Rabu, 30 November 2011

Kosmo Online - Horizon


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Horizon


Cemas yang menyeronokkan

Posted:

Cemas yang menyeronokkan

Cemas yang menyeronokkan

Oleh BASIR ABU BAKAR
basir.abubakar@kosmo.com.my

KHERSONESE Expedition menyediakan pakej ekspedisi rakit arus deras bersesuaian dengan kemampuan dan kehendak pelanggan. HUJAN mula membasahi bumi apabila kenderaan pacuan empat roda yang dinaiki penulis dan jurugambar, Hafiz Johari, memasuki kawasan Behrang ke Slim River, Perak menuju ke satu lokasi yang masih menjadi tanda tanya.

Hanya berbekalkan nombor telefon dan nama tempat, penulis akhirnya dipertemukan dengan penyelia ekspedisi berakit jeram arus deras (white water rafting) dari syarikat Khersonese Expedition Sdn. Bhd. Kamal Abdullah, 34.

Setiba di pekan Ulu Slim, penulis bertemu dengan Kamal atau lebih dimesra dipanggil Bai dan 12 peserta dari sebuah syarikat pembekal telekomunikasi Itali di Malaysia yang menyertai aktiviti sama.

Ternyata sebelum dapat merasai keterujaan menongkah arus jeram, perjalanan yang ditempuh ke lokasi jeram tidaklah semudah yang disangka.

Peserta dibawa menaiki kenderaan pacuan empat roda untuk ke lokasi bermulanya rakit arus deras di Sungai Ulu Slim.

Lebih mencabar, dari Kampung Ulu Slim kenderaan pacuan empat roda kami perlu melalui jalan balak sejauh tiga kilometer memasuki hutan, bukit dan jalan berlumpur selain melalui kawasan perkampungan Orang Asli.

Kehangatan ekspedisi mula dirasai apabila kenderaan pacuan empat roda yang dinaiki hampir terkandas di laluan balak yang berselut. Deruan enjin kenderaan yang dinaiki mula kedengaran kuat memecah kesunyian hutan.

Hanya selepas 30 minit melalui trek sukar berlumpur barulah kami tiba ke titik bermulanya misi berakit menempuh jeram. Setibanya di tapak aktiviti, dalam keadaan hujan turun renyai-renyai, setiap peserta diminta memakai topi keledar, jaket keselamatan serta memegang sebatang dayung.

Dengan tiga buah rakit bersama pemandu yang ditugaskan dalam keadaan bersedia, Kamal terlebih dahulu memberi taklimat tentang penggunaan setiap alatan dan keselamatan.

Jangan panik


UNTUK tiba ke lokasi bermulanya rakit arus deras peserta perlu menaiki kenderaan pacuan empat roda sejauh tiga kilometer.


"Kami pasti anda akan berasa seronok dengan menyertai aktiviti rakit arus deras ini namun, perkara paling penting yang harus diutamakan ialah keselamatan. Untuk melakukan aktiviti ini, anda tidak boleh cepat panik jika berlaku kecemasan. Walau apa pun yang berlaku, anda mesti sentiasa tenang. Apa yang penting, patuhi arahan jurupandu masing-masing," tegas Kamal yang telah 12 tahun berpengalaman dalam aktiviti rakit arus deras kepada peserta.

Setelah memastikan jaket keselamatan dan topi keledar dipasang sempurna, setiap peserta dibekalkan dengan pendayung.

Rombongan kami yang tidak ramai memerlukan tiga buah rakit getah dengan setiap rakit memuatkan empat hingga enam orang peserta termasuk jurupandu.

Perasaan bercampur baur antara teruja, seronok dan takut mula menerjah ke dalam diri setiap peserta ketika memasuki bot di bahagian air yang tenang.

Tetapi, melihatkan ketangkasan jurupandu dan peralatan keselamatan yang disediakan peserta mula menaruh keyakinan akan kecekapannya, ketakutan yang menguasai diri mula dibuang jauh-jauh.

Kembara melawan arus deras sepanjang tujuh kilometer itu bakal mengambil masa kira-kira 4 jam.

Penulis difahamkan akan menempuh banyak jeram dan tahap arus sungai pada hari itu mencecah tahap empat atau lebih laju kerana hujan. Mendengar perkara itu, ada antara peserta menghela nafas panjang dan mula berdoa.

Deria mendengar penulis dalam keadaan bersedia untuk menerima sebarang arahan yang diberikan jurupandu, pada masa yang sama menikmati keindahan sekeliling.

Jurupandu rakit penulis, Amin Ahmad, 28, memberi arahan agar rakit digerakkan ke hadapan sebaik sahaja 'kenderaan' itu mencecah air dan dibawa arus.

Kelajuan pergerakan air dapat dirasakan mengalir di bawah rakit. Terkial-kial kami mendayung seperti yang diarahkan namun, pengalaman itu masih asing buat diri setiap peserta.

Rakit menghempas batu


AKTIVITI rakit arus deras kini semakin mendapat sambutan hangat kerana ia telah menjadi aktiviti rekreasi seisi keluarga yang selamat.


Selepas beberapa minit berakit saat cemas mula menerjah apabila rakit menghampiri jeram yang pertama. Jantung berdegup kencang dan Amin berteriak, "All hard forward!", sebelum meminta kami berhenti mendayung sambil memegang erat tali di sisi rakit getah.

Perasaan cemas mula bercampur keseronokan apabila kami dapat rasakan rakit menghentam batu bersama air sungai sebelum ia terus meluncur laju turun ke bawah menuruni jeram ke hulu sungai.

Penulis dan peserta tercungap-cungap menarik nafas setelah berjaya melalui jeram pertama yang menakutkan.

Jeram demi jeram kami lalui dengan selamat malah, setiap rakit akan bergilir-gilir menuruni jeram satu persatu sambil jurupandu masing memantau perjalanan arus deras yang menyelusuri sungai pada hari tersebut.

Penulis melihat bagaimana peserta lain yang melalui cabaran sama tidak lekang dengan senyuman dan keterujaan. Jelas kelihatan setiap peserta merasai sendiri keseronokan sukan ekstrem itu.

Bagi salah seorang peserta, Nicole Kuck, 33, aktiviti berakit arus deras seumpama itu merupakan suatu kegiatan riadah yang amat sesuai dicuba bersama rakan-rakan atau keluarga.

"Ini merupakan aktiviti yang sangat sesuai untuk saya kerana ia sangat menyeronokkan serta hanya mengambil masa selama separuh hari. Kedudukannya yang tidak jauh dari Kuala Lumpur juga menarik perhatian kami.

"Di samping itu, ia turut mengeratkan tali kekeluargaan apabila melakukan aktiviti yang memerlukan kerjasama setiap ahli," kata Nicole yang menggemari aktiviti berakit arus deras walaupun baru dua kali mencubanya.

Beliau yang menyertai ekspedisi itu bersama majikan dan rakan sekerja pada hari itu, juga merasakan aktiviti seumpama itu bukan sahaja untuk kegembiraan tetapi, juga mendekatkan diri dengan keindahan alam sekitar.


KHERSONESE Expedition menyediakan pakej ekspedisi rakit arus deras bersesuaian dengan kemampuan dan kehendak pelanggan.


Sementara itu, Carlo Afredo, 58, yang berasal dari Itali mendakwa penglibatan kali pertama dalam aktiviti berakit arus deras hari itu merupakan salah satu pengalaman yang tidak dapat dilupakan.

"Walaupun pada mulanya hati berdebar kerana takut tetapi, setelah melaluinya, saya merasa sangat teruja dan tidak sabar untuk mencubanya sekali lagi," katanya.

Walaupun rakit yang dinaiki tersangkut di batu dan pusaran arus deras, namun ia tidak melunturkan semangat pengarah urusan syarikat telekomunikasi dari Itali tersebut untuk meneruskan pengembaraan beliau hari itu.

"Kerjasama yang diberikan oleh rakan sekerja dan kakitangan selain mengingati langkah-langkah keselamatan yang diberikan meningkatkan lagi keyakinan dalam diri," kata beliau lagi yang berazam akan melakukan aktiviti lasak itu lagi pada masa akan datang.

Selain itu, Afredo turut memuji kecekapan jurupandu dan penyelia ekspedisi yang sangat cekap mengendalikan rakit.

Apatah lagi aliran arus Sungai Ulu Slim bertambah deras selepas hujan turun sejak dua hari sebelum ekspedisi.

Full content generated by Get Full RSS.

Dari Kelok 44 ke Pulau Cingkuak

Posted:

Dari Kelok 44 ke Pulau Cingkuak

Dari Kelok 44 ke Pulau Cingkuak


MUZIUM Rumah Kelahiran Buya Hamka sering dikunjungi oleh pelancong Malaysia yang mengagumi tokoh itu.


MENJEJAKKAN kaki ke Sumatera Barat, Indonesia baru-baru ini atas sebab tugas, memang wujud rasa terkilan apabila penulis tidak dapat menyelami sepenuhnya beberapa pusat wisata di Bukit Tinggi.

Dengan kesibukan tugas selama dua hari pada acara Ikatan Setiakawan Wartawan Malaysia Indonesia (Iswami) di Bukit Tinggi, baki dua hari lagi untuk sesi bersantai nampaknya diaturkan untuk kami kumpulan media Malaysia bukanlah di kota itu.

Tanyakanlah kepada sesiapa sahaja, jika melancong ke Sumatera Barat atau sering disebut Padang, lokasi wajib yang perlu menjadi persinggahan sudah tentulah Bukit Tinggi.

Pendek kata, Padang dan Bukit Tinggi memang cukup sinonim sehinggakan memang diakui oleh pemerintah Sumatera Barat, orang Malaysia kalau ke Padang biasanya hanya berhabisan masa di Bukit Tinggi.

Selain beberapa lokasi mengagumkan seperti Jam Gadang, Ngarai Sianok dan Terowong Jepun, Bukit Tinggi begitu dekat dengan hati rakyat negara ini kerana ia terkenal sebagai pusat beli-belah.

Produk membeli-belah di Bukit Tinggi seperti telekung, tudung, kain ela, beg tangan dan cenderamata memang diakui penulis sendiri bukan sahaja mempunyai hasil kerja yang teliti bahkan, jauh lebih murah berbanding wilayah lain di Sumatera Barat.

Bagaimanapun, hakikatnya apabila kita menjejak kaki di Sumatera Barat masih banyak kota lain yang sebenarnya menyimpan seribu satu khazanah pelancongan mengagumkan seperti wilayah Pesisir Selatan, Solok, Muara Labuh, Sawah Lunto dan Padang Pariaman.

Lantaran itu jugalah, kali ini pemerintah Sumatera Barat mengaturkan kami percutian berbeza berbanding yang sering dilakukan oleh delegasi atau pelancong Malaysia.

Sebaik mendaftar keluar dari Hotel Royal Denai di Bukit Tinggi, sekitar 10 pagi tiga kenderaan pacuan empat roda dan SUV sudah bersiap sedia membawa kami 10 orang ahli rombongan ke destinasi yang sebenarnya tidak diketahui secara terperinci oleh kami sendiri.

Kami hanya diberikan nama tempat tanpa mengetahui apa yang bakal ditempuhi dalam perjalanan atau setiap lokasi yang menjadi persinggahan.

Ini kerana bayangkan dengan destinasi pertama kami pada hari itu ialah Danau Maninjau dan Muzium Buya Hamka, perjalanan selama lebih dua jam itu melalui kawasan tanah tinggi yang berbelok-belok.

Bahkan, kerana ketajaman dan begitu banyak selekoh di kawasan itu, ia menjadi satu lokasi tarikan pelancong dengan dinamakan Kelok 44.

Namun di sepanjang Kelok 44, kami disajikan dengan saujana mata memandang yang menghijau terutama sawah bendang yang terbentang luas.

Selain itu, terdapat juga gerai-gerai minuman yang boleh menjadi perhentian untuk pelancong jika ingin berhenti membasahkan tekak.

Bagaimanapun, mengharungi Kelok 44 ternyata bukanlah mudah. Selekoh tajam, curam dan begitu rapat menyebabkan bukan seorang dua wakil media yang mula menyandar diri di kerusi kenderaan sebab mula terasa pening.

Destinasi rohani


MENGHARUNGI Kelok 44 yang turut disertakan dengan papan tanda menjadi antara lokasi tarikan pelancong.


Mujur tidak lama kemudian kami tiba di Danau Maninjau sebelum bergerak pula ke Muzium Buya Hamka yang juga rumah kelahiran ulama berkenaan.

Perasaan kagum mula menerpa dalam diri apabila menapak di rumah kelahiran tokoh ulama terkenal itu. Melihat kamar tidur, potret wajah, ruang rehat dan segala hasil kerja termasuk terjemahan al-Quran beliau menyebabkan penulis terpanggil dengan memori zaman belajar sewaktu dalam kelas tafsir al-quran dahulu.

"Al-Quran terjemahan beliau akan berada dalam ribaan aku setiap kali kelas terjemahan pada hari Jumaat dahulu," imbau penulis.

Berada di Muzium Rumah Kelahiran Buya Hamka, hati makin tersentuh saat menemu bual Pengelola muzium itu, Hanif Rasyid.

"Kita punya Hamka, tetapi yang memilikinya ialah Malaysia?" luahnya dalam nada sedikit kecewa memandangkan Hamka lebih disanjung sebagai ulama besar oleh rakyat Malaysia berbanding masyarakat di sana.

Akui Hanif, pelancong Malaysia antara yang paling ramai bertandang di muzium berkenaan.

Selepas 20 minit di Muzium Buya Hamka, kami bergegas pula ke Makam Syeikh Burhanudin di Padang Pariaman iaitu seorang lagi tokoh ulama terkenal di Sumatera Barat.

Perjalanannya mengambil masa hampir dua jam. Sebaik semua wakil media sudah berkumpul di jalan masuk ke makam tersebut, ratusan orang kampung mula mengelilingi kami bahkan, pemain-pemain gendang mula mengalunkan pukulan gendang.

Rupanya kedatangan kami diraikan dengan sambutan penuh tradisi. Seorang lelaki kemudian berjalan di depan kami membawa bersamanya dulang yang berisi sabut kelapa yang berasap, sebotol air dan sirih.

Berdiri di depan lelaki itu ketika itu ialah wartawan Utusan, Suffian Abu Bakar dan wartawan TV3, Siti Khadijah Jaafar. Selepas diasapkan dengan asap kelapa, mereka berdua diminta berkumur mulut dengan air putih. Kemudian, upacara tersebut diteruskan dengan daun sirih diberikan kepada mereka untuk dikunyah.

Hanya selepas upacara itu, kami diarak kira-kira 100 meter ke dalam masjid bersebelahan Makam Syeikh Burhanudin bersama dengan paluan gendang.

Selesai acara di Makam Syeikh Burhanudin, jam sudah menunjukkan sekitar pukul 6 petang. SUV kami memecut laju untuk ke destinasi seterus iaitu Pesisir Selatan.

Dengan badan yang semakin penat lantaran diari harian yang padat, perjalanan lebih tiga jam ke Pesisir Selatan membuatkan kami semakin lesu di dalam kenderaan. Lebih memburukkan keadaan, apabila menuju ke satu setengah jam terakhir perjalanan ke Pesisir Selatan, kami bertemu lagi dengan jalan raya yang sempit dan berselekoh tanpa henti.


AIR laut yang jernih membolehkan pengunjung melihat ikan-ikan dari jeti.


Beberapa orang yang mengisi SUV termasuk penulis sudah terasa pening. Penulis cuba menggunakan taktik semasa melalui Kelok 44 iaitu tidur untuk mengelakkan pening semakin melarat, namun tidak menjadi.

Ia berakhir dengan tragedi penulis muntah di dalam plastik, peristiwa yang rasanya sudah 20 tahun tidak pernah terjadi dalam hidup penulis.

Godaan pantai Pesisir Selatan

Tiba di ibu kota Pesisir Selatan iaitu Painan, sekitar jam 10 malam, kami disambut dengan jamuan makan malam oleh Pegawai Daerah Pesisir Selatan, H. Nasrul Abit. Keletihan menyebabkan kami tidur nyenyak malam itu.

Keesokannya jadual kami memang padat di Pesisir Selatan. Kami diperkenalkan dengan destinasi-destinasi percutiannya yang masih kurang diketahui ramai. Dibawa ke Pantai Carocok, ia merupakan antara kawasan pantai yang sering menjadi tumpuan masyarakat tempatan untuk beristirehat pada hujung minggu.

Tidak jauh dari Pantai Corocok, kelihatan dua buah pulau iaitu Pulau Kereta dan Pulau Cingkuak. Pulau Cingkuak masih dianggap pulau 'dara' kerana ia masih bebas daripada aktiviti pembangunan. Tiada resort, rumah agam atau kapal mewah di Pulau Cingkuak.

Dibawa menaiki bot ke Cingkuak, saat kaki menjejak pulau itu, hamparan pasir putih dengan kulit-kulit karangan di gigi pantai membuktikan betapa perawannya pulau tersebut.

Pada hari-hari biasa, ujar wakil Pejabat Daerah Pesisir Selatan, tidak banyak aktiviti di sekitar Pantai Carocok, Pulau Kereta dan Pulau Cingkuak, namun pada hujung minggu atau hari cuti antara sukan rekreasi yang boleh dilakukan ialah jet ski, snorkeling dan banana bot.

Puas bermain air laut, kami berangkat ke kawasan tanah tinggi di Pesisir Selatan iaitu Bukit Langkisau. Puncak Langkisau yang berketinggian 300 meter dari paras laut sebenarnya merupakan lokasi tumpuan pencinta paragliding.


PETA Sumatera Barat yang berdepan dengan Lautan Indonesia.


Dengan penganjuran pelbagai pertandingan bertaraf antarabangsa Langkisau turut menjadi sebutan kaki paragliding luar negara.

Bagi yang tidak meminati sukan ekstrem itu, anda juga pasti tidak menyesal apabila berada di puncaknya. Ini kerana dengan hamparan pantai panjang Pesisir Selatan ia menawarkan pemandangan yang sangat menakjubkan.

Selepas jamuan tengah hari, kami meneruskan pengembaraan di Sumatera Barat ke lokasi seterusnya Kota Padang. Pertemuan dengan Penolong Pegawai Daerah Kota Padang yang diadakan di lokasi penuh romantik Villa Erick Cameron.

Ia adalah sebuah villa yang bernuansa etnik di puncak sebuah bukit dengan sajian memukau mata di bawahnya iaitu Pantai Air Manis dan Pelabuhan Teluk Bayur.

Sebelum bertolak pulang ke tanah air esoknya, kami sempat membeli-belah di sekitar kota Padang. Walaupun harganya sedikit mahal berbanding di Bukit Tinggi, tetapi kualiti dan pilihannya tidaklah mengecewakan.

Full content generated by Get Full RSS.

Berkorban demi Sipadan

Posted:

Berkorban demi Sipadan

Berkorban demi Sipadan


PULAU SIPADAN mempunyai pelbagai khazanah dasar laut yang menarik ramai penyelam di serata dunia.


"MENINGGALKAN Pulau Sipadan adalah satu pengorbanan besar. Kami bukan sahaja kerugian berjuta-juta ringgit malahan kehilangan ramai pelanggan," kata pengarah urusan Borneo Divers, Clement Lee.

Clement bagaimanapun akur pada arahan daripada kerajaan negeri berikutan persekitaran marin dan habitat hidupan air di Taman Negara Pulau Sipadan seluas 12 hektar terjejas teruk akibat aktiviti manusia.

Pembinaan infrastruktur fizikal seperti pusat percutian dan kemudahan lain untuk menampung permintaan yang terus meningkat daripada penyelam dari seluruh dunia akhirnya mengancam ekosistem marin yang mudah musnah di taman ini.

Kemerosotan paling jelas adalah pada bilangan spesies marin yang banyak terdapat di sekitar pulau ini semasa ia pertama kali diteroka oleh Borneo Divers pada tahun 1993.

Bagaimanapun, Clement yang merintis industri aktiviti selaman di Pulau Sipadan pada tahun 1994 dan pengendali lain tidak kesal dengan keputusan mereka untuk bekerjasama dengan pihak berkuasa demi memulihara khazanah Pulau Sipadan bagi generasi akan datang.

"Jadi kami meninggalkan tempat ini dengan pendapat yang kami mengambil langkah tepat dan melabur demi masa depan kami," kata Clement dan menambah jika mereka memutuskan untuk terus berada di Sipadan kemusnahan di situ pasti lebih teruk lagi.

Walaupun meninggalkan pulau ini, mereka tetap meneruskan aktiviti selaman di situ mengikut peraturan yang diperkenalkan oleh kerajaan termasuk mengehadkan bilangan penyelam ke taman ini kepada 120 orang berbanding tiada had sebelumnya.

Selepas meninggalkan pulau itu, Clement membuka sebuah lagi pusat percutian untuk aktiviti selaman atas tapak seluas 2.6 hektar di Pulau Mabul, yang terletak 15 minit perjalanan dari Sipadan dengan bot laju.

Pengorbanan Clement dan pengusaha aktiviti selaman yang lain telah mengubah Pulau Sipadan secara signifikan apabila penyelidik mendapati kehidupan marin di situ telah pulih semula dengan cepat dan persekitaran bawah air menunjukkan penambahbaikan yang ketara.

"Selepas tujuh tahun berlalu, hidupan marin di Pulau Sipadan menunjukkan peningkatan. Apa yang saya pernah lihat sendiri sebelum ini, saya melihatnya sekarang. Saya dapat bandingkan keadaan sebelum ini dan sekarang. Saya dapat lihat perkembangan positif," kata Clement berdasarkan kepada pengamatan beliau dan rakan-rakannya di Pulau Sipadan.

Nafas baharu


EKOSISTEM di Pulau Sipadan menunjukkan perkembangan positif selepas jumlah penyelam dihadkan.


Satu pasukan penyelidik yang diketuai oleh pensyarah Jabatan Sains Marin Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Dr. Juanita Joseph mendapati penambahbaikan signifikan pada ekosistem marin di Pulau Sipadan.

Menurut Dr. Juanita kehadiran lebih banyak anak penyu menunjukkan peningkatan dalam populasi penyu di Pulau Sipadan sejak lima tahun yang lalu.

"Ini terbukti sepanjang Ekspedisi Saintifik Taman Marin Pulau Sipadan 2010, dianggarkan di antara 50 dan 60 penyu boleh dilihat setiap hari di kawasan haiwan itu mencari makanan".

Turut bersetuju dengan penemuan Juanita ialah seorang penyelidik dari Taman-Taman Sabah, Irwan Isnain. Kata beliau, kepulangan penyu-penyu muda ke pulau ini adalah selaras dengan peningkatan dalam spesies rumpai air di sekeliling pulau ini yang dimakan penyu.

Semasa ekspedisi itu, penyelidik ikan itu juga menemui dua spesies terancam humphead wrasse dan humphead parrotfish yang masing-masing dikenali sebagai maming dan kat dalam bahasa tempatan, meningkat dalam bilangan mereka di perairan Pulau Sipadan.

Dr. Mabel Manjaji dari Universiti Malaysia Sabah (UMS) pula menemui sejumlah besar ikan kerapu batu karang iaitu petunjuk jelas akan satu ekosistem batu karang yang sihat. Kehadiran kumpulan barracuda, jackfish dan humphead parrotfish menunjukkan pemulihan berbanding lima tahun lalu.

Bagi Clement dan pengusaha aktiviti selaman yang lain, mereka bukan sekadar meninggalkan pulau itu tetapi juga membantu mengalihkan perhatian pelancong ke lokasi selaman lain seperti Pulau Mabul, Pulau Bohey Dulang, Pulau Kapalai, Pulau Pompom, Pulau Mataking dan yang lain untuk mengurangkan tekanan pada Pulau Sipadan.

Mengenai masa depan industri aktiviti selaman di Pulau Sipadan dan pulau lain di Semporna, Clement berkata, kelestarian industri itu banyak bergantung kepada sumber manusia profesional dan pemuliharaan persekitaran marin semula jadi.

"Persekitaran marin adalah rakan kami, kesejahteraannya penentu hasil dan pelanggan kami," kata Clement menjelas mengapa persekitaran marin yang sihat adalah penting bagi pengusaha aktiviti selam. - Bernama

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved