebih teruk, dia tak mahu berbicara dengan penerbit, pengarah serta pelakon lain! Dia memang seorang diva!," ujar satu sumber kepada National Enquirer.

Aktres dari Australia itu juga dikatakan akan mengamuk jika permintaannya tidak dipenuhi termasuk dia naik berang hanya kerana air suam yang diminta telah tersilap dihantar oleh pembuat minuman.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved