Selasa, 27 Disember 2011

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Pengasas Facebook lawat Vietnam

Posted:

Pengasas Facebook lawat Vietnam

Pengasas Facebook lawat Vietnam

MARK ZUCKERBERG (tengah) diberikan bunga sebelum dia melawat Ha Long Bay di wilayah Quuang Ninh kelmarin.


HANOI, Vietnam - Pengasas bersama laman jaringan sosial Facebook, Mark Zuckerberg melakukan lawatan rahsia bersama kekasihnya Priscilla Chan ke Vietnam, lapor akbar VnExpress kelmarin.

Berdasarkan laporan beberapa sumber, VnExpress menyatakan, Zuckerberg telah menyewa satu penerbangan dari Bangkok menuju ke Lapangan Terbang Noi Bai di Vietnam pada 22 Disember lalu.

Beliau diberikan visa untuk memasuki Vietnam dari 12 Disember selama dua minggu.

Seorang pembaca menelefon jabatan pengarang VnExpress untuk memberitahu, dia dapat mengecam Zuckerberg bersama teman wanitanya semasa terserempak dengan mereka pada Jumaat lalu.

Menurut sumber, Zuckerberg ketika itu memakai baju-T bersama pakaian sukan.

Selepas melawat Penjara Hoa Lo di pusat bandar raya ini, beliau berkunjung ke sebuah kedai telefon bimbit dan kedai jean Levis sebelum kembali ke hotel penginapannya di sini.


KEPALA Mark Zuckerberg (dua dari kiri) ditutup dengan baju yang dipakainya di wilayah Quuang Ninh kelmarin.


Tambahnya, pemilik Facebook itu kelihatan peramah tetapi beberapa pengawai peribadinya bertindak menghalang orang ramai daripada merakam gambarnya.

Selain sumber berkenaan, beberapa lagi sumber menyatakan, Zuckerberg menginap di sebuah hotel lima bintang, dipercayai sama ada Hotel Hilton atau Hotel Sofitel Metropole yang terletak dekat Tasik Hoan Kiem di sni.

Bilionair berusia 27 tahun berada di Vietnam dipercayai kerana kunjungan peribadi sempena cuti perayaan Krismas di Amerika Syarikat.

Beberapa sumber menyatakan, beliau akan melawat sebuah tapak pelancongan popular di Vietnam, dipercayai Pulau Con Dao.

Dalam perkembangan terbaru, Zuckerberg bersama sembilan pengiringnya bermalam di Ha Long Bay yang dilabel sebagai antara tujuh keajaiban alam semula jadi di dunia.

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Facebook itu sempat melakukan aktiviti berkayak dan melawat beberapa buah gua di teluk berkenaan.

Beberapa lagi sumber memberitahu, sebelum pergi ke Ha Long Bay, Zuckerberg dan teman wanitanya itu telah berkunjung ke pusara Ho Chi Minh di sini.

Pada Hari Krismas pula, Zuckerberg melakukan perjalanan ke Sapa yang merupakan destinasi popular wilayah Lao Cai, utara Vietnam. - Agensi

Full content generated by Get Full RSS.

40 maut serangan bom pada Hari Krismas

Posted:

40 maut serangan bom pada Hari Krismas

40 maut serangan bom pada Hari Krismas


BEBERAPA lelaki melihat sebuah kereta yang hangus akibat serangan bom di gereja Katolik St. Theresa di luar bandar Abuja kelmarin.


MADALLA, Nigeria - Satu siri letupan bom pada Hari Krismas yang menyasarkan gereja-gereja dan letupan berani mati di sini telah mengorbankan sekurang-kurangnya 40 orang.

Pihak pemerintah menyalahkan sebuah kumpulan Islam, Boko Haram ekoran kejadian itu.

Jurucakap kumpulan tersebut mengaku bertanggungjawab melakukan serangan tersebut di sebuah gereja di luar Abuja dan juga bagi kematian lain.

Gelombang pembunuhan yang melanda Afrika dikutuk Amerika Syarikat.

White House menyatakan ia sebagai keganasan yang tidak munasabah manakala pihak Vatican menyifatkan ia sebagai satu tindakan kebencian yang membabi-buta.

Seramai 35 orang terbunuh di luar sebuah gereja Katolik.

Presiden Nigeria, Goodluck Jonathan berjanji akan membawa penjenayah ke muka pengadilan.

Katanya, dua orang yang disyaki terlibat dengan serangan berdekatan Abuja telah ditahan.

Pihak berkuasa Nigeria tidak dapat menghalang serangan tersebut walaupun tindakan tegas tentera yang telah mengangkap sejumlah anggota Boko Haram.

Serangan bom turut berlaku di luar kawasan gereja di pusat bandar Jos.

Seorang anggota polis mati ditembak.

Satu lagi letupan lagi menyasarkan sebuah gereja di kawasan timur laut Gadaka pada malam Krismas lalu.

Dua letupan lain berlaku di bandar Damaturu pada Hari Krismas, termasuk serangan berani mati.

Serangan bom turut berlaku di gereja St Theresa Katolik diluar bandar Abuja kelmarin. - Agensi

Full content generated by Get Full RSS.

Filem duduki No.1

Posted:

Filem <i>Mission Impossible </i> duduki No.1

Filem Mission Impossible duduki No.1


SALAH satu adegan yang terdapat dalam filem Mission Impossible: Ghost Protocol lakonan Tom Cruise (kiri).


LOS ANGELES - Filem terbaharu lakonan Tom Cruise mengungguli carta box-office pada hujung minggu musim cuti Krismas.

Anggaran kutipan oleh pihak studio kelmarin, filem Mission Impossible: Ghost Protocol lakonan Cruise menduduki tangga No.1 dengan mengutip kutipan tiket sebanyak AS$26.5 juta (RM83.6 juta) melebihi kutipan pada minggu pertama tayangannya.

Filem Sherlock Holmes: A Game of Shadows menduduki tangga kedua pada minggu kedua tayangan dengan kutipan sebanyak AS$17.8 juta (RM56.2 juta).

Filem animasi Alvin and the Chipmunks: Chipwrecked berada pada kedudukan ketiga dengan menjana kutipan tiket sebanyak AS$13.3 juta (RM41.9 juta).

Penampilan artis baharu yang berpotensi gagal menarik perhatian penonton apabila filem lakonan David Fincher dan Daniel Craig, The Girl with the Dragon Tattoo hanya berada pada kedudukan keempat.

Filem tersebut mengutip sebanyak AS$13 juta (RM41 juta).

Filem arahan Steven Spielberg, The Adventures of Tintin berada pada kedudukan kelima dengan mengutip sebanyak AS$9.1 juta (RM28.7 juta).

Berada pada kedudukan keenam ialah filem lakonan Cameron Crowe dan Matt Damon, We Bought a Zoo yang telah mengutip sebanyak AS$7.8 juta (RM24.6 juta). - AP

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved