Ahad, 4 Disember 2011

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Ditinggalkan Kerispatih

Posted:

Ditinggalkan Kerispatih

Ditinggalkan Kerispatih

VOKAL istimewa lelaki ini pernah terbentuk harmoni dalam alunan irama dan lagu sebuah grup. Bersama Kerispatih, mereka membentuk persahabatan, berkongsi rasa, beradaptasi dengan gula dan garam kehidupan. Begitu perkenalan pada 2003 itu terbentuk hingga melancarkan tiga album Kerispatih bersama-sama.

Album dengan judul Kejujuran Hati (2005), Kenyataan Perasaan dan Tak Lekang Oleh Waktu (2008) adalah bukti kepada jalinan ini. Single Tapi Bukan Aku pula menjadikan mereka salah sebuah grup baharu yang perlu diberi perhatian waktu itu.

Namun bahtera muzik yang dilalui Sammy sang vokalis bersama bertemu gelora ketika lautan sedang lancar dilalui. Dia kemudian terkontang-kanting sendiri, cuba melawan gelora sehingga perahu kecilnya ditinggalkan sendiri. Tiada lagi Badai, Arief, Andika dan Anton mengiringi hidupnya tatkala dia dilanda musibah. Sebuah kekhilafan yang dicarinya sendiri.

Sammy atau Hendra Samuel Simorangkir sebenarnya tersadung silap sendiri. Tekanan demi tekanan yang diterima membuatkan dirinya mendekati kejahilan dunia. Dia membenarkan dirinya mendekati najis masyarakat, lebih tepat lagi dadah.

Tarikh malang 2 Februari 2010, dia ditangkap di sebuah hotel di daerah Pedurenan Sawit Setiabudi, Jakarta Pusat. Bersamanya ditemui paket-paket syabu dan sejumlah alat menghisap dadah. Sammy juga positif menggunakan dadah sekali gus menjerat diri di belakang tirai besi.

Bertemu vokalis bersuara merdu di Jakarta baru-baru ini, dia tidak segan silu berkongsi cerita hitamnya. Tuturnya jujur tanpa sembunyi kerana dia bukan sahaja berkongsi cerita dan rasa tetapi juga memberi iktibar untuk dibaca.

"Tidak usah menangis kerana tangisan tidak akan dapat mengubah apa-apa," itu bunyi nasihat yang mengubah sikap mendung insan bernama Sammy.

Nasihat yang diperoleh daripada teman-teman kubu tirai besi yang rata-rata merupakan pembunuh, perogol dan penjenayah yang sebenarnya mempunyai hati yang baik pada satu sisi lain.

"Saya sempat menangis semahunya dalam penjara. Tidak mahu buat apa-apa dan berdiam diri. Rupanya ada yang prihatin dan simpati terhadap saya. Ada yang beri motivasi kepada saya tatkala saya ditinggalkan sepi rakan-rakan seperjuangan yang tidak pernah menjenguk saya di penjara. Malah pihak label rakaman dan keluarga turut tidak mempercayai saya," luah Sammy yang ditemui tentang kehidupan penjara yang dilalui pada Februari 2010 hingga 8 September 2010.

Emosi ranap

Hidup dalam penjara di Salembar bukanlah satu jadual yang mudah untuk dilaluinya. Berbantalkan air mineral dan berkongsi bilik seramai sembilan orang, perkara itu sangat berbeza dengan kehidupan selebriti yang dilaluinya.


MOMEN sewaktu Sammy berada di sebalik jeriji besi yang akhirnya menemukannya dengan manusia berhati mulia.


"Mental saya ranap. Menangis dan menangis dan rasa tidak mahu menyanyi lagi. Saya hilang keyakinan diri. Harapan seolah tiada lagi namun kemudian ia berubah dengan pendekatan rakan-rakan penjara saya," ceritanya tentang kehidupan jeriji besi yang dilaluinya.

"Saya sempat berbicara dengan Ariel Peter Pan yang dimasukkan ke Rumah Tahanan Kebonwaru, Bandung. Ariel menangis ketika itu. Saya kemudian memberitahu dirinya bahawa nasib kita sama tetapi sisi positifnya dia tidak ditinggalkan teman-teman grup Peter Pan. Dia harus lebih kuat daripada saya kerana dia sentiasa ada sokongan daripada belakang," senyumnya mengingatkan persamaan dan perbezaan nasib mereka.

Bangkit melihat kesilapan lalu sebagai satu penyesalan dan pengajaran, Sammy menganggap titik hitam lalu adalah sesuatu yang tidak usah dilihat lagi. Dia kemudian bangun dan sempat mencipta sekitar 34 buah lagu dalam penjara.

"Di saat orang terdekat menjauhi, ada 3,000 orang yang tidak saya kenali menghampiri saya. Ribuan penghuni penjara ini mengusap dada saya memberi kata semangat. Saya sempat bernyanyi untuk mereka dalam penjara malah ketua penjara tersebut adalah peminat saya," senyumnya akan sebuah hikmah yang hadir dalam hidupnya.

Tidak sah kalau tidak bertanyakan tentang rumah pertamanya yang mengenalkan erti industri dan kehidupan selebriti. Di kehidupan Kerispatih, Sammy berkenalan dengan dunia selebriti dan glamor.

"Namanya hidup. Dulu waktu berlima, kononnya teman sehidup semati tetapi duit mengaburi semua itu. Waktu saya terkena masalah, terus saya dipecat. Walhal ada anggota dalam Kerispatih yang juga sama pernah bergelumang dadah cuma tidak malang seperti saya.

"Dalam Kerispatih itu, masalah yang tidak sihat adalah daripada segi kewangan. Tiada keterbukaan antara pengurusan dan anggota grup. Saya merupakan anggota yang paling ingin tahu dan keras kepala. Saya sering mahu tahu tentang kontrak dan pembayaran. Akhirnya semua masalah disimpan sendiri," jujurnya yang menganggap 'penyimpanan' tersebut antara punca dia mencari jalan keluar dengan mendekati dadah.

"Setelah keluar penjara, saya tidak dibenarkan menyanyi semua lagu Kerispatih. Kalau saya nyanyi, mereka akan saman. Kemunculan pertama saya di kaca televisyen selepas keluar penjara adalah di rancangan Harmoni.

Bangkit semula

"Mulanya tidak yakin tetapi kemudian Erwin Gutawa memberi saya keyakinan dan berkata, ramai yang mengharapkan saya kembali. Saya kemudian menyanyikan lagu Sephia dan Tak Ada Yang Abadi," ujarnya yang sudah memupuk gunung yakin dalam diri. Grup Gigi dan Padi disebut Sammy sebagai antara grup yang pernah memberinya semangat.

Atas kumpulan semangat sendiri dan persekitaran, Sammy bergerak solo dengan menggunakan nama Sammy Simonangkir. Single Sedang Apa Dan Di Mana sedang enak diputarkan di corong radio dan mendapat tempat di hati pendengar.

"Awalnya memang tiada niat untuk muncul solo. Satu hal yang tidak disengajakan dan saya menghadap kenyataan sahaja. Emosi saya sekarang sangat indah dan sentiasa berfikiran positif. Terpacu ketenteraman," luahnya dalam hela nafas yang tenang.

Agak kekok bergerak ke sana ke mari secara solo, Sammy menjemput beberapa rakan pemuzik jemputan untuk mengiringi persembahannya. Jujur kata Sammy, dia terlalu trauma untuk membentuk grup kekal kerana kurang percayakan individu lain atas nama pengalaman.

Lalu penulis tanyakan Sammy, apa yang membezakan dia dan Kerispatih kini.

"Nah, itu dia. Saya memperdengarkan beberapa lagu kepada teman-teman pemuzik. Mereka memberitahu bahawa saya membikin lagu yang baik. Saya masih di jalur pop dan tidak meniru siapa-siapa. Tetapi kesan vokal saya di Kerispatih membuatkan mereka merasakan seperti mendengar lagu grup tersebut. Itu daripada aspek vokal dan saya tidak boleh menidakkan kerana itu memang vokal saya yang tidak mungkin boleh diubah," ujarnya tetap dengan vokal dan pendirian sendiri.

Sedang melayari kehidupan dengan segala elemen positif di sekitarnya, sebelum usai pertemuan di Jakarta, Sammy sempat berbicara lembut atas nama kesedaran. Ujarnya," Banyak yang saya pelajari. Saya tidak mahu mengulangi lagi kesilapan lalu dan belajar untuk berkongsi rasa. Jangan pernah memendam perasaan."

Full content generated by Get Full RSS.

Shila, Sharnaaz nikah lima tahun lagi

Posted:

Shila, Sharnaaz nikah lima tahun lagi

Shila, Sharnaaz nikah lima tahun lagi


MENAFIKAN bercinta, Sharnaaz dan Shila bagaimanapun saling memanggil 'anja' antara satu sama lain.


GOSIP percintaan antara pelakon popular Sharnaaz Ahmad, 26, dengan pelantun Patah Seribu, Shila Amzah, 21, semakin kencang bermain di bibir ramai. Bermula daripada kerjasama menghasilkan klip video single Patah Seribu, hubungan dan kemesraan mereka semakin terserlah.

Kerap kali mereka dilihat bersama bahkan pada acara karpet merah Anugerah Skrin 2010, mereka juga hadir berpasangan. Kepada pengikut Sharnaaz dan Shila di laman sosial Twitter, kemesraan dua selebriti ini bukan satu rahsia. Luahan rindu, sayang serta panggilan 'anja' antara mereka berdua mudah mengiakan sangkaan bahawa anak sulung ND Lala itu sedang menganyam cinta bersama aktor kelahiran Georgetown, Pulau Pinang.

Terbaru, gambar-gambar yang dimuat naik Shila dan Sharnaaz semakin menjelaskan status hubungan mereka walaupun Shila sendiri ada membuat penafian. Di matanya, Sharnaaz bagaikan biasan cermin. Mereka intim tetapi belum sampai ke tahap bercinta.

"Kami memang rapat tetapi untuk bercinta mungkin belum masanya kerana saya ada sasaran, mungkin empat atau lima tahun lagi baru saya akan sedia untuk memikirkan soal perkahwinan," katanya yang pernah menangis melihat lakonan Sharnaaz dalam drama Ungunya Cinta.

Tidak adil untuk Shila, jawapan Sharnaaz yang sedang menjalani penggambaran drama bersiri Bicara Cinta, mungkin mampu menjelaskan situasi sebenar. Secara budiman akui Sharnaaz, cinta yang diperkatakan itu belum berbunga namun seperti Shila, Sharnaaz mengiakan mereka kini dalam status sahabat baik.

SENSASI BINTANG: Makin kuat gosip percintaan kalian, benarkah sedang bercinta dengan Shila?

SHARNAAZ: Memang tidak bercinta tapi kami memang rapat. Saya selesa sebab dia jenis gila-gila macam saya juga, kami tak perlu nak 'kontrol-kontrol' bila bersembang.

Pernah keluar berdua?

Tak pernah, langsung tak pernah. Saya takut nanti kena belasah dengan ayah Shila. Saya masih hormatkan orang tua Shila, setakat ini belum pernah kami keluar berdua, kalau berjumpa selalunya Shila ditemani ibu atau adik lelakinya. Saya memang rapat dengan ahli keluarga termasuklah bapanya, mungkin kalau dibenarkan ayahnya, suatu hari nanti mungkin kami pun akan keluar bersama.

Kenapa begitu tertarik mahu bersahabat dengan Shila?

Saya anggap Shila anak seni yang serius dengan kerja seninya, saya suka cara dia bekerja. Biarpun muda, tapi kematangannya mengatasi usia.

Apa panggilan terhadap Shila?

Saya panggil dia dengan panggilan 'anja', memang sejak dulu lagi saya panggil Shila 'anja' sebab karakternya yang manja-manja. Dia pun panggil saya anja juga.

Mula kenal Shila sebenarnya sejak bila?

Rasanya sudah setahun lebih, sebelum kami buat klip video bersama, saya dipertemukan dengan Shila dalam satu fotografi untuk majalah Mangga. Dari situ mulai baik sampailah Shila hubungi saya untuk projek klip video Patah Seribu.

Ada apa-apa perancangan bersama?

Sebenarnya kami tengah bekerjasama untuk sebuah projek, projek apa kena tunggu. Saya belum umumkan lagi. Apa yang pasti, bukan projek duet sebab saya tak pandai menyanyi macam Shila.

Full content generated by Get Full RSS.

Ombak Rindu mengganas

Posted:

Ombak Rindu mengganas

Ombak Rindu mengganas


BABAK beremosi dan sedikit tarikan seksual antara perencah yang memberi jiwa kepada Ombak Rindu.


AURA filem Ombak Rindu arahan Osman Ali yang diadaptasi daripada novel karya Fauziah Ashari sudah dapat dirasai usai tayangan pratonton filem berkenaan, dua minggu lalu. Seminggu sebelum tayangan komersial, gelora peminat tegar terhadap novel yang terjual sebanyak 150,000 naskhah itu semakin membadai.

Barangkali, selama tempoh lebih 12 tahun mengenali Izzah, masing-masing tidak sabar untuk mencari erti visual kisah tragis wanita malang yang menjadi mangsa kerakusan manusia dalam novel berkenaan.

Memasuki panggung pada 1 Disember lalu, Ombak Rindu membuktikan, drama air mata Melayu juga mampu mengganas setanding filem aksi atau seram yang paling mudah memanggil penonton ke pawagam. Hari pertama ditayangkan, Ombak Rindu berjaya mengutip RM750,000.

Walaupun tidak memecah rekod Kongsi (RM1.1 juta dengan 100 pawagam), jauh sekali KL Gangster (RM1.8 juta dengan 81 pawagam), sebagai sebuah filem yang ditayangkan hanya di 71 pawagam termasuk Brunei dan Singapura, pencapaian sebuah filem adaptasi novel Melayu itu sudah cukup bagus untuk dilihat sebagai fenomena.

Selaku sutradara, Osman Ali layak mendapat pujian. Secara peribadi juga, pencapaian Ombak Rindu sendiri satu fenomena buat Osman yang sebelum ini tidak bernasib baik dari segi kutipan untuk tiga filem terdahulu, Cun (RM1.1 juta), Anak Halal (RM1.7 juta) dan Puaka Tebing Biru (RM1 juta).

Sejak awal, Osman sendiri ragu-ragu akan kesungguhan penerbit untuk menghasilkan sebuah filem adaptasi daripada genre drama memandangkan trend tontonan lebih memihak kepada genre aksi dan seram.

"Ini filem pertama saya mendapat kutipan memberangsangkan pada hari pertama tayangan. Mungkin sebelum ini rezeki belum memihak kepada saya, setiap pengarah ada takdirnya. Macam apa yang berlaku kepada Mamat Khalid, maknanya kita jangan cepat mengaku kalah.

"Untuk Ombak Rindu, pihak penerbit pun kata ia tiga kali ganda lebih baik berbanding filem terbitan mereka dari genre yang sama, Lagenda Budak Setan, tahun lepas," katanya yang terharu dengan komen-komen positif serta penghormatan penonton yang bersorak dan bertepuk tangan di hujung tayangan filem berkenaan di hari pertama.

Lebih membanggakan, Ombak Rindu menjatuhkan kedudukan filem nombor satu dunia ketika ini, The Twillight Saga: Breaking Down - Part 1 setelah flilem Hollywood itu tersingkir ke kedudukan kedua carta box-office tanah air minggu ini.


HARI pertama ditayangkan, Ombak Rindu berjaya memanjat carta nombor box-office tanah air dan meraih kutipan tiket RM750,000.


Melihat sambutan serta judul Ombak Rindu yang menjadi topik popular di laman sosial Twitter, karya lakon layar Armantono serta Osman itu dilihat mampu berdiri sebagai naskhah yang tidak cacat biarpun Fauziah meluahkan ketidakpuasan hatinya.

Fauziah juga menitipkan pesan, agar setiap karya adaptasi sebaik-baiknya menjemput penulis novel sebagai penasihat atau penulis skrip bersama.

"Walaupun penulis novel (Fauziah) ada menyatakan ketidakpuasan hatinya, saya faham apa yang cuba beliau maksudkan. Memang filem Ombak Rindu tidak mampu memberi visual 100 peratus kepada apa yang difantasikan dalam novel.

"Saya langsung tidak berkecil hati dengan kenyataan Fauziah. Sekarang, saya dapat rasakan penonton sebenarnya rasional dan tidak prejudis terhadap versi novel. Mereka tidak menetapkan jangkaan luar biasa dan boleh faham situasi adaptasi daripada novel ke filem," jelas Osman yang akur terhadap rungutan-rungutan penonton membandingkan versi dan novel yang ada bezanya.

Kejayaan awal Ombak Rindu seperti memberi gambaran bahawa filem adaptasi akan menjadi trend popular dalam industri filem tempatan.

Mengulas soal itu, Osman tidak berani mengagak masa depan. Katanya, dia lebih melihat dari sudut drama. Suatu masa dahulu, filem-filem genre drama seperti di zaman kegemilangan filem Datuk Rahim Razali dan Datuk Jins Shamsuddin mendapat sambutan hebat peminat.

"Sekarang orang takut mahu buat filem drama, saya harap, filem kita akan mengembalikan kegemilangan filem genre drama, harap ada lagi filem dari genre drama yang mampu tarik penonton ke pawagam.

"Tentang sambutan filem adaptasi pula, ia bukan sesuatu yang konsisten, dahulu filem Lagenda Budak Setan dapat sambutan, malangnya Karipap-Karipap Cinta tidak begitu bernasib baik. Trend adaptasi sudah lama popular di Barat cuma mungkin baru di tanah air.

"Saya cuma harap, Ombak Rindu akan terus diberi sokongan, masih terlalu awal untuk saya menyimpulkan pencapaian filem ini setakat ini," ujar Osman yang sedikit terpempan dengan sambutan yang diterima.

Hasil kreativiti, permainan emosi, debar asmara serta garapan yang mampu mengalirkan air mata, saham Osman sebagai pengarah filem adaptasi juga meledak naik. Ada beberapa penerbit sudah memberikan lampu hijau untuk Osman terus berkarya.

"Saya tidak berani terima tawaran baharu, kena tengok sambutan Ombak Rindu dulu. Tidak semua novel mampu memberikan impak bila diadaptasi, kena teliti," katanya yang kini sibuk di lokasi penggambaran drama bersiri 26 episod, Bicara Cinta.

Bukan sahaja menjadi buah mulut tetapi perkataan Ombak Rindu menjadi satu trend laman sosial Twitter. Pujian dan pertanyaan bersilih ganti bertanyakan perihal filem lakonan hebat Maya Karin, Aaron Aziz, Bront Palarae dan Zaidi Omar. Hasilnya masing-masing mahu menonton dan memberi ulasan sendiri. Sebuah perkembangan sihat apabila sebuah filem menjadi budaya bualan umum.


SATU kelebihan Ombak Rindu terletak kepada barisan pelakon yang memberikan penghayatan terbaik sehingga meruntun air mata penonton.


Bukan hanya filem dan nama para pemegang karakter yang menunjukkan hasil yang bersahaja namun mengagumkan, lagu runut bunyi filem ini adalah tepat dan membuai emosi penonton. Single Ombak Rindu nyanyian Adira dan Hafiz meruntun jiwa dan membantu pengaliran air mata khalayak yang tersentuh dengan segala emosi yang dibawakan dalam filem ini.

Demam Twilight berterusan

Salah sebuah lagi adaptasi novel yang membikin gelombang fenomena tersendiri adalah kemunculan francais Twilight. Bermula pada 2008 dengan Twilight, demam itu berterusan dengan kehadiran filem The Twilight Saga: Breaking Dawn Part 1, bermula bulan lalu.

Breaking Dawn merupakan novel keempat dan terakhir dalam senarai novel The Twilight Saga hasil tulisan Stepehine Meter. Filem yang terbahagi kepada dua bahagian tersebut diarahkan oleh Bill Condon dan kegilaan khalayak terhadap watak Edward Cullen dan Jacob akan terus berterusan.

Hasilnya sehingga 27 November lalu, filem francais siri keempat ini telah mengutip sebanyak RM690 juta (AS$220 juta) di Amerika Syarikat dan Kanada serta RM838 juta (AS$268 juta) di seluruh dunia menjadikan jumlah sehingga RM1.5 bilion (AS$488 juta). Filem ini dibuka pada 18 November lalu di 4,061 buah panggung seluruh dunia.

Pada satu sisi, filem adaptasi ini mempunyai para pencinta yang tersendiri. Sama ada pembaca buku, peminat filem atau pencinta salah satu karakter, tetapi golongan ini memberi peratusan tinggi untuk filem ini sebanyak 71 peratus berbanding peratusan yang diberikan oleh pengkritik filem iaitu 26 peratus seperti yang tercatit di www.rottentomatoes.com. Terus menjadi bahan bualan, debaran filem ini berterusan apabila akan muncul bahagian dua yang menyambung cerita dan legasi serigala dan puntianak terkenal dunia sekarang.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved