Selasa, 15 November 2011

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Istana Negara kini di Jalan Duta

Posted:

Istana Negara kini di Jalan Duta

Istana Negara kini di Jalan Duta

Oleh ZULKIFLI MANZOR
zulkifli.manzor@kosmo.com.my

BENDERA Peribadi Yang di-Pertuan Agong dinaikkan di pekarangan Istana Negara di Jalan Duta, Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR – Upacara pemindahan Istana Negara dari istana yang lama di Bukit Petaling ke istana yang baharu di Jalan Duta di sini dilakukan secara penuh istiadat di sini semalam.

Ia bermula dengan upacara menurunkan bendera peribadi Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong di istana lama yang berusia 83 tahun di tepi Bukit Petaling kira-kira pukul 9 pagi.

Upacara yang dilakukan oleh sekumpulan 10 anggota Batalion Pertama Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) itu menandakan penutupan rasmi bangunan yang tersergam indah dan ditandai dua kubah emas itu.

Bendera itu kemudiannya diarak keluar dari kawasan istana pada pukul 9.15 pagi dan diserahkan kepada Datuk Pengelola Bijaya Diraja, Datuk Tengku Farok Hussin Tengku Abdul Jalil di hadapan pagar masuk istana dan dibawa ke Istana Negara yang baharu di Jalan Duta.

Tengku Farok Hussin kemudiannya mengarahkan Bentara Istana Negara, Rosli Asri mengunci pintu masuk utama istana lama menandakan segala tugas telah tamat di Istana Negara sebelum mengorak langkah ke Istana Negara yang baharu di Jalan Duta bagi istiadat menaikkan Bendera Peribadi Yang di-Pertuan Agong.

Kawalan itu dilaksanakan Batalion Pertama RAMD dan Skuadron Istiadat Berkuda melibatkan seramai tiga pegawai, 69 anggota lain-lain pangkat dan 12 ekor kuda.

Selepas itu, Istiadat Menaikkan Bendera Peribadi Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong di kompleks Istana Negara baharu bernilai kira-kira RM800 juta itu menandakan pemindahan rasmi tersebut.

Istiadat itu dimulakan dengan perbarisan oleh 52 anggota RAMD serta 12 Skuadron Istiadat Berkuda.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full content generated by Get Full RSS.

Penduduk Kelana Jaya terkilan

Posted:

Penduduk Kelana Jaya terkilan

Penduduk Kelana Jaya terkilan

Oleh JUNHAIRI ALYASA dan MOHD. YUNUS YAKKUB
berita@kosmo.com.my


INILAH padang Kompleks Sukan PKNS di SS7, Kelana Jaya yang hendak dihapuskan dan tapaknya dibangunkan dengan projek pangsapuri dan pusat komersial.


PETALING JAYA – "Kami terkejut dengan perkembangan terbaharu ini dan amat kecewa serta terkilan dengan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim kerana usaha membangunkan padang PKNS ini mendapat bantahan keras daripada penduduk di sini."

Itulah reaksi Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Selamatkan Padang Rakyat Kelana Jaya, Datuk Zul Mukshar Md. Shaari terhadap kenyataan Menteri Besar Selangor, Abdul Khalid, yang tetap berkeras mahu meneruskan projek pembinaan pangsapuri dan pusat komersial di tapak Kompleks Sukan Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) di Kelana Jaya.

Menurut beliau, Selangor merupakan sebuah negeri yang kaya serta maju dan pemimpinnya sepatutnya mampu mencari tapak alternatif bagi menjayakan projek pembangunan seumpama itu, tetapi bukanlah di tapak Kompleks Sukan PKNS Kelana Jaya yang menjadi kegunaan rakyat sejak 30 tahun lalu.

"Saya amat yakin dengan kemampuan negeri Selangor, jadi mustahil Abdul Khalid tidak boleh mencari cara dan tapak lain untuk membina rumah mampu milik untuk rakyat.

"Kenapa padang PKNS yang sudah mencatat pelbagai sejarah ini yang menjadi mangsa?" tegas beliau ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full content generated by Get Full RSS.

Banjir besar di negeri pantai timur

Posted:

Banjir besar di negeri pantai timur

Banjir besar di negeri pantai timur

Oleh SUHANA MD. YUSOP
suhana.yusop@kosmo.com.my


FENOMENA air pasang besar di pantai timur Semenanjung Malaysia diramal berlaku pada 25 Disember ini dan 23 Januari tahun depan. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR - Beberapa negeri di pantai timur Semenanjung dijangka mengalami banjir besar ekoran fenomena air pasang besar yang diramal berlaku pada 25 Disember dan 23 Januari tahun depan.

Pakar Oseanografi, Prof. Dr. Kamaruzaman Yunus berkata, kawasan pantai timur dan Sarawak lebih terdedah kepada fenomena tersebut selain didorong oleh faktor tiupan angin Monsun Timur Laut yang dikaitkan dengan musim tengkujuh.

"Fenomena air pasang besar ini berlaku disebabkan oleh tarikan graviti bulan dan bumi.

"Jika sesebuah kawasan atau negeri menerima hujan yang luar biasa dan pada masa yang sama fenomena air pasang berlaku, banjir besar akan melanda," katanya ketika dihubungi semalam.

Kamaruzaman yang juga Dekan Fakulti Sains Universiti Islam Antarabangsa (UIA) cawangan Kuantan memberitahu, banjir tersebut dijangka lambat surut ekoran paras air laut yang tinggi.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved