Jumaat, 11 November 2011

Kosmo Online - Pesona


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pesona


'Jangan takut tembak saya'

Posted:

'Jangan takut tembak saya'

'Jangan takut tembak saya'

Oleh NURUL IZZA ROSLY

SEBELUM ini penulis hanya mengenali wanita hebat ini melalui berita-berita di media cetak dan elektronik sahaja.

Bingkisan-bingkisan berita yang ditonton mahupun dibaca sudah memadai mencetus rasa kagum penulis dengan pesonanya walaupun tidak pernah bertemu empat mata.

Tidak keterlaluan jika melabelkan wanita ini sebagai sumber inspirasi kaum Hawa kerana penglibatannya secara aktif dalam aktiviti-aktiviti amal, kemasyarakatan dan sukan malah, beliau sendiri menjadi Pengerusi Yayasan Sultanah Bahiyah (YSB) iaitu sebuah organisasi amal di Kedah.

Walaupun berdarah raja, puteri raja pemilik nama Datuk Seri Tunku Puteri Intan Safinaz Tuanku Abdul Halim yang mesra dengan panggilan Tunku Puteri tidak menjadikan status tersebut sebagai tembok pemisah baginya untuk mendekati rakyat dengan caranya yang tersendiri.

Malah, puteri bongsu Sultan Kedah, Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah dan Almarhumah Tuanku Bahiyah Tuanku Abdul Rahman ini aktif bersukan.

Jangan pula terkejut apabila melihat Tunku Puteri menyarung 'uniform' paintball sambil mengangkat senjata kerana beliau gemar bermain paintball yang merupakan salah satu cabang sukan ekstrem kegilaan remaja.

"Saya menyukai dan tertarik dengan sukan paintball ini kerana adrenalinnya. Inilah sukan ekstrem yang saya mampu main.

"Jika mahu menyertai sukan ekstrem seperti motorcross sudah terlambat apatah lagi sukan BMX, tetapi sesiapa sahaja boleh bermain sukan paintball," katanya ketika ditemui pada sidang media mengenai World Cup Asia Langkawi 2011 (WCA 2011) yang bermula semalam hingga 13 November ini.

Walaupun sibuk dengan jadual yang padat, meluangkan masa bermain paintball sekali dalam seminggu sudah mampu membuatnya gembira.

"Apa yang menariknya, apabila kita masuk padang paintball, semua pemain adalah sama tidak kiralah umur pemain itu 15 tahun atau 30 tahun, lelaki mahupun perempuan. Ada elemen kesamarataan di situ.


SELAIN banyak terlibat dengan aktiviti amal, Tunku Puteri juga mempunyai cara tersendiri untuk mengisi masa senggang iaitu dengan bermain paintball.


"Ia adalah satu sukan yang membolehkan kita bertanding bersama kaum lelaki atau remaja dan permainan ini punya cabarannya tersendiri," ujarnya yang merupakan Pro-Canselor kepada dua buah universiti iaitu Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM).

Cedera dan lebam

Tambahnya, saat memasuki padang semuanya sama. Ia adalah satu permainan yang adil.

"Malah, ada pihak lawan pernah tanya pada pengadil sama ada mereka boleh menembak Tunku Puteri atau tidak? Sudah tentu mereka boleh tembak saya, asalkan tidak melanggar peraturan permainan.

"Saya gembira dapat bermain paintball dengan remaja. Mereka sangat bagus dalam sukan ini dan jika bakat mereka digilap dengan betul, mereka boleh pergi jauh lagi," katanya sambil memberitahu dirinya turut mengalami kecederaan dan lebam-lebam akibat bermain paintball yang mengambil masa berminggu-minggu untuk hilang.

Baginya, kecederaan adalah sebahagian daripada sesuatu sukan. Ia bukan bercanggah dengan peraturan permainan. Kecederaan berlaku dalam semua jenis sukan baik skuasy, tenis mahupun sukan lain.

Selain paintball, sukan yang diminati Tunku Puteri ialah golf. Sukan adalah sesuatu yang sebati dalam dirinya kerana Tunku Puteri mula bersukan sejak mula berjalan lagi.

"Kedua-dua ibu bapa saya bermain dan meminati golf. Mereka menggalakkan saya melibatkan diri dalam pelbagai bidang dan mencuba semua benda. Saya sendiri suka bermain badminton, tenis dan golf.

"Jadi, saya percaya sukan ini penting buat semua remaja terutamanya remaja perempuan kerana ia memberikan keyakinan diri," ujarnya.

Katanya, dengan kemudahan yang sedia ada yang dibina oleh kerajaan dan badan-badan korporat, banyak peluang telah diberikan untuk wanita melibatkan diri dalam sukan ini lebih awal.


TUNKU PUTERI (empat dari kiri) optimis remaja Malaysia mempunyai masa depan yang cerah dalam sukan ini kerana ia tidak bergantung sepenuhnya kepada fizikal.


Beliau bangga kerana kini wanita banyak melibatkan diri dalam sukan yang didominasi oleh lelaki seperti boling padang, takraw, angkat berat dan berbasikal.

"Jadi saya harap paintball akan jadi sukan seterusnya yang didominasi wanita. Untuk itu, kita memerlukan jangka masa 10 tahun kerana ia melibatkan pelan jangka masa panjang.

"Kita tidak boleh lahirkan juara dalam masa sehari. Kita perlu letakkan masa, tenaga dan wang ringgit untuk mempromosikan sukan ini di seluruh negara," katanya.

Walaupun sukan paintball adalah sukan yang agak baharu di Malaysia, Tunku Puteri memberitahu, bahawa sesetengah pihak perlu membuka minda supaya dapat melihat peluang dan potensi remaja Malaysia yang boleh diketengahkan di peringkat antarabangsa seperti sukan skuasy, perahu layar, memanah, menembak dan futsal.

Kejayaan Tunku Puteri

Dari sudut pandangannya, Malaysia mempunyai potensi besar dalam sukan paintball kerana sukan itu lebih melibatkan kepantasan, semangat berpasukan, kerjasama dan kepantasan dalam membuat keputusan bukan bergantung sepenuhnya kepada kekuatan fizikal.

Ditanya sama ada wujud rancangan untuk menaikkan sukan paintball di Malaysia, Tunku Puteri memberitahu, buat masa ini YSB akan mengadakan Siri Paintball Liga Utara yang akan berlangsung selepas WCA yang bermula Disember ini sehingga Jun 2012 melibatkan Kedah, Perlis dan Pulau Pinang.

Liga tersebut terbuka kepada belia di utara tanah air sekitar umur 18 hingga 40 tahun.

Ditebak soalan mengenai pencapaian terbesarnya dalam hidup, Tunku Puteri memberitahu, beliau berbangga menerajui YSB dan memandu yayasan itu ke arah yang positif dalam setiap aktiviti yang dijalankan.


DARI kiri: Syed Mohd. Johan Rizzal, Tunku Puteri dan Pengasas PALS Event, Paul Lam bergambar bersama piala yang menjadi rebutan sebagai pasukan terbaik dunia.


Menyorot pencapaian peribadi beliau, baru-baru ini Tunku Puteri turut dianugerahkan Beret Merun dan Sayap Penerjunan Kehormat 10 Briged Para. Ia adalah penghargaan yang amat bererti dan bersejarah dalam hidupnya.

"Saya menyertai Askar Wataniah (AW) sejak lima tahun lalu dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) mempunyai visi dan misi mereka sendiri. Salah satunya ialah memberi peluang kepada kaum wanita untuk mengambil bahagian dalam ATM.

"Jadi, sebagai warga AW, saya dilantik sebagai Komander Rejimen di Kedah iaitu Rejimen 513 AW dan saya sangat gembira kerana saya wanita pertama yang diberikan penghargaan mengetuai rejimen selain menjadi wanita pertama yang layak memakai beret tersebut," ujarnya.

Full content generated by Get Full RSS.

Vaksin HPV bagi remaja

Posted:

Vaksin HPV bagi remaja

Vaksin HPV bagi remaja


DARI KANAN: Pengarah Bahagian Kawalan Penyakit, KKM, Dr. Lokman Hakim Sulaiman, David dan Naib Presiden dan Pengurus Besar GSK Pharmaceutical malaysia, Singapura dan Brunei, Luis Arosemena ketika melancarkan Program Pelalian HPV Untuk Remaja.


SECARA global, kanser serviks merupakan kanser kedua penyebab kematian dalam kalangan wanita dan statistik itu tidak jauh daripada bilangan kes kanser payudara.

Di Asia Pasifik pula, dianggarkan 266,000 kes kanser serviks didiagnos setiap tahun dan kira-kira 143,000 wanita meninggal dunia kerana penyakit itu.

Bagi wanita Malaysia, kanser serviks merupakan kanser ketiga paling lazim selepas kanser payudara dan kanser kolorektum.

Menurut Statistik Kanser Malaysia 2006, kanser serviks merangkumi 9.1 peratus daripada 10 kanser yang paling kerap bagi golongan wanita. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) juga melaporkan bahawa lebih daripada 700 wanita Malaysia maut akibat kanser serviks setiap tahun.

Peka dengan situasi tersebut, kerajaan melalui Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengambil inisiatif memberikan suntikan pelalian Virus Papiloma Manusia (HPV) kepada semua remaja perempuan berusia 13 tahun di seluruh negara bagi mencegah penularan kanser serviks.

Namun begitu, ia hanya melibatkan remaja perempuan berusia 13 tahun sahaja dan tidak pada remaja perempuan berusia lebih daripada itu.

Sehubungan itu, Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) melancarkan Program Pelalian HPV untuk remaja MMA dengan sokongan daripada GlaxoSmithKline Pharmaceutical (GSK).

Ia merupakan lanjutan daripada program pelalian kebangsaan menentang HPV anjuran KKM yang dimulakan pada Julai tahun lalu dalam kalangan gadis remaja berusia 13 tahun.

"Program Pelalian HPV untuk Remaja MMA akan melengkapkan lagi Program Pelalian Kebangsaan HPV bagi melindungi gadis remaja berusia 13 tahun daripada jenis HPV yang paling lazim menyebabkan kanser.

"Melalui program ini, gadis remaja yang berusia di antara 14 hingga 19 tahun akan mendapat faedah daripada pelalian kanser serviks yang ditawarkan pada harga akses RM466, manakala dos ketiga akan diberikan secara percuma untuk menggalakkan mereka mendapat pelalian lengkap," kata Presiden MMA, Dr. David Quek ketika majlis pelancaran program tersebut baru-baru ini.


SUNTIKAN HPV dapat melindungi gadis remaja daripada kanser serviks.


Tambahnya, pendaftaran program tersebut terbuka kepada semua gadis remaja yang berusia 14 hingga 19 tahun, sebelum hari lahir ke-20 tahun mereka.

"Gadis remaja yang layak menyertai program ini perlu mendapatkan tandatangan ibu bapa atau penjaga pada Borang Pendaftaran Penerima Vaksin sebelum 31 Disember 2011 bagi menerima pelalian HPV yang akan diberikan dalam tempoh enam bulan.

"Sehingga kini, 80 klinik telah menyertai program ini bagi membantu menentang kanser serviks, manakala usaha sama dengan klinik-klinik lain sedang dalam rundingan bagi memastikan program ini diuar-uarkan seluas mungkin," ujarnya.

Dalam pada itu, nombor talian hotline 1-800-22-8688 telah disediakan untuk menangani soalan-soalan mengenai kanser serviks dan Program Pelalian HPV untuk remaja MMA.

Orang ramai juga akan diberikan penerangan mengenai isu-isu yang berkaitan dengan penyakit HPV oleh jururawat bertauliah selain mendapatkan senarai klinik-klinik yang mengambil bahagian.

Pada majlis pelancaran itu juga para tetamu turut menyaksikan tayangan video pengalaman dua orang remaja iaitu Pamela Victor, 18, dan Shalma Ainaa Bruhanutheen, 20, bersama ibu masing-masing Victoria Victor, 49 dan Khairul Bariah Abdul Rahman, 52, mengenai suntikan vaksin HPV.

Untuk maklumat lanjut mengenai Program Pelalian HPV untuk Remaja MMA, layari laman web www.mma.org.my.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved