Rabu, 23 November 2011

Kosmo Online - Horizon


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Horizon


Aura eksotik syurga terpencil

Posted:

Aura eksotik syurga terpencil

Aura eksotik syurga terpencil

DI KAWASAN lagun yang berwarna firus, beberapa buah pondok dibina sebegitu unik memenuhi kawasan yang kaya dengan terumbu karang dan pemandangan samudera lautan yang mempesonakan. Panorama itu hampir menyamai Koh Lanta, Thailand.

Jajaran kepulauan yang digelar Raja Ampat itu merupakan rangkaian empat gugusan pulau yang berdekatan dan terletak di bahagian barat Papua, yang berada di bawah pemerintahan Indonesia. Ia adalah lokasi tumpuan para penyelam yang tertarik dengan keindahan pemandangan bawah lautnya.

Empat gugusan pulau itu dinamakan menurut empat pulau terbesarnya, iaitu Pulau Waigeo, Pulau Misool, Pulau Salawati dan Pulau Batanta. Secara keseluruhannya, kepulauan Raja Ampat sebenarnya lebih besar dari Teluk Halong di Vietnam.

Kepulauan istimewa itu terbentuk daripada kira-kira 610 buah pulau yang bertaburan di kawasan seluas 4.5 juta hektar, sekali gus mempunyai hamparan pantai sepanjang 753 kilometer.

Menurut satu kajian daripada yang diiktiraf sebagai rujukan pada tahun 2002 oleh organisasi bebas, Konservasi Antarabangsa (CI), teluk tersebut berkemungkinan memiliki kepelbagaian biodiversiti marin yang sangat penting di dunia.

Kenyataan pejabat pelancongan menjelaskan bahawa gugusan kepulauan tersebut telah dicadangkan untuk diiktiraf sebagai Tapak Warisan Dunia oleh Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO).

"Pulau tersebut merupakan syurga terakhir di dunia. Ini mungkin benar," jelas kenyataan dari Pejabat Pelancongan Papua.

Pada tahun ini, pulau syurga itu hampir kosong berbanding tahun lalu yang mengundang seramai 4,515 pengunjung.


IMEJ daripada Jabatan Marin dan Perikanan Wilayah Raja Ampat ini jelas menunjukkan zon habitat dasar laut yang cukup mempesonakan.


Di kawasan berkeluasan 1,000 hektar itu terletak tujuh buah resort dan setiap resort mempunyai sedozen vila. Di Perancis, walaupun lokasi itu menjadi latar belakang bagi sebuah program televisyen berjudul Koh Lanta, namun kepulauan tersebut masih tidak diketahui ramai.

Mutiara Asia itu masih lagi dikawal rapi sekali gus terpelihara rahsianya.

Pelancong Barat semakin ramai datang ke kepulauan tersebut semata-mata mahu menyelam selama 30 jam bagi mencari ketenangan dan meningkatkan motivasi diri mereka.

Lokasi menyelam

"Tempat ini merupakan lokasi terbaik untuk menyelam. Saya menyelam di semua kawasan menarik yang terdapat di sini," kata Pam Roth, 78, dari Britain yang merupakan seorang pesara.

Walaupun begitu sekali tarikan keindahannya, pembangunan sebenarnya sedang berlangsung dan tersembunyi di sebalik pokok-pokok kelapa. Di hujung jalan hutan dekat sebuah kawasan teluk yang terpencil, terdapat sebuah landasan kapal terbang yang sedang dalam pembinaan. Projek tersebut dikhuatiri akan mencemarkan sedikit air lautnya yang jernih itu.

Kedengaran ngauman mesin gergaji yang menyelubungi bunyi nyanyian burung-burung eksotik di pulau itu.

Pokok-pokok di situ juga ada yang ditebang untuk memberi ruang kepada pembinaan sebuah lapangan terbang yang dijangka akan beroperasi tahun depan.

"Kami berharap untuk membawa lebih ramai pelancong ke sini," kata Pegawai Kementerian Pelancongan Wilayah, Yusdi Lamatenggo.


LELAKI dari kampung Waisai ini meniup instrumen muzik daripada cengkerang siput sempena festival empat hari di Raja Ampat.


"Jika mereka mahu membina sebuah Bali yang baharu maka pelancong tidak akan datang ke sini," kata pengurus syarikat selam skuba, PapuaDiving, Jimmy Praet, merujuk kepada kepulauan Indonesia yang kebiasaannya menjadi mangsa kepada pelancongan komersial.

Pada ketika ini, ekosistem di Papua dikhuatiri menjadi semakin rapuh. Keadaan itu berlaku sejak sebuah syarikat dari Belgium telah membuka sebuah resort di Raja Ampat pada pertengahan tahun 1990-an.

Praet memberitahu, seorang penyelam yang baru sahaja menyempurnakan selamannya di kawasan yang kaya dengan terumbu karang mendakwa semua kawasan terumbu karang dilitupi mendapan yang datangnya dari jalan raya dan kerja-kerja pembinaan lapangan terbang yang sedang dijalankan.

Jumlah terkini pelancong ke Raja Ampat juga semakin berkurangan, dakwa penasihat CI di Indonesia, Mark Erdmann.

Namun, terdapat beberapa tanda positif bahawa kepulauan itu bakal dikunjungi semula.

"Sebenarnya kami mencari pelancong-pelancong yang berkualiti daripada kuantiti," kata Penasihat Kebangsaan Pertama Kementerian Pelancongan Papua, Hari Untoro Dradjat.

Sebagai bukti kepada niat baik mereka itu, pihak berkuasa menguatkuasakan satu peraturan yang dilaksanakan pada Julai lalu dengan mengehadkan jumlah resort-resort dan kapal persiaran mini.


KUMPULAN lelaki peribumi di Kampung Waisai ini sedang menyambut tetamu mereka dengan tarian tradisional.


Kesan buruk

Pada September lalu, sebuah kawasan taman laut juga telah diisytihar sekali gus membantu melindungi 45 peratus zon terumbu karang dan hutan bakau.

Begitupun, pihak kerajaan enggan mengutuk aktiviti perlombongan, sementara satu aktiviti perlombongan nikel di utara kepulauan tersebut sering dikecam kerana didakwa memberi kesan buruk terhadap alam sekitar.

"Keadaan ini berlaku kerana lombong-lombong tersebut memberi pendapatan yang lebih tinggi dari pelancongan," kata Mr. Dradjat.

"Saya jangka mereka akan merosakkan tempat ini tapi setakat ini kami masih boleh menikmati keindahan alam yang ada di sini," kata seorang warga Jerman, Helmut Hochstetter, 60.

Full content generated by Get Full RSS.

Menjejak sejarah Bukit Kutu

Posted:

Menjejak sejarah Bukit Kutu

Menjejak sejarah Bukit Kutu

Oleh MOHD FAIZAL SAMAT


PARA peserta pendakian meredah sebatang sungai di berdekatan petempatan Orang Asli di Kampung Pertak.


NAMANYA mungkin kedengaran sedikit lucu, namun Bukit Kutu tetap mempunyai keistimewaan yang tersendiri.

Terletak di Kuala Kubu Bharu, Hulu Selangor, lokasi itu saban minggu sering menjadi tumpuan para penggemar dan penggiat rekreasi serta pencinta alam khususnya dari sekitar Lembah Klang.

Semuanya disebabkan keindahan alam semula jadinya yang unik dan masih kekal terpelihara sehingga kini.

Mempunyai ketinggian kira-kira 1,090 meter dari paras laut, puncak Bukit Kutu menghidangkan panorama alam yang menarik kunjungan pelawat.

Selain kaya dengan kepelbagaian spesies flora dan fauna, di situ juga pengunjung boleh melihat beberapa kesan peninggalan sejarah semasa era pemerintahan British suatu ketika dahulu.

Penulis telah lama menyimpan angan-angan untuk ke Bukit Kutu sebelum ini, namun faktor masa dan tugas sering menjadi penghalang.

Peluang itu muncul apabila apabila penulis bersama-sama 25 orang pendaki dan seorang jurupandu arah berpengalaman menyertai sebuah ekspedisi ke Bukit Kutu baru-baru ini.

Kami memulakan perjalanan selepas waktu subuh dari Kuala Lumpur ke Kuala Kubu Bharu sejauh kira-kira 70 kilometer (km). Cuaca dingin pagi menyebabkan ada dalam kalangan peserta mengambil peluang melelapkan mata seketika.

Perjalanan yang mengambil masa satu jam 15 minit itu agak lancar berikutan aliran trafik yang tidak sibuk di jalan raya.


SAAT ceria ketika bergambar secara berkumpulan di hadapan cerobong asap tinggalan British.


Kami kemudiannya tiba di penempatan baharu Kampung Orang Asli Simpang, tidak jauh dari Empangan Hulu Selangor yang menjadi laluan masuk ke Bukit Putu.

"Eh, kita dah sampai ke? Aku rasa baru saja terlelap tadi," tanya seorang rakan penulis sebaik menyedari kenderaan yang dinaiki tiba-tiba berhenti.

Sebaik tiba di situ, semua peserta sibuk melakukan persiapan untuk memulakan pendakian. Dari riak wajah, masing-masing seakan-akan tidak sabar untuk menikmati keistimewaan Bukit Kutu dengan lebih dekat.

Seperti biasa, kami melakukan senaman ringan terlebih dahulu sebelum diberikan taklimat mengenai perjalanan ekspedisi daripada jurupandu arah.

Usai membaca doa, pendakian di awal pagi itu pun bermula. Pada mulanya, perjalanan dirasakan agak mudah. Selepas melintasi dua buah jambatan besi dalam laluan kami, kesukaran yang dilalui hanyalah merentasi bekas laluan balak.

Tidak hairanlah, sebahagian peserta masih boleh ketawa dan bergurau-senda biarpun sarat dengan kelengkapan pendakian masing-masing.

Nah, ujian sebenarnya sudah bermula. Sebatang sungai yang merentangi laluan ke sebuah perkampungan Orang Asli dari suku kaum Temuan perlu kami rentasi.

Air dingin

Mujurlah air sungai tidaklah terlalu dalam. Namun air jernih itu terlalu dingin sehingga menyebabkan sebahagian peserta tidak sabar untuk tiba di bahagian tebing.

Laluan pendakian semakin mencabar apabila kami terpaksa melalui denai securam hampir 70 darjah. Di situlah kekuatan mental dan fizikal peserta benar-benar diuji. Baju yang sebelumnya agak kering mula dibasahi peluh.

Trek denai itu kemudiannya kami tinggalkan sebelum tiba di sebuah gua kecil yang dikenali sebagai Gua Air.

Seperti namanya, di dalam gua itu terdapat aliran air yang mengalir tenang dari bawah tanah.

"Okey, kita rehat dahulu selama beberapa minit, selepas ini baru kita sambung ekspedisi," ujar jurupandu arah kami.

Rasa dahaga menyebabkan penulis masuk ke dalam gua berbekalkan cahaya lampu suluh. Memang benar, air yang tidak diketahui dari mana puncanya itu cukup dingin dan menyegarkan.

Pendakian kemudiannya diteruskan. Kami menemui sebuah gua yang terbentuk daripada gabungan beberapa struktur bongkah batu besar yang dikenali sebagai Gua Kambing.

Menurut cerita jurupandu arah kami, gua itu mendapat namanya selepas beberapa Orang Asli menemui seekor kambing hitam berkeliaran di sekitar kawasan gua suatu ketika dahulu.


JAMBATAN besi ini adalah antara rentasan unik yang ditemui dalam laluan perjalanan.


Kami berhenti dan berehat seketika di gua itu untuk melepaskan lelah dan menjamah sedikit makanan serta minuman yang dibawa.

Ternyata perjalanan selama dua jam yang diharungi membuat semua peserta agak berselera menikmati hidangan masing-masing.

Selepas perut terisi, badan yang sebelum ini agak keletihan kembali segar. Lantas pendakian diteruskan ke puncak Bukit Kutu yang mengambil masa satu jam.

Dataran tinggal

Sesuatu yang menarik ingin dikongsi bersama pembaca, berhampiran puncak ini terdapat sebuah dataran tinggal yang amat luas.

Di sekitarnya kelihatan monumen lama kesan peninggalan penjajah British satu ketika dahulu. Antaranya ialah bekas cerobong asap, beberapa buah perigi lama dan bekas sebuah bangunan usang.

Air perigi itu kelihatan agak jernih, namun kami tidak dibenarkan mengambilnya untuk minum kerana bimbang meninggalkan risiko terhadap kesihatan.

Di bahagian puncak bukit itu terdapat sebongkah batu besar dan tinggi berhampiran kawasan perigi.

Untuk tiba di atasnya, peserta perlu memanjat menggunakan tali dan tangga yang disediakan. Agak mencabar juga, namun membayangkan kepuasan yang diperolehi, halangan itu ditolak ke tepi.


KELETIHAN menempuh cabaran perjalanan disegarkan dengan kedinginan air bawah tanah di Gua Air.


Selain bagi tujuan bergambar, di atas puncak setinggi 1090 meter itu peserta berpeluang melihat pelbagai pemandangan menakjubkan.

Jika cuaca baik, kemungkinan besar boleh melihat panorama sekitar Empangan Hulu Selangor, pekan Kuala Kubu Bharu dan kawasan pergunungan berhampiran seperti Gunung Rajah dan Gunung Ulu Semangkuk.

Bagi yang bermalam di situ, mereka berpeluang menyaksikan panorama indah matahari terbit dan terbenam serta kilauan lampu neon dari pekan Kuala Kubu Bharu dan sekitarnya.

Lebih menarik, kira-kira 50 meter dari puncak terdapat sebuah bekas lot bangunan lama tinggalan tentera British. Bagaimanapun, sebahagian binaannya telah rosak dan runtuh serta ditumbuhi semak-samun dan pohon rimba.

Kini yang masih kekal hanyalah bahagian tiang, lantai, rangka bangunan dan tangga.

Sebelum memulakan perjalanan turun dari puncak Bukit Kutu untuk pulang, kami mengambil beberapa keping foto berkumpulan sebagai tanda kenang-kenangan.

Biarpun tempoh yang dilalui agak singkat, namun pengalaman menyertai ekspedisi ke Bukit Kutu itu amat berharga.

Selain diuji mental dan fizikal, kami juga dapat dapat menikmati panorama indah dan sejarah di kawasan Bukit Kutu dengan lebih dekat.

Full content generated by Get Full RSS.

Berakit tawar hadiah lumayan

Posted:

Berakit tawar hadiah lumayan

Berakit tawar hadiah lumayan


PERTANDINGAN berakit ini akan bermula di Kuala Kangsar dan berakhir di Pasir Salak, Perak.


BUAT julung-julung kalinya, Majlis Penghuni Desasiswa Lembaran (MPDL), Universiti Sains Malaysia (USM) dengan kerjasama Kerajaan Negeri Perak menganjurkan Ekspedisi Berakit Sungai Perak 2011 (EBSP 2011) pada 25 hingga 29 November ini.

Menawarkan hadiah wang tunai keseluruhan hampir RM10,000, ia diadakan selaras dengan visi USM iaitu Transformasi Pengajian Tinggi untuk Kelestarian Hari Esok.

Jurucakap program berkenaan, Kamaruddin Shah berkata, peluang penyertaan ekspedisi tersebut terbuka kepada pelajar USM dan orang luar termasuk wakil media.

Menerusi program itu juga katanya, para pelajar USM akan turut sama menyumbang kepada usaha melestarikan bumi untuk generasi akan datang.

"Secara tidak langsung, penyertaan pelajar USM dalam ekspedisi ini mampu memberi gambaran betapa pentingnya generasi sekarang menjaga dan memulihara sungai serta alam sekitar demi masa hadapan," katanya.

Kamaruddin menambah, EBSP 2011 juga terbuka kepada semua pelajar institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan swasta (IPTS), kelab-kelab rekreasi atau sukan dari syarikat swasta atau syarikat-syarikat persendirian, serta jabatan-jabatan kerajaan dari seluruh Malaysia.

Membawakan tema Transformasi Demi Kelangsungan Alam, beberapa aspek berkaitan turut dititikberatkan. Antaranya adalah peserta tidak dibenarkan membuang sampah ke dalam sungai (markah akan ditolak), pengumpulan botol plastik air mineral untuk semua yang terlibat (kitar semula botol air plastik), serta aktiviti explorace yang melibatkan seni tradisi dan budaya masyarakat setempat.

Menurutnya, laluan ekspedisi bermula dari Kuala Kangsar ke Manong, seterusnya ke Bota dan berakhir di Pasir Salak Resort, Kampung Gajah. Keseluruhan laluan berakit di Sungai Perak itu melibatkan jarak sejauh 115 kilometer.


SUNGAI Perak bakal menyaksikan sebanyak 40 pasukan bertanding bagi merebut hadiah wang tunai keseluruhan hampir RM10,000.


"Sebanyak 40 pasukan telah mengesahkan penyertaan dengan setiap pasukan mesti mengandungi 10 anggota. Daripada jumlah itu, sebanyak enam peserta akan berakit, manakala baki empat peserta dikehendaki menyelesaikan tugasan dalam aktiviti explorace yang diadakan di darat," ujarnya.

Antara aktiviti explorace adalah membuat labu sayong secara tradisional di Kampung Kepala Bendang, Sayong pada 27 November; menyumpit dan anyaman bersama penduduk Kampung Orang Asli di Bota pada 28 November; dan menyelusuri sejarah di Muzium Sejarah di Pasir Salak pada 29 November.

Selain itu, katanya, aktiviti kemasyarakatan bersama penduduk setempat turut diadakan selain persembahan kebudayaan pada waktu malam.

"Pendaftaran peserta akan diadakan di Taman Rekreasi JPS Kuala Kangsar pada pukul 3 petang, 25 November, manakala keesokan harinya, aktiviti membuat rakit akan diadakan," terangnya.

Sementara itu, majlis pelancaran berakit akan disempurnakan oleh Pengerusi Jawatankuasa Industri, Pelaburan, Pembangunan Usahawan, Pelancongan dan Hal Ehwal Wanita Negeri Perak, Datuk Hamidah Osman pada pukul 9 pagi, 26 November di Taman Rekreasi JPS Kuala Kangsar.

"Selepas majlis pelancaran, para peserta akan berakit sehingga ke pekan Manong dan bermalam di Sekolah Menengah Sultan Tajul Ariffin, Manong.

"Dari Manong iaitu pada 28 November, peserta akan berakit menuju ke checkpoint kedua di Pusat Penternakan dan Pemuliharaan Tuntung di Bota dan bermalam di Dewan Serbaguna Bota.

"Pada hari terakhir iaitu 29 November, peserta dikehendaki berakit dari Bota menuju ke checkpoint akhir di Pasir Salak Resort, Kampung Gajah," tambahnya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved