Khamis, 15 Disember 2011

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Rakyat Mesir keluar mengundi

Posted:

Rakyat Mesir keluar mengundi

Rakyat Mesir keluar mengundi

SEORANG lelaki mengundi di sebuah pusat pengundian di Giza, tenggara Kaherah semalam. - AFP


KAHERAH, Mesir - Rakyat Mesir di sembilan wilayah keluar mengundi semalam dalam pusingan kedua pilihan raya Parlimen pertama yang diadakan sejak kebangkitan rakyat memaksa Presiden Hosni Mubarak meletak jawatan pada Februari lalu.

Puluhan orang berbaris di luar sebuah pusat mengundi di sebuah sekolah dekat Piramid Giza di barat bandar raya ini untuk menunggu giliran membuang undi dan mencelup jari mereka ke dalam dakwat untuk digunakan di atas kertas undi.

Pilihan raya berkenaan berlangsung dalam tiga peringkat dan akan berakhir pada awal tahun depan.

Parti-parti Islam memenangi majoriti dalam pusingan pertama pilihan raya berkenaan.

Orang ramai berharap parti-parti Islam yang bertanding dapat mengekalkan prestasi tersebut pada pusingan seterusnya.

Pengundian pusingan kedua yang akan berakhir Selasa depan bakal memutuskan pemenang 180 daripada 498 kerusi Dewan Rendah Parlimen Mesir.

Pusingan ketiga dan terakhir dijadual diadakan pada awal Januari depan.

Seorang pengundi, Hussein Khattab berkata, dia bercadang untuk mengundi Parti Kebebasan dan Keadilan (FJP) yang mewakili pergerakan Ikhwanul Muslimin yang memperoleh kemenangan besar pada pengundian pusingan pertama. FJP memenangi 47 peratus kerusi Dewan Rendah Parlimen setakat ini.

"Kami perlu mencuba pemerintahan parti Islam dan membuat keputusan sama ada ia baik untuk kami (rakyat Mesir). Jika sebaliknya, kami akan kembali ke Dataran Tahrir," said Khattab, 60, yang merujuk kepada dataran di sini yang menjadi tumpuan sekebangkitan selama 18 hari rakyat Mesir yang mendesak Hosni supaya meletak jawatan.

"Saya mahu Mesir memiliki perlembagaan yang dapat memuaskan hati setiap pihak," tambahnya.

Pilihan raya kali ini dianjurkan kepimpinan tentera yang memerintah Mesir bagi menunaikan janji untuk menyerahkan pemerintahan negara kepada pentadbiran awam. - AP

Full content generated by Get Full RSS.

Polis Aceh botakkan kepala 60 peminat muzik punk

Posted:

Polis Aceh botakkan kepala 60 peminat muzik punk

Polis Aceh botakkan kepala 60 peminat muzik punk


KEPALA dua pemuda punk Aceh dibotakkan oleh dua anggota polis.


BANDA ACEH, Indonesia - Polis memulihkan akhlak lebih 60 peminat muzik punk rock yang terdiri daripada golongan belia di wilayah Aceh, Sumatera dengan alasan mereka mencemarkan imej wilayah berkenaan.

Sejak ditangkap pada satu konsert di sini pada malam Sabtu lepas, seramai 59 peminat punk rock lelaki dan lima peminat perempuan dipaksa memotong rambut, menukar pakaian dan bersolat.

"Kami khuatir undang-undang syariah yang dilaksanakan di wilayah ini akan tercemar akibat aktiviti mereka," kata Timbalan Datuk Bandar Banda Aceh, Illiza Sa'aduddin Djamal semalam.

"Kami harap dengan menghantar mereka ke program pemulihan akhlak, mereka akhirnya akan bertaubat," tambahnya.

Beratus-ratus peminat punk rock Indonesia tiba di Aceh untuk menonton konsert itu bagi mengumpul derma anak yatim.

Polis kemudian menyerbu tempat konsert tersebut dan menangkap sejumlah peminat yang menyimpan gaya rambut mohawks dan bertatu, memakai seluar jeans ketat serta rantai.

Mereka dibawa ke sebuah kem berdekatan kelmarin bagi menjalani program pemulihan akhlak selama 10 hari yang dikendalikan oleh pihak polis.

Koresponden agensi berita AFP memberitahu, seorang gadis menangis apabila beberapa wanita bertudung memotong pendek rambutnya manakala beberapa lelaki mengeluh semasa kepala mereka dibotakkan.

"Kenapa mereka menangkap kami? Mereka tidak memberikan sebarang alasan," kata seorang pemuda, Fauzal, 20.

"Kami tidak mencuri, kami tidak mengganggu sesiapa. Kami berhak untuk menonton konsert," tambahnya.

Seorang lelaki berusia 22 tahun dari Medan yang ditahan di kem berkenaan berkata, dia bimbang akan kelilangan pekerjaannya selepas ditahan selama 10 hari.

"Saya baru mula bekerja di sebuah bank di Medan. Saya tidak tahu apa yang perlu dikatakan kepada mereka (polis) kerana saya tidak tahu mengapa kami ditangkap," katanya.

Polis sebaliknya menyatakan, penangkapan tersebut dibuat bagi mengelakkan golongan belia daripada berkelakuan menyimpang agama.

"Mereka tidak pernah mandi, mereka tinggal di jalanan, tidak pernah solat," kata Ketua Polis Aceh, Iskandar Hasan.

"Kami perlu memulihkan mereka supaya mereka berkelakuan baik dan berakhlak. Mereka perlukan layanan keras bagi memulihkan mental mereka," tambahnya.

Dalam perkembangan berkaitan seorang aktivis hak asasi manusia Indonesia, Evi Narti Zain berkata, penangkapan anak-anak muda itu melanggar hak asasi manusia. - AFP

Full content generated by Get Full RSS.

Michelle Yeoh mahu berlakon filem dengan Aamir Khan

Posted:

Michelle Yeoh mahu berlakon filem dengan Aamir Khan

Michelle Yeoh mahu berlakon filem dengan Aamir Khan


GAMBAR menunjukkan Michelle Yeoh berlakon dalam salah satu adegan filem The Lady.


MUMBAI - Bintang Hollywood kelahiran Malaysia, Datuk Michelle Yeoh menyatakan dia berminat untuk berlakon bersama hero Bollywood, Aamir Khan.

Pada tahun 1997, aktres berkenaan dikenali sebagai gadis Bond selepas dia melakonkan watak Wai Lin dalam filem Tomorrow Never Dies.

Yeoh membintangi beberapa buah filem yang memenangi anugerah Oscar seperti Crouching Tiger, Hidden Dragon (2000) dan Memoirs of a Geisha (2005).

Namun tidak ramai yang tahu bahawa minat Yeoh dalam bidang lakonan bermula dengan filem Bollywood.

"Saya membesar di Malaysia dan filem Bollywood amat popular di negara itu. Saya banyak menonton filem Hindi," kata Michelle.

"Saya suka lakonan Aamir. Kami pernah bertemu suatu masa dahulu di London. Jika diberi peluang saya berbesar hati untuk berlakon bersamanya. Ia pasti menyeronokkan," tambahnya.

Buat masa ini, Michelle memberi sepenuh tumpuan pada filem terbaharunya, The Lady yang diolah berdasarkan kehidupan pejuang prodemokrasi Myanmar, Aung San Suu Kyi. - Agensi

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved